Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2476)
Tämähä o iha erilaine ketju ku nuo muut. Täälei oo tyhyjänjauhajia, paitti minä.
Tervetuloa kirjoittamaan kanssamme.
Hyvvää alakuiltaa.
Taitaa olla Miinalla teehetki menosa, jos oikein muistan. Kiva, ku oot päässy lenkkeilemmään. Liikunta auttaa vahavistummaan.
Muaki hirvittää, kuinka palijo lunta tullee tälle talavelle. Onneksi ei tarvi yksin sitä kolata ja onneksi sinäki Miina saat siihen apua ja toivottavasti Saiko ja Almastiina myös. Ennen vanahaan monisa talloisa lakastiin vaan polut, mitä kulukia, mutta nykyään soon ainaki täälä harvinaista, eli pihat on hyvin tarkkaan kolattu ja pittäähän autojenki päästä pihalle. Monilla, kuten meilläki, pittää kolata palijo, että auto pääsee paikallesa.
Ajattelemme Miina suunnilleen samoin päiväkirjojen säilytyksestä. Miten sinä Saiko oot aatellu omien vastaavien suhteen toimia?
Kirjotin aiemmin siitä, ku kaikki on nykyään niin kallista. Tarkotin, että lähes kaikki, ei pelekästään ruoat, ja sen oon myös huomannu, että monien tuotteitten laatu on palijo huonompaa ku ennen. Suomalaisetki kauppiaat tillaavat halapoja tuotteita Kiinasta ja myyvät ne täälä kalliilla. Ei soo ihime, että moni kansalainen tillaa tuotteita ite Kiinasta. Soon luonnolleki tuhosaa, ja mikä on myös harmi, niin se, että Kiinasa poletaan työntekijöitten oikeuksia ja liekö käyttävät vielä lapsityövoimaakin joissain firmoisa. Monisa vaatteisa on tutkimusten mukkaan haitallisia aineita, jotkei kaikki lähe vaatteista pesemälläkää.
Niistä Usan vaaleista, jotkon jo tietty menneisyyen asiaa, nii olihan ne ahistavvaaki katottavvaa. Vähä sama homma ku Suomesaki, että hyvin rumasti puhutaan muitten puolueitten ehokkaista ja valehellaan palijo. Toivon syän sykkyrällä, että jotenki ihimeesti oranssi mies ei sais kovin palijo pahhaa aikaan maalimasa. Ja toivon myös sitä, että ihimiset väsys tuohon toisten haukkumisseen ja alakas taas olemaan ystävällisempiä toisiaan kohtaan.
Oon nähäny monena yönä peräkkäin painajaisunia, että joku yrittää ottaa mut hengiltä pyssysä kans. En käsitä, mistä ihimeestä tuommoset unet kumpuavat.
Kävin tännää kaupasa ja tuli hyvä mieli, kun tapasin usiampia ystävällisiä ihimisiä. Naisia ja pari miestäki. Sitte tulin kottiin, tein ruokaa, tiskasin, laitoin takkaan tulet ja kohta lähen laittaan kannaa takkaan, kuhan hiillokset ovat valamiit.
Nyt töihin ja lähiaikoina joulun valamistelluun. Ilua, valua ja voimia kaikille! :) Sofia
https://img.kwcdn.com/product/open/2024-09-14/1726301343751-0f9bd629ebc…
On tosiaa mukavaa sellasiin päiviin kauppareissulla, ku saap jutella iha ventovieraihe kanssa. Täytyy vaa löytää katsekontakti ja sit jostakii jutusta vaa alottaa, kyl se on nii rentouttavvaa. Isäntä ei oo mitekää puhelias, joten mie juttelen toisii kanssa. Se on miul monest syy, et myö lähetää ostoksille vaik ei oikei mittää puutu.
Tänään miul tul mahoto hinku käyvvä ostamassa joulupalloja, eri kokosii ja värisii. Laitan tänä vuonna oikei runsaasti koristeita pihalle. Kaks issoo tuijaa astiassa, niitä voip siirrellä. Sokeritoppakuusi astiassa on kasvant ja se saap koristeet sissääkäynnin kohalla. Sit ostin kullanväristä ohutta ketjuu monta metrii ja samoin sellasta mis on pienii lepattavvii tähtiä, sitäkii monta metrii. Kierrätykset löysin myös edullisest osan. Tää on uus ajatus, et pihalla ois värrii. Sofialta sain idean ja heti ostamaa.
