Vaikeus asioida miesten kanssa (teleoperaattorien liikkeet, autohuolto...)
Olen jonkin aikaa miettinyt, miksi minulle on niin vaikeaa asioida miesten kanssa. En yhtään tykkää mennä esim. Telian liikkeeseen asiaani hoitamaan, kun siellä on vain nuoria miehiä töissä. Samoin auton vieminen huoltoon tuntuu hankalalta. Kaupassakin valitsen mielummin naiskassan.
Olen melko ujo ja ehkä pientä sos.tilanteiden pelkoakin on (ei diagnosoitu). Mutta naisten kanssa asioimista en tällä tavoin jännitä.
Onko kenelläkään samaa? Ja oletteko keksineet syytä tälle?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on tosiaan joskus sellainen liian hyökkäävä tapa myydä, josta en itse yhtään tykkää. Eivät myöskään osaa aina olla tasapuolisen neutraaleja asiakkaan olemuksesta ja oletetusta tietotasosta riippumatta. Mutta olen kyllä kohdannut myös hyviä asiakaspalvelijamiehiä eli ei kannata liikaakaan yleistää. Huomaan vain valitsevani naismyyjän, jos on valinnanvaraa.
Ei naismyyjätkään käsittele kaikkia ihmisiä samalla tavalla.
#miesviha näkyväksi
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen töissä IT-alalla, mutta silti nämä jonnet yrittävät myydä paskaa Gigantissa. Väittävät vielä vastaan. Asiaa ei helpota se, että olen nainen.
Mitähän sinä siellä gigantissa teet muuta kuin olet ostamassa sitä paskaa? Jos IT:stä puhutaan. Muille alueille IT-osaaminen ei merkittävästi auta.
Ap:lla on todennäköisesti ennakkoasenne miespuoleisia henkilöitä kohtaan. Tämän jälkeen on helppo triggeroitua pienistäkin asioista. Kun samanlaista tunnelatausta ei ole naisia kohtaan, on asiointi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen töissä IT-alalla, mutta silti nämä jonnet yrittävät myydä paskaa Gigantissa. Väittävät vielä vastaan. Asiaa ei helpota se, että olen nainen.
Mitähän sinä siellä gigantissa teet muuta kuin olet ostamassa sitä paskaa? Jos IT:stä puhutaan. Muille alueille IT-osaaminen ei merkittävästi auta.
Tää on muuten totta, minäkin olen it-alalla enkä ole koskaan joutunut ostamaan konetta kodinkoneliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on todennäköisesti ennakkoasenne miespuoleisia henkilöitä kohtaan. Tämän jälkeen on helppo triggeroitua pienistäkin asioista. Kun samanlaista tunnelatausta ei ole naisia kohtaan, on asiointi helpompaa.
Kun etsii mikroaggressioita kulmakarvojen asennosta, niitä löytää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Pliis Telian ja Gigantin myyjät lukekaa tämä ketju... 😁🙏 Kyllä sekin on tiedossa että myyntikoulutuksessa teille syötetään kaikkea paskaa mutta omien aivojen käyttö on silti sallittu.
Mutta ei myyntikoulutus ole mikään sellainen, että työnantaja antaa jotain vinkkejä ja sitten saa tehdä omalla tyylillä. Myyntitöiden myyntikoulutus on sitä, että työntekijöille kerrotaan miten täällä myydään ja jos niin ei myy niin otetaan seuraava kokelas tilalle. Esimiesten ahneudesta (ja provikkapalkoista siellä missä niitä on) tämä myyntikulttuuri on kiinni.
-sama ex myyjä
Vierailija kirjoitti:
En oikeen tykkää asioida missään ns. "miestyypillisissä" liikkeissä, just rautakaupoissa, autohuollossa tai vaikka maatalouskaupassa. Kohdannut niin monta kertaa vähättelyä ja alentuvaa kohtelua kuin myös suoranaista vittuilua ja pään aukomista. Jostain syystä jos asioi esim. kangaskaupassa ei saa vastaavaa kohtelua.
Mäkin joudun aina ottamaan jonkun miehen mukaan julkisivuksi, esim veljen tai pojan tai miesystävän. Hän sitten esittää asian miesmyyjälle, ja vaihdamme katseita, oliko tämä mulle ok. Mun on vaikeaa saada asiallisia vastauksia, mulle mielellään aletaan myydä jotain ihan muuta, ja väittää puuta heinää, ja yrittää myydä jotain kallista mitä en tarvitse. Liian raskasta. Olen rakennusalalla, mutta keski-ikäinen ja keskitukeva nainen. Ei varmaan edes työmaakypärä auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan saman häiritsevyyden 37v miehenä myös. Jotenkin semmosta tölvivää palvelua ja semmosta halveksuvaa. Rahat vaan pois ja jos haluun jotain muuta kun sitä perus mitä myyvät niin jopa pientä vattuilua aistittavissa. Ne on liian rempseitä ja itsevarmoja.
