VÄISTÄMISSÄÄNNÖT! Luuletko osaavasi ajaa pyörällä?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6380176a-f29b-4f65-ab0c-7eab029e…
Kun autoilijana noudatan liikennesääntöjä, olen usein saanut katsella vihaisia katseita ja nyrkkiäkin on puisteltu.
Miksi ihmiset ei tiedä pyöräilijän väistämissääntöjä?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä ei kenelläkään ole päälleajo-oikeutta. Tämä puhuttiin jo montakymmentä vuotta sitten autokoulussa.
Eikä ole myöskään alleajo-oikeutta.
Uudessa tieliikennelaissa tai sen tulkinnassa otetaan huomioon myös se seikka että kokeneemmalle voidaan asettaa enemmän vaatimuksia varovaisuuteen liikenteessä - ihan vaan sinulle tiedoksi:
Nyt lakiin kirjattu ennakointivelvollisuus tarkoittaa sitä, että on varauduttava arvaamattomiin tapahtumiin. Siis siihen, että joku muu saattaakin tehdä virheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, en tiedä pyöräilyn sääntöjä enkä ole pyöräillyt vuosiin. Lapsena minulle opetettiin, että jalkakäytävällä pyöräilevien tulee ajaa aina autotien puolella. Ja että suojatie ylitetään taluttamalla pyörä sen yli. Kävelijöitä pitää luonnollisesti väistää.
Ennen kuin alat pyöräillä uudestaan (jos alat), suosittelen tutustumaan vaikka liikenneturvan ohjeisiin, jos tieliikennelaki on liian raskasta luettavaa.
Mikä tuossa meni väärin?
Jalkakäytävä on jalkakäytävä, ei kevyen liikenteen väylä.
Suojatie on suojatie vain jos talutetaan = olet jalankulkija.
Vierailija kirjoitti:
Mikä selitys sille, että vuosittain loukkaantuu yli 300 jalankulkijaa yhteenotossa auton kanssa?
Tyhmyys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä selitys sille, että vuosittain loukkaantuu yli 300 jalankulkijaa yhteenotossa auton kanssa?
Kukaan ei jää vahingossa auton alle. Jalankulkijankin pitää varmistaa että esim tien ylittäminen on turvallista.
Miten se olisi kun autoilijat ajavat ylinopeutta suojatien eteen pysähtyneen auton vierestä?
Pitäisikö autoilijat laittaa vuosittaiseen ajokokeeseen jos säännöt ovat kovin vaikeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys
Näinpä, autoilijat ovat vähän sellaisia minä-minä henkisiä kuspäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, en tiedä pyöräilyn sääntöjä enkä ole pyöräillyt vuosiin. Lapsena minulle opetettiin, että jalkakäytävällä pyöräilevien tulee ajaa aina autotien puolella. Ja että suojatie ylitetään taluttamalla pyörä sen yli. Kävelijöitä pitää luonnollisesti väistää.
Ennen kuin alat pyöräillä uudestaan (jos alat), suosittelen tutustumaan vaikka liikenneturvan ohjeisiin, jos tieliikennelaki on liian raskasta luettavaa.
Kyllä, tämä on suunnitelmissa, jos ostan pyörän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei jää vahingossa auton alle. Jalankulkijankin pitää varmistaa että esim tien ylittäminen on turvallista.
Ketjussa kun tykätään tieliikennelaista niin muistutetaan tästä:
Tieliikennelain 27§ säädetään: ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan itse väistämissäännöt niin auton ratissa kuin pyörän selässä, ja olen huomannut, että moni muu tiellä liikkuja niitä ei osaa. Annetaan autoilijana tilaa pyöräilijälle paikoissa, missä ei tarvitse. Pyöräillään täyttä vauhtia suojatielle, jossa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Ei autoilijana väistetä jalankulkijaa suojatiellä. Jalankulkijana jäädään huitomaan tilaa antaville autoille, että "mene mene"...
Mua on autoilija väistänyt jopa paikassa, jossa ei ole edes suojatietä vaan tullaan tonttiliittymästä ison tien ylitykseen. Ihan ääliömäinen paikka jarruttaa, kun samassa paikassa juur vaihtuu 80 km/h nopeusrajoitus 60km/h -rajoitukseksi.
On eri asia osata liikennesäännöt kuin noudattaa niitä.
Totta kai on, mutta liikennessäntöjen osaaminen edesauttaa niiden noudattamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräijoille ei ole pakollista "autokoulua", siis pyöräkoulua ja pyöräkorttia, ehkä pitäisi olla?
Näin pyöräilijänä kyllä turhauttaa laskeutua pyörän satulasta vain siksi, että voi ylittää tien.
Mä oon joutunut laskeutumaan satulasta ja tönäsemään fillarin suojatielle että sain autot antamaan tilaa.
Niin, no. Autoilijan ei tavallisella suojatiellä suoraan ajaessa tarvitse antaa pyöräilijälle tilaa, niin se vain menee. Sitten kun muutut jalankulkijaksi (eli talutat) on sinulle annettava esteetön kulku.