Jospa siulla on sisäistä rauhattomutta ja se tuntuu, et sinnuu uhataa.Siul on paljo kaikkee tekemistä. Miun unet on olleet puutarhaa koskevii. Seisoin tienvarressa ja siin ol miul juttukaver ja hää esittel kasvimaata. Porkkanoita, sipulii ja hyvi onnistuneita juurikasveja. Sit siin vieres ol omenapuu. Voi mite siin ol isot herkulliset omenat. Omenat alkoit puttoomaa puusta oikei toine toiseese jälkee. Miul tul hätä, et miun pittää saaha kerätä ne, ettei mäne hukkaan. Siihe sitten heräsin, omenat jäivät kerräämättä.
Vai että vanhat kirjottaat pitkiä tekstejä. Jos pääse mei kirjotuksii juonesta kii, ni ei se kiinnosta uusii lukijoita.
Lumesta sitä, et en jaksa koko kirvesvartta kolata jos lunta tulee reilust. Toisaalta mietin, et jos kehittäisiit naisille lingon. Sais olla sähkökäyttöne kaapelin kanssa, ettei tarvitsis nykkii mittää vipuja. Voisin usseemman kerren ajjaa ylhäältä alas, se ei haittais, Kolalla kevyt lumi kyllä siirtyy miunkii käsissä. Mut ne lumiauran työntämät järkäleet ovat iha mahottomii. Jos ei tuliskaa lunta nii paljoo.
Sitte oon ajatelt, mite ainakii kristinuskoo halveksitaan, lehtipalstoilta saap kauheita juttuja lukkee. Mihi tää maa on joutumassa, ku ei saa ees Taivaan Isän nimmee lausuu tai ees hyräillä jotakii kaunista virttä. Kauppareissulla tapaan toisinaa henkilöitä, et lopussa sanotaa kauniisti: siunausta tällekkii päivälle. Mite työ ootta oman uskonne kanssa? Katson ja luen ja kuuntelen sopivast ja muistan toisinaa kiittää siitä, et on kuitekii hyvät olot, vaik maalimalla kiehuu ja soditaan. Niihe ei voi vaikuttaa.
Pitäkää huolta itsestänne. Pimiässä pittää erityisest varroo.
T. Saiko
Perjantai-iltaa,
Niin alkaa tämäkin superkuinen ilta kallistua yöksi. Korkealta se upea valaisin nytkin katselee meidän asuinpaikkaamme. Tosi isolta näyttää vielä tänä iltana.
En ota kantaa eri uskontoihin. Niillä on jokaisella omat puolensa ja usein kunkin edustaja sanoo olevansa sen oikean opin kannalla. Kun katsoo ja kuuntelee tätä maailmanmenoa kautta aikojen, vetää hiljaiseksi. Olen elämäni aikana voinut tai saanut tutustua erilaisiin katsantokantoihin monessa asiassa, enkä esittele omiani. Koetetaan kestää!
Kun seuraa tapahtumia maailmalla, voi vain huokaista, että onneksi meillä nokittelu on aika lievää verrattuna moneen muuhun maahan. Kun nyt vain rauhoittuisi meno niin idässä kuin lännessäkin.
Minulla on tapana harvoin aloittaa keskustelua tuntemattomien kanssa varsinkaan nyt, kun ei ole koiria itsellä. Niiden kanssa kulkiessa tapasi saman henkisiä ihmisiä ja koirista tuli usein juttua ja tuttaviakin. Kävelylenkitkin ovat lyhentyneet sattuneista syistä. Joulu kiinnostaa vähänlaisesti, mutta ensi sunnuntaina meillä kakutellaan lähipiirin kesken. Idea ei ole minun, mutta näin nyt kuitenkin tapahtuu.
