Mulla menee ihan hirveästi rahaa ruokaan. Neuvokaa mitä tehdä eri tavalla
Kuudessa menee varmaan 600 euroa ruokaan vaikka meitä on vain kaksi aikuista ja viisivuotias lapsi. Sanokaa mitä muutan ruokaostoksissani kun jotenkin en osaa itse järkeistää asiaa.
Ruoat tilaan kerran viikossa kotiinkuljetuksella, eli heräteostoksia ei tule. Eineksiä en osta kuin max 20 eurolla kuussa ja niissäkin edullisimpia. Suosin aina kauppojen omia merkkejä kuten kotimaista tai pirkka tai k-menu. Ostan tarjouksista jos voi, mutta usein ei ole tarjouksia. Makaronit on halvimman muotoisia eikä suoraan italiasta erikoispastoja. Juustoja ostan sitä, missä halvin kilohinta. Lihat jauhelihaa ja vastaavaa, ei sisäfilettä. Kalaa harvoin, koska se on niin kallista. Ei herkkuja muuten kuin suklaalevy silloin tällöin. Ei limsoja, oluita tms. Pääosin perustuotteita kuten omenia, banaaneja, tomaattia, kurkkua, salaattia, perunoita, makaronia, riisiä, paahtoleipää ja ruisleipää, oivariinia, leivänpäällisjuustoa ja leikkelettä, maitoa, maustamattomia jugurtteja, jauhelihaa, nakkia, kanasuikaleita jne.
Kommentit (384)
Jos toinen aikuisista on mies, niin sehän on ihan luonnollista, että ruokaan menee paljon rahaa kun miehethän syövät paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei ole edes hurja summa, meillä menee myös sama. Jos kävisit itse kaupassa, voisit ostaa punalaputettuja ja muita tarjoustuotteita. Tuleeko ruokahävikkiä? Onko samassa laskussa hygieniatuotteet ja esim alkoholi?
Monipuolinen ruoka kasviksineen,hedelmineen,pähkinöineen ym maksaa. Säästöä tulee ehkä terveyskuluissa.
Ruoka ei ole lääke.
Mielestäni teillä menee täysin normaali määrä rahaa ruokaan, jos tarkoituksena on syödä suht monipuolisesti ja terveellisesti. Miettisin ensin mihin muuhun rahaa kuluu ja voiko sieltä säästää. Tietysti on mahdollista säästää tekemällä halvimpia mahdollisia ruokia useamman päivän tarpeisiin kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tilata?
Helppous, mukavuus, ajansäästö lapsiperheessä, bensakulut maksaisi saman verran kuin toimitusmaksut. Ap
Nämä ovat päteviä syitä. Samalla kuitenkin tilaaminen estää käytänössä tarjousten perässä juoksemisen ja -30% alennusruuan ostamisen.
Meillä 5 hengen perheessä edellä mainituilla on lähes puolitettu ruokakulut.
Kyllä tilausruokiinkin saa alelaputettuja! Sinne...onko se nyt huomio tai kynän kuva tms tai mikä, siihen voi kirjoittaa että "punalappuiset käy"
Laitatko sekaan todella vähän muita aineita lihan kanssa? Me teemme kattilan ja vuoan täyteen ruokaa ja kyllä siitä monta päivää pystyy syödä, tosin meitä on kaksi.
Aika normaali ruokalasku varmaan. Salaattien sijaan voi syödä juureksia (porkkanaraaste, lantturaaste, kaali jne.), etenkin talvella kun kurkku ym. kallista. Ostakaa isompia pakkauksia. Etenkin mausteet kannattaa hankkia isoina pakkauksina. Joissain kaupoissa viimeisellä tunnilla on esim. leipiä -30%. Syökää enemmän puuroja. Kerätkää itse marjoja ja sieniä. Välttäkää hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M
Joo. Meillä on näköjään nälkä. Ulkoillaan paljon. Toisaalta jos mahan täyttää meetwurstivoileivillä kun kastiketta ei saanut riittävästi, niin se tulee vielä kallimmaksi. Ap
ApLaita kaalisalaattia tai muuta jatkoksi, tuo lihamäärä ei ole hyväksi ollenkaan! Ja joo, moni on jo sanonut, jatka vaikka porkkanaraasteella tai millä tahansa...lihaa ei kuuluisi syödä kuin kork 500gr viikossa ja siihen sisältyy jo leikkeleet!
tee välillä kasvissosekeittoja, perunapurjososekeitto on ihanaa!
meikä ainakin reidaa lähikaupan tarjoukset joka ilta. Pakkaseen sitten. Happy hour -60%.
Mietippäs ostat vuodessa jauhelihaa x määrän. Nyt päätät että ostat sitä vain -60% laputettuna. Niin minä tein. Tarvitset vaan sen pakastimen tasaamaan niin voi ostaa aina isomman määrän silloin kun niitä on.
