Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2476)
Sofia, kyllä tammikuun röntgen ja soitto liittyvät selkäleikkaukseen. Minulla oli lupa soittaa, jos olisi kysyttävää ja marraskuussa soitinkin. Kerroin vain, miten voin ja siitä seurasi, että hoitaja keskusteli kirurgin kanssa ja soitti takaisin hänen ohjeensa kertoen. Samalla ilmoitti varatun röntgenajan ja lääkärin soittoajan. Olen aina ollut sitä mieltä, että tässä "kylässä" erikoissairaanhoitohoito on hyvää, kun vain jotenkin onnistuu pääsemään terveyskeskuksen "kynnyksen yli". Sydänasioissa pääsee aina välittömästi, sen olen itse kokenut.
Olen pärjäillyt Panadolin avulla. En voi käyttää tulehduskipulääkkeitä verenohennuslääkkeen takia ja opioideja en ole halunnut. On niitäkin tarjottu, mutta en halua tulla lääkeriippuvaiseksi. Näillä mennään.
Toivottavasti kuumeilusi, Sofia, on loppunut.
Nyt on tullut rutkasti lunta.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
T. Tilo
Kiitos Tilo, kun kirjottelit ja vastasit.
Ihana, ettoot saanu nuin hyvvää palavelua sielä erikoissairaanhoijon puolella ja että pääset tosiaan kuvvauksiin aika pian. Kyllä se vaan ilahuttaa tuommone välittävä asenne, mitoot saanu kokia.
Oon vielä aika tillintallin tämän koronan kans. Kuumetta ei ennää oo, mutta yskä, nuha ja varsinki uupumus ovat kovia. Vatta ja selekä kans ovat kippeitä ja yöt hankalia, mutta eiköhän tästä vielä toivu.
Itekki käytän satunnaisesti parasetamolia. Vatta ei tykkää siitäkään, nii en voi palijo käyttää. Tulehuskipugeelistä ei juuri apua oo ollu.
Täälön 19 pakkasta. Lunta on onneksi tullu, nii on valosampaa. Uunia lämmitettiin ja kalakkunafilerullaa paistettiin.
Usasa lentelee erikoisia vempeleitä taivaalla, droonejako lienevät. Ihimiset ovat ihimeissään, monet peloissaanki. Saas nähä, milloin seleviää, miston kyse. Erikoinen juttu. Trumppi on luvannu paljastaa virkaanastumisesa jäläkeen, mitä tietää ufoista ja JFK:sta. Jännä nähä, pittääkö puhheensa - toivottavasti.
Toivotan kaikille hyvvää yötä ja kauniita unia. :) Sofia https://www.hyvantuulenpuoti.fi/images/products_webp/Joulukortti_Joulup…
Kyllä ottaa koville Sofian perheen sairaus. Influenssan on myös povattu leviävän. Ovat pitkäkestoisia sairauksia ja vievät kuumeilun takia voimat. Paranemista vaa Sofialle ja voimia.
Unet on menneet sekasii täs pimiän aikaan. Nukkumaa käyn vast puol kolme ja parina päivänä heränt kello 11. Täytyy terästäytyy. En kerkiä ennää kauppaan päiväsaikaan jos näi jatkuu. Vaatteita oon ostant vaikka ja mitä, tietäähä sen, et minnuu kiinnostaa kaik alennettu jos on yli 50%.
Lääkevarastoa on miulla kylliks ja enemmänkii. Parasetamoolii en käytä enkä aspiriinii, niist saan vatsan kipiäks. Kaikenlaista muuta tablettii on, reumatologi kirjottaa toisenlaista (ei oo reumaa tutkimusten mukkaa) ja koko kehon artroosiin kahta kolmee erilaista ja tavalline lääkär myös jotakii hyödytöntä. Hyvä se on, et on vara valita. Vaik lääkkeitä on paljon, ni mie kyllä kohtuuvvessa pysyn.
Käytän usseimmiten lorealin tuotteita tai garnierin. Ei täs iäs auta ennää kalliit tuotteet, vaik nuoreen tuli matkoilta hankittuu siinä uskossa, et pyssyy kauniina pitempään. Vaihteeks ostin liedlistä päivävoietta ja läträsin kasvoihin kahteen päivään. Siin käi nii, et nyt silmät kirvelööt ja on isot silmäpussit ja iho kutisee. On siirryttävä entisiin hoitoaineisiin.