Niin, se tässä onkin täysin älytöntä. Päästäkseen tien yli pyöräilijä laskeutuu satulasta, taluttaa pyörän suojatien yli ja kiipeää takaisin satulaan. Lyhyemmän aikaa ne autoilijat joutuisivat odottamaan jos pyöräilijä vain ajaisi tien yli. Mutta ihan miten vain, minä kyllä kävelen oikein hitaasti fyysisten vaivojen vuoksi. Odotelkaa te autoilijat pidempään, kyllä se minulle sopii.
-eri
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa kun tykätään tieliikennelaista niin muistutetaan tästä:
Tieliikennelain 27§ säädetään: ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.”
Nokitetaan pykälällä 16 §
"Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa meni väärin?
Täällä päin Helsinkiä missä asun, ihan kaikki pyöräilevät jalkakäytävällä. Jopa ne spandexit. Olen jopa nähnyt pojan ajamassa valtavaa sähköskootteria jalkakäytävällä. Ja jos on jaettu tie kävelijät/pyöräilijät, pyöräilevät eivät polje omalla kaistallaan autotien puolella ja jalankulkijana saa väistää heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräijoille ei ole pakollista "autokoulua", siis pyöräkoulua ja pyöräkorttia, ehkä pitäisi olla?
Näin pyöräilijänä kyllä turhauttaa laskeutua pyörän satulasta vain siksi, että voi ylittää tien.
Mä oon joutunut laskeutumaan satulasta ja tönäsemään fillarin suojatielle että sain autot antamaan tilaa.
Niin, no. Autoilijan ei tavallisella suojatiellä suoraan ajaessa tarvitse antaa pyöräilijälle tilaa, niin se vain menee. Sitten kun muutut jalankulkijaksi (eli talutat) on sinulle annettava esteetön kulku.
Niin, se tässä onkin täysin älytöntä. Päästäkseen tien yli pyöräilijä laskeutuu satulasta, taluttaa pyörän suojatien yli ja kiipeää takaisin satulaan. Lyhyemmän aikaa ne autoilijat joutuisivat odottamaan jos pyöräilijä vain ajaisi tien yli. Mutta ihan miten vain, minä kyllä kävelen oikein hitaasti fyysisten vaivojen vuoksi. Odotelkaa te autoilijat pidempään, kyllä se minulle sopii.
-eri
Pahimmat muuten tulevat täyttä vauhtia risteykseen ja hyppäävät vauhdista satulasta muuttuen sekunnissa jalankulkijoiksi.
Itse olen aina elänyt siinä ajatuksessa, että jos suojatien liikennemerkissä on kävelijä, siinä ei ole pyörätien jatketta. Pyöräilijä väistää ellei hän taluta pyöräänsä, jolloin hän "muuttuu" jalankulkijaksi väliaikaisesti. Pyöräilijän on käytännössä pakko taluttaa, jos ollaan säännöistä täysin tarkkoja.
Jos kyseessä on risteävä pyörätien jatke, se on merkattu toisella suojatien merkillä.
Autoilija väistää aina pyörätien jatkeella, eli luonnollisesti silloinkin, kun autoilija kääntyy.
Monesti joutuu kuitenkin joustamaan säännöistä.
T. Pyöräilijä, ei ajokorttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne ei ole vain sääntöjä vaan myös tietyssä mitassa joustavuutta ja muiden huomioimista. Pikkutarkka sääntöjen noudattaminen ja niistä kiinnipitäminen jääräpäisesti on liikenteen sujuvuuden kannalta yhtä haitallista kuin se että ei noudata sääntöjä lainkaan.
Liikenne on yhteispeliä.
Pyöräilijän väistämissäännöissä on kyse pyöräilijän hengestä. Yksikään autoilija ei halua tappaa pyöräilijää ja siksi pyöräilijän kannattaisi ottaa selvää säännöistä.
Miksi autoilijat sitten ajavat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä?
Miksi autoilijat kääntyvät ja ajavat suojatietä ylittävän henkilön yli?
Miksi autoilijat ajavat ylinopeutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Pahimmat muuten tulevat täyttä vauhtia risteykseen ja hyppäävät vauhdista satulasta muuttuen sekunnissa jalankulkijoiksi.
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Pysähtyessään pyöräilijä ei muutu jalankulkijaksi vain silloin jos hän "seisoskelee pyörän päällä"?
Vierailija kirjoitti:
Tien yli taluttaminen on turhaa. Tärkeintä, että pysähtyy suojatien eteen, jotta auto varmasti huomaa sinut ja jarruttaa. Sitten voit hypätä takaisin satulaan ja polkea tien yli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa meni väärin?
Täällä päin Helsinkiä missä asun, ihan kaikki pyöräilevät jalkakäytävällä. Jopa ne spandexit. Olen jopa nähnyt pojan ajamassa valtavaa sähköskootteria jalkakäytävällä. Ja jos on jaettu tie kävelijät/pyöräilijät, pyöräilevät eivät polje omalla kaistallaan autotien puolella ja jalankulkijana saa väistää heitä.
Niin varmaan.
Täällä taas autoilijat jättää autonsa parkkiin sekä pyöräteille että jalkakäytäville.