Sain tänään kortin Portugalista. Naapuri on siellä pari kuukautta ja raportoi ahkerasti valokuvin ja puheluinkin. Hän tietää minun osaavan kuvitella miltei olevani siellä, koska aikoinani matkustelin monissa maissa. Ihania kuvia linnuista, puutarhoista ja koirista myös. Sinne eivät myrskyt ole yltäneet, vaikka naapurimaassa Espanjassa on ollut pahoja säitä. Onneksi ei Suomeenkaan ole pahemmin myräköitä sattunut tulemaan.
Hyvää viikonloppua kaikille!
T. Tilo
KULTAINEN SÄÄNTÖ MAAILMAN USKONNOISSA
JUUTALAISUUS
Älä tee toiselle, mitä et halua hänen tekevän Sinulle.
(Rabbi Hilel, Sabbat 31a)
KRISTINUSKO
Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.
(Matteus 7:12; Luukas 6:31)
HINDULAISUUS
Toista kohtaan ei pidä toimia tavalla, joka tuntuisi itsestä epämiellyttävältä. Tämä on moraalin ydin.
(Mahabharata XIII.144.8)
KUNFUTSELAISUUS
Mitä et toivo itsellesi, älä tee myöskään toiselle.
(Kunfutse, Keskusteluja 15,23)
JAINALAISUUS
Ihmisen tulisi vaeltaa osoittaen välinpitämättömyyttä maallisia asioita kohtaan ja kohdella kaikkia eläviä niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan.
(Sutrakritanga I.11.33)
BUDDHALAISUUS
Olotila, joka ei miestäni ole miellyttävä eikä mukava, ei ole sitä toisellekaan. Kuinka voisin edellyttää toiselta sellaista, mikä ei itseäni miellytä tai ilahduta?
(Samyutta Nikaya V, 353.35 -354.2)
ISLAM
Kukaan teistä ei ole uskova, jollei hän toivo veljelleen samaa
kuin itselleen.
(40 hadithia eli Muhammedin sanontaa, an-Nawawi 13:sta)
Brahmalaisuus: Älä tee toiselle sellaista, joka aiheuttaa sinulle itsellesi tehtynä tuskaa.
Buddhalaisuus: Älä satuta toisia tavoilla, joita et itsekään halua kokea.
Hindulaisuus: Älä tee toisille sellaista, mitä et haluaisi heidän tekevän sinulle.
Taolaisuus: Pidä naapurisi hyötyä kuin omana hyötynäsi ja hänen menetyksiään kuin omina menetyksinäsi.
Zarathustralaisuus: Ainoastaan sellainen luonne on hyvä, joka ei tee toiselle mitään sellaista, joka ei olisi sille itselleen mieluista tai hyväksi.
Kylläpä on olt vetämätön olo ja laiska viikko. No ei oo muu ku selkä renklant. Siivoukset on jääneet, oon vaa täs internetissä puörint. Pitäs aikuisen ihmisen tietää rajjaase ja tehhä järkevii asjoita. Isäntä on myös ruvent istumaa konneen ääressä yhtä turhaa, ku miekii. Alkaa olla riippuvuutta.
Saankos kyssyy mistä suunnalt Portugallii sie Tilo saat viestejä? On nii tuttu maa, et vieläkii on kauniit muistot sielt. Oon taint koluta joka nurkan sielt ja ain olt tyytyväine.
Koko maaliman uskonnot on sellane kirja jonka oon kahlant läp. Monessa muussa yhteyvvvessä romaanien tiimoilta törmänt myös uskontoihe. Ei sielt löytynt uutta uskoo miulle, vahvistu vaa enemmä tää miun oma kristinuskoin. Se ainakii rauhottaa minnuu. Joulun tunnelmaa suunnittelen. Tännää tarkastelin miu koristevarastot. Kaikkee on iha tarpeeks ja uutuuksii ei oo liikeissä ees tarjolla. Kransseja on myös monta.
Meil tykätää hernekeitosta, hyvän savulihan kera. Tein ison, ison kattilallisen ja pakastin pienissä osissa. On talvipäiviks lämmintä syötävää. Tul vähä liikaa, ku 6 pakettii eli 3 killoo ostin herneitä. Hämmästyin, ku turposiit nii mahottomast. Vanhaks pittää ellää, et uskoo mitä herneille tapahtuu ku turpoovat, huh huh.