Hiuksille tai paremminkii hiuspohjalle on shampoo yhä hakusessa. Oon kokkeilt montaa laatuu, jotka on hyviksi testattu. Lehtiartikkeleihe mukkaa päänahkaan tulee helpost liikaa bakteereita, vaik mite hyvi hoitais ja seuraavaan päivään alkaa päänahka kutisemmaa paikoitellen.
Voi tätä pimeyttä jota aikaase kestää ja sit koittaa suur ilo päivien pidetessä.
Mukavia jouluisia kuvia. Ilo katsella.
T. Saiko
Tervehys täältä lumisatteen keskeltä. Pakkaslunta onneksi satelee, nii mies jaksaa paremmin ne kolata.
Kiitos Saiko. Jännä, että sullon nuin sekasin tuo unirytmi. Toivottavasti pian pallautuu sopivammaksi.
Kiva, ettoot päässy ostoksille ja kojin ulukopuolelle virkistymmään ja löytöjä tekemään. Oon ite käyny kojin ulukopuolella viimeksi marraskuusa. Toiveisa on, että jos tämän vuojen puolella voisin vaikka pihalla käyä. Uupumus senku jatkuu ja hirvittää, miten jaksan joulun tehä 10 hengen porukalle, mutta ku niin marraskuusa lupasin. Yritän luppaukseni pittää. Meinaa ahistaa nämä suorituspaineet, ku pittää tehä usiampia eri versioita sammoista tarjoiluista ruoka-aineallergioitten vuoksi, ettois kaikille samoja lajeja syötävää. Ja seki hirvittää miten muistan kaikki. Pittää joku muistilappu kirjottaa.
Iso tillaus on vetämäsä ruokakauppaan. Saas nähä, löytyykö sieltä kaikki, mitoon tilannu. Se seleviää vasta sitte, ku mies hakkee ostokset.
Toivottavasti Saiko löyät sopivat hiustuotteet. Ite käytän esim. XZ-tuotteita, jotka sopivat mulle, mutta joskus muitaki, kuten nuita: https://www.puuilo.fi/catalogsearch/result/?q=hell%C3%A4%20shampoo
Alan nyt muokkaamaan kaupan tillausta, ku tuli mieleen vielä ostoksia. Onko teillä joulusin jottain joulukakkua tarjolla? Ystäväni osti kaupasta hedelmäjuustokakun. Äitini teki aikonaan taatelikakun, mutta minusta soon liian makia, nii en oo sitä teheny. Tein joskus maustekakkua, mutta nyt teen vaan kahenlaisia torttuja valamiista levvyistä.
Kaikille toivotan hyvvää ja heleppua joulunalusaikaa. :) Sofia
https://www.hyvantuulenpuoti.fi/images/products_webp/Joulukortti_Joulun…
Aluksi kaikille terveyttä ja tervehtymistä jouluksi ja sen jälkeen. Saitko Sofia kaiken tuoreena nettitilauksessa?
Oon katselt mite nettitilauskasseja täytetään marketeissa. Sukkelaa täyttäät kassit.
Toivotaa, ettei kukkaa jouvvu pitkien pyhien aikana turvautummaa sairaalapalveluihe ja ensappuun. Pari päivää sitte käytii naapuria katsomassa kuntoutuksessa. Myö ihmeteltii mite hää on nii avuton, ja laihaks mänt kuntoutuksessa kaks viikko ol olt. Seuraavaan päivään saatii kuulla, et naapur ol joutunt kiireest sairaalaa. Ol olt korona päällä ja muita tulehuksii. Hää ku ei jutelt meillekkää mittää, sano vaa juu ja ei. myö vähä pelätää, et korona tarttu meihe, mut nyt on jo kolme päivää kulunt siit käymisestä.
Liukkaalla kelillä on tapahtunt kaatumissii ja ihmettelen mite Guzenina nii nopiaa sai kipsin ja pääs kottii. Toiset joutuut puol päivää varttumaa ja istumaa tuskissaa, et pääsevät röntgeniin.
Nii, meil ol sillo aikasemmi puhetta mustikka samppoosta, et sen hyvä tuoksu katoaa ja tulee outo haju. Yritän pärjäillä näillä ja ostan taas kohta jotakii muuta merkkii.
