Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022

Vierailija
02.08.2022 |

Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.

Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.

Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…

Kommentit (1931)

Vierailija
381/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avusta :)

Vierailija
382/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskakohan rupeaa näkymään alustavia tuloksia vai meneekö ihan tonne 25. Päivään? Tradenomiksi hain Metropoliaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeva kirjoitti:

Koskakohan rupeaa näkymään alustavia tuloksia vai meneekö ihan tonne 25. Päivään? Tradenomiksi hain Metropoliaan.

Itsekin kyttään omaa opintopolkua joka päivä :DD

Vierailija
384/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 38 ja hain viiteen kohteeseen, it-tradenomiksi. Mulla on jo toinen amk-tutkinto, joten enpä osaa yhtään sanoa, miten tässä käy. Todistusvalinnassa olisin päässyt heittämällä sisään jos olisin ensikertalainen, mutta nyt jäin kauas varasijoille. Koe meni ihan ok, mutta ei ole mikään supervarma olo. Ja tosiaan kun niitä paikkoja on jaossa niiiiiin vähän meille ei-ensikertalaisille, että saapa nyt sitten nähdä Hajoan kyllä atomeiksi, jos en pääse tältä nykyiseltä alalta pois. En todella tiedä mitä sitten teen. Tätä nykyistä en enää kauaa jaksa.

Mulla on myös YAMK-opinnot kesken tältä samalta alalta, mutta ei kiinnosta tehdä niitä loppuun vaan vaihtaa alaa ihan kokonaan.

Täällä toinen alanvaihtaja! 15 vuotta hoitoalaa takana, to+lh, sh, yamk ja yo opintoja ja kaksi erikoistumista käytynä ja paljastaa ei näy mikään näistä. Jatkuvasti olo että mitään uutta työ ole enää vuosiin tarjonnut ja koulutusten myöntämään uutta intoa löytynyt. Nyt sitten hain IT tradenomi koulutuksiin. Englanti ja äidinkieli helpot, päättely osio odotusten kaltainen, matikka olisi mennyt paremmin jos olisin kerran nyt perusasiat. Harmitti, kun peruskoulussa ja lukiossa matikka ja kielet olivat aina vahvuuksiani. Matikan tehtävät olivat mielestäni yläaste tehtävien tasoa, ihan helppoa päättelyä ja yhtälöratkaisua. Ennen muinoin pääsykokeissa meni koko päivä haastatteluihin ja ryhmätöihin odottaessa ja lopuksi vielä kirjallinen osio. Nyt aikaa menikin vain pari tuntia.

Vierailija
385/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Opintopolku päivittyy 2 kertaa päivässä, oisko ollut joskus 9 aikaan aamulla ja sitten 14 paikkeilla iltapäivällä. Näin ainakin siinä vaiheessa kun ensimmäiset koulujen tulokset ovat ilmestyneet sinne.

Vierailija
386/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 38 ja hain viiteen kohteeseen, it-tradenomiksi. Mulla on jo toinen amk-tutkinto, joten enpä osaa yhtään sanoa, miten tässä käy. Todistusvalinnassa olisin päässyt heittämällä sisään jos olisin ensikertalainen, mutta nyt jäin kauas varasijoille. Koe meni ihan ok, mutta ei ole mikään supervarma olo. Ja tosiaan kun niitä paikkoja on jaossa niiiiiin vähän meille ei-ensikertalaisille, että saapa nyt sitten nähdä Hajoan kyllä atomeiksi, jos en pääse tältä nykyiseltä alalta pois. En todella tiedä mitä sitten teen. Tätä nykyistä en enää kauaa jaksa.

Mulla on myös YAMK-opinnot kesken tältä samalta alalta, mutta ei kiinnosta tehdä niitä loppuun vaan vaihtaa alaa ihan kokonaan.

Täällä toinen alanvaihtaja! 15 vuotta hoitoalaa takana, to+lh, sh, yamk ja yo opintoja ja kaksi erikoistumista käytynä ja paljastaa ei näy mikään näistä. Jatkuvasti olo että mitään uutta työ ole enää vuosiin tarjonnut ja koulutusten myöntämään uutta intoa löytynyt. Nyt sitten hain IT tradenomi koulutuksiin. Englanti ja äidinkieli helpot, päättely osio odotusten kaltainen, matikka olisi mennyt paremmin jos olisin kerran nyt perusasiat. Harmitti, kun peruskoulussa ja lukiossa matikka ja kielet olivat aina vahvuuksiani. Matikan tehtävät olivat mielestäni yläaste tehtävien tasoa, ihan helppoa päättelyä ja yhtälöratkaisua. Ennen muinoin pääsykokeissa meni koko päivä haastatteluihin ja ryhmätöihin odottaessa ja lopuksi vielä kirjallinen osio. Nyt aikaa menikin vain pari tuntia.

Jep, ei hoitoalalla ole mahdollista edetä ilman, että hankkii rutkasti lisäkoulutusta. Tämä it-puoli kiehtoo kovasti, ja haaveilen nimenomaan terveysalan osaamisen ja it-osaamisen yhdistämisestä. Soten it:ssä riittää kyllä työtä tekevälle. Ja siitä ehkä saa jo sellaista palkkaakin, että olisi edes joskus varaa tehdä jotain extraa, kun kaikki tulot ei mene pakollisiin menoihin.

Vierailija
387/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hajoon tähän odotteluun. Joka vuosi sama juttu. En tajua miten niitä tuloksia ei saada tulemaan nopeammin kun kaikki on valmiiksi tietokoneella.

Pitäisi töissä sopia kevään lomat ja yritän parhaan tietämyksemi mukaan sopia lomat niin että pystyisin ensimmäisen kevään opiskelemana töiden ohessa (luultavasti se on mahdotonta). Sitten jos en pääsekään, niin minulla on turhaan lomat pieninä muutaman päivän pituisina silppuina.

Vierailija
388/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tämä odotus on kyllä turhauttavaa. Nykytekniikalla tulokset olisi voinut julkaista vaikka jo heti viimeisen pääsykoepäivän jälkeen. Nyt sitten jonnekkin 25.11. saakka kärvistellään ja neuroottisesti vahditaan opintopolkua.

Vierailija
389/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeva kirjoitti:

Viimevuoden keskustelusta kyttäsin että n. 1-1,5viikkoa ennen viimeistä päivää alkoi tipahtelemaan ensimmäisiä tuloksia, mutta isoimmista (kuten meteopolia) kouluista näytti tulevan viimeisten joukossa.

Vierailija
390/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eeva kirjoitti:

Viimevuoden keskustelusta kyttäsin että n. 1-1,5viikkoa ennen viimeistä päivää alkoi tipahtelemaan ensimmäisiä tuloksia, mutta isoimmista (kuten meteopolia) kouluista näytti tulevan viimeisten joukossa.

Hohhoijaa.... eli tässä pitää siis pahimmillaan odotella ensimmäisiä tuloksia tuonne 18.11. asti. Ihan turhaa ihmisten kiusaamista ja työssäolevien tulevaisuuden suunnittelun hankaloittamista.

Vierailija
391/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeva kirjoitti:

Hohhoijaa.... eli tässä pitää siis pahimmillaan odotella ensimmäisiä tuloksia tuonne 18.11. asti. Ihan turhaa ihmisten kiusaamista ja työssäolevien tulevaisuuden suunnittelun hankaloittamista.

Siellä ne pahantekijät parhaillaan hykertelee, että ollaanpas ovelia kun saadaan kiusata ja hankaloittaa viattomien ihmisten elämää. Mihin on tämä maailma menossa?

Vierailija
392/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä nähdä miten meni koe. Siitä on 10 vuotta kun viimeksi olen opiskellut. Yhtään ei osaa sanoa menikö hyvin vai huonosti. Päätöksenteossa loppu aika, jäivät puoleen väliin. Eivät olleet nyt maailman vaikeimpia mutta aikaa vieviä. Suomen kielessä vaikea arvioida, kaikkeen vastasin mutta mutta.. Enkussa myös vastasin kaikkeen mutta kyllä oli oikein vaikeaksi laitettu teksti, pitää olla kyllä hyvät englannin kielen taidot, jotta pääsee siitä läpi. Matikka ei ole minulla mikään vahvuus mutta yllättävän paljon oli prosenttilaskuja ja ensimmäisen asteen yhtälö eka tehtävä oli helppo, loput jäivät tekemättä. Ja sitten kun oli vielä se, että jos vastaa vääriin, niin tulee miinuspisteitä. Toisaalta odotin vaikeampaa koetta. Aikaraja oli kanssa sellainen, että loi painetta ja ei tarpeeksi aikaa pyörittää päässä tehtäviä. Ensikertalainen olen ja haen aika suosittuun kouluun.

Vierailija
393/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kritisoidaan hitautta koetuloksissa ja puhutaan tahallisesta kiusaamisesta, mutta jokainen oppilaitos joutuu tekemään valtavasti manuaalista työtä kokeen tuloksien osalta jonka jälkeen tuloksia lähetetään Opintopolulle. Sitten alkaa varsinainen sijoittelu ja sen tuloksien tarkistaminen. Ei tämä niin automaattisesti siis toimi.