Missikisojakkii täs joutessain videoilta katselin. Ol siinä rankka ohjelma Suomen edustajalle. Kaunis ja luonnolline sopusuhtainen missi verrattuna niihe monnii, joille oli tehty kauneuskirurgilla parannuksii. Ja mite voip olla muotiasia ne paksut huulet. Miust ruokailukkaa ei käy normaalist, puhheen selvyyvvestä puhumattakaa. Voi niitä nuoria, jotka maksaat kalliit huulitäytteet ollaksee kauniita.
Hyvvää alkavaa viikko.
T. Saiko
Iltapäivää lumisesta pohojosesta. Oon ihhaillu ikkunasta lumisia pihapuita ja pensaita. Tuli mukavan valosaa lumen ansiosta.
Jahas, mitähän sitä uskonnoista sanos. Olen niihin monniin tutustunut teoreettisesti ja huomannu, kuinka paljo niison samankaltasia asioita, kuten nuista kahesta luettelostaki nähtiin.
Monest ihimiset keskittyy siihen, mitä ihimisissä, uskonnoisa, kulttuureisa ym. on erilaista, vaikka lopulta meisä ihimisisä on kuitenkin enemmän samankaltasuutta ku erilaisuutta. Uskon minäki Jumalaan ja Jeesukseen, mutten oo siten uskovainen, mitä moni sillä sanalla tarkottaa. Ku miettii maaliman historiallisia tapahtumia, niin ohan se aika järkyttävvää, mitä uskonsodisa on tapahtunu. Monilla on niisä täysin unohtunu esim. Raamatun ohoje, ettei sais tap paa, ja moni muuki viisaus. Muistan, ku yksi edesmenny tuttu ja ahkera kirkosa kävijä ussein sano, että jos pyytää Jeesuksen syämmeensä, niin saa kaikki synnit anteeksi. Mietin tuota itänaapurimme presidenttiä, että niinkö heleposti hänki pääsis synneistä erroon, yhellä pyynnöllä. Kirkosahan hänki välillä käy.
Laitoin jo jouluverhot ja -maton. Minuston ihana alakaa koristelleen joulukotia ja pihhaa. Alotan hyvisä ajjoin, nii ei tuu kiirettä. En oo Saiko ikinä kuullu nimiä "sokeritoppakuusi". Googletinki sitä, mutten löytäny mittään tietua. :)
Minäki tein ennen välillä hernekeittua. Kotitekone on palijo parempaa ku purkkihernekeitto. Ennää ei vatta kestä herneitäkkää. En oikein tiiä, mitä voin ennää syyä. Varmaan mullon jottain ravitsemuspuutteita, ku kaikkia tarvittavia ravinteita ei saa ees monivitamiinipurkista. Viime viikolla tein miehelle makkarakasviskeittua, josa oli perunoitaki. Mulla alako nii tekkee sitä mieli, että söin pienen lautasellisen. Siitä tuliki sitte monen päivän kovat mahavaivat ja -kivut. Voi minua heikkua eukkua.
En oo kattonu missikisoja. Näkkyykö ne Areenasa?
Tilo, tarkottaako "kakuttelu" täytekakkua vai kuivakakkua?
Tulispa Almastiinaki kirjottaan jottain, ja Miina. Ennen kirjotti niin moni, Juuli, Hilma, Orvokki ja moni muu.
Hyvvää olua teille kaikille! :) Sofia https://assets.meillakotona.fi/w7lrg8grgqb7/meillakotona_file_137878/74…
Missikisoista miss universe 2024 videot, kun laitat niin löytyy katsottavvaa. Kisat loppuivat ja Suomen Matilda sai arvokkaan nimikkeen, jota ei vielä koskaan aikaisemmin ole annettu. Hän toi uskoa Suomen kaunottariin. Kisathan joskus tuomittiin näyttelyiksi ja ties mitä niistä kirjoitettiin. Niihin valmentautuminen on rankkaa, todella rankkaa joüa vuosien työ. Moni äiti toivoo lapselleen hyvää menestystä sillä saralla.
Sokeri, suklaa ja kakut ja kaik leipä, tietyst perunatkii. ketsuppiin saakka ovat miulta nyt pois. Hiilihydraatteja tarkkailen kaikessa syömisessä. Yhtenä päivänä se leimaus tapahtui viikko sitte, et loppu makiat. Voipiks se olla syynä, vaik kyl mie laiskottelen, et miulla ei nivelii kovast särje, selkää kyl. Koha ruppeen tekemää issoo siivousta tääl sisäl ja kannan mattoja ja siirtelen painavii, ni saap nähä mite on asjat. Painoo pittää saaha pois muutama kilo, ku on vaikia kumartuu etteepäi, maha on tiellä. Paremmi istuvii vaatteita tahtosin myös hankkii. Mite lie tult hankittuu makkeeta syömällä nää kilot varsinkii vyötärön ympärille. Tää laihuttamine kuuluu keto-dieettiin. Tuntu vaikialt jättää perunat ja leipä pois aloittaissa. Isännälle ostin tuoksuvii sämpylöitä. Rasvoja saan kyllä syyvvä päivittäin.
Ne on sitte kauniin talven merkit pohjoisemmassa. Osassa Suomee ei oo merkkejä lumest. Lapin maisemii katselen kelikameroista, hupi sekin.
Hyvvää pimenevvää päivää ja aamun valoisuutta.
T. Saiko
Maanantai-iltaa,
Saiko, matkajuttuja saan Algarven alueelta. Naapurin asuinpaikka on Portimao, mutta hän retkeilee paljon myös muissa paikoissa ja on kertonut näistäkin reissuista. Olen käynyt vain kaksi kertaa Madeiralla ja kerran Azoreilla, en mantereella Portugalissa. Yleensä ei matkustettu samoihin paikkoihin monta kertaa. Viimeisestä reissusta taitaa olla yli kymmenen vuotta. Mielenkiinto reissaamiseen vain jotenkin lopahti ja nykyisin en jaksaisikaan.
Sofia, kakuttelu tarkoittaa täytekakun tuhoamista. Ennen tein sen itse, nykyisin sellainen löytyy kaupasta. Voin kai kertoa, että kyse oli tänään päivälleen 82 vuotta sitten sattuneesta syntymästäni, jota lähipiiri halusi eilen juhlistaa kukkasin, koska lahjat olin kieltänyt. Synnyin Leningradin piirityksen aikaan. Äitini oli vielä synnytyssalista heivattu pommisuojaan ilmahälytyksen tullessa. Muuten, Joe Biden on kaksi päivää minua nuorempi. :) Mielestäni aika vanha presidentiksi.
Viime yönä tuli lunta sen verran, että maa on valkea, mutta kadut loskaisia. Saa nähdä, miten käy jatkossa. Johan tuo alkaisi olla talven aika. Jaksellaan!
T. Tilo
Paljon onnea TIlo, ja oikein hyviä tulevia vuosia sinulle! Toivottelee <3 Sofia
https://res.cloudinary.com/dizexseir/image/upload/v1697559924/ProImages…
Kiitos TIlo, kun kerroit kakuttelusta. Oon teheny viimeksi täytekakun joskus seittemän vuotta sitten. Sillon laitoin siihen suklaakuorrutuksen, ku en voi kermavaahtoa käyttää. Oon joskus laittanu kauravaahtoakin, sitä vähän vattani kestää
Aika hurja on ollu äitisi ja sun tilanne sillon aikaa sitte. Onneksi selevisittä hyvin. :)
Kiitos Saiko. Vilikasin missikisoja hetken aikaa. Hoikkia, kauniita neitosia. En ois ite valinnu sammaa voittajaa. En tiiä lopulta, onko täsä pinnallisesa maalimasa hyväksi mittaroija ken on kaunein. Kauneus on kuitenki kattojan silimisä. Sisäinen kauneus kantajaansa kaunistaa, ilkeys rumentaa.
Ootko sinä ollu tyytyväinen siihen SInipiikaan ja kuivuuko se tarpeeksi huuhtelun jäläkeen, ku "pukkaat" siitä veet pois?
Miten sun selekä nyt jakselee, ja ootko vielä keto-dieetillä? Siitä voi olla haittaaki, jos ei yhtään hiilareita saa. Monilla tullee sen aikana myös väsyny ja vetämätön olo.
Mullon palijo ystäviä, joillon ylipainua ja ovat ikäsä jojotelleet painon kans. Mulla on tehokas laihutuskuuri, jota kukkaan heistä ei oo halunnu kokkeilla. Ovat laihtuneet esim. keto-dieetillä, mutta ku ovat palanneet taas entiseen ruokavalioon, niin paino on tullu takas. Mun tapa on semmonen, että jos alakaa vaatteet yhtään kiristää, niin sitte pienennän ruoka-annokset, vähennän makian syöntiä ja lissään vähä liikuntaa. Ja tärkiää on myös syyä hyvin hittaasti, sillä ihiminen voi syyä 20 minsaa ennen ku alakaa tuntia kylläsyyttä, joten siinä ajasa voi hotkia nopiasti ihan liikaa ruokaa. Tuo on heleppo tapa pittää paino kurisa mun mielestä - ja ei saa ostaa isompia vaatteita. Soon monella paha virhe, koska isommisa vaatteisa on hoikempi olo ja tullee syötyä enemmän.
Tännään tehtiin ekat lumityöt. Tuntu vähä raskaalta, mutta eiköhän lumityökunto vähitellen parane.
Nyt lähen tiskaamaan. Kaikenlaista hyvvää teille kaikille tasapuolisesti. :) Sofia
https://www.hyvantuulenpuoti.fi/images/products_thumb/Joulukortti_vinta…
Kaunista päivää, pilvien jälkee koittaa ain kirkkaamp sää. Tännää saan vieraita ja siivosin eli järjestin kaik ylimäräset levitellyt tavaratkii toisee huoneesee. Onneks on piilopaikka mihi laitan. yks huone on sellane, et sielt sit löytyy kaik, mitä alkaa tarvitsemmaa ku vieraat on lähteneet.
Sinipiika ei purista iha kuivaks. Nihkeeks sitä ei saa, ku se mekanismi ei toimi päihe saakka tehokkaast. Se taitekohta estää koko alueen puristamisen. Oon kuitekii tyytyväine tään toimintaan. Eivät kehitä joustavii pesuvälineitä. Oon katselt ulkomaisii välineitä, ja niissä on kaikissa puristin ämpärissä, Sellasii käyttäät maalimanlaajuisesti.
Dieetti on olt kolme päivää nii, et paino ei oo puont ollenkaa. Mikä lie syynä. Täytyy katsoo tää viikko ja jos siirryn kolen ateria päivään. Miulle riittää 6 kilon tai 5 kilon puottamine, Saisin vatsan pyöreyvven pois. Eikä tarvitsis itselle tehhä eriksee ruokaa.
Sofia, teetkö aina itselleis eriilaisen ruuan kuin miehelleis? Työ syöttä ymmärtääksein usseemman lämpösen aterian päivässä. Isäntä ottaa itse välipaloja, mut lämpösen aterian teen kerran päivässä.
Täytyy laittaa kahvipöytä kuntoon. Isäntä teki täytekaakun, siinä on kolme kerrosta ja kreemiä ja aprikoosihilloa sisällä. Päältä koristel kreemiä ja säilykekirsikoilla. Ja itse tehty krokantti manteleist Se on suurtöine, hää on sen löytänt Dr. Oetkerin ohjeista. Toisinaa jotakii erikoista.
Kohta ollaa puolessa päivää, täytyy jatkaa.
T. Saiko
Tässä ommii asjoitain ränttään. Ulos ei tee miel, vaa täs senku istun ja mietin, seuraavaa puuhaa. Eiline vierailu män oikei hyvi täytekakku tek hyvi kauppaase. Painon kanssa on pohtimista, ku miust se ei laske riitävän sukkelaa. Pyssyy iha paikallaa jo monen päivän ajan. Lukijoilla tuskin on paino-ongelmia, ku tuntuu, et ootta hoikkaa sorttii. Oon ennenkii laihuttant ja ainha kilot tulloot takasii ku enemmä syöp, ku mitä kuluttaa. Makiat ei ennää maistu.
Sofialla on itsekuri apuna, mut miulla sitä tuskin riittää hyvän ruuan kohalla. Pyöräilen yhä, jos ei oo liukkaat tiet, siitä en ees talvella luovu, mut ei miu reissut liika pitkii oo.