Tämä vastaus oli nappiin. Olen 40 v. mies ja todella ärsyttää nämä polleat nuoret miehet, joilta on käytöstavat ja asiakaspalvelu täysin hukassa. Todella lyhytnäköisellä asenteella yritetään saada catcheja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pliis Telian ja Gigantin myyjät lukekaa tämä ketju... 😁🙏 Kyllä sekin on tiedossa että myyntikoulutuksessa teille syötetään kaikkea paskaa mutta omien aivojen käyttö on silti sallittu.
Mutta ei myyntikoulutus ole mikään sellainen, että työnantaja antaa jotain vinkkejä ja sitten saa tehdä omalla tyylillä. Myyntitöiden myyntikoulutus on sitä, että työntekijöille kerrotaan miten täällä myydään ja jos niin ei myy niin otetaan seuraava kokelas tilalle. Esimiesten ahneudesta (ja provikkapalkoista siellä missä niitä on) tämä myyntikulttuuri on kiinni.
-sama ex myyjä
Sä et nyt ymmärrä. Silti samassa kaupassa samat myyjät kohtelee keski-ikäistä miesasiakasta eri tavalla kuin keski-ikäistä naisasiakasta. Olen ollut ihan paikalla molemmissa tilanteissa, samoissa liikkeissä, toistuvasti.
Ymmärrän ap:ta hyvin, jos kyse on nimenomaan näistä nuorista reteistä miehistä.
Aloin miettimään asiaa. Olen kolmekymppinen nainen. Minulle ei ole vaikeaa asioida miesten kanssa. Olen varmaan niin tottunut asioimaan miesten kanssa, sillä olen töissä miesvaltaisella alalla. Ja tämä ala on nimenomaan sellainen oikein "kunnon äijien" ala. Polleista nuorista miesmyyjistä ei ole kokemusta, en oikein muista tällaisiin törmänneeni.
Olen asioinut mm. autoliikkeessä, motonetissä, metsästystarvikeliikkeessä ja autohuollossa tässä tämän vuoden aikana useampia kertoja, ja aina olen saanut ihan tavallista tai hyvää palvelua. On ollut nuoria, keski-ikäisiä ja hieman vanhempia myyjiä. Minulle on puhuttu normaalisti ja asiat on esitetty minulle ihan silmiin katsoen, vaikka välillä mieheni on ollut mukana. Minua ei ole asiakaspalvelutilanteessa siis sivuutettu mitenkään.
Siis tottakai välillä kohdalle sattuu huono/ylimielinen/töykeä myyjä tai asiakaspalvelija, mutta en ole huomannut mitään sellaista kaavaa, että sellaiset myyjät tai asiakaspalvelijat olisivat joko miehiä tai naisia.
Minä taas olen vanhempana naisena saanut oikein hyvää asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Aika kauheeta on nuorten miesmyyjien kanssa asioiminen enimmäkseen, tukahduttavaa. Etenkin just vaikka elektroniikkaliikkeet, autoliikkeet... en nykyisin suostu menemään tuollaisiin jos ei ole miestä mukana ja hänenkin kanssaan mies hoitaa asiat ja minä hymyilen tai karkaan paikalta. Ehkä kaikista pahimmalta tuntuu ohittaa miesfeissareita tai näitä liittymäkauppiaita, jotka ovat asettuneet keskellä kulkuväyliä kaupoissa ja tunkevat käteen jotain karkkia "onko karkkipäivä? tässä, noin, mikä liittymä sulla on? haluatko uuden liittymän?" niin päällekäyviä ja painostavia, velmun oloisia. Oon monesti miettinyt, että joku nainen noidenkin kanssa sitten seurustelee, mutta kuka. Aika moni varmaan tunnistaa tuollaiset, ne kaikista pahimmat, jotka vaikka autokaupassa naulitsee katseensa silmästä silmään ja oikein sellainen kiilusilmäinen megaleveä hammastekohymy ja tunkevat päälle "millainen auto sulla on?"