Sitten päätät (kuten minä), että ostat et paitsi jauhelihaa vaan kaiken muunkin mitä syöt ainoastaan -60% laputettuna.
Oho, puolitit juuri ruokakulut. Ole hyvä!
moni takertuu proteiinin saantiin ap:n yhden esimerkkiaterian perusteella kun suositellaan vähentämään lihaa. Proteiinia on useimmissa ruuissa ja elintarvikkeissa, ei vain lihassa. Päivään todennäköisesti myös kuuluu muitakin aterioita joilla proteiinia kertyy. Esimerkiksi juustossa, leivässä, kasviksissa, munissa ja maitotuotteissa on proteiinia, vaikka suhteellinen osuus olisi pienempi lihaan verrattuna. Idea kuitenkin on, että päivän ravinteet täyttyvät päivän kaikista aterioista yhteensä, ei yhdestä jauheliha-ateriasta.
Myös raskasta työtä tekevä ihminen pärjää, vaikka ei saisi joka päivä lihaa lainkaan, tosin tätä en ap:lle tuputa ratkaisuksi, kunhan mainitsen.
Muuten neuvoisin samaa kuin muutkin, lisää munia ruokavalioon, puuroja, halpaa jogurttia, itse leivottuja juttuja ja monipuolisesti kasviksia, edes niissä rajoissa kun ne kullekin suinkin maistuvat.
Myös asennemuutos auttaa, kenenkään ei pidä olla nälässä, mutta annoskoot ja koettu ruuan riittävä määrä ovat usein myös tottumus kysymyksiä aidon energiantarpeen rinnalla.
Meilläkin syötäisiin tuosta määrästä 8 annosta. Teen siis aina ruoan viikolle, josta syödään ma-to 2 annosta päivässä (2 aikuista).
Minkä ikäisiä olette? Kyllä meilläkin annos koot on vuosien varrella pienentyneet. Nuorempi mies voi kyllä syödä aika jäätäviä määriä.
Entä iso satsi rahkaa jälkkäriksi ja söisi samaa ruokaa kahtena päivänä?
Korvaa puolet lihasta soijarouheella, tee ruokia kananmunista, vaikka 2 laatikkoruokaa kerralla, että riittää useammaksi päiväksi.
En lukenut ketjua, mutta huolehdi ainakin siitä että kun olet saanut sen satsin ruokaa kotiin, niin säilytä ja käytä sitä siinä järjestyksessä kuin säilyvät käyttökelpoisina. Tämän tarkoitus on että ruokahävikkiä ei tule. Pakastintakin voi käyttää hyväksi, tehdä vaikka jotain sinne kasviksista, jotka uhkaavat jo nahistua. Itse teen höystöjä kaikenlaista yhdistelemällä ja on helppo ottaa annos kerrallaan sulamaan. Teen myös lättyjä ja pannaria pakkaseen, jos vierailta on jäänyt kahvimaidosta osa käyttämättä. En heitä mitään hukkaan.
Isomman hengen talous vaatii tietenkin aivan erilaista arjen hallintaa. Oletko yksin vastuussa ruokaostoista ja siitä että mitä teillä syödään? Ehkä nämä ajat ovat jo sellaiset, että esim perheenäidin ei tarvitsisi yksin pähkäillä että miten selviää tässä muuttuneessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kotiinkuljetus maksa jo itsessään 19.90 e? Tuostakin kuskauksesta kertyy jo mekkein satku kuussa jos viikoittain tilaatte
No ei maksa 😂 missä on noin kallista? Pk-seudulla ihan maksimihinta on alle kympin. Odalla saattaa saada ilmaiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia määriä teillä menee tai kuinka pitkäksi aikaa jokin ruoka riittää? Esimerkiksi siis vaikka joku jauhelihakastike, kuinka paljon lihaa tai kuinka monta ateriaa saat tekemästäsi annoksesta?
600 g jauhelihaa plus tomaattisäilykkeet ja mausteet ja mitä siihen nyt tulee plus paketti makaronia on määrä jonka teen kerralla, ja se menee kaikki kun me kolme syömme päivällistä. Ap
Järkyttävä määrä lihaa, tuohan vastaa yhden hengen viikon lihamäärää!!!
200 grammaa jokaiselle. Onko se paljon? Ei minusta.
AP sanoi syövänsä korkeintaan 100 g, ja perheen kolmas jäsen on 5-vuotias. Tuskin syö hänkään 200 g lihaa aterialla. Mies syö siis 450-500 g lihaa / ateria. SE on liikaa. Kuten on myös tuo 200 g / henkilö / ateria päivittäisessä ruokavaliossa.
Minulla oli jokunen vuosi sitten taloudellisesti tiukkaa kun opiskelin. Silloin kevensin ruokalaskua (nelihenkinen perhe, kaksi erittäin nälkäistä teiniä) mm. hakemalla leivät suoraan leipomon tehtaanmyymälästä. Kaikilla ei sellaista mahdollisuutta tietenkään ole, mutta jos on, se kannattaa ilman muuta hyödyntää, sillä niissä leipä on usein paitsi tuoretta, myös puoli-ilmaista. Samoin pidimme pari puuropäivää viikossa eli silloin korvasin päivällisen tuhdilla, maitoon keitetyllä riisi- tai ohrapuurolla. Sen ohella tarjosin kananmunia ja (itse poimittuja) marjoja. Hyvää, helppoa ja halpaa. Koska olin opiskelujen takia paljon kotona, oli myös aikaa leipoa paljon itse ja haudutella esimerkiksi hernekeittoa tai kaalilaatikkoa. Sanoisinkin, että kannattaa ehkä vähän muistella, mitä ennen kuului suomalaisen perheen ruokavalioon. Sieltä löytyy hyviä vinkkejä edulliseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vika nyt siis siinä, että mieheni syö liikaa ja etenkin liikaa jauhelihaa? Niin moni tarttui tuohon meidän jauhelihakastikkeeseen, että pani miettimään.
ApJos miehesi tekee raskasta, fyysistä työtä, ei hän varmaan syö liikaa kulutukseensa nähden. Jos sattuu olemaan vielä raamikas kaveri, kaloreita tarvitaan vielä enemmän.
Moni on tätä jo ehdottanutkin, mutta sanonpa vielä minäkin, että jauheliharuokia on hyvä jatkaa soija- tai härkisrouheella tai ihan pavuilla. Itse suosin härkisrouhetta. Ostan yleensä 700 g paketin jauhelihaa, jonka puolitan. Toinen puoli ruokaan, toinen pakkaseen. Jlihakastikkeeseen käytän 350 g lihaa, n. desin härkisrouhetta, 2 prk tomaattimurskaa (yht. n. 800 g) ja mausteita. Ruokakuntaan kuuluu 2 aikuista ja syömme tuosta ainakin kolme kertaa, yleensä jää vielä 1 reilu annos ylikin, eikä mekään olla mitään pieniruokaisia.
Aamu- ja välipaloissa voi säästää ihan huolella, jos tahtoo. Leivänpäälliset on törkeän kalliita, joten kannattaa vaihtaa voileivät puuroihin, smoothiehin ja kananmuniin. Kahteen edelliseen kotimaisia marjoja hedelmien sijaan. Nyt on satokausi, joten metsään vaan jos on mitenkään mahdollista ja kotoa löytyy pakastin.
Meillä esim. mies syö aamulla kaurapuuroa, minä smoothien, johon tulee jugurttia, piimää, chiasiemeniä ja itsepoimittuja marjoja. Kilon sanko kreikkalaista jugurttia riittää viikoksi, piimäpurkki samoin. Kilon pussi chiasiemeniä riittää moneksi kuukaudeksi. Annoshinnaksi tulee maks. 1 euro. Miehen puuro jää samoihin, vaikka hän laittaa lisukkeeksi hedelmän ja hilloa (en ihan ymmärrä viimeistä, mutta makuasioita...).
Lounaan mies syö töissä. Minä teen itselleni kasviskeittoja. Tällä viikolla esim. on kukkakaalikeitto, jossa 1 iso kukkakaali, 1 sipuli, muutama uusi peruna (omasta maasta), puolikas pkt sulatejuustoa ja mausteita sekä vettä tietysti. Tästä määrästä tuli 5 isoa (300 g) annosta ja ainekset koko settiin maksoi n. 5 e.
Välipalaa en syö, enkä yleensä iltapalaakaan. Jos kaipaan sellaista, otan vähän jugurttia tai paistan pari kananmunaa. Mies syö yleensä leipää tai isompaan nälkään munia. Jos haluttaisiin vielä nipistää näistä, jätettäisiin tuokin vähä leipä (siis lähinnä ne kalliit leikkeleet) pois.
En ole varmaan koskaan nähnyt raskasta fyysistä työtä tekevää miestä, joka ei olisi ylipainoinen. Jokainen kantaa edellään isoa mahaa ja syö järjettömän kokoisia annoksia. Eikä tänä päivänä raskaskaan fyysinen työ ole kovin raskasta. Ihmettelen sitäkin kun ihmiset kuvittelevat fyysisen työn muuttavan ruokahalun kolminkertaiseksi. Ei minulla ainakaan niin käy.
Et ole vaikkapa palomiehiä ikinä nähnyt? Vaikka osalla saattaa vähän vatsaa ollakin, niin suurin osa on kyllä hyvässä kuosissa. Oma mieheni (minua pidempi) jopa painaa vähemmän kuin minä, enkä minäkään ole kuin reilut 5 kiloa yli normaalipainon.
Eikä hänkään syö tuollaisia määriä kuin AP:n mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia määriä teillä menee tai kuinka pitkäksi aikaa jokin ruoka riittää? Esimerkiksi siis vaikka joku jauhelihakastike, kuinka paljon lihaa tai kuinka monta ateriaa saat tekemästäsi annoksesta?
600 g jauhelihaa plus tomaattisäilykkeet ja mausteet ja mitä siihen nyt tulee plus paketti makaronia on määrä jonka teen kerralla, ja se menee kaikki kun me kolme syömme päivällistä. Ap
Kolmelle?! On isoja annoksia/henkilö.
Et kerro onko riisi/makarooni vaaleaa höttöä vaiko täysjyvää. Täysjyvää ei pysty tuollaisia annoksia syömään, on täyttäviä.
Onko jauheliha sika/nautaa vaiko nautaa. Jo näillä mainitsemillani ruuilla on valtavan suuri merkitys.
Meillä on kaksi kasvuiässä olevaa poikaa ja me vanhemmat teemme fyysistä työtä. Meillä menee suunnilleen saman verran ruokaan, mutta syömme monipuolisemmin, emmekä käytä säilykkeitä. Riippuen ruuasta jää myös evääksi töihin. Syömme normaali kokoisia annoksia. Vähän enemmän kuin ruokaympyrässä annoskoko. Itselläni painottuu proteiiniin ja kasviksiin. Syömme myös täysjyväleipää. Kuidut pitää nälän kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan typeriä neuvoja, kuten onko tuossa erikoisaineksia joita et käytä loppuun, tuleeko hävikkiä? Tuo summa on niin pieni, että siinä ei voi olla mitään turhaa varsinkin kun kotiinkuljetetussa ei mitään laputettuja tuotteita. Pidän tuota ruokabudjettia hyvin kohtuullisena ja enemminkin tarkistaisin tuleeko varmasti kaikki ravintoaineet ja riittävästi proteiinia. Ruoan pitäisi olla myös nautinto, kulttuuri ja osa kasvatusta sekä terveyden kivijalka, joten ennemmin miettisin säästöjä muualta.
Kuljetusta kannatan. Se on pieni kustannus, jolla heräteostokset pysyy minimissä, säästyy aikaa, polttoainetta ja voimia. Meillä viikon ruokaostokset vie aikaa yli tunnin. Sinä aikana pelaa lasten kanssa monta lautapeliä ja ehtii jutella ja sylitellä. Helppo arvovalinta mulle, miten resurssit käytetään.
Minustakin tuo on ihan normaali ruokabudjetti, mutta ap:llä ei tunnu olevan varaa pitää tuon kokoista ruokabudjettia. Siksi täällä kerrotaan kuinka päästä pidemmälle vähemmällä. Ei siksi, että ruoka ei saa olla nautinto.
Kyllä ap voi hyödyntää tarjouksia, kun valitsee sellaiset ruoka-aineet, jotka juuri sillä kerralla ovat tarjouksessa. Älä tee kiveen hakattua ruokalistaa vaan katso ensin sen kaupan tarjoukset, josta teet seuraavan tilauksen ja päätä ruokalajit sen mukaan.
600g viikossa on todella säälittävän pieni määrä eikä tuo 600 euroa kuussa siitä tule. Onkohan hygieniatuotteet niitä, joista tuo hinta tulee?
AP:lle nyt oikein villi vinkki, joka on toimiva, vaikka vanhanaikainen: ota kaikki kuitit talteen! Ota käteesi punakynä, jolla viivaat yli kaikki turhat ostot. Toiseksi ota käteen toinen kynä, jolla alleviivaat ne, jotka voit vaihtaa halvempaan tai tarjoustuotteeseen.
Mikä 600g viikossa? Se oli 600g lihaa / ateria. Oletettavasti lämpimiä ruokia syödään n. 14 viikossa (tai vaihtoehtoisesti 9, jos arkena syödään työpaikkalounas), jolloin lihaa kuluu 5-8 kg viikossa.
200 per ruho on nykyhinnoilla ihan kohtuullinen. Kun vaihdat liitiin, pääset 150/ruho ja laatu paranee.
Naurattaa tää ketju. Jotkut kertovat, että 4 henkinen perhe syö kahdesti 400g jauhelihaa? Jos jokainen syö 50g, niin se on vain 10g proteiinia per annos? Mitä narukäsilapsia näissä perheissä tuotetaan?
Itse kun vuosia sitten asuin opiskelijana vielä yksin, mulla saatto mennä 400g jauhelihaa yhteen omaan annokseen. En mikään himo urheilija ole, mutta käyn toki salilla joka päivä, ja olin ja yhä olen tikissä kunnossa.