Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa paha mieli kun näin ystävän kaupungilla

Vierailija
28.07.2022 |

Olin pyytänyt ystävältäni, että lähdetään syömään ulos tai Amos Rexiin tai vaikka Suomenlinnaan. Hän sanoi, että ihan kiinni töissä koko päivän. Kävin etsimässä uusia vaatteita ja törmäsin ystävääni, joka oli siellä toisen ystävänsä kanssa. Sain selityksen: Ihan nopeasti vaan olivat pistäytymässä kahvilla. Silti oli ostoskasseja käsissä. Niin varmaan, nopeasti kahvilla, ajattelin, ja mustasukkaisuuden aalto vyöryi yli.

En tykkää siitä, jos minulle ei puhuta totta. Jos ei halua lähteä museoon tai Suomenlinnaan tai ulos syömään tai minnekään, niin sanoo suoraan, ettei nyt huvita eikä selittele työkiireillä.
Toisaalta aikuiset ihmiset eivät ole enää missään selittelyn velassa toisilleen, mitä tekevät ja kenen kanssa.

En tiedä miksi naisten väliset suhteet tuntuvat joskus olevan monimutkaisia. Jo tytöstä asti. Jos kaveri leikkii pihalla toisen kaverin kanssa, siihen tuleva kolmas kaveri on liikaa. Opitaanko me jo lapsena valehtelemaan, ettei pahoita mieltä.

Kommentit (168)

Vierailija
81/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas inhoan sitä että kaveri pyytää johonkin hyvin spesifiin tapahtuman tai tekemiseen mukaan ja suostut osallistumaan, koska kaveri niin haluaa kovasti mennä. Mutta sitten kun saavut paikalle hänen seuraamaan on jo joku nobody duunista tai kaverin kummin kaiman serkkutytön kissavahti tai useampi random tyyppi. Ei kai haittaa että Mirkku, Markku ja Kerkko tuli kans ihan ex tempore mukaan... Siis mitä wattua oikeasti???

Tuo olisi ok jos näistä sidekickeistä saa tiedon etukäteen, niin voi itse jättäytyä tyylikkäästi pois.

Vierailija
82/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hän ei halunnut lähteä sun kanssa, mutta halusi lähteä ystävänsä kanssa.

Ihmiset jotka sanovat toistuvasti olevansa niin kiireisiä etteivät ehdi tavata sinua eivät halua tavata sua.

Tämä kuuluu elämän ikäviin tosiasioihin.

Olisitko mieluummin kuullut että "en välitä tavata sua koska sun kanssa on tylsää"?

Mieluummin sitten vaikka ikävä totuus, kuin valhe ja kusetus. Ja sen totuudenkin voi sanoa hienovaraisesti, ei sitä tarvitse törkeästi sanoa ihan tarkoituksena loukata toista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosii naiset vaan on, valehtelijoita.

Kuulehhan nyt, tollasia "miehiäkin" on olemassa

Miehet noin yleensäkin vierastaa ajatusta että lähdetään kaverin kanssa "treffeille" ilman että siitä jotain hyötyisi

Vierailija
84/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko "ystävä" edes nolostuneen oloinen kun törmäsit heihin ja alkoi selitellä?

Vierailija
85/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka sanovat toistuvasti olevansa niin kiireisiä etteivät ehdi tavata sinua eivät halua tavata sua.

Olisitko mieluummin kuullut että "en välitä tavata sua koska sun kanssa on tylsää"?

Olen eri , mutta olisihan tuo ikävästi sanottu.

Kestän kyllä ihan hyvin kuulla, esim että olen jo sopinut muuta, mutta mennään joku toinen kerta.

Vierailija
86/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin, että pahoitit mielesi.

Mutta nolompaa tuo on ystävällesi kuin sinulle. Hän on näköjään valmis valehtelemaan noinkin vähäpätöisestä asiasta. Kannattaa miettiä onko tuollainen ystävä sinun arvoinen.

Kylläpä täällä ollaan tiukkoja. Eihän edes tiedetä onko valehtelua tapahtunut. Mitä jos työkiireitä onkin ollut, mutta sitten joku on kysynyt kahville ja kaveri on ajatellut että jospa sitä tässä ruokkiksella kuitenkin kävisi kahvilla.

Ja vähän shoppailemassa. Jos oikeasti haluaa nähdä, aikaa kyllä voi järjestää. Jos ei juuri ap:n ehdottamana ajankohtana, normaali ihminen ehdottaa uutta aikaa myöhemmäksi ajankohdaksi.

