Mummolan ruokamuistot
Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.
Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.
Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?
Kommentit (546)
Mansikkakiisseli, aina. Joskus vispipuuro. Olen keskisestä Suomesta.
Chili con carne, ne valkoiset pavut oli niin hyviä siellä seassa. Broilerinkoivet tomaattimurskalla ja hernemaissipaprikalla. Lätyt ja pakastetut mansikat. Ai että.
Meillä pappa teki kaikki ruoat, niinkuin minäkin nykyään, mummo oli sairas. Se uusi peruna suoraan maasta nostettuna ja sipulivoikastike kahvikupissa siinä lautasen reunalla, aijai. Ja papan lihapullat ja ruskea kastike oli parasta. Nälkä tulee ja ikävä.
Ei oo toimivia reseptejä.
vihreitä papuja ja valkoista parsaa - vihasin molempia. Vasta hiljattain oppinut syömään.
Oli seitigratiinia, täytettyjä ohukaisia, muussiin muskottia, kanaviillokkia, vihersalaattia yleensä jollain miedolla kastikkeella. Ei leivonnaisia ellei ollu synttärit, kahvikutsut tms.
Isän äiti teki kaalikääryleitä, lihapullia, leipoi pullaa, tehtiin kerran kiivi-täytekakkua. Heillä syötiin paljon naudanlihaa ja sisäelimiä. Oli kyllä aika yksinkertaiset reseptit, ei saanu olla sipulia eikä valkosipulia. Tuoretta persiljaa ja tilliä oli aina. Jäävuorisalaattia ja siihen viinietikkaa päälle. Kerran muistan että hän teki tuon yllä mainitun ternimaitohomman - mutta en muista miltä maistui. Silakkapihvejä oli usein, myöhemmin uunilohta(kirjo). Lapsille usein nakkeja jos aikuiset söivät esim (katka)rapuja. Kokeiltiin beef wellingtonia, mutta jos kattoo reelsejä nykyään niin ei ehkä ihan sama resepti. Teki etikkaan rouskuja. Ne keitettiin ensin ja sit etikkaa ja pippuria, voimakkaat höyryt. Mustikkpiirakkaa.
Molemmilla mummeilla sain kateenkorvaa! nam. Ja savukalaa.
Kun olin joku vajaa 30 v. toinen mummoni sai joltain kaukaiselta sukulaiselta omenoita ja kyyhkyä. Tehtiin uuniomenoita. Reseptiä ei ole mutta mummo sen jostain kaivoi ja onnistui saamaan kyyhkystä tosi hyvää. Ikimuistoinen juttu! Etenkin koska lapsuudessani hän lähinnä lämmitti uunissa valmiit ruuat, heillä kävi koti-apulainen, ja osasi itse vaan tyyliin keittää tai paistaa kananmunat. Tosiasiassa hän käytti aikaansa tarvikkeiden ostamiseen, niin kyllä tiesi ruuasta. Olin myös niitten mökillä, missä sisäkköä ei ollut. En silti muista mitään mitä sielä syötiin, paitsi aamiaista, ja että tehtiin kalakeittoa omista sinteistä. Ja sieniä poimittiin ja syötiin.
Mummo paistoi leivinuunissa sokerikakkutyyppistä leivonnaista johon tuli valkoinen kuorrutus päälle, sokerivesikuorrute luultavasti, leikattiin suorakulmioiksi, mutta en ole löytänyt ohjetta mistään, ja äitikin sanoi kun kysyin mummon jo kuoltua, ettei osaa tehdä samanlaista.
Ai niin ja savustetut ahvenet suoraan savustuspöntöstä kuumina, nam nam.
t.244
Mun iäkäs äiti leipoo parhaimmat kaneliässät, olen kerran saanut ne postitse pakettina kun äiti ei asu Suomessa..myös ihanaa kaurarieskaa on ikävä, sitä äiti paistoi kun oli Suomessa viimeksi.
