Jätän hakematta kaikkiin työpaikkoihin jossa on videohaastattelu
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Nauratti ku yks rekryfirma siivousalan avoimeen työpaikkaan pyyti videohaastattelua jossa piti olla perus pirtsakka ja ihana ihminen ja sit videoiden perusteella valkattiin haastatteluun. Sanoin etten tee videota, koska videon perusteella ei voi tällaiselle alalle valkata työntekijää, kovasti yrittivät selittää videon tärkeyttä ja lopulta kun hakemuksia ei varmaan tullut, tuli viesti että kiinnostaako yhä ja riittää pelkkä CV. En lähettänyt sitä. enää erikseen. Edelleen paikka myös 6kk myöhemmin hakusessa.
Olisin v'ttuuksissaninkin tehnyt videon, jossa moppaan kotona lattiaa. Siinä olisi ollut heille työnäytettä :D
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suomalainen ja mikään ei saa muuttua! Työnantajan täytyy hypätä minun pillin mukaan, koska minä en halua sopeutua! Minulla on paniikki, koska joudun puhumaan kameralle ja sen vuoksi päädyn mielummin toimeentulotuelle kuin otan riskin, että saisinkin työpaikan!
Riippuu vähän. Jos sinulla olisi korkeakoulutus ja korkea arvo työmarkkinoilla, niin käyttäisitkö itse aikaasi videoiden tekemiseen? Minä en käytä ja ihan hyvä työ ja tulot on. Ymmärrän toki jos haetaan kesätyöntekijää tai harjoittelijaa, mutta kannattaa sitä työnantajaimagoakin hieman miettiä.
Minulla on korkeakoulututkinto ja käytiin n. 3 minuuttia elämästäni videoklipin tekoon. Olen myös hyvin palkatussa työssä sen videoklipin ansiosta.
Sinulla vaikuttaa olevan asenneongelma. Ikään kuin korkeakoulututkinnon omaavat olisivat parempaa kansaa, joiden ei tarvitse alentua samaan kuin ammattikoulun käyneet rahvaat.
Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Videotallenne-esittelyä vaatimalla saa vain yli-innokkaita paskanpuhujia hakemaan työhön. Kunnolliset hakijat, joita videltouhu ei kiinnosta jäävät yrityksen tavoittamattomiin
Kyllä videolla esiintyminen pienimuotoisesti kuuluu aika moneen asiantuntijatyöhön tänä päivänä. Kaikenlaiset tallenteet, video-ohjeet, yrityksen sisäinen viestintä jne on aivan tavallista videomuodossa. Myös esim tarjouksia ja referenssejä tehdään nykyään videoina paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tallennetaanko zoom-haastattelut yleensä vai jäävätkö ne vain siihen hetkeen?
Pitää kysyä osallistujalta lupa, jos aiotaan tallentaa. Zoomissa et voi huomaamatta tallentaa, koska tallennuksen alettua ruudulle tulee laatikko, jossa kerrotaan kokouksen tallentamisesta ja siitä laatikosta pitää valita "ok" tai "leave meeting".
Tuollaisella saa hyvin karsittua heidät, jotka todella haluaa paikan niin heistä, jotka hakevat "vaan, koska on pakko".
Ei ole kymmeniä hakemuksia plärättävänä, joista suurinosa muistuttaa toisiaan.
Niin se vaan on, joten tavallaan en osaa yhtään harmitella ap turhautumista asiasta. Et ole ehtinyt vielä edes vakuuttaa olevasi se, kenet kannattaa valita. Ei siinä koe jäävänsä työyhteisö oikein paitsikaan mököttäjästä.
Ps.meillä tiimillä itsellään on tapana vaikuttaa, kenet haluavat työyhteisöönsä. Esimies toki tekee päätöksen edeelleen.
Duunarialoilla videohaastiksella voi pyyhkiä Linkedinin yhdessä kanssa persettä. Toimisto- ja ylempiin hommiin varmasti päteviä väyliä kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti ku yks rekryfirma siivousalan avoimeen työpaikkaan pyyti videohaastattelua jossa piti olla perus pirtsakka ja ihana ihminen ja sit videoiden perusteella valkattiin haastatteluun. Sanoin etten tee videota, koska videon perusteella ei voi tällaiselle alalle valkata työntekijää, kovasti yrittivät selittää videon tärkeyttä ja lopulta kun hakemuksia ei varmaan tullut, tuli viesti että kiinnostaako yhä ja riittää pelkkä CV. En lähettänyt sitä. enää erikseen. Edelleen paikka myös 6kk myöhemmin hakusessa.
