Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana

just joppa
31.07.2022 |

Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.

Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.

Kommentit (865)

Vierailija
41/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko? 😬 Eikö hoitajilla ole mitään ammattiylpeyttä, ettei nyt asiakkaita haukuta tai arvostella? Valikoituuko hoitajiksi jotenkin ilkeitä ja tyhmiä ihmisiä? Ei muissakaan töissä asiakkaita ole tapana haukkua, ei päin naamaa, eikä seläntakana. Missä on kunnioitus toista ihmistä kohtaan? No, toisaalta, munkin eka lapsen synnytyksen yhteydessä synnärillä olo oli kyllä kokemus. Vaikka olin nopea synnyttäjä, enkä tarvinut kipulääkettäkään. Maito ei vaan noussut koko sairaalassa olon aikana, ja siitä sain ihmeellistä piilov***uilua muutamalta hoitajalta. Näköjään se on totta, että alalle hakeutuu porukkaa, jotka tykkäävät kyykyttää heikossa tilassa olevia ihmisiä.

Valikoituu paljon niitäkin. Kun pääsin aikoinaan yläasteelta, varmaan 50 % vuosikurssimme tytöistä lähti amikseen kouluttautumaan lähäriksi ja osa jatkoi sairaanhoitajaksi. Tämä on yleistä pienehkössä kotikaupungissani, jossa opiskelu- tai uramahdollisuuksien kirjo ei ole hirveän laaja. Suurin osa näistä tytöistä oli niitä koulussa suht huonosti pärjääviä, pahimpia koviksia ja kiusaajia. Onneksi olen muuttanut muualle jo kauan sitten enkä todennäköisesti ikinä joudu noiden hoidettavaksi.

Enkä sano että kaikki hoitajat ovat tällaisia, mutta tällainen oli otanta omilta kouluajoiltani.

Vierailija
42/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta, miksi ihmiset on niin ilkeitä?

Tuossa joku oli maininnut päiväkodin, mutta ei

meidän päiväkodissa ei kyllä haukuta perheitä/ vanhempia. Olen siis itse töissä päiväkodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newsflash, kaikilla sote -aloilla puhutaan asiakkaista selän takana. Joskus nauretaan paljonkin asiakkaiden jutuille ja tekemisille. Se on se millä sitä työtä jaksaa tehdä. Ammattimaisuutta on se, että sitä ei tehdä asiakkaiden edessä.

Pilkkaaminen lisää jaksamista? Tämäpä ihan uusi organisaatiopsykologinen tieto.

Todellisuudessa jatkuva negatiivinen puhe ja kielteisten asioiden etsiminen asiakkaista lisää työyhteisön pahoinvointia. Koko työyhteisö tarvitsisi apua.

Tuota tehdään ihan joka ikisellä asiakkaita palvelevilla työpaikoilla, eli juorutaan asiakkaista kahvihuoneessa. Siinäpä järjestele apua joka työpaikkaan. 

Niin kyllä me vuoron vaihdossa keskustellaan haastavat tilanteet ja kerrotaan seuraavaan vuoroon tulevalle, jos jotain mainittavaa on tapahtunut. Käydään haastavia tilanteita läpi ja pohditaan niitä eri kantilta. Mietitään mikä vaikuttaa asiakkaan tilanteeseen, voisko työntekijänä toimia toisin, vaikuttiko ympäristö, perhesuhteet vai muut taustatekijät. Mutta ei se mitään pilkkaamista ja peen puhumista ole, yksi ainut työntekijä jauhoi jaskaa nuorista ja muista työntekijöistä, mutta vaihtoi onneksi työpaikkaa, kun kukaan ei enää pitänyt hänestä. Työskentelen nuorisokodilla ja siellä kohtaa ja näkee ihan kaikenlaista, ensiapu ja psykiatrian poli on tuttuja yhteistyökumppaneita ja uskallan väittää, että meidän työ on vähintään yhtä rankkaa.

Odotan samanlaista asiallisuutta ja ammatillisuutta synnytysosaston työntekijöiltä. Jos me nyorisokodeilla pystytään asiallisuuteen ja ammatillisuuteen, niin pystytte tekin. Ihan turha selitellä mitään.

Vierailija
44/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia lähihoitajat on joka paikassa. Itse olen töissä päiväkodissa ja kuulisittepa vaan lasten vanhemmat mitä teistä ja lapsistanne puhutaan heti kun olette paikalta poistuneet. 