Pellavansiemenist on artikkeleita, et ne turvotettuun oisiin suolistolle hyväksi, ruokalusikallinen päivittäin. Kaurahiutaleet on varmast paras suomalaine terveysruoka. Vaa kaikille on selvillä terveelliset ruuvvat. Nyt on olt kurkumasta paljo puhetta, sitä piettii nivelrikkoiselle terveellisenä, vaa on nyt kääntynt taas ajatus. Tähäkii saakka oon tult normaalilla kohtuullisella ruuvvalla toimee, tosin liikaa syömällä.
Sää lauhtuu ja hyvä nii.
T. Saiko
Illansuussa lauantaina,
Kiitos Sofia onnentoivotuksesta! Onnea tässä maailmassa ei liikaa kenelläkään liene.
Nyt varoitettiin menemästä ulos liukkaan kelin vuoksi. Niinpä kaivoin steppilaudaksi sopivan matalan jakkaran ja aloin varovasti stepata. Ei tunnu lainkaan hassummalta ja taidan alkaa harrastaa tekemistä säännöllisesti varsinkin huonon kelin aikaan. Ei olisi väliksi teloa selkää liukkailla. Ja kyllä stepatessakin hengästyy.
On tullut tavaksi katsella lauantaisin sanomalehden mukana tulevaa asunnonmyynti-ilmoitusliitettä. Ei olla mihinkään muuttamassa, vaan ihan vain mielenkiinnosta tutkin. Se on outoa, että uusissa asunnoissa ei enää ole keittiöitä. Keittiökalut on sijoitettu olohuoneen yhdelle laidalle ilman mitään väliseinää. Säilytystiloja on vähän ja eteiset surkeita. Tämä on jo aivan yleinen suuntaus, voi mamma mia. Kai rakentaminen on halvempaa ja voitot tekijöille isompia? On toki vielä vanhoissa taloissa kunnon keittiöt.
Olen jo purkanut kasveja parvekkeelta, mutta vielä siellä kukitaankin. Nythän luvattiin taas lumen sulavan ensi viikolla, ettei talvesta ole tietoakaan.
Hyvää viikonloppua!
T. Tilo
Aurinkoista keskipäivää!
Oon aikonu jo monta kertaa kirjottaa, mutten oo jaksanu. Eilinen meni vieraitten kans ja muuten oon ollu väsyny ja kipiä. Koska selekä on ollu pahempana, nii oon yrittäny nukkua kylykiasennoisa, mutta niistä saan aina niskani ja pääni kipiäksi. Kipulääkkeitä en voi riittävästi ottaa, ku vatta ei niitä kestä, vaan kippeytyy ja turpuaa. Melekosen kehon oon saanu minäki. Koko ikäni on ollu kipujen noidankehä päällä.
Mutta mukavampiin aiheisiin. Saiko, onpa kiva, että sun mies ossaa ja viittii tehä täytekakun. Se vaikutti herkulliselta, mitä ainesosista päättelin.
Ja hyvä, että on ylimääräne huone - sekä Saikolla että Tilolla - mihin voi väliaikasesti laittaa kaiken ylimääräsen. Se helepottaa sitä stressiä, mitä ainaki mulle tullee, jos on vieraita tulosa lyhyellä varotusajalla.
Ois ihana löytää semmone koti, misois nelijöitä alle 90, mutta silti nelijä makkaria, yks isompi ja kolome pientä, joista pienin toimis lämpimänä varastona/isona vaatehuoneena. Sitte molemmilla ois pienet työhuoneet ja yhteinen makkari.
Tuoson 5h+k ja 87m2:
https://d3ls91xgksobn.cloudfront.net/1300x,q80,f=webp/etuovimedia/image…
Tuoson se nykyajan malli, mistä Tilo sinäki kirjotit, ettei oo erillistä keittiötä. Ennenhä oli tupakeittiöitä, joista oon itekki tykänny, mutta niisä oli silti erikseen vielä kamari, eli olohuone. Onko kamari teijän sanastosa? Minuston kiva, jos on erillinen keittiö, mutta siten, että olohuone on vieresä, eli keittiöstä on näkyvyys olohuoneeseen. Semmonen meilloli ennen. Nytki osittain.
