Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana

just joppa
31.07.2022 |

Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.

Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.

Kommentit (865)

Vierailija
781/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä kiitollinen että vihdoinkin nämä kertomukset saavuttavat ihmiset, ei mulla muuta.

Sama. Lisää vaan esiin, kaikilta aloilta, kiitos. Siitä se muutos lähtee.

Vierailija
782/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat monikossa ovat olleet kauheita viimeisen vuoden aikana, jäänyt vaan ilkeät akat alalle.

Ööh vai tekeekö ala akoista ilkeitä? Arvostuksen puute? Asiakaskunta? Kun vuosikausia painaa raskaalta työtä surkealla palkalla eikä paremmasta tietoa?

Tiesitkö, että sinäkin voit hakea hoitoalalle, tervemenoa näyttämään esimerkkiä sinne. Osaat varmasti hoitaa hommat paremmin. Tulet kuitenkin huomaamaan sen että jostain syystä Suomessa (monista muista paikoista poiketen) hoitajia väheksytään ellei suorastaan vihata ja he saavat kokea sen nahoissaan päivittäin. Tämänhän takiahan palkkojakaan ei olla saatu ylös. Mutta toki pitäisi olla aina vaan pyhimys ja kestää kaikki.

Potilaaseen oman turhautumisen purkaminen on mautonta.

Riitelisitte päättäjien kanssa, vai eikö rohkeus riitä?

Ihan turha pauhata, jos ei tiedä aiheesta.

Ei ole mitään sellaista aihetta, joka antaa aihetta kostaa potilaalle.

En enää edes tiedä mistä tässä keskustellaan. Edelleen asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Hoitajat tekevät töitä sen takia että saisivat palkkaa elääkseen. He eivät ole yli-ihmisiä.

Itseasiassa se on hyvin simppeliä, vaikka työ kuormittaisi tai palkka olisi huono, niin ei ole luvallista ilkeillä potilaille. Ei edes mustavalkoista. Täysin selvää on tuo.

Potilaat tulevat hoidettaviksi, eivät kiusallaan hoitajien päivää rasittamaan. Luulisi, että hoitaja (ammattilainen??) ymmärtää edes tuon perustavaa laatua olevan asian.

Ja etenkään synnyttäjä kovissa kivuissa ei ole tahallaan hankala. Kätilöille vuosittainen KOVA kiputesti jotta pysyy kirkaana mielessä mitä se on ja pysyy siten ammattitaito ja empatia hyvässä kuosissa.

Hei

Et taida ymmärtää, mitä se empatia ja ammattitaito on. Potilas saa hyvää hoitoa ja asiallista ja empaattista kohtelua. Siitä huolimatta minun ei tarvitse potilaalta pitää, ja voin potilaan haukkua siellä kansliassa.

Näytäppä minulle se lakipykälä tai eettinen koodisto,joka vaatii hoitajaa pitämään potilaista? Ei semmoista ole olemassa. .

Tämä! Tulee yllätyksenä kaikille. Mitä mitä, kyllä hoitajan ja lääkärin tulee pitää potilaistaan.

Etenkin synnärillä jossa on avuttomat lapset äiteineen. ULOS kaikki sellaiset jotka eivät pidä hommastaan. He tuottavat isoa vahinkoa koko yhteiskunnallemme!

Amen! Ala kuin ala, työ kuin työ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin miettinyt, että iso syy alhaiseen syntyvyyteen Suomessa on ihan vain äitien saama kohtelu. Liian monia kokemuksia olen lukenut missä synnytyksessä äitiä on hoputettu, kohdeltu kovakouraisesti, jälkikäteen paikat tikattu hutiloiden ja jätetty oman onnensa nojaan.

Ei ihmekään siis että lapsia harvoin tulee lisää kun se yksi tai kaksi on hankittu. Pitäisi ehdottomasti olla äideille parempi kohtelu. Ja hoputtamisen sijaan olisi tärkeää että äidin annettaisiin toipua rauhassa ja tarkkailun alla koska jälkiongelmat niin isosta koettelemuksesta ovat yleisiä. Mallia voitaisiin ottaa vaikka Etelä-Korean plastiikkakirurgia-sairaala-hotelleista; olisi siistinä pidetyt, hotellimaisemmat huoneet joissa voisi toipua rauhassa. Ja kätilöille ja lääkäreille pitäisi painottaa että kyseessä on usein traumatisoiva kokemus joten ymmärrystä peliin.

Mutta eihän tällaisia muutoksia saa toteuttaa, parempi vain syyllistää naisia alhaisesta syntyvyydestä ja huoltosuhteen kippaamisesta.

sektio ja 7 pvää naistenklinikka nk riskiraskaus silti olin hyvässä kondiksessa

Vierailija
784/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hoitaja kävi nipistelemässä nänneistä kun maito ei noussut. Teki todella kipeää. En uskaltanut valittaa, kun luulin sen kuuluvan asiaan. Kotona googlasin netistä imetystukiryhmä ja niillä neuvoilla maito nousi ja imetin yli vuoden.

