Mummolan ruokamuistot
Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.
Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.
Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?
Kommentit (546)
minun vaari tykkäsi ehdä uppopaistettua karjalanpaistia ja rasvaperunat kylkeen. olemme onnelinnen lihava suku. jälkiruuaksi usein veisteltiin laardia pullan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuore hiivaleipä, jonka päälle voi suli ihanasti.
Meilläkin tuota. Oli nimeltään kakko.
Meidän mamma teki maailman parhaat kakot! Ruoat olivat myös vailla vertaansa. Äitini taasen oli huono kokki. Isotätini joskus sanoikin, että joka toinen sukupolvi osaa kokata, se seuraava taas ei, kun ei ole mitään tarvetta, kun saa nauttia äitinsä herkullisista ruoista.
Älkää vaan sanoko savolaisille että olette syöneet isoäitienne kakkoo.
Se on haaska ruoka!
Vierailija kirjoitti:
Nappisoosi: maitoon keitetty perunanpaloja, mausteeksi suolaa ja pari pippuria. Mökillä syötiin kun mummu teki.
Meillä tuon nimi oli pottukolikka.
Mummoni tarjosi ainoastaan ''nyyttejä'' ja vaninljajäätelöä. Mitään muuta ei koskaan.
Minulla se on juoma: mamma teki aivan ihanaa juomaa, jossa sekaisin vadelmaa ja punaviinimarjoja. Ja sellaisen määrän, että sitä herkkumehua sai talvellakin, kun meni luokseen käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuulostaa just siltä, että ens viikon Ilta-Sanomissa on juttu mummolan ruokamuistoista.
Jep, IS:n ammattijournalistit copy-pastettaa täältä Mummolan ruokamuistot jutun. Odottelevat vielä vähän aikaa että matskua kertyy lisää. Sillä välin copy-pastettavat viihde juttuja Huffpostista google kääntäjän kautta. Laatu mediaa...
No mitä sitten? En ymmärrä mikä ongelma siinä olisi. Niinhän näitä tehdään. Itse voi valita mihin aikansa kuluttaa
Mummo ahmi piimävelliä jossa oli leipäkuutioita.Karseelta maistui ja haisi näin lapsen nenuun.Kutsui sitä lämmitykseksi.
Mummu teki ohraryynipuuroa. Kun hänestä aika jätti, en ole saanut missään samanmakuista puuroa, itsekin yritin parilla ohjeella.
Toinen hänen bravuurinsa oli itsetehty vadelmamehu.
Pullavanukas
Kerroskiisseli
Rieskat
Paistit ja mehevät uunijuurekset, potut suoraan pellolta
Vierailija kirjoitti:
Mummu teki ohraryynipuuroa. Kun hänestä aika jätti, en ole saanut missään samanmakuista puuroa, itsekin yritin parilla ohjeella.
Toinen hänen bravuurinsa oli itsetehty vadelmamehu.
Yleensä saa samanlaista, kun tuplaa suolan ja voin sekä kolminkertaistaa kypsennysajan. Tosin lämpö pienemmälle, että ei polta. Maidot täysmaitoa jne. Jo tulee samanlaista.
Mummun rönttöset, avokukko ja vesirinkilät, ihanaa.
Ja aina oli jälkiruokaa.
Toinen mummo teki pinaattilettuja ja konvehteja itse. Olivat herkkua.
Toinen puuhasteli perunapiirakoita. Sen parempaa ei ollut.
Erityisesti herkut,joilla mummo hemmotteli : kakut,piirakat,leivonnaiset,keksit,mustikkapiirakka,mustikkakeitto,pannari...<3
Ruokapöydässä oli aina lisukkeena lihaton munamakaroonilaatikko. Sitten tietenkin lusikkaleipiä ja kaneliässiä. Lihapullat mummi paistoi uunissa.
Toisten isovanhempien tekemiä ruokia oli mm. hirvipaisti ja kalaa eri muodoissa sekä viininmarjaraparperikiisseli ja marjamehut.
Minun Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin oleva mummo teki muttia. Höyryävän lämmintä, hyvän tuoksuista ja voisulan kanssa, lisäksi kylmää maitoa!
Lapsena parasta oli, kun mummolassa sai kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä, kesäkeittoa, gulassia, korvapuusteja, kaneliässiä. Lisäksi siellä syötiin usein viiliä ja talkkunaa, sekä sekametelisoppaa riisipuuron kanssa. Näistä en tykännyt.
Asuttiin kolme sukupolvea samalla maatilalla, joten mummu oli se, joka yleensä teki ruoan.
Vähämausteisia ja vähäsuolaisia. Aika aneemisia.
Pannulla paistetut lihapullat olivat hyviä, sekä uunista juuri otettu kakko, satakuntalainen hiivaleipä, jonka päälle voi suli.
Koskaan en osannut arvostaa esim. ohrapuuroa/velliä, jota meillä joskus syömässä olevat sukulaiset/vieraat kilvan kehuivat. Tai mummun ruskeaa kastiketta, joka oli kuulemma jonkun mielestä niin taivaallisen hyvää. Ihan tavallista palaneen jauhon makuista se minun suussani oli.
Enemmän odotin aina viikonlopun ruokia, jotka äiti yleensä teki.
Silloin syötiin enemmän mausteisia ruokia (esim, lasagnea, joka oli maaseudulla 80-luvulla vielä tositosi hienoa) tai sellaisia pidempään valmistuvia kuten kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä. Ja kesäaikana grillattiin. Luonnolisesti oman possun lihaa, itse maustettuna, eli ei mitään kaupan marinadissa uinutta.
Toinen mummu ei ollut ruoanlaittaja ollenkaan. Siellä söin niin harvoin, etten edes muista mitään muuta kuin sen talkkunan, jota oli aina pöydässä.
Mummo oli kuollut joten pappa teki. Saarioisten pizza, Jaffaa ja vaniljajäätelöä. 😀
Miehen suku on evakoita Kannakselta, Viipurin läheltä. Miehen täti teki ihania karjalanpiirakoita. Vieläkin mietin vesi kielellä.