Olisin v'ttuuksissaninkin tehnyt videon, jossa moppaan kotona lattiaa. Siinä olisi ollut heille työnäytettä :D
ja sit kitistään kun töitä ei ole...ja yhteiskunta ei maksa riittämin vapaaehtoisesta kotona makoilusta, mutta pitää toki muistaa foorumi missä asiasta keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suomalainen ja mikään ei saa muuttua! Työnantajan täytyy hypätä minun pillin mukaan, koska minä en halua sopeutua! Minulla on paniikki, koska joudun puhumaan kameralle ja sen vuoksi päädyn mielummin toimeentulotuelle kuin otan riskin, että saisinkin työpaikan!
Riippuu vähän. Jos sinulla olisi korkeakoulutus ja korkea arvo työmarkkinoilla, niin käyttäisitkö itse aikaasi videoiden tekemiseen? Minä en käytä ja ihan hyvä työ ja tulot on. Ymmärrän toki jos haetaan kesätyöntekijää tai harjoittelijaa, mutta kannattaa sitä työnantajaimagoakin hieman miettiä.
Noo, jos hakemuksia on vaikkapa 200 ja mahdollisuus haastatella kunnolla 5, niin kyllä minusta videokierros voi olla ihan paikallaan ja antaa mahdollisuuden vaikkapa kahdellekymmenelle kertoa hieman enemmän.
Sitä varmemmin en videoita tee, kun ne eivät mihinkään johda.
En tykkää puhua pelkälle kameralle eikä se kerro minusta mitään työntekijänä. Ei edes etätyöntekijänä. Etäkokouskin on täysin eri asia kuin yksinään videolle puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis Teams-videohaastattelua vai niitä hakemusvaiheessa jätettäviä videoklippejä? Itsekään en hae paikkoihin, joissa hakemuksen mukana pitää laittaa jotain videoita, mutta videohaastatteluhan on ihan normikäytäntö nykyään. Ekalla kierroksella Teams/Zoom-haastattelu ja sitten jatkoon päässeet kasvotusten tokalla kierroksella.
Mä en suostu mihinkään Teams tai Zoom haastatteluihin. Näytän järkyttävältä videolla enkä osaa puhua yhtään mistään. Enkä tiedä mihin edes pitää katsoa.
Mieluummin olen työtön kun suostun tuollaiseen nöyryytykseen.just, tervetuloa nykyaikaan. Mikäli käytössäsi on läppäri, niin se kamera on yleensä siinä keskellä ruudun yläkulmassa eli riittää kun katsot ruutuun päin. Ja sitten ihmetellään kun osa porukasta ei saa töitä kun halu panostaa työnhakuun on melko olematon. Nykyään livehaastatteluja kasvotusten tehdään yleensä vasta toisella haastattelukierroksella, eka on lähes poikkeuksetta zoomissa/ tai vastaavassa ja saattaa olla että se eka jo riittääkin rekrypäätökseen asti. Tämä helpottaa työnhakijaakin kun haastettelua varten ei tarvitse matkustella ties mihin ja sen voi hoitaa vaikka pitämällä sen hetkisestä työstä tauon jossakin neukkarissa/olkkarissa.
Missään hakemissani paikoissa ei ole ollut videohaastattelua.
no sittenhän sinulla ei ole ongelmaa ja voit pysyä vanhassa tutussa muotissa. Mua vain naurattaa kun jengi tunkee someen ties mitään urpoa videosisältöä mut sitten 1 esittelyvideo itsestään koetaan pahimpana yksilöoikeuksien polkemisena. Mut kuten aiemmin jo todettu, tämä karsii pahimmat jäärät pois.
Taitaa olla päin vastoin, mutta onhan se kiva esittää stereotypioita. Minä taas olen ihan varma, että 99% niistä, jotka eivät pidä videohaastatteluista, eivät julkaise itsestään somessakaan mitään.
Sen takia yritykset niitä pyytää, kun niillä on helpompi karsia hakijoista ne, jotka haluaa oikeasti sen työn. Lisäksi nopeempaa kun 200 selailun sijaan katsot 50 2 min videopätkää.