Vierailija
785/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvileena kirjoitti:

Työyhteisön pahoinvointi näkyy heikkona työmotivaatiota, siten tehottomuutena. On myös naiivia kuvitella, että tällainen empatiakyvyttömyys ei näkyisi asiakkaalle. Pahimmassa tapauksessa potilaan voinnin tai kivun aliarviointi johtaa hoitovirheisiin.

En itse halua omassa elämässäni olla tällaisten selän takana puhujien kanssa missään tekemisissä, rumaa ja alhaista. Onneksi oma työyhteisöni on professionaali ja tukeva. Näkyy myös saavutuksissa.

Luettuani tämän ketjun, en enää yhtään ihmettele, että julkinen terveydenhoito on tällaisessa alennuksen tilassa. Esimiehet koulutukseen, ja työpsykologit ratkomaan ongelmia. Palkankorotuksilla tätä ongelmaa ei ratkaista. Signaloidaan vain näille selän takana puhujille, että tällainen hyväksyttävää käytöstä työpaikalla.

Vihdoinkin järjen ääni.

Todellakin! Ihanat hyväsydämiset naiset! :,) Pidetään huolta siitä, että meitä (eikä muita) sadistit hoida. Tän ketjun ansiosta päätin alkaa tehdä valituksen joka ikisestä asiattomasta hoitajasta, niitä on nimitettiin ollut.

Itse koin ns.synnytysväkivaltaa Jorvissa, kun hoitaja sanoi, että nyt kokeillaan aqua-rakkuloita ja minä sanoin, että en halua niitä, jos niiden laittaminen sattuu. Kätilö sanoi ei satu, työnsi olkapäästä vartaloani siten, että olin selin häneen ja alkoi pistää rakkuloita. Se todellakin sattui enemmän kuin mikään, huusin ja vaatimalla vaadin häntä lopettamaan. Ei lopettanut eikä rakkuloista ollut mitään apua, mutta kipulääkettä en saanut.

Keskiyöllä vaihtui luojan kiitos kätilö, tuli vuoroon joku aivan ihana äidillinen ja empaattinen vanhempi nainen (oli sijainen) ja loppu meni hyvin. Edelleen harmittaa, että ei riittänyt voimat tehdä ekasta kätilöstä valitusta.

Jälleen aivan selvä kidutustapaus! Ei mitään selittelyjä. Pitäisiko kasata ryhmässä kanteita Eurooppaan nyt ihan näistä? Kun sinne tulisi satoja vastaavanlaisia olisi niitten toimittava Suomen suhteen. Jos se nyt mitään auttaa?

Se oli kyllä hirveä kokemus, olen käsitellyt sitä traumaterapiassa. Kyseinen kätilö oli muutenkin pöyristyttävä käytökseltään, en esimerkiksi painanut soittokelloa montaa kertaa (koska en halua olla vaivaksi) ja silti parin soiton jälkeen, kätilö vähätteli ja mitätöi mua ja tylytti, että me ei ehditä sun luona täällä juoksentelemaan. Yritin sanoa, että en saanut aiemmalla kerralla sitä kipulääkettä, niin siksi soitan nyt uudelleen. Kätilö myös sanoi, että parasta tottua, sun synnytys tulee venymään ja synnytät aikasintaan sunnuntai-iltana (oli lauantai puolen päivän paikkeilla). Sekin lisäsi pelkoa ja ahdistusta eikä edes pitänyt paikkaansa, koska synnytin samana iltana. Kätilö myös tiuski. Hirveä kokemus.

En tiedä miten tuollainen käytännössä toteutuisi tuo kanteiden tekeminen? Omasta kokemuksesta sen verran aikaakin, että kyseinen kätilö ei Varmasti ole töissä enää, oli jo silloin sen verran vanha.

Vierailija
786/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, sama on varsinkin Jorvissa.

Siitä on jo aikaa, kun olin Jorvissa, mutta aivan kamalia kätilöitä osui kohdalle ensimmäisessä synnytyksessäni. Todella ylimielistä ja synnyttäjää halventavaa käytöstä, joka jätti pahan mielen pitkäksi aikaa ja jonka muistaa vielä vuosienkin kuluttua. Typeriä, syyllistäviä ja epäammattimaisia kommentteja, ihan kuin synnyttäjä olisi ollut joku riesa heidän kiusanaan ja tahallaan viivyttänyt synnytystä. Lääkäriä ei haettu apuun, vaikka synnytys pitkittyi vauvan väärän asennon takia ja vauva oli jo vaarassa.  Saman sairaalan gynekologikin totesi jälkeenpäin, että olisi pitänyt leikata eikä toimia niin brutaalisti kuin tämä kätilöpari, joka ammattitaidottomalla toiminnallaan aiheutti pysyvät kudosvauriot synnyttäjälle. Sehän oli tietysti synnyttäjän vika, että ei osannut synnyttää, ainakin kätilöiden käytöksestä ja puheista saattoi niin päätellä. 

Ja sitten kun pelotti ottaa vauva omiin vapiseviin käsiin rankan ja pitkittyneen synnytyksen jälkeen, lastenhoitaja totesi harjoittelijalle, että "äiti ei halua hoitaa vauvaa". Argghh, onneksi ko. eukot olivat jo silloin sen ikäisiä, että ovat jo taatusti eläkkeellä, eikä kukaan muu joudu heidän törppöilyistään kärsimään. Voin vain kuvitella, mitä selän takana ovat synnyttäjistä puhuneet.

Seuraavalla kerralla vuosien päästä kerroin neuvolassa, että menen Helsinkiin synnyttämään, mutta neuvolan terveydenhoitaja taivutteli minut etukäteen Jorviin kätilön/osastonhoitajan juttusille käymään edellistä synnytystä läpi. Siellä sitten annoin tulla ihan kaiken ja kätilö myönteli, että niin ei olisi saanut toimia. Lopulta suostuin menemään Jorviin, kun luvattiin kahta kaunista ja kolmea hyvää. Pakko myöntää, että kohtelu oli aivan erilaista, tosin synnytyskin oli edelliseen verrattuna helppo, mutta kätilössä ei kyllä ollut jälkeäkään siitä edellisen kerran ylimielisestä asenteesta eikä vanhojen, leipääntyneiden ja työtään vihaavien kätilöiden v-mäisyydestä, vaan kohdalle osui oikein loistava ja kiva nuorehko kätilö ja ihana kätilöopiskelija.

Sääli, että tuota selän takana haukkumista on vieläkin, toivottavasti sentään ammattitaito on parantunut.

Minusta on hassua, että haukutaan jotain työntekijäryhmää näin valtaisasti. Tiedätkö, että kätilöillä on ohjeet koska he SAAVAT hakea lääkäriä. Ei niitä noin vain haeta etenkään öiseen aikaan. Se lääkäri myös vastaa siitä koska laitetaan kivunlievityksiä, koska tehdään esim. sektiopäätöksiä jne. Eivät ne ole hoitajien käsissä olevia ratkaisuja lainkaan. 

minua tarkkaili lääkäri nk riskiryhmää, tarkoitus oli luonnollinen synnytys ja sektio tuli ja halusinkin . Oli nopeaa toimintaa ettei ehtinyt edes säikähtää ja terve vauva tuli huutaen maailmaan.

Vierailija
787/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat monikossa ovat olleet kauheita viimeisen vuoden aikana, jäänyt vaan ilkeät akat alalle.

Ööh vai tekeekö ala akoista ilkeitä? Arvostuksen puute? Asiakaskunta? Kun vuosikausia painaa raskaalta työtä surkealla palkalla eikä paremmasta tietoa?

Tiesitkö, että sinäkin voit hakea hoitoalalle, tervemenoa näyttämään esimerkkiä sinne. Osaat varmasti hoitaa hommat paremmin. Tulet kuitenkin huomaamaan sen että jostain syystä Suomessa (monista muista paikoista poiketen) hoitajia väheksytään ellei suorastaan vihata ja he saavat kokea sen nahoissaan päivittäin. Tämänhän takiahan palkkojakaan ei olla saatu ylös. Mutta toki pitäisi olla aina vaan pyhimys ja kestää kaikki.

Potilaaseen oman turhautumisen purkaminen on mautonta.

Riitelisitte päättäjien kanssa, vai eikö rohkeus riitä?

Ihan turha pauhata, jos ei tiedä aiheesta.

Ei ole mitään sellaista aihetta, joka antaa aihetta kostaa potilaalle.

En enää edes tiedä mistä tässä keskustellaan. Edelleen asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Hoitajat tekevät töitä sen takia että saisivat palkkaa elääkseen. He eivät ole yli-ihmisiä.

Itseasiassa se on hyvin simppeliä, vaikka työ kuormittaisi tai palkka olisi huono, niin ei ole luvallista ilkeillä potilaille. Ei edes mustavalkoista. Täysin selvää on tuo.

Potilaat tulevat hoidettaviksi, eivät kiusallaan hoitajien päivää rasittamaan. Luulisi, että hoitaja (ammattilainen??) ymmärtää edes tuon perustavaa laatua olevan asian.

