Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana
Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.
Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.
Kommentit (865)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on, ne potilaat ja perheet kun on päivittäin sulla työn alla niin ei niitä kukaan jaksa ihailla. Osa on kivempia kuin toiset ja paskat asiakkaat ruoditaan kolleegojen kesken, niin jaksetaan taas jatkaa sitä omaa epäkiitollista, huonosti palkattua työtä.
Ketään ei tartte ihailla, mutta ammattimaisesti pitää osata käyttäytyä. Kyllä ne potilaat sen huomaa, mikä on asenne. Synnäreillä tunnetusti asenne ja muelenkiinto potilaiden hyvinvointiin on surkea. Ei se jää huomaamatta ja tuloksena on karmeita kokemuksia.
En tiedä, mutta itse en ole ikinä saanut huonoa kohtelua synnärillä tai missään missä olen ollut asioimassa. Aina olen saanut tarvitsemani palvelun ja avun.
Miten on, hoitivatko silti äidit ja vauvat asiallisesti? Kuulostaa normaalilta aspa-työntekijöiltä. On hyvä päästä purkamaan harmistuksia tauolla muille, eikä niille asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on, ne potilaat ja perheet kun on päivittäin sulla työn alla niin ei niitä kukaan jaksa ihailla. Osa on kivempia kuin toiset ja paskat asiakkaat ruoditaan kolleegojen kesken, niin jaksetaan taas jatkaa sitä omaa epäkiitollista, huonosti palkattua työtä.
Ketään ei tartte ihailla, mutta ammattimaisesti pitää osata käyttäytyä. Kyllä ne potilaat sen huomaa, mikä on asenne. Synnäreillä tunnetusti asenne ja muelenkiinto potilaiden hyvinvointiin on surkea. Ei se jää huomaamatta ja tuloksena on karmeita kokemuksia.
En tiedä, mutta itse en ole ikinä saanut huonoa kohtelua synnärillä tai missään missä olen ollut asioimassa. Aina olen saanut tarvitsemani palvelun ja avun.
Hieno juttu, moni muu on saanut tylyä ja tympeää käytöstä osakseen.
Todella epäammattimaista ja rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, Hämeenlinnassa synnytysosastolla on ollut pääsääntöisesti tosi asialliset ja mukavat hoitajat, mutta se lapsivuodeosasto vai mikä onkaan, minne viedään synnytyksen jälkeen. Aivan kamalaa porukkaa, hoitsut naama norsunv1tull4 hoitavat hommansa huonosti ja osin jopa ammattitaidottomasti (en ole hoitaja, mutta kuulin, kuinka lääkäri opasti hoitajia tietystä toimenpiteestä, joka vauvalle tehdään, että kuinka se kuuluu tehdä ja hoitajat opastuksen jälkeenkin tekivät sen väärin.. eivät siis kovin välkkyjä tunnu olevan), olivat epäkohteliaita ja äärimmäisen töykeitä. Kamala paikka.
Juuri tuon takia en aio ikinä synnyttää.
N25
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama on varsinkin Jorvissa.
Jorvissa nuorempi porukka lähinnä huiskii hiustenpidennyksiään pitkin käytäviä ja vertailevat niitä kikatellen. Vanhempi väki on muutaamaa poikkeusta lukuun ottamatta täysin leipiintyneitä työhönsä. Silti pitäisi muistaa että ovat TYÖSSÄ. En minäkään voi alkaa v ittuilemaan asiakkailleni omassa työssäni vaikka kuinka ketuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten on, hoitivatko silti äidit ja vauvat asiallisesti? Kuulostaa normaalilta aspa-työntekijöiltä. On hyvä päästä purkamaan harmistuksia tauolla muille, eikä niille asiakkaille.
Kyllä ne p a skanpuhujat nimenomaan purkaa potilaisiin sen turhautumisen. Työnohjaus on eri asia kuin se, että v**tuilun ilosta pitää päästä haukkumaan porukalla kivuissaan olevaa synnyttäjää. Jälkimmäinen ei lisää kenenkään työhyvinvointia tai paranna synnytyskokemusta.
Newsflash, kaikilla sote -aloilla puhutaan asiakkaista selän takana. Joskus nauretaan paljonkin asiakkaiden jutuille ja tekemisille. Se on se millä sitä työtä jaksaa tehdä. Ammattimaisuutta on se, että sitä ei tehdä asiakkaiden edessä.
Jorvin keskososasto se vasta paikka onkin.
Olin esikoisen kanssa synnärillä ja siihen aikaan vauvat olivat omassa huoneessaan. Menin hakemaan omaani ja kuulin kuinka pari hoitajaa naureskelivat ja pilkkasivat erään vauvan ulkonäköä. Huomasivat mut ja olivat sentään vähän nolona.
Vauva oli kovasti äitinsä näköinen ja oli perinyt äitinsä suuren nenän. Suloinen vauva,mutta nämä haahkat pilkkasivat kuin alakoulun välitunnilla.
Vauvan äiti oli mun huonekaveri, tuli paha mieli hänen puolestaan.
Kertoo kyllä hoitajista paljon, jos ei ole sen vertaa empatiaa näitä synnyttäviä naisia kohtaan, että kohtelisivat edes kunnioittavasti. Asiakkaan hätä ja haavoittuvuus on näistä ulinaa ja turhaa. Ihmekkään, että kotisynnytys yleistyy, kuka haluaa lapsensa syntyvän tällaisten ympäröimänä? Missä on naisten tuki ja sisaruus?
Minä sain niin ala-arvoista kohtelua synnytyssairaalassa että lapsiluku jäi yhteen. Yhtä kätilöä lukuun ottamatta hoitajat olivat aivan kamalia. Olen sairastanut kerran keuhkokuumeen ja keuhko-osastolla kaikki hoitajat olivat kultaisia! Synnytysosasto on viimeisiä naisten häpäisyn linnakkeita. Syyllistämistä (jos esim. maitoa ei tule - WTF ihan kuin kroppa toimisi käskystä!), kärttyisyyttä (no mitä nyt haluat/kitiset?), vttuilua (kylläpä sinulla on vaativa vauva, vaikeaa tulee sinulla olemaan..plaaplaa vauvani oli vain nälkäinen ja kun annoin kotona maitoa (vastiketta) niin johan tuli kaverista rauhallinen)jne. Voisiko joku uudistaa koko konseptin, ehkä syntyvyyskin nousisi jos synnytyskokemukset olisivat positiivisempia.
Vierailija kirjoitti:
Newsflash, kaikilla sote -aloilla puhutaan asiakkaista selän takana. Joskus nauretaan paljonkin asiakkaiden jutuille ja tekemisille. Se on se millä sitä työtä jaksaa tehdä. Ammattimaisuutta on se, että sitä ei tehdä asiakkaiden edessä.
Pilkkaaminen lisää jaksamista? Tämäpä ihan uusi organisaatiopsykologinen tieto.
Todellisuudessa jatkuva negatiivinen puhe ja kielteisten asioiden etsiminen asiakkaista lisää työyhteisön pahoinvointia. Koko työyhteisö tarvitsisi apua.
Itse olisin ollut hyvä hoitaja, mutta minua ei hyväksytty koulutukseen. Nyt saatte tyytyä sitten siihen mitä on, myös näihin nurjempiinkin tapauksiin. Kun se kaikki sivistys ihmisessä ei ollut ratkaisevassa roolissa koulutukseen hakiessa vaan muut arvot esim naissukupuoli näytti olevan tärkeää ja ehkä uskomukset siitä, että naiset olisivat myötätuntoisempia, mutta kun näitäkin juttuja lukee näistä hoitsuista niin romuttuu sekin uskomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa jatkuva negatiivinen puhe ja kielteisten asioiden etsiminen asiakkaista lisää työyhteisön pahoinvointia. Koko työyhteisö tarvitsisi apua.
Tuota tehdään ihan joka ikisellä asiakkaita palvelevilla työpaikoilla, eli juorutaan asiakkaista kahvihuoneessa. Siinäpä järjestele apua joka työpaikkaan.
Toisten haukkuminen ja pilkkaaminen, vähättely ja solvaaminen ei ole oikein, ikinä, missään tilanteessa eikä ainakaan töissä!!! Asiakasta tulee kohdella kunnioittavasti ja oikein, vaikka asiakas olisikin inhottava tai hankala. Se on osa ammattitaitoa, ettei provosoidu ja hoitaa asiaa siitä huolimatta ja tekee aina parhaansa asiakkaan hyvinvoinnin eteen. Jos ei halua ja pysty kohtaamaan ihmisiä arvokkaasti ja kauniisti, on aika vaihtaa alaa. Tällaisen normalisointi on äärimmäisen myrkyllistä ja haitallista, tämä on juuri se syy miksei hoitajia arvosteta. Suurimman osan mielikuvissa hoitaja on juuri tällainen kananpepputukkainen ilkeä ja inhottava ihminen.
Tuollaisia lähihoitajat on joka paikassa. Itse olen töissä päiväkodissa ja kuulisittepa vaan lasten vanhemmat mitä teistä ja lapsistanne puhutaan heti kun olette paikalta poistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota tehdään ihan joka ikisellä asiakkaita palvelevilla työpaikoilla, eli juorutaan asiakkaista kahvihuoneessa. Siinäpä järjestele apua joka työpaikkaan.
Hassua, yhdessäkään työyhteisössä jossa olen ollut töissä ei ole juoruttu/haukuttu asiakkaita... olet ehkä naisvaltaisella alalla? Naiset kun tuntuvat olevan hyvinkin myrkyllisiä työelämässä, jos asiakkaiden haukkuminen on normaalia olisi hyvä tarkastella omaa toimintaa.
Niinpä, ja odottaville vaan sanotaan että luota kätilöihin. Huomasin kyllä oman kätilön käytöksestä sen halveksunnan itseäni kohtaan, kun itkien konttasin pitkin lattioita.