Jos nykyinen homma (jossa en todellakaan joudu tapaamaan asiakkaita) lähtee alta, olen mielelläni loppuikäni työttömänä, jos vaihtoehtona on jokin videopelleily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sit kitistään kun töitä ei ole...ja yhteiskunta ei maksa riittämin vapaaehtoisesta kotona makoilusta, mutta pitää toki muistaa foorumi missä asiasta keskustellaan.
Suurin osa työpaikoista menee työpaikan vaihtajille. Näin ollen heitä on myös hakijoiden joukossa melkoinen yliedustus työttömiin nähden.
Työttömän on pakko suostua näihin hyppyytysjuttuihin, työpaikanvaihtajan ei.
Ymmärrän hyvin videoneuvottelun tarpeen jos välimatka on suuri tai koronasyyt. Huvin vuoksi tehtyjä kymmeniä esihaastatteluita johonkin p-duuniin en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella saa hyvin karsittua heidät, jotka todella haluaa paikan niin heistä, jotka hakevat "vaan, koska on pakko".
Ei ole kymmeniä hakemuksia plärättävänä, joista suurinosa muistuttaa toisiaan.
Niin se vaan on, joten tavallaan en osaa yhtään harmitella ap turhautumista asiasta. Et ole ehtinyt vielä edes vakuuttaa olevasi se, kenet kannattaa valita. Ei siinä koe jäävänsä työyhteisö oikein paitsikaan mököttäjästä.
Ps.meillä tiimillä itsellään on tapana vaikuttaa, kenet haluavat työyhteisöönsä. Esimies toki tekee päätöksen edeelleen.
Työntekijän näkökulmasta tuolla saa hyvin karsittua paikat, joille olennaisinta on pirtsakka esiintyminen ja paskanjauhanta. Jäljelle jää vain ne, joissa ulkonäön sijaan valitaan hakijat ammattitaidon perusteella. Tämä on hyvä asia, koska ammattitaitoiseen paikkaan ainakin itse haluan sen sijaan että menisin paikkaan, jossa tekopirteänä piirrellään jotain "mikä on sinun supervoimasi" kuvioita tms.
Miksei pelkkä CV ja työhakemus riitä? Eikö koko rekrytointiprosessi pitene sillä, että työhakemuksen ja haastattelun väliin tungetaan videojargoniaa ja pahimmillaan vasta sitten pääsee oikeaan haastatteluun, kun rekrytointifirma/-ryhmä tekee videon perusteella päätöksen ketä suosittelevat pomon juttusille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinä kitiset. Minulla kyllä on töitä riittänyt ilman videopelleilyjäkin oikein hyvin.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on korkeakoulututkinto ja käytiin n. 3 minuuttia elämästäni videoklipin tekoon. Olen myös hyvin palkatussa työssä sen videoklipin ansiosta.
Sinulla vaikuttaa olevan asenneongelma. Ikään kuin korkeakoulututkinnon omaavat olisivat parempaa kansaa, joiden ei tarvitse alentua samaan kuin ammattikoulun käyneet rahvaat.
Kukin tyylillään.
Myönnät siis, että videoimalla pyritään alentamaan ihmisiä ja se on useimpien mielestä ikävää? Et kai muuten puhuisi tuolla tavalla.
Videotallenteita pyytävät lähinnä alemman tason paikat. Sellaiset, joissa ei kirjallisella ulosannilla ole merkitystä. Tuskin edes katsovat noita alkua pidemmälle. Välttyvät tuhlaamasta aikaa kirjavien sepustusten selaamisessa. Videohaastattelu on jo parempi merkki.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvää karsintaa työnantajan näkökulmasta :) Videohaastattelu mahdollistaa suuremmalle joukolle tulla nähdyksi ja poimituksi jatkohaastatteluun vs. että rekrytoiva taho arpoo 10 parasta cv:ta tai jopa 5, jotka haastatellaan. Jos et kykene nauhoittamaan pientä videoterveyhdystä ja vastaamaan muutamaan kysymykseen, niin se kertoo jo riittämin sun työelämätaidoista tai niiden puutteesta. Videohaastattelu ei ole mikään missikisakierros ennen kun joku siihen alkaa vetoamaan.
Mutta millä lailla "pieni videotervehdys" sitten vastaavasti kertoo niistä työelämätaidoista tai vaadittuun tehtävään vaadituista erityistaidoista? Haastattelu jossa puhutaan asiaa puolin ja toisin on eri asia.
Tallennetaanko zoom-haastattelut yleensä vai jäävätkö ne vain siihen hetkeen?