Jouluisia kakkuja en oo nyt tehnt, ku isäntä ei kuivakakuista välitä. Täytekakun teen ja se on varsin tzhti ja jos vieraita tulee, niin sitä riittää. Kolme kerrosta laitan siihen.
Oikei hyvvää joulun odotusta, itse joulun sanomaa ei piä myöskään unohtaa.
T. Saiko
Joulurauhaa ja mahdollisimman hyvää vointia kaikille!
Toivottelee Tilo
Miekii yritän tän ensimmäist kertaa kirjottaa, vaik miun murtein on sekasi savvoo ja karjallaa. Miun tätin tavall yritän ain karjallaa haastoo, mietin miten hää olis minkäki sanan sanont. Vaikiaa on.
Kaikill kumminkii Oikei Hyvvää Jouluu
N64
Ps osin ikionnellinen, jos joku miun sanoja korjais karjala-murteesee. Netist löytyy semmonen suomi-karjala sanakirja, mut eihä siel kaikkii sanoja ole :)
Tule vaa mukkaa, jokahine saap kirjottaa ommaa mallii murteella. Etsi tää sivu uuvvestaa ja laita viestii tulemaa. Miust ois mukava lukkee N64 juttuja. Älä sie huoli korjauksista ei kukkaa oo täyvvelline.
Oikei hyvvää jouluu ja siunausta uuvvelle vuuvvelle.
T. Saiko
Vierailija kirjoitti:
Tule vaa mukkaa, jokahine saap kirjottaa ommaa mallii murteella. Etsi tää sivu uuvvestaa ja laita viestii tulemaa. Miust ois mukava lukkee N64 juttuja. Älä sie huoli korjauksista ei kukkaa oo täyvvelline.
Oikei hyvvää jouluu ja siunausta uuvvelle vuuvvelle.
T. Saiko
Kiitos. Miust ois mukavata mainostaa yhtä toista ketjua, minkä mie avasin jo aikaa sitte. Mutt: näihi ast olt mitä mainioin, nyt yhen'äkin sinne rantautu joku/jotkut... moittiit murteita, moittiit liian murheellisia tarinoita ja ne iloset vast pahhoi onki... käskivät miutkii murreketjuu, ko yhen viestin laitoin, et miunki issäin o rajan takkaa Karjalast.
No kuulumissii on seuraavast: Meill on ylen mukava loma-asunto maall, 150km kotikaupungist. Siel myö ruukataa olla alvariisa, ja arvaattekos mitä käi? Sen kylän vettee pääty jottai bakteerloita, ei kun keitä vesi, jos peset hampahii, jos tiskaat, avovaavoi jos on, ei suihkuu... pihasauna kyl on, mut hankalata ol elo.
No siitä sit suorittauttii tän kaupunkii, tuloo kyl erilaine joulu
Semmorris miul kuuluu
N64
Oikei mukavaa olloo ja jouluu N64, vaik oottakii kaupungissa. Tänne soppii kirjotuksii niin surullissii, ku myös ilosii ja iha tavallista keskustelluu, vaik omist vaivoist ja pesuaineist. Siut kyl toivottaat toisetkii kirjoittajat tervetulleiks tänne.
Olin isännän kanssa, tai oltii olevinnaa, kaupoissa ja voi mikä tungos ruokapuolella, jote meilt ku ei puutu nyt jouluruokaa, ni käännyttii takasii. Oon ajatelt tänä jouluun kuunnella Bachin jouluoratoriota. Jos ymmärrän siit jotakii. Onko teillä jotakii jouluun kuuluvaa musiikkii, jota jouluun hiljennyttä kuuntelemmaa tai vaik ilostuttavaa joulumusiikkia?
T. Saiko
Minä kuuntelen ihan radio Suomea, sieltä tulee sopivasti erilaisia joululauluja, myös niitä haikeampia...
Kiitos teille kaikille. :) Aika joulusta jouluun meni nopsaan.
Ny on vähä kiire joulutouhujen kans, ku lapset puolisoineen ja pienokaisineen tulevat ja osa jää yöksikki. Kirjotan toisena päivänä lissää. Tervetulua joukkoomme myös N64.
Hyvvää joulua kaikille toivon! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVshfquHkw6WrYgTR…
Aattona hosumatta.
