Toipuminen kohdunpoiston jälkeen?
Minulta poistettiin kaksi viikkoa sitten kohtu avoleikkauksessa myoomien, runsaiden vuotojen ja endometrioosin takia. Kaikki muut keinot oli jo käytetty (termoablaatio, kierukka jne) ja kohdunpoisto oli ainoa jäljellä oleva keino.
Leikkauksesta on siis kaksi viikkoa. Toipuminen on edistynyt muutoin hyvin, mutta virtsaamisen kanssa on ilmennyt ongelmia noin viikon verran. Joudun käymään ympäri vuorokauden noin kahden tunnin välein vessassa. Limakalvoja kirvelee ja polttelee koko ajan, ja vatsaan sattuu kun virtsaa. Särkylääkkeet eivät auta. Kävin viime viikolla naistenpolilla valittamassa asiasta, mutta lääkäri sanoi tutkimusten jälkeen, että kaikki on ok. Ei tulehduksia minkäänlaisia, ei edes hiivaa tms. Minulla on kuulemma vain niin herkkä kudostyyppi, joka reagoi kohdunpoistoon näin voimakkaasti.
Kysyisinkin nyt, että onko muilla kohdunpoiston kokeneilla ollut vastaavia ongelmia virtsaamisen kanssa leikkauksen jälkeen? Minulla on mennyt luottamus täysin tähän paikalliseen naistentautien yksikköön, joten en tiedä uskoisinko heidän selitystään oireiden syystä. Odottelenko siis rauhassa mahdollista toipumista vai lähestynkö uudestaan leikannutta sairaalaa?
Kommentit (28)
Minulla poistettiin kohtu tähystyksellä. Mitään tuollaista ei oman toipumisen aikaan ollut. Kun viikossa ei ole tullut parannusta tilanteeseen, niin soita vaan uudestaan. Ihan näin omalla järjellä ajatellen voiko olla mahdollista, että leikkauksessa on virtsarakkoon tullut jotain osumaa?
Mulle ei tullut virtsaamisongelmia kohdunpoiston jälkeen. Toipuminen oli vaan muuten hidasta, kun poistettava kohtu oli painanut peräti 3 kiloa ja mahassa oli pitkä leikkaushaava navasta häpykarvoitukseen asti.
Kirvelyongelmiin voisi auttaa paikallisestrogeeni Vagifem tai Vagidonna.
Mielestäni tuo on liian intiimi aihe tälle palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on liian intiimi aihe tälle palstalle.
Leikkauksen jälkeinen toipuminen? Oletpa sinä herkkä.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita pelotella. Luin kerran karmivan tarinan eräältä henkilöltä jolla oli poistettu kohtu. Ilmeisesti virtsarakkoon oli tullut reikä tai vastaava operaation yhteydessä ja hänellä meni elämä pilalle sen vuoksi. Ei saanut aluksi edes mitään potilaskorvauksia mutta kun sitkeästi haki niin ne lopulta myönnettiin.
Yksi ikävimpiä tarinoita mitä olen koskaan lukenut :( !!
Mikä muu tämän tarkoitus on kuin pelotella?
Ei ollut, paitsi ekana iltana katetrinpoiston jälkeen. Muutenkin toivuin todella nopeasti ja helposti. Kohtuni poistettiin tähystämällä.
Kiitos vastauksesta. Unohdin mainita, että virtsarakko ultrattiin viime viikolla tutkimusten yhteydessä ja sen pitäisi olla rakenteellisesti ok.
Mulla oli järkky myooma jonka vuoksi avona leikattiin kohtu. Toivuin hyvin ja pissaaminen sekä alavatsakivut helpottuivat. Mutta 2vkoa on vielä tosi lyhyt aika sellaisen leikkauksen jälkeen ja sisukset toipuvat kuukausia. Tietty on hyvä tarkistaa rakko jne ettei oo vauriota jos kovasti vaivaa ja alkanut leikkauksen jälkeen.
Kohdun poiston jälkeen olin viiden viikon sairauslomalla.
En muista että olisi ollut mitään virtsaamisongelmia.
Mulla on kohtu toistaiseksi paikallaan, mutta saman oireilu alkoi laparoskopiasta ja toistamiseen sektiosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kohtu toistaiseksi paikallaan, mutta saman oireilu alkoi laparoskopiasta ja toistamiseen sektiosta.
Voinko kysyä, menivätkö oireet kuinka nopeasti ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko kysyä, menivätkö oireet kuinka nopeasti ohi?
Laparoskopian jälkeen ne meni ohi kun tulin raskaaksi.
Sektion jälkeen ne meni ohi, mutta lääkkeitä ja fysioterapiaa tarvittiin.
Oon aina ollut herkkärakkoinen.
Ei siihen toipumisaikaa tarvita. Töihin suoraan ei sairaslomaa.
Aito mies
Kuinka isoja teidän myoomat olleet, jotka vaati kohdunpoiston avoleikkauksella?
Onhan virtsatieinfektio poissuljettu? Sinulla luultavasti oli katetri? Ei paljoa tarvitse, että katetroinnissa pääsee bakteereja rakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isoja teidän myoomat olleet, jotka vaati kohdunpoiston avoleikkauksella?
Minulla oli useita, joista suurin oli 5 x 3 cm. Termoablaatio (epäonnistunut sellainen) oli tehty ennen kohdunpoistoa, joka vaikutti myös siihen, että avoleikkaus tarvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan virtsatieinfektio poissuljettu? Sinulla luultavasti oli katetri? Ei paljoa tarvitse, että katetroinnissa pääsee bakteereja rakkoon.
Katetri oli, mutta virtsatieinfektio on poissuljettu. Kaksi testiä tehty.
Mulle tehtiin vain noin viiden sentin viilto, kun poistettiin muutama iso myeema ja kohtu. Vatsaan sattui monta viikkoa, siis en enää ikinä halua vatsaleikkaukseen. Kyllä se kipu lopulta poistuu.
Pieneneekö vatsa paljon kohdunpoiston jälkeen?
Ap sinuna soittaisin ennen viikonloppua sinne uudelleen, jos ei oireet ala helpottamaan.
En tarkoita pelotella. Luin kerran karmivan tarinan eräältä henkilöltä jolla oli poistettu kohtu. Ilmeisesti virtsarakkoon oli tullut reikä tai vastaava operaation yhteydessä ja hänellä meni elämä pilalle sen vuoksi. Ei saanut aluksi edes mitään potilaskorvauksia mutta kun sitkeästi haki niin ne lopulta myönnettiin.
Yksi ikävimpiä tarinoita mitä olen koskaan lukenut :( !!