Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022
Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.
Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.
Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…
Kommentit (1931)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 38 ja hain viiteen kohteeseen, it-tradenomiksi. Mulla on jo toinen amk-tutkinto, joten enpä osaa yhtään sanoa, miten tässä käy. Todistusvalinnassa olisin päässyt heittämällä sisään jos olisin ensikertalainen, mutta nyt jäin kauas varasijoille. Koe meni ihan ok, mutta ei ole mikään supervarma olo. Ja tosiaan kun niitä paikkoja on jaossa niiiiiin vähän meille ei-ensikertalaisille, että saapa nyt sitten nähdä Hajoan kyllä atomeiksi, jos en pääse tältä nykyiseltä alalta pois. En todella tiedä mitä sitten teen. Tätä nykyistä en enää kauaa jaksa.
Mulla on myös YAMK-opinnot kesken tältä samalta alalta, mutta ei kiinnosta tehdä niitä loppuun vaan vaihtaa alaa ihan kokonaan.
Toivottavasti saat paikan! Jotenkin lohduttavaa että on muitakin samassa iässä olevia jotka haluaa uuden ammatin.. Itellä kaks aivan turhaa amistason koulutusta ja p*skaduuneja vääntäny koko ikäni.. Meillä ei mitään välkyintä porukkaa suvussakaan oo, tuntuu että miks itekään pääsis parempaan kouluun kun kaikki muutkin käyny vain amistason kouluja ja ovat duunareita.
Mitkä kortit käänsitte? Siinä oli joku toisella puolen hedelmä ja toislla puolen vihreä väri tms. Muistelisin, että olisin kääntänyt pinkin ja ruusun... ehkä. Ei kyllä voi muistaa
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kortit käänsitte? Siinä oli joku toisella puolen hedelmä ja toislla puolen vihreä väri tms. Muistelisin, että olisin kääntänyt pinkin ja ruusun... ehkä. Ei kyllä voi muistaa
tai vihreä ja ruusu. Ruusu se ainakin oli...
Vierailija kirjoitti:
Vihreän ja ruusun käänsin muistaakseni. Vihreän siksi, että piti nähdä onko sen takana tosiaan hedelmä. Ruusun siksi, että jos sen takana onkin vihreä, ei väite voi pitää paikkaansa. Sit taas jos hedelmän takana on vihreä, se ei vielä kumoa väitettä ja pinkin takana nyt saa olla ihan mitä vaan, sillä ei ole väliä.
Muistaako kukaan miten englannin pisteytys meni?
Vierailija kirjoitti:
Oisko ainaski päässyt läpi puolella pisteellä :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko montako miinus/plus pistettä tehtävistä sai kokeessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitkähän mahdollisuudet on päästä valintakokeella sisään ei-ensikertalaisena, kun sillä valintatavalla otetaan meitä toisen tutkinnon suorittaneita sisälle vain neljä :( epätoivo alkaa tulla, vaikka nyt oli ensimmäinen kerta kun vasta haen alanvaihto mielessä. Todistusvalinnassakin sain melkein puolet enemmän pisteitä mitä vähimmäismäärä oli, mutta silti oon 4. varasijalla. Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja onko opiskelupaikka auennut joskus myöhemmin tai tällaisesta hausta? Pääsykoe tuntui menevän ihmeen hyvin, ja sain kaikkiin kohtiin vastattuakin, mutta en uskalla nyt siihenkään luottaa vielä ainakaan. Mitenhän tässä malttaa odottaa vielä nämä tulevat viikot 😬
Ei se kyllä helppoa ole, jollei hae jokseenkin epäsuositulle alalle :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko montako miinus/plus pistettä tehtävistä sai kokeessa?
https://www.ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/amk-valintak…
Olen 46v ja hain 6 kohteeseen (yhtä lukuunottamatta sotealaa). Numeroon 4 yllättäen pääsin jo todistuksella, ilmeisesti siihen ei kauheasti muita hakijoita sitten ollut kun minulla ei mikään hyvä todistus ole. Nyt jännitän pääsisinkö johonkin mieluisempaan. En ole päättänyt otanko tuota nelosta vastaan jos en pääse muualle.