Mulla on sellainen työ, että hyvin vaikea sopia etukäteen arkipäiville yhtään mitään. Mutta mulla saattaa jokin palaveri yllättäen peruuntua ja siten pääsenkin lähtemään töistä aikaisemmin. Joten seillaisten ihmisten, jotka pääsevät lyhyellä varoitusajalla tapaamaan, kanssa tapaamiset voivat onnistua silloin. 

- eri 

Tässä tapauksessa voisi tietysti tulla mieleen kysyä tältä eka kysyneeltä kaverilta et hei, ennätätkö nyt lounaalle/kahville kun mulla peruuntui meno. Tms.

Vierailija
87/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hänen sitten pitänyt sanoa, että on menossa toisen kaverin kanssa kaupungille ja et ole tervetullut seuraan? Siitähän ei varmana olisikaan jäänyt sulle paha mieli.

Häh. Eihän siitä voi tulla paha mieli jos sanoo et olen sopinu sen ja sen kans muuta, mennään toisena päivänä. Itse sanon aina suoraa jos olen sopinu muuta ja kenen kanssa mutta olenkin tällainen totuuden torvi.

Vierailija
88/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi olen aina viihtynyt paremmin miesten kanssa. En ymmärrä monimutkaisuuksia.

Vierailija
89/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ei kukaan näistä jotka valittavat valehtelusta sano itse suoraan että ei nyt huvita lähteä kanssasi.

Tosi ikävää kun kaveri ei halua viettää aikaa yhdessä, mutta näin se menee. Tekosyiden keksiminen tuollaisessa tilanteessa kuuluu hyvään käytökseen, sekä miehillä että naisilla. Oikeasti ap:ta harmittaa kun kaverilla oli mieluisempaa seuraa, ei mikään naisten monimutkaiset suhteet.

Apn ystävä oli saattanut jo aiemmin luvata lähteä toisen ystävänsä kanssa ostoksille.

Tylyä sekin olisi ollut, jos hän olisi perunut sen siksi että AP halusi tavata.

Vai teetkö sinä niin että perut tapaamiset , jos tulee parempi tarjous?

Ongelma tuossa oli valehtelu.

Ihminen voi tavata muitakin ja mikä siinä on, ettei sitä voi muka sanoa suoraan?

Vierailija
90/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hänen sitten pitänyt sanoa, että on menossa toisen kaverin kanssa kaupungille ja et ole tervetullut seuraan? Siitähän ei varmana olisikaan jäänyt sulle paha mieli.

Häh. Eihän siitä voi tulla paha mieli jos sanoo et olen sopinu sen ja sen kans muuta, mennään toisena päivänä. Itse sanon aina suoraa jos olen sopinu muuta ja kenen kanssa mutta olenkin tällainen totuuden torvi.[/quote

Eikö tuo ole normaalien ihmisten tavallinen käytäntö?

Ei mikään erikoinen totuudentorvien tapa.

Vierailija
91/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella tilanteen päässäni näin:

ap:n ystävä on rennompi, pinnallisemmasta menosta pitävä shoppailija kuin ap, eikä siksi hirveästi jaksa ap:n seuraa. Ap ei tätä tajua, hän kaipaa syvällisempää ja tunneintensiivisempää seuraa. Kaveri ei osaa torjua kunnolla, koska pelkää ap:n tunneintensiivisyyttä, ei kestä kohdata mustasukkaisuuden ja muita tunteita. Sitten valehtelee, koska kokee ap:n liian konfliktiherkkänä tai muuten liian herkkänä. 

Ai? Ja valehtelu sekä nyt myös siitä kiinni jääminen ei ole loujkaavaa toimintaa?

Varsinkin jos toinen on herkkä niin se haavoittaa monin verroin.

Sanotaan, että valheella on lyhyet jäljet.

Jos miettii toisen ihmisen loukkaantumista toiseen suuntaan pitää myös miettiä loukkaantumista toiseen suuntaan.

Torjua voi myös kohteliaasti.

Tuo oli se kohtelias torjunta, jonka ap sai. Herkkien ihmisten kanssa moni vähemmän herkkä pitää epäsuorasti etäisyyttä, koska ei kestä sitä herkkyyttä. 

