Jätän hakematta kaikkiin työpaikkoihin jossa on videohaastattelu
Kommentit (143)
Tällainen videohaastattelu on usein paljon parempi kuin yksikään CV. Siinä saa henkilöstä hieman mielikuvaa paremmin kuin CV:sta.
Nauratti ku yks rekryfirma siivousalan avoimeen työpaikkaan pyyti videohaastattelua jossa piti olla perus pirtsakka ja ihana ihminen ja sit videoiden perusteella valkattiin haastatteluun. Sanoin etten tee videota, koska videon perusteella ei voi tällaiselle alalle valkata työntekijää, kovasti yrittivät selittää videon tärkeyttä ja lopulta kun hakemuksia ei varmaan tullut, tuli viesti että kiinnostaako yhä ja riittää pelkkä CV. En lähettänyt sitä. enää erikseen. Edelleen paikka myös 6kk myöhemmin hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvää karsintaa työnantajan näkökulmasta :) Videohaastattelu mahdollistaa suuremmalle joukolle tulla nähdyksi ja poimituksi jatkohaastatteluun vs. että rekrytoiva taho arpoo 10 parasta cv:ta tai jopa 5, jotka haastatellaan. Jos et kykene nauhoittamaan pientä videoterveyhdystä ja vastaamaan muutamaan kysymykseen, niin se kertoo jo riittämin sun työelämätaidoista tai niiden puutteesta. Videohaastattelu ei ole mikään missikisakierros ennen kun joku siihen alkaa vetoamaan.
Mun työelämätaidoissa ei ole mitään vikaa vaikka en suostu videoihin.
T. Laitoshuoltajana 15v
Meillä kaikkiin paikkoihin vaaditaan vastaamaan videolla muutamiin kysymyksiin. Kun hakemuksia tulee se 100-500 per paikka, niin sillä saa otettua hieman isomman joukon mukaan niitä, joilla on hyvä CV. Videohaastatteluun pyydetyistä yli 90% vastaa kyllä.
Mutta jos joku ei halua, niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis Teams-videohaastattelua vai niitä hakemusvaiheessa jätettäviä videoklippejä? Itsekään en hae paikkoihin, joissa hakemuksen mukana pitää laittaa jotain videoita, mutta videohaastatteluhan on ihan normikäytäntö nykyään. Ekalla kierroksella Teams/Zoom-haastattelu ja sitten jatkoon päässeet kasvotusten tokalla kierroksella.
Mä en suostu mihinkään Teams tai Zoom haastatteluihin. Näytän järkyttävältä videolla enkä osaa puhua yhtään mistään. Enkä tiedä mihin edes pitää katsoa.
Mieluummin olen työtön kun suostun tuollaiseen nöyryytykseen.just, tervetuloa nykyaikaan. Mikäli käytössäsi on läppäri, niin se kamera on yleensä siinä keskellä ruudun yläkulmassa eli riittää kun katsot ruutuun päin. Ja sitten ihmetellään kun osa porukasta ei saa töitä kun halu panostaa työnhakuun on melko olematon. Nykyään livehaastatteluja kasvotusten tehdään yleensä vasta toisella haastattelukierroksella, eka on lähes poikkeuksetta zoomissa/ tai vastaavassa ja saattaa olla että se eka jo riittääkin rekrypäätökseen asti. Tämä helpottaa työnhakijaakin kun haastettelua varten ei tarvitse matkustella ties mihin ja sen voi hoitaa vaikka pitämällä sen hetkisestä työstä tauon jossakin neukkarissa/olkkarissa.
Missään hakemissani paikoissa ei ole ollut videohaastattelua.
Minä olen suomalainen ja mikään ei saa muuttua! Työnantajan täytyy hypätä minun pillin mukaan, koska minä en halua sopeutua! Minulla on paniikki, koska joudun puhumaan kameralle ja sen vuoksi päädyn mielummin toimeentulotuelle kuin otan riskin, että saisinkin työpaikan!
Vierailija kirjoitti:
Tällainen videohaastattelu on usein paljon parempi kuin yksikään CV. Siinä saa henkilöstä hieman mielikuvaa paremmin kuin CV:sta.
Ai. Olen viherrakentaja. Ylipainoinen ja rumakin, vähän sönkötänkin. En varmasti tule valituksi videohaastattelun perusteella. Mutta paperilla olen ns. kuumaa kamaa ja minulla on liuta suosittelijoita heittää heti.
Vierailija kirjoitti:
nimenomaan, cv ja hakemus on monesti "ammattilaisen" avulla laadittuja eli hyvin samaa muottia. Kaikki ovat joustavia tiimipelaajia tms. Videopätkä antaa jo hyvää osviittaa ihmisen yleisestä olemuksesta, jos on kyyryssä ruutua pälyilevä takelteleva otus, niin eihän sillä työelämässä tee mitään ja varsinainen haastis tulisi olemaan ajanhukkaa kaikille osapuolille. Ajalta ennen videoesittelyjä osui aina muutama ameeba sinne haastateltavien joukkoon kun näytti paperilla ok, livenä ei saanut sanaakaan suusta ja muutenkin sen oloinen että koko duunipaikka ei kiinnosta..avoimeksi jäi miksi edes hakivat. Näiden vuoksi meni 1 haastatteluaika penkin alle, näitäkään ei ole rajattomasti käytettävissä. Videot hoitaa tämän tietyn esikarsinnan jolloin varsinaiseen haastatteluun valikoituu tyyppejä joilla on potentiaaliakin.
Sama juttu. Jos vaaditaan videoesittelyn lähettämistä, niin työnhakeminen jää siihen. En jaksa sellaista paskaa. Jos haluavat haastatella, niin ihan kasvokkain tai vaikka Teamsissa, mutta ei mitään videotallenteita.
Myöskin, jos työpaikkailmoituksessa näkee sateenkaarivärit firman logossa tai lukee, että olemme suvaitsevainen työpaikka, niin heti jää hakematta kyseiselle työnantajalle. Siellä ei silloin keskitytä asiaa, vaan puuhataan paskaa social justice -touhua yms. turhaa, millä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on, että näitä videotervehdyksiä pyydetään yleensä paikoissa, joissa työpaikkailmoituksen vaatimusten perusteella pitäisi olla oman alansa ehdoton huippu. Itse olen valehtelematta aika hyvä omalla alallani, ja rekrykonsultinnyhteydenottoja tulee viikoittain. En voisi kuvitellakaan, että käyttäisin kallista aikaani jonkun naurettavan videon nauhoittamiseen.
Meillä pyydettiin kesäduunareilta.
Ja sitten firmat valittavat, kun palkattu nuori roikkuu vain puhelimellaan työvuoron aikana. Sitä saa, mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Olen viherrakentaja. Ylipainoinen ja rumakin, vähän sönkötänkin. En varmasti tule valituksi videohaastattelun perusteella. Mutta paperilla olen ns. kuumaa kamaa ja minulla on liuta suosittelijoita heittää heti.
ketään ei kiinnosta ylipainosi ei rumuutesi. Kai sä nyt videolla saat jotakin sanottua, eikä sekään ole mikään suuri virhe jos menee jossakin kohtaan sanat sekaisin, kunhan videosta tulee se kuva että osaat puhua edes jotenkuten..jouduthan sa varmaan töissä asiakkaitakin kohtaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suomalainen ja mikään ei saa muuttua! Työnantajan täytyy hypätä minun pillin mukaan, koska minä en halua sopeutua! Minulla on paniikki, koska joudun puhumaan kameralle ja sen vuoksi päädyn mielummin toimeentulotuelle kuin otan riskin, että saisinkin työpaikan!
Riippuu vähän. Jos sinulla olisi korkeakoulutus ja korkea arvo työmarkkinoilla, niin käyttäisitkö itse aikaasi videoiden tekemiseen? Minä en käytä ja ihan hyvä työ ja tulot on. Ymmärrän toki jos haetaan kesätyöntekijää tai harjoittelijaa, mutta kannattaa sitä työnantajaimagoakin hieman miettiä.
Videotallenne-esittelyä vaatimalla saa vain yli-innokkaita paskanpuhujia hakemaan työhön. Kunnolliset hakijat, joita videltouhu ei kiinnosta jäävät yrityksen tavoittamattomiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo omasta itsetunto-ongelmastasi eikä siitä onko videohaastattelu hyvä alallasi vai ei.
Niin minäkin. Päivääkään ei ole tarvinut olla työtön, joten linja on toiminut hyvin.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän. Jos sinulla olisi korkeakoulutus ja korkea arvo työmarkkinoilla, niin käyttäisitkö itse aikaasi videoiden tekemiseen? Minä en käytä ja ihan hyvä työ ja tulot on. Ymmärrän toki jos haetaan kesätyöntekijää tai harjoittelijaa, mutta kannattaa sitä työnantajaimagoakin hieman miettiä.
Noo, jos hakemuksia on vaikkapa 200 ja mahdollisuus haastatella kunnolla 5, niin kyllä minusta videokierros voi olla ihan paikallaan ja antaa mahdollisuuden vaikkapa kahdellekymmenelle kertoa hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketään ei kiinnosta ylipainosi ei rumuutesi. Kai sä nyt videolla saat jotakin sanottua, eikä sekään ole mikään suuri virhe jos menee jossakin kohtaan sanat sekaisin, kunhan videosta tulee se kuva että osaat puhua edes jotenkuten..jouduthan sa varmaan töissä asiakkaitakin kohtaamaan?
Miks helveetis latelisin rekryfirmaa kiinnostavia mantroja, kun niillä ei tee tässä työssä mitään? Ja ylipaino ja rumuusko ei muka vaikuta? Vaikuttaa yhtä paljon kuin sukupuoli. Mies saa edelleen työpaikan helpommin kuin lapsentekoikäinen nainen. Kuten myös kaunis nainen verrattuna rumaan, vaikka miten lirkuttelisi videohaastiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis Teams-videohaastattelua vai niitä hakemusvaiheessa jätettäviä videoklippejä? Itsekään en hae paikkoihin, joissa hakemuksen mukana pitää laittaa jotain videoita, mutta videohaastatteluhan on ihan normikäytäntö nykyään. Ekalla kierroksella Teams/Zoom-haastattelu ja sitten jatkoon päässeet kasvotusten tokalla kierroksella.
Mä en suostu mihinkään Teams tai Zoom haastatteluihin. Näytän järkyttävältä videolla enkä osaa puhua yhtään mistään. Enkä tiedä mihin edes pitää katsoa.
Mieluummin olen työtön kun suostun tuollaiseen nöyryytykseen.just, tervetuloa nykyaikaan. Mikäli käytössäsi on läppäri, niin se kamera on yleensä siinä keskellä ruudun yläkulmassa eli riittää kun katsot ruutuun päin. Ja sitten ihmetellään kun osa porukasta ei saa töitä kun halu panostaa työnhakuun on melko olematon. Nykyään livehaastatteluja kasvotusten tehdään yleensä vasta toisella haastattelukierroksella, eka on lähes poikkeuksetta zoomissa/ tai vastaavassa ja saattaa olla että se eka jo riittääkin rekrypäätökseen asti. Tämä helpottaa työnhakijaakin kun haastettelua varten ei tarvitse matkustella ties mihin ja sen voi hoitaa vaikka pitämällä sen hetkisestä työstä tauon jossakin neukkarissa/olkkarissa.
Missään hakemissani paikoissa ei ole ollut videohaastattelua.
no sittenhän sinulla ei ole ongelmaa ja voit pysyä vanhassa tutussa muotissa. Mua vain naurattaa kun jengi tunkee someen ties mitään urpoa videosisältöä mut sitten 1 esittelyvideo itsestään koetaan pahimpana yksilöoikeuksien polkemisena. Mut kuten aiemmin jo todettu, tämä karsii pahimmat jäärät pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin soittaa posetiivia kun sä tanssit ja turistit nauravat ja taputtavat sulle. Illalla sitten saat herkullisen banaanin palkinnoksi koska olet hyvä työntekijä
just, tervetuloa nykyaikaan. Mikäli käytössäsi on läppäri, niin se kamera on yleensä siinä keskellä ruudun yläkulmassa eli riittää kun katsot ruutuun päin. Ja sitten ihmetellään kun osa porukasta ei saa töitä kun halu panostaa työnhakuun on melko olematon. Nykyään livehaastatteluja kasvotusten tehdään yleensä vasta toisella haastattelukierroksella, eka on lähes poikkeuksetta zoomissa/ tai vastaavassa ja saattaa olla että se eka jo riittääkin rekrypäätökseen asti. Tämä helpottaa työnhakijaakin kun haastettelua varten ei tarvitse matkustella ties mihin ja sen voi hoitaa vaikka pitämällä sen hetkisestä työstä tauon jossakin neukkarissa/olkkarissa.