Läskisoosi, kaalilaatikko, pulla
Karjalan mummo eli buabo oli todella hyvä leipomaan, mutta ruuanlaittotaidot oli niin ja näin. Me bunukat kyllä kovasti odotettiin buabon rasvaa tirisevää karjalanpiirakkavuorta ja uunituoreita leipiä ja pullia, mutta buabon laittamaan ruokapöytään ei ollut jonoa..... jos oli isompi porukka, niin buabo pisti miniät töihin ja meni keinuun istumaan "neveskät komendoa minua, he sriäppieht kun on ni koiz perehtä murginal, mie hetkalehan. (miniät komentavat minua että he laittaa ruokaa, kun on niin paljon perhettä syömässä, mie laiskottelen) (Buabo kuoli 2015, vähiin käy karjalan puhujat. )
Sitten taas äidin äiti eli mummu oli huono leipuri mutta todella hyvä kokki, ja sen tekemä pääsiäislammas oli todella hyvää ja mureaa, samoin kalkkuna jouluna. Ja sienisalaatin resepti mulla on vieläkin, se on sellaista että vaikka kilon teen, se on loppu jo joulupäivänä, kun teinit käy yöllä syömässä. Imelletty perunalaatikko oli yksi parhaista, mitä olen ikinä syönyt.
Mummun murkinoissa ei säästelty kermaa ja voita.
Ukki paistoi aina kalat, koska mummu oli allerginen kaloille.
Mummon eli minulle mamman valmistamat ruuat ja paistokset olivat kaikki aivan ilmiömäisen hyviä. Hän paistoi ja leipoi myös vieraille, tapahtumiin jne. Itse en ole koskaan ollut innostunut ruuanlaitosta tms.
Muistan mummolta erityisesti kinuskikuorutteen, laittoi sitä täytekakun päälle tai pikaleivoksiinsa, jotka olivat kääretorttuviipaleita kinuskikuorrutteella ja kermavaahdolla.
Olen itse pari kertaa yrittänyt tehdä kinuskikuorrutetta, mutta se menee aina rakeiseksi.
Ennen tehtiin hyvää ruokaa ja ainekset oli hyvin yksinkertaiset. Silti ruoka oli maistuvaa. Vieläkin ikävä mummolaan maaseudulle.
Läskisoosi on ainut mitä en kaipaa.
Ruislimppuja leivinuunista ulos ja mummo leikkasi tuhdit viipaleet. Kylmää voita päälle. Mikä ihanuus!!
Vierailija kirjoitti:
Mummi teki pyöröjä. Ne on sellaisia vaaleaan taikinaan tehtyjä piirakoita, joissa on riisipuuroa keskellä. Jotkut tekee myös mannapuuroon. Vähän kuin karjalanpiirakoita, mutta piirakkaosuus paljon paksumpi ja paljon enemmän puuroa. Ja sitten paistetaan ja lämpimänä voisulaa päälle.
Ja mummin karjalanpaisti oli ihan eri ruokalaji kuin nämä kaupan valmiista palasista nopeasti "lämmitetyt" padat. Mummi haudutti tuntikaupalla hitaasti ja siinä oli todellakin makua. Jotkut sanoo, että karjalanpaisti ei maistu miltään. Ei maistukaan, jos sen hätäsesti tekee.
Ja ihan peruspullapitko oli ihan älyttömän hyvää. Varmaankin siksi, kun se tehtiin ihan suoraan lehmästä otettuun maitoon eikä mihinkään rasvattomaan kurriin.
Itse olen yrittänyt tehdä kaikkia noita, mutta en ole koskaan päässyt lähellekään sitä alkuperäistä.
Ei kai kukaan täyspäinen ihminen leivo pullaa rasvattomaan maitoon?
Lihapullat, ruskea kastike, perunat ja mummon kasvattamat ja keittämät punajuuret. Perusruokaa, mutta voi miten hyvää. Ja mummon mansikkahillo :)
Vierailija kirjoitti:
Join mummon kanssa säännöllisesti "päiväkohvit" jo 3-vuotiaana. Minun mukissani oli enemmän maitoa, kuin kahvia, mutta hienolta tuntui ja hyvältä maistui.
Oma muisto: raikkaat voileivät. Kyllä. Mummin juhlissa oli niitä aina.
Olen syntynyt 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mummon ruoissa ja leipomuksissa ei voita ja kermaa säästelty, ne olivat niin hyviä. Lihamureke oli herkkuani, samoin mansikkakiisseli.
Monessa puheenvuorossa korostuu voi, sokeri, rasvat. Ei mikään ihme että vaarit kuoli nuorina.
Sori ohis.
Evakko mummoni teki joka lauantai 100 karjalanpiirakkaa. Mentiin veljeni kanssa usein kylään lauantaisin kymmeneltä kun niitä alkoi tulla uunista ulos.
Isoäidin lihapullat ja ruskea kastike, ai että...
Kaikki mitä isoäiti teki, oli muistaakseni hyvää.