Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana
Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.
Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.
Kommentit (865)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa asiakaspalvelutöissä haukutaan mul...kut asiakkaat. Ei pitäisi tulla kenelläkään yllätyksenä.
Ap:n esimerkissä oli kyse ihan tavallisista synnyttäjistä, joita haukuttiin avun pyytämisestä kipuihin. Kyllä silloin on henkilökunnassa vikaa, ei asiakkaassa.
Tai sitten nykyajan lumihiutale, joka olettaa koko maailman pyörivän hänen navan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa asiakaspalvelutöissä haukutaan mul...kut asiakkaat. Ei pitäisi tulla kenelläkään yllätyksenä.
Ap:n esimerkissä oli kyse ihan tavallisista synnyttäjistä, joita haukuttiin avun pyytämisestä kipuihin. Kyllä silloin on henkilökunnassa vikaa, ei asiakkaassa.
Tai sitten nykyajan lumihiutale, joka olettaa koko maailman pyörivän hänen navan ympärillä.
Lumihiutale on se, joka muita sellaiseksi haukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia juttuja muistan itsekin kuulleeni n. 15 vuotta sitten, kun opiskelin hoitoalaa ja olin yhdellä harjoittelujaksolla lapsivuodeosastolla. Joitain äitejä hehkutettiin oikein olan takaa ja joitain taas haukuttiin. Jos äiti oli aluksi vastasyntyneen vauvansa kanssa vähän kädetön, niin kansliassa saatiin kunnon haukkumiset aikaiseksi ("Miten se voi olla noin avuton? Voitteko kuvitella että se soitti kelloa sellaisen asian takia?"). Jotain äitiä kommentoitiin "kirjastonhoitajan näköiseksi", ja jonkun toisen kaunista hiusväriä taas hehkutettiin oikein porukalla.
Potilaat kyllä huomaa tämän. Se, miten heihin suhtaudutaan, näkyy henkilökunnan käytöksessä. Kun henkilökunta nakkelee niskojaan niskojaan ja piikittelee, voi olla varma että oven takana haukutaan niin että sylki lentää.
Allekirjoitan tämän täysin,kuinka päiväkodissa hoitajat haukkuvat vanhempia,jos lasten kuulleen niin silloin kieli vain vaihdetaan englanniksi ettei mukulat ymmärrä.
Aivan hirveää meininkiä,eräs tämmöinen päiväkoti löytyy Kalliosta kaupungin päiväkotina.
Itse ollessani päiväkodissa harjoittelemassa opiskeluiden takia,lapset ja vanhemmat haukuttiin usein nukkariaikaan.
Eräskin nuori opettaja usein vakiona laukoi"kuinka inhoo sitä ja sitä lasta".
Myöhemmin tuosta neidistä tuli sitten pk.n johtaja.
Kyseessä yksityinen päiväkoti.
Kun Jorvi mainittu niin naapurissa Espoon sairaalassa ei sen paremmin mene.
Synnäristä en tiedä,mutta se mitä havaitsin/kuulin/näin niin voin kertoa joidenkin hoitajien olevan mitä ilmeisemmin täysiä psykopaatteja.
Jo alkaen se kuinka bussipysäkillä kailotetaan potilaiden asioita nimineen päivineen.
Tupakalla kun seisotaan seinän vieressä kailotetaan nimet ja potilaiden asiat.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, jos on saanut osakseen epäasiallista kohtelua synnytysosastolla tai muussa hoitoyhteydessä. Kuinka monet jaksaa kirjoittaa palautetta tällaisesta sairaalaan, tai jopa virallista muistutusta? Muistutushan on sellainen johon sairaalan on myös vastattava, jolloin se oikeasti käsitellään. Voisiko toimintailmapiiriin saada muutosta, jos potilaat oikeasti ilmaisisivat kokemansa epäkohdat kirjallisina palautteina.
Luultavasti suurin osa ei jaksa. Minäkään en jaksanut, enkä edes tiennyt, että miten ja minne se valitus olisi pitänyt lähettää ja varmaan jotain liitteitäkin olisi pitäny laittaa mukaan. Tuntui liian raskaalta ja vaikealta sellainen. Ei juuri synnyttäneenä jaksa pitää omista oikeuksista kiinni.
Jokaisen synnyttäneen kotiin pitäisi lähettää sellainen kysely lapsivuodeosastolla olemisesta vaikka 6kk synnytyksen jälkeen. Tuossa vaiheessa suurin osa on ehtinyt jo piristymään sen verran, että on motivaatiota ja uskallusta täyttää lomake ja kertoa siinä totuus kohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sanalla tavalla haukkuvat seläntakana kuten sinä täällä palstalla.
Öö.
Olet himppu seko.
Aapee puhuu TYÖSTÄ.
Ja seläntakana puhuminen on aina paskamaista ja raukkamaista.
Se ei liity ammattiin vaan se liittyy tapaan ja luonteeseen.
Se, että täällä palstalla tuodaan asioita julki, ei ole selän takana puhumista.
Itse olen sitä tyyppiä, että katkon juorut ja selän takana puhumiset suoraan siinä tilanteessa, jos niitä
minulle yritetään.
Oon ollut töissä päiväkodissa ja palvelutalossa, molemmissa lähärit olivat ilkeää sakkia ja puhuivat pahaa asiakkaista. Lapsista tosin ei, mutta vanhemmista, vaikka olisivatkin mukavia. Eniten sapiskaa saivat ne joilla oli vauva kotona ja toivat toisen lapsen hoitoon. En ymmärtänyt ollenkaan miksi, vauvan kanssahan on tosi rankkaa, ei siinä varmaan kovin paljon huomiota toinen lapsi saa.
Palvelutalossa oli ne muutaman ilmapiirin myrkyttäjät jotka tartuttivat "asiakkaat vastaan hoitajat"- ilmapiirin. Päätän päiväni ennemmin kuin menen palvelutaloon. Nettisivut olivat hienot ja lupasivat arvokasta vanhuutta, pskan marjat . .
Vierailija kirjoitti:
Kun Jorvi mainittu niin naapurissa Espoon sairaalassa ei sen paremmin mene.
Synnäristä en tiedä,mutta se mitä havaitsin/kuulin/näin niin voin kertoa joidenkin hoitajien olevan mitä ilmeisemmin täysiä psykopaatteja.
Jo alkaen se kuinka bussipysäkillä kailotetaan potilaiden asioita nimineen päivineen.
Tupakalla kun seisotaan seinän vieressä kailotetaan nimet ja potilaiden asiat.
Oho. Toi on asiatonta ja paha.
Ammattitaidotonta porukkaa ja palkkaa lisää noille kaikille. Osa on tollaista löysäpöksy porukkaa ja sätkän vetäjää. Yöks.
Osahan siellä ln ammattitaitoista ja heille soisin sen palkankorotuksen. Noille ammatyitaidottomille typeryksille pitäisi antaa lisäkoulutuksen.
Kyllähän siellä kouluissa ammattietiikkaa myös opetetaan. Kai?
Tehkää ilmoitukset niistä asiattomista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko? 😬 Eikö hoitajilla ole mitään ammattiylpeyttä, ettei nyt asiakkaita haukuta tai arvostella? Valikoituuko hoitajiksi jotenkin ilkeitä ja tyhmiä ihmisiä? Ei muissakaan töissä asiakkaita ole tapana haukkua, ei päin naamaa, eikä seläntakana. Missä on kunnioitus toista ihmistä kohtaan? No, toisaalta, munkin eka lapsen synnytyksen yhteydessä synnärillä olo oli kyllä kokemus. Vaikka olin nopea synnyttäjä, enkä tarvinut kipulääkettäkään. Maito ei vaan noussut koko sairaalassa olon aikana, ja siitä sain ihmeellistä piilov***uilua muutamalta hoitajalta. Näköjään se on totta, että alalle hakeutuu porukkaa, jotka tykkäävät kyykyttää heikossa tilassa olevia ihmisiä.
Ehkä ei kannata Yleistää.
En minäkään ajattele noin mustavalkoisesti kuten sinä teet. Olet mielestäni jopa typerä. Silti itse ennolw typerä.
Mikä meitä yhdistää? Vauva.Fi
Jos sinänolet mielestäni typerä, niin en yleistä, että kaikki täällä kirjottajat sitä olisivat.
Jos ymmärrät, mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut Jorvissa synnyttämässä kaksi kertaa ja ekalla kertaa aivan ihana kätilö hoitamassa ja muutkin hoitajat ainakin yrittivät olla mukavia.
Seuraavalla kerralla kätilö ammattitaitoinen ja mukava vaan sitten itse osastolla aivan kamalaa sakkia.
Jos tosissaan pyysin särkylääkettä niin käskettiin itse hakea kun "ei nyt kerkiä tuomaan".
Sitten kun menet kyseinen hoitaja istuu suklaata syömässä.
Huomenta ei toivotettu eikä niihin mitään vastattu.
Kun lähdettiin vauvan kanssa,kohteliaasti kiitin kaikesta ja tpivotin kesän jatkot niin tuo 6-päinen hoitajajoukko vaan tuijotti hetken.
Kukaan ei sanonut,ei yhtikäs mitään.
Tsiisus näitä kertomuksia ja näille "ammattilaisille" pitäisi saada tonni lisää palkkaa? Ei ikimaailmassa!
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko? 😬 Eikö hoitajilla ole mitään ammattiylpeyttä, ettei nyt asiakkaita haukuta tai arvostella? Valikoituuko hoitajiksi jotenkin ilkeitä ja tyhmiä ihmisiä? Ei muissakaan töissä asiakkaita ole tapana haukkua, ei päin naamaa, eikä seläntakana. Missä on kunnioitus toista ihmistä kohtaan? No, toisaalta, munkin eka lapsen synnytyksen yhteydessä synnärillä olo oli kyllä kokemus. Vaikka olin nopea synnyttäjä, enkä tarvinut kipulääkettäkään. Maito ei vaan noussut koko sairaalassa olon aikana, ja siitä sain ihmeellistä piilov***uilua muutamalta hoitajalta. Näköjään se on totta, että alalle hakeutuu porukkaa, jotka tykkäävät kyykyttää heikossa tilassa olevia ihmisiä.
Noinhan se on eikä raskas työ tai kyynistyminen ole mikään tekosyy tuommoiselle käytökselle ja ammattitaidosta ei voi puhuakaan.
Ja kätilönä ei ole pakko olla jos ei halua auttaa ja tukea toisia naisia naisen elämän hirveimmällä hetkellä. Ja synnyttävå nainen on se joka koko lapsihomman saa aikaan ja hoitaa ja hän on synnytyksen tärkein ihminen. Mutta kätilöiden toiminta osaltaan tuottaa hedelmää kun vuosittainen.syntyvyys on laskenut 12 vuodessa noin 16 000 lasta per vuosi.
Huudetaan matalan syntyvyyden perään eikä edes synnytyssairaalassa anneta ihmimillistä hoitoa ja kohtelua. Ja nainen se äiti on se jonka käsissä kaikki on ja synnytyssairaalassa tehdään kaikki mahdollinen jotta saa mahdollisimmlan huonon alun lapsen kanssa. Sitten vähätellään masennusta ja väsymystä jne.
Älkää nuoret naiset tehkö lapsia.
Mitä sillä on tekemistä ammattitaidon kanssa, että mitä puhuu kahvihuoneessa?
Jos ei muuten häjyile potilaille/asiakkaille, niin samahan se mitä puhuu, eihän ne oo tai oo tarkoituskaan mitään sun kavereita olla.
Onko se tyylikästä/asiallista? Ei toki, mutta suurin osa ihmisistä ei oo mitään kaikkien kavereita muuten kuin pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Siitä kätilön ilkeydestä tuli mulle ainakin epäonnistunut fiilis ja tunne etten osannut edes synnyttää kun ponnistusvaihe ei edennyt vaikka kaikkeni yritin. Enkä lopulta kestänyt enää kipuakaan. Paha mieli jatkui pitkään synnytyksen jälkeen, vaikka olin odottanut onnellisia hetkiä vastasyntyneen vauvan kanssa. Lopulta esitin parempikuntoista kun oikeasti olin jotta pääsin ASAP pois sairaalasta. Siellä oli koko ajan "anteeksi että olen olemassa" -tunne, jos ei vaikka kyennyt aluksi itse hakemaan ruokaa tai pyysi kipulääkettä.
Niin onkohan monen synnytyksen jälkeisen masennuksen syitäkin tuossa huonossa kokemuksessa? Ja kaikkihan heijastuu siihen lapseen sitten. Pahan kehä...
Päiväkodeissa juorutaan urakalla! Ja just se merkkaa että onko vanhemmat jotain lääkäreitä, opettajia, lakimiehiä tms. Heidän lapsiaan hoidetaan ihan eri tavalla. Mutta tosiaan kun vanhempi poistuu pihalta niin arvostelu, juoruilu alkaa. Olen joutunut tämmöistä kuuntelemaan harjoittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valikoituu paljon niitäkin. Kun pääsin aikoinaan yläasteelta, varmaan 50 % vuosikurssimme tytöistä lähti amikseen kouluttautumaan lähäriksi ja osa jatkoi sairaanhoitajaksi. Tämä on yleistä pienehkössä kotikaupungissani, jossa opiskelu- tai uramahdollisuuksien kirjo ei ole hirveän laaja. Suurin osa näistä tytöistä oli niitä koulussa suht huonosti pärjääviä, pahimpia koviksia ja kiusaajia. Onneksi olen muuttanut muualle jo kauan sitten enkä todennäköisesti ikinä joudu noiden hoidettavaksi.
Enkä sano että kaikki hoitajat ovat tällaisia, mutta tällainen oli otanta omilta kouluajoiltani.
Sama kokemus toisesta pienehköstä kaupungista. Amikseen sotealalle on niin helppo päästä että ne koulussa huonoiten pärjänneet kovistytöt lähtivät sinne, kun ei koulumenestyksen perusteella ole oikein muita vaihtoehtoja. Ei mikään ihme, että osa hoitajista on niin myrkyllistä sakkia. Koulukiusaajatausta ja ala, joka ei oikeasti kiinnosta, vaan jonne oli pakko paremman puutteessa alkaa.
Jaa, ei ole kätilöillä tarpeeksi töitä?
Muissa yksiköissä ei ehditä arvostella ammatikseen potilaita, koska on niin paljon oikeaa työtä tehtävänä.
Jutelkaa esimiehille, että on noin huonosti teillä asiat siellä Oulussa, kun jää aikaa pashanpuhumiselle.
Tai kertokaa reilusti perheille, niin osaavat valita toisen paikan synnyttää.
Vaan olisittepa kuuntelemassa keva-yksiköissä, miten asiakkaista ja omaisista puhutaan suljettujen ovien takana. Toisinaan se setti on aivan järkyttävää, tulee paha mieli asiakkaan puolesta.
Ainoa paikka missä en silloisena opiskelijana kuullut juoruilua, oli kotihoito. Hyvin ystävällistä ja ammattitaitoista porukkaa olivat.
Samanlaisia juttuja muistan itsekin kuulleeni n. 15 vuotta sitten, kun opiskelin hoitoalaa ja olin yhdellä harjoittelujaksolla lapsivuodeosastolla. Joitain äitejä hehkutettiin oikein olan takaa ja joitain taas haukuttiin. Jos äiti oli aluksi vastasyntyneen vauvansa kanssa vähän kädetön, niin kansliassa saatiin kunnon haukkumiset aikaiseksi ("Miten se voi olla noin avuton? Voitteko kuvitella että se soitti kelloa sellaisen asian takia?"). Jotain äitiä kommentoitiin "kirjastonhoitajan näköiseksi", ja jonkun toisen kaunista hiusväriä taas hehkutettiin oikein porukalla.