Vierailija kirjoitti:
Olen 46v ja hain 6 kohteeseen (yhtä lukuunottamatta sotealaa). Numeroon 4 yllättäen pääsin jo todistuksella, ilmeisesti siihen ei kauheasti muita hakijoita sitten ollut kun minulla ei mikään hyvä todistus ole. Nyt jännitän pääsisinkö johonkin mieluisempaan. En ole päättänyt otanko tuota nelosta vastaan jos en pääse muualle.
Saako udella mihin oot valittuna? Itsellä viides kohde ja toisella varasijalla. Ikää 45v. Soteala myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako udella mihin oot valittuna? Itsellä viides kohde ja toisella varasijalla. Ikää 45v. Soteala myös.
Jalkaterapeutti. Ihan kiinnostava, mutta katsoin että työpaikkoja ei paljoa ole.
Vierailija kirjoitti:
melko kirjoitti:
Oon 32 ja hain vain yhteen kohteeseen, sosionomiksi monimuotolinjalle. Mun hakukohteita rajoitti se että en halua muuttaa tai käydä ees monimuotona välillä koululla jossain kaukana, kun omaa autoakaan ei oo.
Jos nyt ei tärppää niin yritän uudestaan tai selvitän esim. polkuopintojen mahdollisuutta.Saa nähdä miten meni, toisaalta tuntui et meni ihan okei mut silti vähän epävarma olo.
Ois mahtavaa jos tuloksia tulisi nyt tulevan viikon lopulla, vaikka perjantaina 😄
Menee varmasti vielä pidempään.. Turhauttavaa odotella
No jep.. harmi kun ei edes omia pisteitään saa tietää 😐
Täällä 40v alanvaihtaja. Haaveilen yliopisto opinnoista ja tämä amk haku plan b, kun tuntuu ettei näin toiskertalaisena pääse mihinkään sisälle.
42v ja hain 2 yamk (tradenomi) kohteeseen ja 4 amk kohteeseen (soteala). Pohjalla 20 vuotta sitten tradenomitutkinto. Saas nähdä miten käy kun ei hirveen hyvä fiilis jäänyt pääsykokeista. Todistus ali noissa olen kaukana 30 alkavilla varasijoilla lähes jokaiseen hakukohteeseen. Aion silti vielä ainakin keväällä yrittää, tämänkertaiset pääsykokeet olivat kolmannet, viimeksi lähimpänä jäin 4.varasijalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 38 ja hain viiteen kohteeseen, it-tradenomiksi. Mulla on jo toinen amk-tutkinto, joten enpä osaa yhtään sanoa, miten tässä käy.
Mulla on myös YAMK-opinnot kesken tältä samalta alalta, mutta ei kiinnosta tehdä niitä loppuun vaan vaihtaa alaa ihan kokonaan.
No kylläpäs sä käyt kouluja veronmaksajien piikkiin ihan koko rahan edestä! Mun mielestä eka tutkinto voisi olla valtion piikkiin, loput sitten ihan omista varoista. Sen verran noita ikuisia opiskelijoita kun tuntuu olevan. Ja jotkut jäävät ilman ensimmäistäkään tutkintoa, kun toiset rohmuavat useamman!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 38 ja hain viiteen kohteeseen, it-tradenomiksi. Mulla on jo toinen amk-tutkinto, joten enpä osaa yhtään sanoa, miten tässä käy.
Mulla on myös YAMK-opinnot kesken tältä samalta alalta, mutta ei kiinnosta tehdä niitä loppuun vaan vaihtaa alaa ihan kokonaan.No kylläpäs sä käyt kouluja veronmaksajien piikkiin ihan koko rahan edestä! Mun mielestä eka tutkinto voisi olla valtion piikkiin, loput sitten ihan omista varoista. Sen verran noita ikuisia opiskelijoita kun tuntuu olevan. Ja jotkut jäävät ilman ensimmäistäkään tutkintoa, kun toiset rohmuavat useamman!