Sillä miten paljon ap:tä oikeesti sattuu ei oo sen "ystävän" ongelma (vastuu omista tunteistaan on myös herkillä), vaan se tekeekö ap siitä draamaa ystävän elämään. 

Sanotaan nyt näin, että yleensä normaalilla tunne-elämällä varustettu ihminen reagoi tunteella kun huomaa, että hänelle on valehdeltu. Ei tarvitse olla mitenkään herkkähipiäinen.

Tuo fraasi " vastuu omista tunteista" kuuluu yleensä niiden suusta, jotka ovat itsekkäitä ja toimivat vain omaa etuaan ja mukavuuttaan ajatellen. Yleensä keinolla millä tahansa.

Vai meinaatteko, että ystävyys- ja parisuhteissa toinen voi valehdella miten vain lystää ja vastuu siitä miten siihen reagoi on toisella?

Itse en siedä suoraa valehtelua lainkaan. Ymmärrän jotenkin pienet, valkoiset valheet. Ne, joilla ei ole tarkoitus ajaa omaa etua tai tarkoitusperää ta halua päästä helpolla esimerkiksi.

TÄMÄ.

Vierailija
92/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh. Eihän siitä voi tulla paha mieli jos sanoo et olen sopinu sen ja sen kans muuta, mennään toisena päivänä. Itse sanon aina suoraa jos olen sopinu muuta ja kenen kanssa mutta olenkin tällainen totuuden torvi.[/quote

No täällä kuulostaa sille että ei olisi normaalia olla rehellinen ja suora. :D

Vierailija
93/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh. Eihän siitä voi tulla paha mieli jos sanoo et olen sopinu sen ja sen kans muuta, mennään toisena päivänä. Itse sanon aina suoraa jos olen sopinu muuta ja kenen kanssa mutta olenkin tällainen totuuden torvi.

Näin sitä pitäisikin toimia, reilusti.

Vierailija
94/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ei kukaan näistä jotka valittavat valehtelusta sano itse suoraan että ei nyt huvita lähteä kanssasi.

Tosi ikävää kun kaveri ei halua viettää aikaa yhdessä, mutta näin se menee. Tekosyiden keksiminen tuollaisessa tilanteessa kuuluu hyvään käytökseen, sekä miehillä että naisilla. Oikeasti ap:ta harmittaa kun kaverilla oli mieluisempaa seuraa, ei mikään naisten monimutkaiset suhteet.

Sinulle sama kommentti kuin edelliselle:

Miten olisi "Minulla on jo muuta menoa"?

Siksi että hänellä ei ehkä ollut.

Mistäs sinä tiedät missä järjestyksessä asiat tapahtuivat?

Mutta ei sillä ole väliäkään. Fakta on se, että ap.n kanssa ei huvittanut lähteä, toisen kanssa huvitti.

Voihan ap nostaa nenunsa pystyyn, suuttua ja antaa kaverilleen hatkat.

Eri asia on onko siihen varaa.

Ymmärrän tilanteen nostattaman draaman jos kyseessä on max teini-ikäiset. Mutta aikuinen ymmärtää jo ihmissuhteiden mutkikkuuden. A kaipaa B:n seuraa, B ei niinkään A:n seuraa, mutta lähtee mukaan paremman puutteessa.

Jokainen meistä on ollut A ja B.

Inhottavaksi homma menee vasta jos kaveriporukka alkaa yhteistuumin yhtäkkiä syrjiä yhtä ja kenties vielä nauttii syrjityn epäuskosta ja mielipahasta.

Monella on varmaan tästäkin kokemusta.

Vierailija
95/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella tilanteen päässäni näin:

ap:n ystävä on rennompi, pinnallisemmasta menosta pitävä shoppailija kuin ap, eikä siksi hirveästi jaksa ap:n seuraa. Ap ei tätä tajua, hän kaipaa syvällisempää ja tunneintensiivisempää seuraa. Kaveri ei osaa torjua kunnolla, koska pelkää ap:n tunneintensiivisyyttä, ei kestä kohdata mustasukkaisuuden ja muita tunteita. Sitten valehtelee, koska kokee ap:n liian konfliktiherkkänä tai muuten liian herkkänä. 

Ai? Ja valehtelu sekä nyt myös siitä kiinni jääminen ei ole loujkaavaa toimintaa?

Varsinkin jos toinen on herkkä niin se haavoittaa monin verroin.

Sanotaan, että valheella on lyhyet jäljet.

Jos miettii toisen ihmisen loukkaantumista toiseen suuntaan pitää myös miettiä loukkaantumista toiseen suuntaan.

Torjua voi myös kohteliaasti.

Tuo oli se kohtelias torjunta, jonka ap sai. Herkkien ihmisten kanssa moni vähemmän herkkä pitää epäsuorasti etäisyyttä, koska ei kestä sitä herkkyyttä. 

Sillä miten paljon ap:tä oikeesti sattuu ei oo sen "ystävän" ongelma (vastuu omista tunteistaan on myös herkillä), vaan se tekeekö ap siitä draamaa ystävän elämään. 

Sanotaan nyt näin, että yleensä normaalilla tunne-elämällä varustettu ihminen reagoi tunteella kun huomaa, että hänelle on valehdeltu. Ei tarvitse olla mitenkään herkkähipiäinen.

Tuo fraasi " vastuu omista tunteista" kuuluu yleensä niiden suusta, jotka ovat itsekkäitä ja toimivat vain omaa etuaan ja mukavuuttaan ajatellen. Yleensä keinolla millä tahansa.

Vai meinaatteko, että ystävyys- ja parisuhteissa toinen voi valehdella miten vain lystää ja vastuu siitä miten siihen reagoi on toisella?

Itse en siedä suoraa valehtelua lainkaan. Ymmärrän jotenkin pienet, valkoiset valheet. Ne, joilla ei ole tarkoitus ajaa omaa etua tai tarkoitusperää ta halua päästä helpolla esimerkiksi.

Normaalilla tunne-elämällä varustettu ymmärtää, että kaikki eivät sano suoraan asioita niin kuin ne ovat, eikä ota siitä itseensä, mutta vetää johtopäätöksen, että ei oo tälle tyypille niin tärkeä tai läheinen kuin haluaisi. 

Vierailija
96/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä etsisin sinuna uuden ystävän ja ihan vaan unohtaisin tuollaisen valehtelijan. 

Mulle hyvä ystävä sanoi joskus kysyessäni meille illalliselle, ettei onnistu kun on menoa. Viikkoa myöhemmin kysyi voisiko heidän lapset tulla meille sinä viikonloppuna kun olisimme illallistaneet. Syynä oli se, että meni toisen kaverin kanssa baariin. 

Tuo on jo törkeää! Minulla on ollut aina vaikeat välit siskooni, joka on aina pitänyt puolensa, hyvässä ja pahassa.

Kun siskoni täytti 45 v., hän kysyi, voiko tuoda lapsensa meille perjantaista lauantaihin, kun miehensä oli töissä ja hänellä on yhden ystävän kanssa menoa. Lupasin, että tuo vaan. Lapset on jo isoja ja kivoja tyyppejä. Iltapalalla 12-vuotias möläytti, että onkohan merellä myrsky. Minä kysyin, että millä merellä ja molemmat lapset hiljeni. Kun siskoni tuli hakemaan lapsiaan lauantaina, nostin kissan pöydälle ja kysyin, missä hän on ollut. Risteilyllä 8 hengen naisporukalla juhlimassa 45-vuotissyntymäpäivää. Pahinta oli, kun hän esitti, että eikös muistanut mainita, että sellainen yllätys oli hänelle järjestetty. Myöhemmin korjaili sanojaan, että hän oli itse varannut reissun. Semmoinen sisko minulla, joka ei kutsu minua mukaan juhliinsa mutta lapsenvahdiksi kelpaan.

Vierailija
97/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on mielestäni outoa jos ystävä sanaa epämääräisesti että "on muuta menoa". En välttämättä rupea kyselemään että mitä menoa, mutta jää tunne että haluaa jotain salata. Sekin loukkaa. Koska normaalisti ystävien kesken kerrotaan että en pääse, koska olen töissä/vanhemmilla/harrastuksessa/tulee vieraita/sovittiin että aloitetaan silloin talon maalaus/En jaksa/haluan elpyä kotona jne jne.

Yhtäkkiä sitten epämääräinen "on muuta" tuntuu oudolta.

Voi luoja miten raskas ihminen olet. Koet,, että kaikki ovat sinulle selitysvelkaa menoistaan. Onneksi et ole ystäväni.

Ajattelin samaa.

On sellainenkin käsite kuin yksityisasiat: kukaan ei ole velvoitettu selittelemään kavereilleen miksi ei. Ei etenkään jos on kyse aikuisista ihmisistä.

Vierailija
98/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä etsisin sinuna uuden ystävän ja ihan vaan unohtaisin tuollaisen valehtelijan. 

Mulle hyvä ystävä sanoi joskus kysyessäni meille illalliselle, ettei onnistu kun on menoa. Viikkoa myöhemmin kysyi voisiko heidän lapset tulla meille sinä viikonloppuna kun olisimme illallistaneet. Syynä oli se, että meni toisen kaverin kanssa baariin. 

Tuo on jo törkeää! Minulla on ollut aina vaikeat välit siskooni, joka on aina pitänyt puolensa, hyvässä ja pahassa.

Kun siskoni täytti 45 v., hän kysyi, voiko tuoda lapsensa meille perjantaista lauantaihin, kun miehensä oli töissä ja hänellä on yhden ystävän kanssa menoa. Lupasin, että tuo vaan. Lapset on jo isoja ja kivoja tyyppejä. Iltapalalla 12-vuotias möläytti, että onkohan merellä myrsky. Minä kysyin, että millä merellä ja molemmat lapset hiljeni. Kun siskoni tuli hakemaan lapsiaan lauantaina, nostin kissan pöydälle ja kysyin, missä hän on ollut. Risteilyllä 8 hengen naisporukalla juhlimassa 45-vuotissyntymäpäivää. Pahinta oli, kun hän esitti, että eikös muistanut mainita, että sellainen yllätys oli hänelle järjestetty. Myöhemmin korjaili sanojaan, että hän oli itse varannut reissun. Semmoinen sisko minulla, joka ei kutsu minua mukaan juhliinsa mutta lapsenvahdiksi kelpaan.

Sisko saa juhlia miten haluaa ja kenen kanssa haluaa. Tee itsellesi palvelus ja lakkaa olemasta lapsenvahti, jos suhde ei muuten tyydytä. 

Vierailija
99/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, että reilu ystävä kertoo, jos on suunnitellut jotain muuta eikä valehtele työkiireistä. Jos minulla on ollut jotain sovittua, kun on pyydetty jonnekin, olen vastannut, että en mä nyt pääse, kun on jo sovittu meno.

Minulle on myös tehty ikävästi noin 10 vuotta sitten. Kysyin, voinko järjestää parhaan ystäväni polttarit. Oltiin tunnettu 5-vuotiaasta. Hänen tuleva miehensä oli juonessa mukana, miehen siskot oli juonessa mukana. Kutsuin meidän yhteisiä vanhoja kavereita. Yksi sanoi, että ei pääse ja toinenkin sanoi, että on perhemenoja. Ok, eivät sitten tule, jos eivät tule. Nämä meni järjestämään omat polttarit ystävälleni edellisenä viikonloppuna. Ystäväni tietysti soitti ja ihmetteli, miksen minä ollut paikalla, enkä voinut kertoa, että sinulle on suunniteltu ne oikeat polttarit vasta seuraavaksi viikonlopuksi.

Muutaman tekstiviestin lähetin näille vanhoille kavereille, että mikä järki on järjestää salaa polttarit, kun tiedätte, että seuraavana viikonloppuna on tulossa polttarit. Toinen kirjoitti jotain siihen tyyliin, että ei he niin kalliisiin polttareihin olleet varautuneet ja hän ei olisi päässyt edes paikalle. Toinen tekstasi, että ei se minulta ole pois, jos joku saa kahdet polttarit. Kyse ei ollutkaan siitä. Olisi voinut ilmoittaa, että voidaanko siirtää ne aiemmalle viikonlopulle ja voidaanko tehdä jotain halvempaa kuin oli mietittynä. Ei se ohjelma ollut lukkoon lyöty vaan ideoita oli useampi ihminen heitellyt. Minä en todellakaan ole ihminen, joka määrää, että tätä tehdään ja muu ei käy.

Mutta ei. Kun pitää olla kaksinaamainen luihu. Vaietaan vaan, ei vastata viesteihin ja selän takana järjestetään omat juhlat.

Vierailija
100/168 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen jaksaa edes esittää ystävää? Vai oletteko pelkästään someseuraajia toisillenne, huono ystäväkin näyttää "suositulta" kun näkyy olevan monta sataa somekaveria, joiden kanssa ei kuitenkaan halua viettää aikaa.

Kai nyt aikuinen ihminen voi sanoa toiselle, ettei tänään käy kun on sopinut jo muuta menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän