Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana
Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.
Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.
Kommentit (865)
Tällaista epäammattimaista käytöstä on paljon sosiaali- ja terveysalalla:(
Itse olen vammaispuolella töissä. Olen ollut monessa hyvässä työpaikassa, jossa työ on hoidettu niin hyvin kuin mahdollista ja asiakas kohdattu arvostavalla tavalla.
Yhdessä paikassa olin sijaisena juuri tänä kesänä, ja siellä harrastettiin tätä asiakkaiden haukkumista selän takana. Työilmapiiri oli muutenkin huono. Onneksi kyse oli vain kuukauden työrupeamasta, kurja paikka.
Ei ole yllätys. 20 vuotta sitten synnytyslaitoksella kuulin useamman kerran, kun hoitajien huoneessa puhuttiin alentuvaan tapaan asiakkaista. Olisivat edes laittaneet oven kiinni. Tuntui aika kamalalta ja teki mieli pyytää anteeksi olemassaoloani.
Olen ollut Oulun synnärillä ja kuulin hoitajien puheet minusta ja muistakin. Oli juuri sellaista kuin ap kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia lähihoitajat on joka paikassa. Itse olen töissä päiväkodissa ja kuulisittepa vaan lasten vanhemmat mitä teistä ja lapsistanne puhutaan heti kun olette paikalta poistuneet.
Luuletko että evvk mitä puhutte. On näes vähän merkittävimpiä asioita ainakin mun elämässä mietittävänä. Voi kun tiesitte mitä ajattelemme...
Joo aivan järkyttäviä ovat kommentit, jos kyseessä esim ylipainoinen, silaritissinen, transihminen, kipuherkkä, mt-taustainen. En ole yhtä kauheaa puhetta edes kuullut jossain pikkujouluissa.
Jossainhan oli ihan juttua siitä, kuinka aviopari jossa mies suomalainen ja vaimo korealainen oli saanut esikoisen Koreassa ja kaikki oli mennyt hyvin. Toinen lapsi oli syntynyt Suomessa ja nainen oli ollut täysin järkyttynyt kohtelusta synnärillä ja osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Olen kuunnellut tuota potilaiden haukkumista taukotilassa. Varsinkin ensisynnyttäjät on turhasta kitisijöitä ja vain vauva on tärkeä eikä äidin voinnilla ja kivuilla ole mitään väliä.
Niinhän se luonnossa menee. Uusi sukupolvi on tärkein ja edellinen on olemassa enää hänen tarpeidensa tyydyttämistä varten, kunnes luonto korjaa lopullisesti pois.
Paremmin pystyy hoitaa ne uuden polven tarpeet, jos saa synnytyksen jälkeen hyvän hoidon ja on sen ansiosta paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on, ne potilaat ja perheet kun on päivittäin sulla työn alla niin ei niitä kukaan jaksa ihailla. Osa on kivempia kuin toiset ja paskat asiakkaat ruoditaan kolleegojen kesken, niin jaksetaan taas jatkaa sitä omaa epäkiitollista, huonosti palkattua työtä.
Ihailla? Tuskin kukaan on mitään ihailua vailla jossain synnärillä. Kyse on siitä, että saa osakseen asiallista käytöstä. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin miettinyt, että iso syy alhaiseen syntyvyyteen Suomessa on ihan vain äitien saama kohtelu. Liian monia kokemuksia olen lukenut missä synnytyksessä äitiä on hoputettu, kohdeltu kovakouraisesti, jälkikäteen paikat tikattu hutiloiden ja jätetty oman onnensa nojaan.
Ei ihmekään siis että lapsia harvoin tulee lisää kun se yksi tai kaksi on hankittu. Pitäisi ehdottomasti olla äideille parempi kohtelu. Ja hoputtamisen sijaan olisi tärkeää että äidin annettaisiin toipua rauhassa ja tarkkailun alla koska jälkiongelmat niin isosta koettelemuksesta ovat yleisiä. Mallia voitaisiin ottaa vaikka Etelä-Korean plastiikkakirurgia-sairaala-hotelleista; olisi siistinä pidetyt, hotellimaisemmat huoneet joissa voisi toipua rauhassa. Ja kätilöille ja lääkäreille pitäisi painottaa että kyseessä on usein traumatisoiva kokemus joten ymmärrystä peliin.
Mutta eihän tällaisia muutoksia saa toteuttaa, parempi vain syyllistää naisia alhaisesta syntyvyydestä ja huoltosuhteen kippaamisesta.
Oikeesti kuvittelet, että "iso syy alhaiseen syntyvyyteen Suomessa" on synnyttävien äitien saama kohtelu kuten "hoputus" tai "kovakouraisuus"???
Joo just.
Kun maksat yksityiselle kätilölle yksityisasiakkaana tarpeeksi, saat juuri sellaista nuoleskelua, silittelyä ja palvomista kuin haluat. Ja taatusti hoitosuhde ei katkea nopeasti, jos veloitus on samaa luokkaa kuin Etelä - Korean rikkaiden yksityisklinikoilla.
Mulla oli ekan lapsen synnytyksessä ihan hirveä kätilö. Synnytys pitkittyi eikä edennyt, lopulta oli epätoivoisen tuskainen ja itkien anelin sektiota. Muistan ikuisesti kuinka kätilö alentavasti tiuskaisi että "Me ei kuule täällä aleta ketään turhaan leikkaamaan". Ei mennyt kauaa kun lääkäri teki sektiopäätöksen. Olin vielä synnyttämässä yksin ilman ketään tukihenkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Tukihenkilöksi joku jämäkkä huippulääkäri, mies vielä, niin eiköhän suju käytöskin.
😅
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin miettinyt, että iso syy alhaiseen syntyvyyteen Suomessa on ihan vain äitien saama kohtelu. Liian monia kokemuksia olen lukenut missä synnytyksessä äitiä on hoputettu, kohdeltu kovakouraisesti, jälkikäteen paikat tikattu hutiloiden ja jätetty oman onnensa nojaan.
Ei ihmekään siis että lapsia harvoin tulee lisää kun se yksi tai kaksi on hankittu. Pitäisi ehdottomasti olla äideille parempi kohtelu. Ja hoputtamisen sijaan olisi tärkeää että äidin annettaisiin toipua rauhassa ja tarkkailun alla koska jälkiongelmat niin isosta koettelemuksesta ovat yleisiä. Mallia voitaisiin ottaa vaikka Etelä-Korean plastiikkakirurgia-sairaala-hotelleista; olisi siistinä pidetyt, hotellimaisemmat huoneet joissa voisi toipua rauhassa. Ja kätilöille ja lääkäreille pitäisi painottaa että kyseessä on usein traumatisoiva kokemus joten ymmärrystä peliin.
Mutta eihän tällaisia muutoksia saa toteuttaa, parempi vain syyllistää naisia alhaisesta syntyvyydestä ja huoltosuhteen kippaamisesta.
Nyt tuli kyllä uhriutumisen maailmanennätys :)
Luultavasti synnyttäisit mieluummin jossain sellaisesssa maassa missä on korkea lapsiluku naisilla? Siellähän on pakko olla asiat hyvin, kun kerran syntyvyys on korkealla. Esim intia ja moni afrikan maa.
Nykyäidit vaatimuksineen kyllä ovat kaiken haukkumisen arvoisia. Typerää sakkia nykyakat, itsekeskeisiä saat ainoita.
Ihmetyttää tää nais hoitsujen taso suomessa on nimittäin niin paljon valitusta, eikä varmaan syyttä suotta. Johtuneeko siitä, että sinne hoitsu kouluun otetaan kuka tahansa naissukupuolinen ilman sen kummempaa karsintaa? Sehän on ollut suomessa varma naisten työllistäjä tää terveys ja sosiaaliala, että ei ihme ettei paljon muuta oo nuorilla tytöillä mielessä, vaikka soveltuvuutta alalle ei olisikaan. Ja vaikka koulutuksessa painotetaan ammattietiikan säilyttämistä, niin ehkä siellä on tunneilla selailtu vaan kännykkää kun olisi pitänyt opiskella.
Se on jännä miten nielurisaleikkauksen jälkeen sai osastolla ystävällistä palvelua, ruoka tuotiin sängyn viereen jne vaikken edes ollut kovin kipeä. Synnytyksen jälkeen olin niin heikossa kunnossa etten pysynyt jaloillani kun alkoi pyörryttää, siellä osastolla olisi kuitenkin pitänyt kyetä tekemään kaikki itse ja v*tultiin ilkeästi päin naamaa kun en yksinkertaisesti pystynyt huimauksen takia.
Mikä kommentti tuo oli? Miten kehtaat?
Olen yläkoulun opettaja ja olen ollut työurani aikana töissä yhdeksässä eri koulussa. Yhdessäkään koulussa ei ole ikinä haukuttu vanhempia tai oppilaita, vaikka joskus olisi aihettakin ollut. Ylipäätään emme puhu koskaan oppilaista tai vanhemmista, vaan ihan eri asioista.
N40
Oulussa useamman kerran synnyttäneenä voin kertoa, että kyllä tuo asenne on ihan aistittavissa koko ajan saapumisesta lähtöpäivään. Poikkeuksia ehkä on, mutta kyllä siellä on tyly tunnelma ja äitien kohtelu tunnetusti huonoa.
No voi parisuhde pusi pusi. Kuule ihan niinkuin kotona ei se meno ole aina lutuista niinkuin ei työpaikoillakaan. Tietenkin kivat ja ihanat työolot voi aina toivoa ja touvottaa toisille jos haluaa.
Jos joku puhuu pas..kaa ei väliä koska henkilö on täys 0 arvoasteikossani silloin, mutta voi tietenkin olisi mehevää, jos esim. jotkut valheet tulisi ilmi. Niistä kiinni kun jää niin on häpeä ja yleensä parempi rangaistus kun joku avuton poliisin kuulustelu ja sakot.
Ainoastaan vakavien rikosten teko terv. puolella on kamalaa. Varmaan ihan kaikkien mielestä. Kyyninen saa olla, mutta ei tehdä rikoksia terv. hoito työssä esim. hoitaa tahalleen väärin, huonosti väärentää papereita. Aika vakavia juttuja jos jää kiinni ja tuollaiset hoitsut ja lääkärit joutaisi navetan taakse.