Kiitos mielipiteestäsi, jonka päästit ilmoille tietämättä minusta, urastani ja elämäntilanteestani yhtään mitään. Tai siitä, mitä kaikkea olen osaamisellani mahdollisesti tämän yhteiskunnan eteen jo ehtinyt tekemään. Tai miten nämä kaikki olemassaolevat ja mahdollisesti tulevat osaamiset niputtautuvat kokonaisuudeksi, jolla pääsen tekemään jotain sellaista, jota ei voisi tehdä ilman näitä kaikkia osaamisalueita. Onkin minulle eka kerta, kun joku paheksuu kouluttautumista. Erikoista sinänsä, että tällaiseen asenteeseen törmää nimenomaan tällaisessa opiskeluaiheisessa keskusteluketjussa. Mutta kai meitä on moneen lähtöön. Ihanaa, jos sinä pystyt jo parikymppisenä tietämään tasan tarkkaan, minkälaisen uran haluat seuraavalle 50 vuodelle. Minä taas muutun ja kehityn ja kasvan, ja löydän uusia ulottuvuuksia ja asioita, joihin haluan potentiaaliani suunnata. Ymmärrätköhän, että esimerkiksi potilastietojärjestelmien kehittäminen ja suunnittelu vaatii ihmisiä, joilla on sekä hoitoalan että it-alan tutkinto? Tämä maailma on täynnä asiantuntija-aloja ja -ammatteja, joissa pärjäämiseen vaaditaan monialaista osaamista.
Moi! Voisiko joka avata minulle vähän mun tilannetta. Eka kerta kun haen ja en ihan ymmärrä näitä systeemejä. Eli piti antaa yo-todistus ja lisäsin myös ammattitutkinnon (se ei kyllä ole validi koska suoritettu ennen 2015) ja kävin valintakokeessa 2.11. Olen ensikertalainen ja hain vain yhteen paikkaan. Omassapolussa lukee opiskelijavalinta kesken ja valintatilanteesi harmaassa boksissa numero 1.
Ei lue todistuksesta mitään siis. Eli onko tämä vain nyt toistaiseksi niin ja sitten kun koe on tarkistettu rupean tipahtelemaan tästä ykkös sijasta? En ihan ymmärrä.
AMK kysymyksiä kirjoitti:
Moi! Voisiko joka avata minulle vähän mun tilannetta. Eka kerta kun haen ja en ihan ymmärrä näitä systeemejä. Eli piti antaa yo-todistus ja lisäsin myös ammattitutkinnon (se ei kyllä ole validi koska suoritettu ennen 2015) ja kävin valintakokeessa 2.11. Olen ensikertalainen ja hain vain yhteen paikkaan. Omassapolussa lukee opiskelijavalinta kesken ja valintatilanteesi harmaassa boksissa numero 1.
Ei lue todistuksesta mitään siis. Eli onko tämä vain nyt toistaiseksi niin ja sitten kun koe on tarkistettu rupean tipahtelemaan tästä ykkös sijasta? En ihan ymmärrä.
Oikeassa reunassa on "lisätietoja" kohta. Paina siitä niin näet mikä tilanne on todistusvalinnan kanssa, myöhemmin sitten näkyy valintakokeen tilanne. Se iso 1 harmaassa boksissa kertoo, että se on sun 1. valintakohde. Jos olisit hakenut useaan paikkaan niin harmaita bokseja olisi useampi numeroituna 1, 2, 3 jne.
Mä olen 38 ja hain viiteen kohteeseen, it-tradenomiksi. Mulla on jo toinen amk-tutkinto, joten enpä osaa yhtään sanoa, miten tässä käy. Todistusvalinnassa olisin päässyt heittämällä sisään jos olisin ensikertalainen, mutta nyt jäin kauas varasijoille. Koe meni ihan ok, mutta ei ole mikään supervarma olo. Ja tosiaan kun niitä paikkoja on jaossa niiiiiin vähän meille ei-ensikertalaisille, että saapa nyt sitten nähdä Hajoan kyllä atomeiksi, jos en pääse tältä nykyiseltä alalta pois. En todella tiedä mitä sitten teen. Tätä nykyistä en enää kauaa jaksa.