Koitan liittää tähän tämän, että tiedätte millaista provikkapalkka-ilmettä tarkoitan
https://www.customerskills.com/wp-content/uploads/2011/10/big-smile-guy…
Kiitos tästä, juuri näin. 😅
Joissakin liikkeissä saa miesmyyjiltä tylyä palvelua. Myös hyvää palvelua saa. Olen keski-ikäinen nainen ja kävin juuri autohuollossa. Nuori miesmyyjä palveli todella hyvin ja kyseli pitkään autostani. Vai johtuiko palvelu autosta, sillä ostin vuosi sitten unelma-autoni ja on varmaan myös monen miehen silmissä kiva auto. Olen kyllä muissakin paikoissa saanut hyvää palvelua nuorilta miehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettimään asiaa. Olen kolmekymppinen nainen. Minulle ei ole vaikeaa asioida miesten kanssa. Olen varmaan niin tottunut asioimaan miesten kanssa, sillä olen töissä miesvaltaisella alalla. Ja tämä ala on nimenomaan sellainen oikein "kunnon äijien" ala. Polleista nuorista miesmyyjistä ei ole kokemusta, en oikein muista tällaisiin törmänneeni.
Olen asioinut mm. autoliikkeessä, motonetissä, metsästystarvikeliikkeessä ja autohuollossa tässä tämän vuoden aikana useampia kertoja, ja aina olen saanut ihan tavallista tai hyvää palvelua. On ollut nuoria, keski-ikäisiä ja hieman vanhempia myyjiä. Minulle on puhuttu normaalisti ja asiat on esitetty minulle ihan silmiin katsoen, vaikka välillä mieheni on ollut mukana. Minua ei ole asiakaspalvelutilanteessa siis sivuutettu mitenkään.
Siis tottakai välillä kohdalle sattuu huono/ylimielinen/töykeä myyjä tai asiakaspalvelija, mutta en ole huomannut mitään sellaista kaavaa, että sellaiset myyjät tai asiakaspalvelijat olisivat joko miehiä tai naisia.
Sama kokemus mulla vielä tuon ikäisenä. Tilanne muuttui, kun minusta tuli paksu tähti-ihminen.
Nyt ois varaa ostella, laitattaa autoon lisävarusteita tms. Mutta koska netissä ei semmoinen onnistu, jää ostamatta.
Ostokokemus on tärkeä.
Sehän nyt on ihan selvää, että noihin hommiin pääsee rekrytointi seulasta läpi vaan ne röyhkeän itsevarmat roolia vetävät jannut ja asialliset hillityt jää pois.
Jännä ettei siellä myyntikoulutuksessa kerrottu missä raha luuraa... Keski-ikäisillä paksuilla naisilla.
Vuosia sitten oli puhetta kun teinit saavat niin huonoa kohtelua kaupoissa. Myyjän kannataisi olla siinäkin tarkkana. Ei teini, jota on tylytetty tule ostoksille vanhempiensa kanssa siihen liikkeeseen.
Monelle miesmyyjälle tuntuu olevan vaikea käsittää, että nainenkin voi:
- olla sinkku ja silti
- omistaa oman talon
- omistaa auton
- rakentaa ja remontoida
- olla kiinnostunut muustakin kuin muodista ja kauneudesta
Autokaupoilla sai kahlata monta liikettä läpi ennen kuin naisena sai palvelua ja auton ostettua, onneksi nykyään voi ostaa uudemman mallin netin kautta. Oman talon rakentamiseen ja remontointiin liittyvät asioinnit rautakaupassa onnistuvat parhaiten naismyyjän kanssa - onneksi meidän rautakaupassa on timanttinen naismyyjä!
Joo. Liittyy pitkälti huonoon itsetuntooni, kun tuntuu, että miehet arvioivat jatkuvasti ulkonäköäni. Vaikka järjellä ajateltuna suurinta osaa kiinnostaa vain hoitaa työnsä kunnolla.
Olen nuori nainen ja olin joitain vuosia sitten myyntifirmassa töissä. Siellä yksi miespuolinen a-i-n-a tervehti kaikkia itseään vanhempia miehiä tekopirteästi heittämällä "mitäs mestari". Sitä kun kuunteli 6h niin meinasi pää räjähtää! Noissa myyntifirmoissa meininki on tulos tai ulos ja aggressiivista, tekopirteää, liian tuttavallista myyntityyliä pakotettiin ihan kaikille, ja kuten itse sain huomata niin ne jotka siihen eivät taivu saavat kenkää firmasta. Todella ikävää että kulttuuri on mennyt tällaiseksi ja että nuo myyjät sitten epäkohteliaasti häiriköivät ihmisiä julkisissa tiloissa pomojensa tulostavoitteiden vuoksi.