Tämä on kyllä jotenkin vastenmielistä. Näiden ihmisten pitäisi olla auttamassa näitä lapsia elämässä alkuun ja tukemassa sosiaalisten taitojen kanssa ja itsellä sitten taidot ovat tuota luokkaa. Toivottavasti eivät sentään lasten kuullen juorua.

Vierailija
45/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joskus asiakkaita, joitten hullutuksille ei voi kuin nauraa, että pystyisi tilanteen hoitamaan. Aina ei voi vain hymyillä ja nyökytellä, vaan joskus tekee mieli oikaista omituisia käsityksiä siitä, mitä asiakas voi vaatia tai edellyttää. On menty vähän metsään, kun kaikki ovat asiakkaita, joille ollaan asiakas p a l v e l i j o i t a. Riippumatta siitä, onko puhelinvaihteessa, infopisteessä vai erikoissairaanhoidon poliklinikalla, kaikki on yhdessä ja samassa nipussa, palvelijoita, jotka hokkuspokkus toteuttavat toiveet, liittyi ne tehtävään ja tilaisuuteen tai ei.

Vierailija
46/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tätä lukiessa surullinen olo. Eivät kaikki hoitajat tietenkään ole tuollaisia, mutta ei tekisi tuollaisten palkankorotuksia verorahoilla kustantaa. Toivottavasti siirtyvät tekemään enemmän itselleen sopivaa työtä. :/

Vierailija
47/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon takia en aio ikinä synnyttää.

N25

Se onkin varmaan tärkein syy olla synnyttämättä? Ja tätäkin on yläpeukutettu monta kertaa.

Vierailija
48/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wanhat hoitajat ovat keskimäärin pahimpia tuossakin asiassa. Tuntuu että puolet pitäisi laittaa pois kun täyttävät 50 vuotta.

Vierailija
49/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On joskus asiakkaita, joitten hullutuksille ei voi kuin nauraa, että pystyisi tilanteen hoitamaan. Aina ei voi vain hymyillä ja nyökytellä, vaan joskus tekee mieli oikaista omituisia käsityksiä siitä, mitä asiakas voi vaatia tai edellyttää. On menty vähän metsään, kun kaikki ovat asiakkaita, joille ollaan asiakas p a l v e l i j o i t a. Riippumatta siitä, onko puhelinvaihteessa, infopisteessä vai erikoissairaanhoidon poliklinikalla, kaikki on yhdessä ja samassa nipussa, palvelijoita, jotka hokkuspokkus toteuttavat toiveet, liittyi ne tehtävään ja tilaisuuteen tai ei.

Vaikka asiakkaalla olisi epärealistisia toiveita ja vaikka asiakas käyttäytyisi hölmösti, niin silti se ei oikeuta epäammattimaisuuteen tai epäasialliseen käytökseen. Luuletko ettei nuorisokodeissa ja lastenkodeissa ole sekä huostaanotettujen vanhemmilla että lapsilla epärealistisia toiveita? Etteikö kohdattaisi epäasiallista käytöstä sieltä suunnalta? Mitä se auttaa vastata samalla mitalla takaisin? Tai mitä se auttaa, jos nauran tai pilkkaan asiakasta? Tai olen töykeä?

Vierailija
50/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihenkilöksi joku jämäkkä huippulääkäri, mies vielä, niin eiköhän suju käytöskin.

Vierailija
51/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon takia en aio ikinä synnyttää.

N25

Se onkin varmaan tärkein syy olla synnyttämättä? Ja tätäkin on yläpeukutettu monta kertaa.

Toivottavasti näillä on muitakin syitä olla synnyttämättä, en minä ainakaan jätä mitään tekemättä siksi, että joku voisi puhua minusta pahaa.

Vierailija
52/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka asiakkaalla olisi epärealistisia toiveita ja vaikka asiakas käyttäytyisi hölmösti, niin silti se ei oikeuta epäammattimaisuuteen tai epäasialliseen käytökseen. Luuletko ettei nuorisokodeissa ja lastenkodeissa ole sekä huostaanotettujen vanhemmilla että lapsilla epärealistisia toiveita? Etteikö kohdattaisi epäasiallista käytöstä sieltä suunnalta? Mitä se auttaa vastata samalla mitalla takaisin? Tai mitä se auttaa, jos nauran tai pilkkaan asiakasta? Tai olen töykeä?

Aika outoa näin aikuisen miehen näkökulmasta se, jos teitä tarvii alkaa alan ammattilaisia neuvomaan kuin pikkulapsia ja sanelemaan käytös sääntöjä. Ei se tietenkään oikeita käyttäytymään huonosti jos muut niin tekevät. En tiedä sitä tosin, luuleeko hoitsut sitten, että saavat antaa "samalla mitalla takaisin" potilaittenkin suuntaan jos itsea kismittää, mutta tosi lapsellista ja epäammatillista.

Vierailija
53/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, se on työntekoa. Rutiinin ja ammattitaidon myötä tulee useimmilla myös kyynistymistä. Ei se mitään, kunhan ei överiksi mee. Taidat olla nuori.

Älä sitten valita, että kuinka teitä kohdellaan huonosti. Sitä saa mitä tilaa

Vierailija
54/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki hoitsut ei ole täysjärkisiä, niinkuin läökäritkään. Ei kiinnosta pätkäökäön mitä joku hoitaja turisee takahuoneessa, kunhan ei hoitotyössään sorru rikoksiin. Sellaisen uhriksi ei olisi kiva joutua ja touvoisi ainakin, että jäisivät kiinni.

Vierailija
55/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia lähihoitajat on joka paikassa. Itse olen töissä päiväkodissa ja kuulisittepa vaan lasten vanhemmat mitä teistä ja lapsistanne puhutaan heti kun olette paikalta poistuneet. 

Tämä on kyllä jotenkin vastenmielistä. Näiden ihmisten pitäisi olla auttamassa näitä lapsia elämässä alkuun ja tukemassa sosiaalisten taitojen kanssa ja itsellä sitten taidot ovat tuota luokkaa. Toivottavasti eivät sentään lasten kuullen juorua.

Jotkut hoitajat kyllä kyselee lapsilta tosi tarkkaan kotiasioista. Lapsi ei varmasti siinä tilanteessa ymmärrä että kyse on hoitajan uteliaisuudesta vaan viattomasti kertoo kaikenlaista. 

Vierailija
56/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään huonoa siinä, että puhutaan avoimesti vaikutelmista.

Vierailija
57/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä mitään luule, enkä ottanut kantaa kaikkien asiakkaita kohtaavien puolesta, ihan vain omaa työtäni ajattelin. Sori siitä, ei ole niin laaja ajatusmalli, että pystyisi muotoilemaan kaikenkattava ylätason mielipiteen, enkä sitä kaikille edes yritä tyrkyttää.

Vierailija
58/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta, miksi ihmiset on niin ilkeitä?

Tuossa joku oli maininnut päiväkodin, mutta ei

meidän päiväkodissa ei kyllä haukuta perheitä/ vanhempia. Olen siis itse töissä päiväkodissa.

Omakin läheiseni on töissä päiväkodissa ja on sanonut, ettei siellä todellakaan tehdä tuollaista. Hän ja kaikki kollegansa ovat oikeasti lapsirakkaita ja pitävät kaikista lapsista omalla tavallaan, niistä ongelmallisistakin. Vaikeista vanhemmista tietenkin joutuvat välillä purkautumaan toisilleen, mutta sitä en yhtään ihmettele, kun olen kuullut kuinka hankalia ja typeriä jotkut vanhemmat osaavat olla.

Vierailija
59/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Olen kuunnellut tuota potilaiden haukkumista taukotilassa. Varsinkin ensisynnyttäjät on turhasta kitisijöitä ja vain vauva on tärkeä eikä äidin voinnilla ja kivuilla ole mitään väliä. 

Niinhän se luonnossa menee. Uusi sukupolvi on tärkein ja edellinen on olemassa enää hänen tarpeidensa tyydyttämistä varten, kunnes luonto korjaa lopullisesti pois.

Kuule luonnossa se emo lepää just sen verran kuin tarvitsee, että jaksaa hoitaa poikasta, eikä kukaan vittuile sille tai huuda vieressä! Oksettavaa puhetta!

Vierailija
60/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilöksi joku jämäkkä huippulääkäri, mies vielä, niin eiköhän suju käytöskin.

Niin, joutilaita "huippu" lääkäreitähän Suomessa onkin niin paljon tähän hommaan. Tunnetusti ilkeimpiä juoruajia ja kyykyttäjiä ovat miehet, joten siksikään eivät sopisi tukihenkilöiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi