Kaveri päätti parikymppisenä "nauttia elämästä". Nyt se on 32v hirveät velat, ei tutkintoa.
Älkää tehkö samaa virhettä. Kannattaa valmistua yliopistosta, hankkia ura ja säästöt ja sitten vasta pitää välivuosi (vuodet).
Tää kaveri siis ajatteli parikymppisenä pitää välivuoden ja matkustella oli nuori nauttiaakseen elämästä. Oli se kiva rällätä pää sekaisin ympäri maailmaa ja panna paikallisia muijia eri maista. Sen jälkeen ei vaan sitten opiskeluista tullut mitään kun yritti taas palata "normaaliin" elämään.
Tää kaveri on nykyisin niin masentunut että se vaan polttaa pilveä ja kattoo nettipokea päivät pitkät. Asuu mutsinsa luona. Velkoja on useita kymppitonneja.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Nuoruus pitää elää nuorena, niin ei tarvitse sitten kolmekymppisenä ryypätä 10 nuorempien tenavien seurassa.
Ja sitten on myös niitäkin jotka eivät ikinä ole kaivanneet mitään biletystä ja ryyppäämistä ja ovat nuorena saaneet lapset ja samalla kun muut vaihtaa vielä niitä paskavaippoja ja herää yöllä syöttämään muksuja 40v iässä kun joillakin ne omat lapset lentää jo pesästä.
Onneksi en ole yksi noista 40v vanhemmista, mulla alkaa sillon vapaus.
Ihmiset ottavat nykyään lainaa aivan liian heppoisin perustein, samoin maksavat muutaman sadan euron hankintoja osamaksulla, koska kuulemma "se kirpaisee vähemmän, kun maksaa vain 50€/kk puolen vuoden ajan".
Mikä tossa on ongelma? Menee kouluun ja opiskelee itselleen ammatin. Vielä ehtii tekemään vuosikymmenten uran oravanpyörässä. Vanhana voi sitten muistella nuoruusvuosien seikkailuja lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruus pitää elää nuorena, niin ei tarvitse sitten kolmekymppisenä ryypätä 10 nuorempien tenavien seurassa.
En lakkaa ihmettelemästä ajattelutapaa, jossa elämisen/elämästä nauttimisen tulkitaan vaativan erilaisten päihteiden käyttämistä... ?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lakkaa ihmettelemästä ajattelutapaa, jossa elämisen/elämästä nauttimisen tulkitaan vaativan erilaisten päihteiden käyttämistä... ?!
No olen minä itsekin samaa mieltä. Elämästä voi nauttia muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa tehnyt noin. Olisi edes jotain muistoja ja kokemuksia.
Nyt istuin vuodet 20-40 kotona tekemättä mitään. Ja nyt on enää myöhäistä tehdä mitään.
Siinä meni elämä. Ei hulluttelua, ei elämästä nauttimista eikä normaalia, kunnon elämää.
Voit alkaa heti tänään tekemään uusia valintoja. 40 on vielä nuori.
En voi, koska valinnat eivät enää ole vain itsestäni kiinni. Ikä estää myös monet mahdollisuudet. En minä voi enää elää kuin nuori enkä voi elää kuin ikäiseni, koska minulla ei ole siihen resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on myös niitäkin jotka eivät ikinä ole kaivanneet mitään biletystä ja ryyppäämistä ja ovat nuorena saaneet lapset ja samalla kun muut vaihtaa vielä niitä paskavaippoja ja herää yöllä syöttämään muksuja 40v iässä kun joillakin ne omat lapset lentää jo pesästä.
Onneksi en ole yksi noista 40v vanhemmista, mulla alkaa sillon vapaus.
Minä en taas yhtään ymmärrä tätä ajatusta. Miksi hankkia lapsia, jos ajattelee, että vapaus alkaa vasta kun he lähtevät kotoa? Jos ajatusmaailmani olisi tuo, jättäisin kokonaan väliin.
Ehkä ne muut pitävät tilannettaan ihanteellisena? Villi nuoruus eletty ystävien seurassa, ei pikkulasten, sitten kun tasaisempi elämä viehättää, he hankkivat lapsen ilman ajatustakaan siitä, että joku vapaus olisi menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole yksi noista 40v vanhemmista, mulla alkaa sillon vapaus.Minä en taas yhtään ymmärrä tätä ajatusta. Miksi hankkia lapsia, jos ajattelee, että vapaus alkaa vasta kun he lähtevät kotoa? Jos ajatusmaailmani olisi tuo, jättäisin kokonaan väliin.
Ehkä ne muut pitävät tilannettaan ihanteellisena? Villi nuoruus eletty ystävien seurassa, ei pikkulasten, sitten kun tasaisempi elämä viehättää, he hankkivat lapsen ilman ajatustakaan siitä, että joku vapaus olisi menetetty.
Kaikki ei ole eläneet villiä nuoruutta kun ei kiinnosta. Eikä aio elää villiä keski-ikää eikä vanhuuttakaan. Tuli vain tehtyä lapset ilman parempaa ymmärrystä siitä, että haluaa vain elää rauhassa, yksin.
Sossu maksaa. Jos ei säästä vanhuudenpäiviä varten eikä hanki kotia, niin ei hätää. Voit loisia työntekijöiden siivellä koko loppuelämäsi.
Pidin kaksi välivuotta. Tein niiden aikana töitä mutta kyllä tuli hauskaakin pidettyä. Kun pääsin yliopistoon, jaksoin siellä vajaat kaksi vuotta. Jätin opinnot kesken ja lähdin ulkomaille rellestämään. Palattuani kokeilin vielä korkeakouluopintoja mutta tajusin nopeasti, että se maailma ei ole vieläkään minua varten.
Olen elättänyt itseni pätkätöillä ja kroonisten sairauksien vuoksi välillä nostamallani sairauspäivärahalla. Velkaa on 4000 euroa, auto ja onakotitalo velattomia. Ympäriinsä paneskelun jälkeen löysin rakkauden ja olemme olleet yhdessä jo 20 vuotta. Sauhu maistui silloin ennen ja maistuu yhä.
Kannattaa valita elämässä ihan omannäköinen polku, niin ei tarvitse katua.
Kaveri on nauttinut elämästä ja matkustellut, kun taas ap:lta on jäänyt kaikki kokematta ja ruuhkavuodet painaa päälle. Ei ihme että on katkera.
Vaikka pääsisikin opiskelemaan suoraan lukiosta, valtio pakottaa miesoletetun pitämään välivuoden tai parikin.