Vierailija
394/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä nähdä miten meni koe. Siitä on 10 vuotta kun viimeksi olen opiskellut. Yhtään ei osaa sanoa menikö hyvin vai huonosti. Päätöksenteossa loppu aika, jäivät puoleen väliin. Eivät olleet nyt maailman vaikeimpia mutta aikaa vieviä. Suomen kielessä vaikea arvioida, kaikkeen vastasin mutta mutta.. Enkussa myös vastasin kaikkeen mutta kyllä oli oikein vaikeaksi laitettu teksti, pitää olla kyllä hyvät englannin kielen taidot, jotta pääsee siitä läpi. Matikka ei ole minulla mikään vahvuus mutta yllättävän paljon oli prosenttilaskuja ja ensimmäisen asteen yhtälö eka tehtävä oli helppo, loput jäivät tekemättä. Ja sitten kun oli vielä se, että jos vastaa vääriin, niin tulee miinuspisteitä. Toisaalta odotin vaikeampaa koetta. Aikaraja oli kanssa sellainen, että loi painetta ja ei tarpeeksi aikaa pyörittää päässä tehtäviä. Ensikertalainen olen ja haen aika suosittuun kouluun.

Oikeastaanhan sillä ei ole niin merkitystä miten koe itsellä meni, vaan miten se meni kaikilla muilla. Koska sijoitus on se mikä ratkaisee 🙂

Vierailija
395/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kritisoidaan hitautta koetuloksissa ja puhutaan tahallisesta kiusaamisesta, mutta jokainen oppilaitos joutuu tekemään valtavasti manuaalista työtä kokeen tuloksien osalta jonka jälkeen tuloksia lähetetään Opintopolulle. Sitten alkaa varsinainen sijoittelu ja sen tuloksien tarkistaminen. Ei tämä niin automaattisesti siis toimi.

Näinhän se on. Omien pisteiden kuuleminen olis mukava plussa, kun niiden laskeminen kumminkin toimii automaattisesti. Se tuntuis itsestä jo helpottavalta 😅

Vierailija
396/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaanhan sillä ei ole niin merkitystä miten koe itsellä meni, vaan miten se meni kaikilla muilla. Koska sijoitus on se mikä ratkaisee 🙂

Ei auta ku toivoa että mooonella muulla meni huonommin xD

Vierailija
397/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta ku toivoa että mooonella muulla meni huonommin xD

Näin mä teen 😂

Vierailija
398/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa kävin kokeen tekemässä ja en pahemmin harjoitellut tai lukenut aikaisemmista kokeista mitään. Olin tyytyväinen kun lähdin kokeesta ja jotenkin pidin sitä helpompana kuin luulin kokeen olevan, mutta kyllä tässä on varmuus karissut näiden päivien aikana. Nyt mulla on tunne, että koe meni penkin alle ihan kokonaan.

Hain kuuteen ja sosionomiksi tai sairaanhoitajaksi. Ala kiinnostaa kovasti, mutta olen jo 50-vuotias.

Vierailija
399/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan parasta kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa kävin kokeen tekemässä ja en pahemmin harjoitellut tai lukenut aikaisemmista kokeista mitään. Olin tyytyväinen kun lähdin kokeesta ja jotenkin pidin sitä helpompana kuin luulin kokeen olevan, mutta kyllä tässä on varmuus karissut näiden päivien aikana. Nyt mulla on tunne, että koe meni penkin alle ihan kokonaan.

Hain kuuteen ja sosionomiksi tai sairaanhoitajaksi. Ala kiinnostaa kovasti, mutta olen jo 50-vuotias.

Nykypäivänä 50 ei ole vielä mikään este, varsinkaan sote-alalla. Tiedän että siskoni valmistui sosionomiksi 54-vuotiaana, eikä ole sen jälkeen tarvinnut olla päivääkään työttömänä, eikä muun alan töissä. Itse olen hieman alle 45 ja hain nyt toista kertaa 5 sosionomi/sairaanhoitaja koulutukseen. Fiilis, on että pääsykoe meni huonommin kuin viimeksi, mutta kohtahan se selviää kun tulokset tulee.

Vierailija
400/1931 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan parasta kirjoitti:

Nykypäivänä 50 ei ole vielä mikään este, varsinkaan sote-alalla. Tiedän että siskoni valmistui sosionomiksi 54-vuotiaana, eikä ole sen jälkeen tarvinnut olla päivääkään työttömänä, eikä muun alan töissä. Itse olen hieman alle 45 ja hain nyt toista kertaa 5 sosionomi/sairaanhoitaja koulutukseen. Fiilis, on että pääsykoe meni huonommin kuin viimeksi, mutta kohtahan se selviää kun tulokset tulee.

Minä valmistuin sosionomiksi viime vuonna 49-vuotiaana ja nyt pyrin sairaanhoitajaksi. Toiveissa vielä ura, jossa molemmista tutkinnoista olisi hyötyä