Tervetuloa tänne Murteelaan, N64! Täällä on runsaasti tilaa uusille kirjoittajille. Minuakaan ei ole vieroksuttu, vaikka en kirjoita millään murteella. En osaa kunnolla mitään niistä neljästä, joiden alueella olen asunut. Tämä nykyinen on vaikeinta. Sitä en ole oppinut, vaikka olen asunut täällä suurimman osan elämästäni. Töissä ei murretta puhuttu ja nyt vanhana kotonakaan ei murteet ainakaan kunnolla suju. No ehkä vähän alle kaksikymppisenä opittua alkaa ilmetä. Kai se on sitä taantumista, joka kuuluu vanhenemiseen. Lienee kuitenkin harmeista pienin tämä murrejuttu.
Nyt on taloyhtiön joulusaunan aika, joten pitänee poiketa, vaikken mikään löylyttelijä olekaan. Siis asun kaupungissa minäkin, vaikka lähtöisin olen "maan korvesta", jossa hyvä sielläkin oli lapsuudessa asua ja kylpeä kunnon savusaunassa. Sen lämmitin monet kerrat ihan itse ja osaisin vieläkin.
Hyviä löylyjä saunottelijoille! T. Tilo
Almastiina tällä toevotellee HyvääJoulua kaekille.Pitkästä aekaa tulin tänne kuikistekemaan.Meillä tarkoitus oli menna aattoillan jumalanpalvelukseen vaan myöhästyimme ,kun katsoin aika taulun väärin .Joten veimme kynttilät haudoille ja taaskin oli sormet jäätyä.
Meillä hiljais eloa tämä joulu ja sanon että onneksi .Tuo ikä alkaa painaa ei enää jaksa .Ensikertaa jätin piparit leipomatta,ostin kaupasta.Huoneetkin siivosin kyllä pintapuolisesti.Mutta näyttää se joulu tulevan joka tapauksessa.On pitäny alkaa karsia noita vähemmän tärkeitä hommia.Minulla selkä reistaa ja isännällä reistaa vaikka mikä.
Mutta kiitollisia ollaan kun omassa kodissa saahaan vielä asua.Minä huolehin miltein kaekki asiat .Hoijetaan kuntoa ja aatelkaahan kun käötiin vielä virkistys reissullakin.Me ei anneta periksi ,ollaan osallistuttu niinkuin ennenkin .Nauroin tässä yksipäivä jotta sitä ollaan vakiasiakaita tuolla Apteekissa.Ja tuo jälkikasvu ossaa meitä yllättää mukavasti aena sillon tällön.Ei meillä olla surupuserossa -vielä.
Toivon todella että kaikilla olisi Hyvä Joulun aika ja Ensivuojelle monenmoista tekemistä ja Onnen kantamoisia asioita.
Terv.Almastiina
Hyvvää jouluo kaekille läsnäolijoelle ja -olemattomille. Ite tästä justiin yövuoron jäläkeisiltä unilta herräelin. Oekein mukava oli touhuta työmoalla ku olivat niin kaoniit jouluvalot virittänneet kaekkialle. Peetter Mätseenistä kertovvaa tokumenttia yritin katella oamuyöstä, va eehän tuo oekein temmannu mukkaasa.
No, hyväst käi. Eile illall tulliit tietoa, ett vesi o puhast taas, suapi käyttee. Jippuuta huutelin ja nyt sit nokka kohti maaseutua taas. Ehittääpä sielkii joulua viettämmää.
Joulukyliss ei ennää käyä, vel assuu lapsuuskois ja siel sunnuntakina poikettii.
Kauhiast hyvvee joulupäivää teill kaikill
N64
Jo ol N64 tuurii, et saatta puhasta vettä. Ei sitä uskois, mite tärkiää puhas ves meille kaikille on. Minnuu joskus harmittaa, ku sitä puhtainta juomavettä lasketaa tuolla kylppärin puolella nii mahottomast. Ei tai olla muuta keinoo, mut säännöstellä vois jokkaine itseksee. Ei tää olt nii jouluu sopivaa, mut sattu tulemaa mielee.
Almastiina, Sofia, Tilo, N64 ja ne joil ei täl sivul olt kirjotusta, sekä jotkut vierailijatkii ovat nii kauniist ilahuttanneet tänä jouluun ja koko vuonna 2024. Oikei mukavaa joulun jatkoo. Mei isäntä se jo tuonne pajjaan män muttereihe ja ruuvvien kans touhuumaa, taitaa lauvvasta olla jotakii tekemässä.
Kuuntelen joululauluja ja yhä ovat kauniita.
T. Saiko
Hyvvää tapaninpäivää kaikille. Lumi tuli, lumi suli. Tuulisesa ja liukkaasa kelisä tätä päivää vietellään. Millanen keli teillä muilla on?
Tapanina ruukataan kylläillä, jotku käy tapanina tansseisaki, joten toivotaan, että kaikki kulukijat pysyvät pystysä tuolla jäisillä teillä. Ite ollaan kotona. Siivouspäivä on ollu tännään. Mies jo eilen innostu, kuten Saiko sinunki mies, ommiin askareihisa.
Kiva, että täälon käyny moni kirjottamasa, ja ois ihana, jos kirjottasitta jatkosaki. On mukava lukia monenlaista murretta, tai oikiastaan puhekieltä, ku harva kai sitä ossaa puhtaita murteita, ja saa sitä kirjottaa ihan äidinkielelläki. Oli ilo lukia Almastiina myös sinun kirjotus pitkästä aikaa. Toivottavasti Miina ja Emmastiinaki kävisivät kertomasa kuulumisia. Mahtaakohan Miina olla lasten luona joulun vietosa.
Kirjottelen joku päivä lissää. Mukavia tulevia loppuvuojen päiviä kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQ4l1PYzH0V9dhjIf…
Keskipäivän jäläkeistä aikaa pikkupakkasesta, miinus seittemästä asteesta.
Kiitos TIlo kertomastasi ja toivotuksista. Tännään ei ole vielä ollu kuumetta, joten toiveisa on, että alakas tauti taittua. Yskä ja nuha on vielä kova.
Ootpa sinä ollu rohkia, ku oot ratsastanu hepalla iliman satulaaki. Et kai sentään harjaksista pitäny kiinni? :) Minoon yhesti kiivenny hevosen selekään 12-vuotiaana ja tipahin, joten siihen jäi harjotukset, mutta kaipuuta on ollu, että joskus voisin ratsastaa pienemmällä hevosella. Hevoset ovat ihania, kuten nyt elläimet ylleessäki. Sinoot ohojastanukki, minen sitäkää. Joskus aiotaan mennä rekiajelulle talavella, kunpa vaan löyettäs siihen mahollisuus.
Ihana, että sun selekä kestää kuitenki maata pitempiä aikoja, vaikkei istumista liian kauaa kestä. On tosi tärkiää varsinki sillon, jos tarttee saaha lepua sairauen tai vähäksi jääneen nukkumisen vuoksi, että voi makkoilla ja nukkua kivutta. Kuuluuko se lannerönkken siihen leikkauksen jäläkeiseen seurantaan?
Nykyään on Suomella rahat niin vähäset, tai paremminki velat liialliset ja vähät varat väärin suunnatut, että moni ei pääse leikkaukseen, vaikkois semmoseen kovaki tarve. Toivon, että saan säästöön tulevaisuuesa jonku kolokytä tonnia, jotta voin maksaa leikkauksen yksityisellä puolella tarvittaessa. Monet joutuvat, niinku kokemuksestaki tiiätte, kestämään kovia kipua ihan liian kauan. Mun keho ei kestä niitä hermokipulääkkeitä.
Kiitos Saiko sulleki. Vai ootte päässeet miehesi kans ylimääräisestä hiusmäärästä erroon. Soon kiva. Mullaki on nyt sopivan mittaset hiukset, ku vasta leikkasin. Oliki jo vähä latvasta hiukset kuivuneet.
Palijo ois vielä hommaa ennen joulun saapumista. Siivouksen lisäksi pitäs pakastinki sulattaa. Pitäs ostaa uus, johon ei tuu lunta ja jäätä nuin tihiään, mutta en tiiä, viittiskö tähän talloon, ku ollaan pois lähösä jossain vaiheesa ja uuet asukkaat voivat haluta vaikka teräksen väriset kojinkonneet.
Iloa, valoa ja terveyttä kaikille. Ois ihana, jos Miina ja Almastiinaki kävis kertoon kuulumisia ja muutki. :) Sofia https://www.myllynparas.fi/sites/default/files/styles/recipe_image_1x_l…