Ja etenkään synnyttäjä kovissa kivuissa ei ole tahallaan hankala. Kätilöille vuosittainen KOVA kiputesti jotta pysyy kirkaana mielessä mitä se on ja pysyy siten ammattitaito ja empatia hyvässä kuosissa.

Hei

Et taida ymmärtää, mitä se empatia ja ammattitaito on. Potilas saa hyvää hoitoa ja asiallista ja empaattista kohtelua. Siitä huolimatta minun ei tarvitse potilaalta pitää, ja voin potilaan haukkua siellä kansliassa.

Näytäppä minulle se lakipykälä tai eettinen koodisto,joka vaatii hoitajaa pitämään potilaista? Ei semmoista ole olemassa. .

Joka paikassa työsopimuksen yhteydessä allekirjoitetaan vaitiolosopimus. Et ehkä ole ymmärtänyt mihin olet nimesi laittanut?

Vaitiolosopimus tarkoittaa sitä, että et kauppareissulla kerro kassatädille yhteisen tutun sairaskertomuksia, mutta ei tarkoita sitä, että et käsittelisi sen potilaan tietoja oman hoitotiimisi kesken. Kyllä ne potilaiden asiat koko hoitotiimi tietää ja kuuluukin tietää, kun se yksi ei ole 24/7 työvuorossa. 

Ei, vaan vaitiolosopimus ei määrittele erikseen tahoa kenelle tietoa saa tai ei saa levitellä, vaan on siinä ehdoton. Hoitotiimiin voi sisältyä myös hoitajia, kenelle asiat ei kuulu.

Vierailija
788/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen synnyttänyt kerran Koksissa, kaksi kertaa Tyksissä (joista toinen polikliininen synnytys). Olen ollut tyytyväinen saamaani hoitoon ja kohteluun, ei valitettavaa.

Esikoisen synnyttyä Koksissa väliliha ommeltiin synnytyssalissa ilman puudutetta, kun puudutteet olivat loppu. Uskoin selityksen, tuskinpa minua siellä nyt tahallaan ilman puudutetta ommeltiin ( en siis ehtinyt saada kivunlievitystä synnytyksessä, kaikki oli ohi parissa tunnissa). Kätilö oli tosi pahoillaan siitä, näki, että häntä nolotti. Ilmeisesti olin itse synnytyksestä sen verran "pöllyssä", että puudutteetta ompelu ei sattunut, nipisteli vain vähän.

En jaksa miettiä, mitä minusta mahdollisesti on selän takana puhuttu, kun kohtelu kuitenkin edessäpäin oli koko ajan asiallista ja ystävällistä.

Puudutteen loppumista tai niin kovaa kiirettä, ettei puudutetta muka ehditä hakea ja sen vaikutusta odottaa, on käytetty tekosyynä lukemattomien synnyttäjien kohdalla. Voitteko kuvitella, että miesten genitaaleja kursittaisiin kokoon ilman puudutusta missään tilanteessa? Niin ei koskaan tehtäisi, naisten kohdalla se näyttää olevan rutiinia.

Tai ylipäätään minkään muun toimenpiteen aikana. Kyllä aina muulloin kaikki tropit löytyy.

Kyllä, mutta jostain syystä naisen alapäähän suoritettaviin toimenpiteisiin ei ole tarjolla puudutteita tai muita troppeja milloin minkäkin tekosyyn varjolla. Melko erikoista ja kertoo surullista kieltä asenteista naisia kohtaan vielä tänäkin päivänä.

Mistähän valtio saa nämä ohjeet, että lapsen hankkimisesta tehdään Suomessa nyt näin karmaisevaa. Tuo ON kiduttamista.

Mistäköhän? Saatanalta?

Vierailija
789/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvileena kirjoitti:

Työyhteisön pahoinvointi näkyy heikkona työmotivaatiota, siten tehottomuutena. On myös naiivia kuvitella, että tällainen empatiakyvyttömyys ei näkyisi asiakkaalle. Pahimmassa tapauksessa potilaan voinnin tai kivun aliarviointi johtaa hoitovirheisiin.

En itse halua omassa elämässäni olla tällaisten selän takana puhujien kanssa missään tekemisissä, rumaa ja alhaista. Onneksi oma työyhteisöni on professionaali ja tukeva. Näkyy myös saavutuksissa.

Luettuani tämän ketjun, en enää yhtään ihmettele, että julkinen terveydenhoito on tällaisessa alennuksen tilassa. Esimiehet koulutukseen, ja työpsykologit ratkomaan ongelmia. Palkankorotuksilla tätä ongelmaa ei ratkaista. Signaloidaan vain näille selän takana puhujille, että tällainen hyväksyttävää käytöstä työpaikalla.

Vihdoinkin järjen ääni.

Todellakin! Ihanat hyväsydämiset naiset! :,) Pidetään huolta siitä, että meitä (eikä muita) sadistit hoida. Tän ketjun ansiosta päätin alkaa tehdä valituksen joka ikisestä asiattomasta hoitajasta, niitä on nimitettiin ollut.

Itse koin ns.synnytysväkivaltaa Jorvissa, kun hoitaja sanoi, että nyt kokeillaan aqua-rakkuloita ja minä sanoin, että en halua niitä, jos niiden laittaminen sattuu. Kätilö sanoi ei satu, työnsi olkapäästä vartaloani siten, että olin selin häneen ja alkoi pistää rakkuloita. Se todellakin sattui enemmän kuin mikään, huusin ja vaatimalla vaadin häntä lopettamaan. Ei lopettanut eikä rakkuloista ollut mitään apua, mutta kipulääkettä en saanut.

Keskiyöllä vaihtui luojan kiitos kätilö, tuli vuoroon joku aivan ihana äidillinen ja empaattinen vanhempi nainen (oli sijainen) ja loppu meni hyvin. Edelleen harmittaa, että ei riittänyt voimat tehdä ekasta kätilöstä valitusta.

Jälleen aivan selvä kidutustapaus! Ei mitään selittelyjä. Pitäisiko kasata ryhmässä kanteita Eurooppaan nyt ihan näistä? Kun sinne tulisi satoja vastaavanlaisia olisi niitten toimittava Suomen suhteen. Jos se nyt mitään auttaa?

Minä uskon, että auttaa. Loppuu luulot sielläkin Suomen paratiisimäisyydestä. Vaikka kyllä ne jo muutenkin on karisseet, lisää vaan, totuus esiin, kuten oikein on.

Vierailija
790/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvileena kirjoitti:

Vihdoinkin järjen ääni.

Anna palaa!

Vierailija
791/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että asiakaspalvelussa ja hoitoalalla työskentekevät kaikista mulkuimmat ihmiset. Miksi he hakeutuvat tuollaiseen työhön joka ei heille sovellu? Toki välillä kohtaa ihaniakin ihmisiä sote- ja asiakaspalvelualoilla. Silti jostain syystä niissä on myös paljon näitä täysiä mulkkuja.

Olin kiltti ja äärettömän ystävällinen ja empaattinen, kun aloitin nuorena tyttönä aspahommat. Nyt olen vanha  tantta, ja edelleenkin ystävällinen ja empaattinen, mutta sisältä olen kyyninen ja kuollut. Vuosien huorittelu ja haukkuminen ja känniurpojen sättimisen kuuntelu on vienyt minulta välillä jopa elämänilon. Enkä ole ainoa. 

Mitäpä jos olisit vaihtanut alaa? Vastuutonta jäädä asiakaspalvelutyöhön, jos tietää ettei ole siihen enää soveltuva. 

Sivusta. Niinpä. Mutta näitä rahaan sortujia on Suomi pullollaan. Siitä johtuu kaiken nykyinen huono taso, tason nopea lasku ja valehtelu, ettei muka ole taso laskenut. Luulee raasut, että inttämällä joku muka uskoo. Ei usko.

Vierailija
792/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvileena kirjoitti:

Vihdoinkin järjen ääni.

Se oli kyllä hirveä kokemus, olen käsitellyt sitä traumaterapiassa. Kyseinen kätilö oli muutenkin pöyristyttävä käytökseltään, en esimerkiksi painanut soittokelloa montaa kertaa (koska en halua olla vaivaksi) ja silti parin soiton jälkeen, kätilö vähätteli ja mitätöi mua ja tylytti, että me ei ehditä sun luona täällä juoksentelemaan. Yritin sanoa, että en saanut aiemmalla kerralla sitä kipulääkettä, niin siksi soitan nyt uudelleen. Kätilö myös sanoi, että parasta tottua, sun synnytys tulee venymään ja synnytät aikasintaan sunnuntai-iltana (oli lauantai puolen päivän paikkeilla). Sekin lisäsi pelkoa ja ahdistusta eikä edes pitänyt paikkaansa, koska synnytin samana iltana. Kätilö myös tiuski. Hirveä kokemus.

En tiedä miten tuollainen käytännössä toteutuisi tuo kanteiden tekeminen? Omasta kokemuksesta sen verran aikaakin, että kyseinen kätilö ei Varmasti ole töissä enää, oli jo silloin sen verran vanha.

Jos itse olisin menossa synnyttämään, ottaisin mukaan kaksi todistajaa, joista toinen kuvaisi kaiken, sanoisin myös kaikille minua hoitaville, että tulen kuvaamaan kaiken mikä minuun liittyy. Jos yrittävät kieltää kuvaamisen, kutsuisin paikalle esimiehen, kysyisin hänen kantaansa kuvaamiseen ja jos se olisi edelleen kielteinen, sanoisin, että jokainen voi halutessaan kuvata oman lapsensa syntymän ja sitä ei voi kukaan kieltää. Jos ei edellenkään suostuisi, sanoisin, että me selvitetään tämä sitten lakiteitse myöhemmin, mutta kuvaaminen tulee tapahtumaan kiellosta huolimatta. Jos vieläkin kieltäisi, sanoisin, että tahdon toisen hoitoryhmän ja että tulen tekemään kantelun ensimmäisen hoitoryhmän ja sen esimiehen laittomasta kuvauskiellosta. Minua itseäni saa kuvata niin paljon kuin itse haluan kuvattavana olla, ja sitä ei voi kukaan kieltää, ei hoitajat, sairaalat, vankilat, poliisit, mitkään. Ja jos ei näkyvästi kuvata, niin sitten salaa, mutta ilman todistepakkia en sairaalaan lähtisi ikinä synnyttämään. Enkä plastiikkakirurgille.

Vierailija
793/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvileena kirjoitti:

Vihdoinkin järjen ääni.

Jos itse olisin menossa synnyttämään, ottaisin mukaan kaksi todistajaa, joista toinen kuvaisi kaiken, sanoisin myös kaikille minua hoitaville, että tulen kuvaamaan kaiken mikä minuun liittyy. Jos yrittävät kieltää kuvaamisen, kutsuisin paikalle esimiehen, kysyisin hänen kantaansa kuvaamiseen ja jos se olisi edelleen kielteinen, sanoisin, että jokainen voi halutessaan kuvata oman lapsensa syntymän ja sitä ei voi kukaan kieltää. Jos ei edellenkään suostuisi, sanoisin, että me selvitetään tämä sitten lakiteitse myöhemmin, mutta kuvaaminen tulee tapahtumaan kiellosta huolimatta. Jos vieläkin kieltäisi, sanoisin, että tahdon toisen hoitoryhmän ja että tulen tekemään kantelun ensimmäisen hoitoryhmän ja sen esimiehen laittomasta kuvauskiellosta. Minua itseäni saa kuvata niin paljon kuin itse haluan kuvattavana olla, ja sitä ei voi kukaan kieltää, ei hoitajat, sairaalat, vankilat, poliisit, mitkään. Ja jos ei näkyvästi kuvata, niin sitten salaa, mutta ilman todistepakkia en sairaalaan lähtisi ikinä synnyttämään. Enkä plastiikkakirurgille.

Eikö olisi helpompaa synnytellä siellä omassa kodissa ihan vain sen oman aviomiehen avustamana?

Vierailija
794/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvileena kirjoitti:

Vihdoinkin järjen ääni.

Eikö olisi helpompaa synnytellä siellä omassa kodissa ihan vain sen oman aviomiehen avustamana?

Tämä!

Vierailija
795/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhusten ja psyyken alalla kulkee porukat kieli poskella säännöllisesti. Hoitoon ei pääse ne jotka sanovat olevansa esim itsetuhoisia mutta ihmisiä haetaan kotoa ajatusrikollisina, vaikka ei ole mitään vaaraa kenellekään.

Miten minusta tuntuu että jokin post sosialistinen sadismi ja ohjailu on edelleen hoitokulttuurissamme? Kuulostaa erikoiselta toiminnalta.

Pikemminkin pistää merkille se, että onko nämä hoitoalalla olevat ihan täysin pelkkiä tahdottomia sätkynukkeja, jotka vaan aivottomana itse suostuvat tuollaiseen, että antaa ohjailla itseään? Eikö heillä itsellään ole lainkaan sen vertaa itsekuria/dignitiä, että sanoo ei pahuudelle? Vai eikö ne erota pahaa enää, kun on niin kauan sitä jo tehneet ja sitä edistäneet?

Hei

Hoitajat eivät päätä potilaan hoitoon pääsystä eivätkä määrää lääkkeitä. Molemmat ovat lääkärin tehtäviä.

Vierailija
796/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisinta tämän ketjun perusteella on se, että niin moni lapsi syntyy mielenterveyspotilaille. 

Vierailija
797/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista pahaa puhuminen kertoo puhujasta itsestä. Mustaa huumoria voi olla raskaassa työssä, mutta asiakkaiden arvosteleminen on ala-arvoista. Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja asiakkaat eivät ole aina ns. Helpommasta päästä. En silti koskaan naureskele enkä pilaile heidän kustannuksellaan. Muuten kyllä huumori kahvihuoneessa on roisia ja mustaa.