Jatkuu myöhemmin. :) Sofia
Hei taas!
Innostuin etsimään mantelikrokantin ohojeen . Siihen tarvitaan vain kaksi ainetta, mutta muuten siinon hommaa ja tarkkana saa olla, ettei polta ittiäsä sulalla sokerilla:
https://www.meillakotona.fi/reseptit/paahdettu-mantelikrokantti
Niistä dieeteistä vielä. Kannattaa huomioia, että jos syö liian vähä päivän aikana, niin aineenvaihunta hiastuu ja laihtuminen lakkaa. Ystäväni söi välillä ihan huolestuttavan vähä ja lähinnä kasviksia muutaman kerran päiväsä, ja silti ei paino laskenu. Hää alako sitte syömään pieniä annoksia tihiämpään, niin alako laihtumaan. Laihuttaminen on valitettavan kovvaa hommaa.
Käsittääkseni iso osa laihuttajista palaa takasin entiseen ruokailutyyliisä ja saavat vähitellen takas laihutetut kilosa. Siksi suosittelen elämäntapamuutosta.Tein noin 30-vuotiaana päätöksen, etten seuraa ystäväni jalanjäläkiä. Hää ruukas laihuttaa eri keinoin, mutta aina liho takas ja välillä yliki siitä, mistä alunperin lähti. Siksi en oo koskaan ostanut isompia vaatteita, vaikkois tullu muutama kilo lissää painua esim. joulun aikana, vaan oon alakanu pienentää ruoka-annoksia, vähentää makian syöntiä, lisänny liikuntaa tai välillä pittiin itteni kiireisenä, eli alotin vaikka jonku isomman siivoushomman kotona. Ja mikä tärkeintä, söin hittaasti. Soon se helepoin konsti, sillä sitähä voi syyä samasa ajasa puoli lautasellista tai kokonaisen lautasellisen herkullista ruokaa. Söipä vähemmän tai enemmän, niin yhtä kauan ruoasta voi nauttia ennen nielasua. :)
Meillä mies syö tekemästäni ruoasta kaks kolomannesta ja minä yhen kolomanneksen, mutta mies syö ruokasa aina palijo nopiampaa ku minä. Myös pienempi lusikka voi auttaa, eli jos syö keittoa tai muhennosta, niin 10 ml lusikka 15 ml ruokalusikan sijaan voi rauhottaa syöntinoppeutta. Ja sitte huomaaki 20 minuutin kuluttua olevasa jo kyllänen, vaikkois syöny palijo vähemmän ku ylleesä. Syökko sinä Saiko hittaasti vai nopiasti vai jottain siltä väliltä? Tuoson siitä asiaa: https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005453032.html
Se pellavansiemen liotettuna on monille hyvä ja terveellinen. Mieheni käyttää sitä välillä. Itelleni sei käy, vaan vatasta tullee panimo, koska en kestä kuituja enkä juuri mittään siemeniä, kasviksia tai juureksia ees keitettynä, paitsi porkkanaa ja pinaattia. Kurkuman on kerrottu parantavan muistiaki. Mitenhän lienee.
Tilo, hyvä idea se steppilauta. Aikonaan harrastin sammaa parin alimman portaan avulla. Onki turvallisempaa liikkua sisällä ku jäisillä teillä. Kauan kukkivat sun parvekekukat ilonanne.
Iloa ja valoa teille kaikille! :) Sofia https://www.hyvantuulenpuoti.fi/images/products_thumb/Postikortti_HOPEN…
Unohin Saiko vastata sun kysymykseen. Ussein teen eri ruoat molemmille ja pari kertaa päiväsä syyään lämmin ruoka + aamu- ja iltapala ja välipalat päälle. Siksi meillä tuota tiskiäki riittää. Oon aika kyllästyny ruoan laittamisseen ja tiskihommiin. Onneksi mies joskus tekkee molemmille sopivan munakkaan tai syö jonku valamisruoan, niin saan välillä huilia. Mun heikkous on salmiakki ja tumma suklaa. Ois parempi, ku en ostas niitä ollenkaan. :) Sofia
Ompa pitkiä tekstejä. Tääläkö ne vanahat ihimiset kokkoontuu?