Tässäpä se koko villakoiran ydin. Ei mustassaakaan huumorissa ole sinänsä mitään pahaa, oikeastaan se on täysin ymmärrettävää raskaassa potilastyössä. Ainoastaan siinä missä paikassa ja tilanteessa sitä viljelee, mikä on sopivaa ja korrektia käytöstä ja sitä ei näy tämä kovapäisin hoitaja aines täällä millään ymmärtävän. Ei sitten millään! Mikähän ihme siinä voi olla niin vaikeaa? Ammattiin lukeneilla ihmisillä. Että potilaan kuullen ei puhuta mitä sylki suuhun tuo, käyttäydytään potilakohtaamisissa kuin alan ammattilaiset eli asiallisen ystävällisesti, potilasta eikä työkaveria haukuta selän takana, eikä naamatusten. Jos nuo on ihan ylivoimaisia asioita saavuttaa, niin vaihda hyvä ihminen alaa.

Miten se vaikuttaa kenenkään saamaan kohteluun, jos kahvipöydässä hoitaja kertoo millainen mul k k u sillä on potilaana ja mitä törkeää se teki?

Väännän rautalangasta: Jos siellä kahvi/juoruhuoneessa on ihan sallittua ja ok käyttää mainitsemaasi ala-arvoista tyyliä hoidossa olevasta potilaasta eli haukkua rumilla sanoilla, tarkoittaa se myös sitä että tämmöinen tyyli leviää ja kertautuu aina niihin uusiin nuorempiin työntekijöihin, jotka omaksuu saman paskan puhumisen työkulttuurin ja kas kas! Yhtäkkiä se heijastuukin potilaisiin suorana haukkumisen ja kiusaamisena, kun kaikki hoitajat eivät osaa rajata sitä käytöstään sinne kahvihuoneen seinien sisälle. Siitä sitten päästäänkin vauva av palstalle ruodittavaksi, kun liian monella ihmisellä alkaa olla nyt ikäviä kokemuksia ilkeitä hoitajista. Tajusitko pointin? Et varmaan, mutta ehkä joku tajusi.

Mutta tajuatko sinä sitä, että sinä et määrää mitä se hoitaja tauoillaan tai lounaallaan puhuu ja mitä ei. 

Veroja maksavan ei tarvitse kysellä osaatko puhua kauniisti lähimmäisestäsi työpaikallasi, etenkään asiakkaastasi. Se kuuluu osaamiseesi. Vapaa-aikaasi ei niin kontrolloida mutta rikollinen et voi sielläkään olla.

Ei ole rikollista sanoa asiakastaan kusipääksi, jos kokee, että sellainen tämä on. Veronmaksajalla ei myöskään ole mitään sanomista siihen sanooko hoitaja asiakastaan kusipääksi vai ei tämän selän takana. Toki voi toivoa, että ei sanoisi, mutta parhaiten sen estää sillä, että ei käyttäydy kuin kusipää sitä hoitajaa kohtaan.

Kaikkia se leipä elättää, en voi muuta sanoa. Kyllä sun esimiehellä luulis olevan jotakin sanomista siihen miten alaiset käyttäytyy ja toimii työpaikalla. Miksi ihmeessä oot hakeutunut koko hoitoalalle, kun ethän  sä sovi siihen työhön ollenkaan ulosantisi perusteella.. Miten ihmeessä sut on edes otettu töihin? Ai niin mutta nykyäänhän sinne pääsee kuka tahansa, kunhan osaa kirjoittaa edes nimensä oikein. Voi potilasparat. Sinunlaiset pilaa koko alan maineen. 

Ai sinun mielestäsi hoitajanttöhön riittää osaa.isekdi se, että osaa nimensä kirjoittaa oikein?

Olet ratkaissut hoitajapulan.

Vierailija
798/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurinpalautus ja käytösohjeet henkilökunnalle käytävä läpi jokaisella "raportilla".  Muistuu sitten paremmin mieleen, kun aloittaa päivän työt. 

Vierailija
799/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista pahaa puhuminen kertoo puhujasta itsestä. Mustaa huumoria voi olla raskaassa työssä, mutta asiakkaiden arvosteleminen on ala-arvoista. Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja asiakkaat eivät ole aina ns. Helpommasta päästä. En silti koskaan naureskele enkä pilaile heidän kustannuksellaan. Muuten kyllä huumori kahvihuoneessa on roisia ja mustaa.

Tässäpä se koko villakoiran ydin. Ei mustassaakaan huumorissa ole sinänsä mitään pahaa, oikeastaan se on täysin ymmärrettävää raskaassa potilastyössä. Ainoastaan siinä missä paikassa ja tilanteessa sitä viljelee, mikä on sopivaa ja korrektia käytöstä ja sitä ei näy tämä kovapäisin hoitaja aines täällä millään ymmärtävän. Ei sitten millään! Mikähän ihme siinä voi olla niin vaikeaa? Ammattiin lukeneilla ihmisillä. Että potilaan kuullen ei puhuta mitä sylki suuhun tuo, käyttäydytään potilakohtaamisissa kuin alan ammattilaiset eli asiallisen ystävällisesti, potilasta eikä työkaveria haukuta selän takana, eikä naamatusten. Jos nuo on ihan ylivoimaisia asioita saavuttaa, niin vaihda hyvä ihminen alaa.

Miten se vaikuttaa kenenkään saamaan kohteluun, jos kahvipöydässä hoitaja kertoo millainen mul k k u sillä on potilaana ja mitä törkeää se teki?

Väännän rautalangasta: Jos siellä kahvi/juoruhuoneessa on ihan sallittua ja ok käyttää mainitsemaasi ala-arvoista tyyliä hoidossa olevasta potilaasta eli haukkua rumilla sanoilla, tarkoittaa se myös sitä että tämmöinen tyyli leviää ja kertautuu aina niihin uusiin nuorempiin työntekijöihin, jotka omaksuu saman paskan puhumisen työkulttuurin ja kas kas! Yhtäkkiä se heijastuukin potilaisiin suorana haukkumisen ja kiusaamisena, kun kaikki hoitajat eivät osaa rajata sitä käytöstään sinne kahvihuoneen seinien sisälle. Siitä sitten päästäänkin vauva av palstalle ruodittavaksi, kun liian monella ihmisellä alkaa olla nyt ikäviä kokemuksia ilkeitä hoitajista. Tajusitko pointin? Et varmaan, mutta ehkä joku tajusi.

Mutta tajuatko sinä sitä, että sinä et määrää mitä se hoitaja tauoillaan tai lounaallaan puhuu ja mitä ei. 

Veroja maksavan ei tarvitse kysellä osaatko puhua kauniisti lähimmäisestäsi työpaikallasi, etenkään asiakkaastasi. Se kuuluu osaamiseesi. Vapaa-aikaasi ei niin kontrolloida mutta rikollinen et voi sielläkään olla.

Ei ole rikollista sanoa asiakastaan kusipääksi, jos kokee, että sellainen tämä on. Veronmaksajalla ei myöskään ole mitään sanomista siihen sanooko hoitaja asiakastaan kusipääksi vai ei tämän selän takana. Toki voi toivoa, että ei sanoisi, mutta parhaiten sen estää sillä, että ei käyttäydy kuin kusipää sitä hoitajaa kohtaan.

Kaikkia se leipä elättää, en voi muuta sanoa. Kyllä sun esimiehellä luulis olevan jotakin sanomista siihen miten alaiset käyttäytyy ja toimii työpaikalla. Miksi ihmeessä oot hakeutunut koko hoitoalalle, kun ethän  sä sovi siihen työhön ollenkaan ulosantisi perusteella.. Miten ihmeessä sut on edes otettu töihin? Ai niin mutta nykyäänhän sinne pääsee kuka tahansa, kunhan osaa kirjoittaa edes nimensä oikein. Voi potilasparat. Sinunlaiset pilaa koko alan maineen. 

Ai sinun mielestäsi hoitajanttöhön riittää osaa.isekdi se, että osaa nimensä kirjoittaa oikein?

Olet ratkaissut hoitajapulan.

Kyllä näiden tähän ketjuun ala-arvoisia kommentteja kirjoittaneiden kätilöiden ja hoitajien käytöksen perusteella riittää. Ei ammattitaitoa tai -ylpeyttä, ei käytöstapoja tai empaattisuutta - mitä sellaisella hoitajalla/kätilöllä tekee?

Vierailija
800/865 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhusten ja psyyken alalla kulkee porukat kieli poskella säännöllisesti. Hoitoon ei pääse ne jotka sanovat olevansa esim itsetuhoisia mutta ihmisiä haetaan kotoa ajatusrikollisina, vaikka ei ole mitään vaaraa kenellekään.

Miten minusta tuntuu että jokin post sosialistinen sadismi ja ohjailu on edelleen hoitokulttuurissamme? Kuulostaa erikoiselta toiminnalta.

Pikemminkin pistää merkille se, että onko nämä hoitoalalla olevat ihan täysin pelkkiä tahdottomia sätkynukkeja, jotka vaan aivottomana itse suostuvat tuollaiseen, että antaa ohjailla itseään? Eikö heillä itsellään ole lainkaan sen vertaa itsekuria/dignitiä, että sanoo ei pahuudelle? Vai eikö ne erota pahaa enää, kun on niin kauan sitä jo tehneet ja sitä edistäneet?

Hei

Hoitajat eivät päätä potilaan hoitoon pääsystä eivätkä määrää lääkkeitä. Molemmat ovat lääkärin tehtäviä.

Hoitajana toimit välikätenä lääkärin ja potilaan välillä, joten hoitajana asenne saattaa olla ratkaiseva joissain tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä