Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amarillossa tarjoilija ei puhunut suomea ollenkaan, olenko kohtuuton jos mielestäni Suomessa minulla on oikeus asioida suomen kielellä.

Vierailija
27.07.2022 |

Tuuttasinkin jo otsikkoon asian. Meni oikeasti fiilikset kun tarjoilija puhui huonoa englantia, ei suomea lainkaan. En tiedä mikä hänen äidinkielensä sitten mahtoi olla. En haluaisi suomalaisena Suomessa ravintolassa joutua kielimuurin takia ongelmiin. Esimerkiksi juomat nyt menivät tilauksessamme väärin, mutta en jaksanut alkaa setvimään rallienglannilla asiaa. Paha maku jäi koko reissusta.

Kommentit (1200)

Vierailija
161/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suomeksi.

Vierailija
162/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä vien rahani muualle, jos ravintolassa ei edes tervehditä suomeksi, kun Suomessa ollaan. Se, että tarjoilija puhuu huonosti suomea, ei haittaa.

Minkälaisen tervehdyksen haluaisit?

Nykyäänhän nekin on aika niukkasanaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella allerginen monelle ruoka-aineelle. Pystyn kyllä kertomaan asian sujuvasti englanniksikin, mutta jos tarjoilija puhuu todella huonoa englantia, pelkään että hän vain nyökyttelee vaikkei oikeasti ihan ymmärräkään ja kokille asti tiedot allergioista eivät sitten välitykään. Välttelen ravintoloita, joissa on vain ulkomaalaista henkilökuntaa. En halua pelata venäläistä rulettia elämälläni, kun olisi tarkoitus nauttia ruoasta.

Voi kuule, ihan voi suomea äidinkielenään puhuvakin ymmärtää ne allergiasi väärin, vaikka miten selkokielellä ne puhuisit suomeksi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun minulle on ehdotettu laktoositonta vaihtoehtoa, vaikka olen korostaen sanonut, että maidoton. Tai gluteenitonta, vaikka olen sanonut, että pitää olla viljaton. Ei se suomalaisetkaan läheskään aina tajua ja informaatiokatkosta voi tulla silti, vaikka tajuaisivatkin. Ravintolaruokailu aina riski allergikolle, koska et voi varmuudella tietää, mitä siellä keittiössä puuhataan ja miten ammattitaitoisia ovat. 

Totta kai suomea äidinkielenään puhuvakin voi ymmärtää väärin, mutta tarkoittaako se sitten, että on ihan sama vaikka lisää väärinymmärrysten riskiä täydellisellä kommunikaatiokatkoksella?

-eri

Käytännössä kyllä. Varsinkaan, kun todellisessa elämässä ne ulkomaalaiset tarjoilijat eivät ole ihan niin kielipuolia kuin tässä ketjussa annetaan ymmärtää. Varsinkaan näissä suomalaisissa ketjuravintoloissa. 

Minulle tuli kerran vastaan tarjoilija, joka vastasi "yes, yes" ihan kaikkiin kysymyksiin iloisesti nyökytellen. En uskaltanut jäädä siihen ravintolaan - en kylläkään osannut ajatella niin, että olisin voinut saada vahingossa gluteenia joka tapauksessa, joten ihan sama sitten.

Vierailija
164/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran asioin hammaslääkärillä, joka ei osannut suomea kuin ihan vähän. Myös englanti oli huono, joten kielimuuri oli vahva. Käynnin jälkeen jäi epämiellyttävä olo. Kyseessä on terveyteni, haluan kuitenkin tietää missä mennään sen suhteen ja mielestäni on kohtuullista vaatia sitä.

Vierailija
165/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olet. Palvelualoille mihin ei tarvita koulutusta ei suomalaisten kannata mennä töihin, sillä se ei tuo lisäarvoa yhteiskunnalle. Suomalaisilla on lähes poikkeuksetta jonkinlainen korkeakoulutus, jolloin työt ovat muualla kun ravintolassa. Asioihin itse töissä ja kotona englanniksi vaikka Suomessa asunkin, enkä näe mitää ongelmaa puhua englantia jos vastapuoli osaa vain sitä. Suomen kieli on muutenkin hyvin pienen ryhmän hallussa eikä sitä tarvita tulevaisuudessa mihinkään.

Kyse ei ole asiakkaan kielitaidosta, vaan periaatteesta. Olemme Suomessa ja haluan saada palvelua Suomessa suomen kielellä.

Suomi on tosiaan pienen ryhmän käyttämä kieli, ja juuri siksi meidän on arvostettava ja vaalittava sitä.

Tässä on se syy miksi ulkomaalaisen on hankala työllistyä Suomessa, vaikka huoltosuhde edellyttäisi vierastyövoimaa reippaasti enemmän. Puuttuu hyvät alkutyöpaikat, joissa kieltä voi opetella. Sen sijaan maa on täynnä molopäitä, jotka vaativat alkeellisimpiinkin töihin täydellistä suomen kieltä. 

Ongelma ei ole alkeellinen suomenkieli vaan se ettei suomea edes YRITETÄ puhua. On eri asia pahoitella heikkoa suomen kieltään ja yrittää silti palvella suomeksi kuin aloittaa suoraan englanniksi ja kieltäytyä edes yrittämästä "koska kyllä Suomessa pitää saada englantia puhua".

Miten nämä ulkomaalaiset koskaan oppivat sitä suomea, jos eivät edes yritä?

miten he oppivat kun heidän kanssa ei haluta asioida?

Koulussa opiskellaan kieliä. Töihin mennään vasta, kun kielitaito on alalle riittävä. 

Mihin kouluun se koulutettuna maahan tuleva työntekijä menee? Vaikka se hotellin consierge?

Vierailija
166/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on epäkunnioittavaa asiakkaita kohtaan jos ei vaivaudu opettelemaan edes ihan perussanastoa suomeksi. Tervehdykset, numerot, perusfraasit, hinnan kertominen ja kiittäminen sekä hyvästely. Ja kertomaan missä on vessa. Se ei ole paljon vaadittu, nuohan oppii halutessaan vaikka viikossa.

Vierailija
167/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tapahtuu ihan terveydenhuollossakin. Mullakin tossa vähän aikaa sitten venäläinen hammaslääkäri joka ei osannut suomea. Ja joo, oli yksityinen asema mutta päädyin sinne kunnallisen kautta palvelusetelillä koska akuutti asia ja kunnallisella todella pitkät jonot. Tein valituksen.

Käytin koiraani toimenpiteessä yksityisellä eläinlääkäriasemalla. Aikaa varatessa minulta kysyttiin, onko minulle ok, jos eläinlääkäri puhuu vain englantia. Vastasin kyllä, koska halusin ajan mahdollisimman pian. Osaan lisäksi sujuvasti englantia, myös lääketieteellisen sanaston osalta. Koira saatiin hoidettua, ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Kyllä on ihan hyvä, että Suomeen saadaan kouluttautunutta terveydenhuollon väkeä myös muista maista, eikä puolison perässä Suomeen muuttaneen eläinlääkärin tarvitse alkaa siivoojaksi. Kuitenkin on tärkeää, että asiakas tietää etukäteen, mihin varautua. Lääketieteellisessä kontekstissa voi mennä paljon pieleen, jos ei pystytä kommunikoimaan keskenään.

Vierailija
168/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tapahtuu ihan terveydenhuollossakin. Mullakin tossa vähän aikaa sitten venäläinen hammaslääkäri joka ei osannut suomea. Ja joo, oli yksityinen asema mutta päädyin sinne kunnallisen kautta palvelusetelillä koska akuutti asia ja kunnallisella todella pitkät jonot. Tein valituksen.

Synnytysosastollakin on "kiva" päätyä ruotsinkielisen kätilön asiakkaaksi. Ei siinä paljoa auta, vaikka itse olenkin suorittanut toisen alan virka-ruotsin, synnytyssanasto ei ollut hallussa. En tehnyt valitusta.

Vierailija
169/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti suomalaisista tarjoilijoista, siivoojista, bussikuskeista on huutava pula. Täytyy olla ilman tarjoilijaa tai ottaa suomea osaamaton.

Sama juttu hoitajien kanssa. Yleensä vuorossa on myös äidinkielenään suomea puhuvia, mutta ei meillekään voi kaikkea sälyttää. Sama palkka, joten kyllä kaikki saavat osansa hoitaa.

Vierailija
170/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella allerginen monelle ruoka-aineelle. Pystyn kyllä kertomaan asian sujuvasti englanniksikin, mutta jos tarjoilija puhuu todella huonoa englantia, pelkään että hän vain nyökyttelee vaikkei oikeasti ihan ymmärräkään ja kokille asti tiedot allergioista eivät sitten välitykään. Välttelen ravintoloita, joissa on vain ulkomaalaista henkilökuntaa. En halua pelata venäläistä rulettia elämälläni, kun olisi tarkoitus nauttia ruoasta.

Voi kuule, ihan voi suomea äidinkielenään puhuvakin ymmärtää ne allergiasi väärin, vaikka miten selkokielellä ne puhuisit suomeksi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun minulle on ehdotettu laktoositonta vaihtoehtoa, vaikka olen korostaen sanonut, että maidoton. Tai gluteenitonta, vaikka olen sanonut, että pitää olla viljaton. Ei se suomalaisetkaan läheskään aina tajua ja informaatiokatkosta voi tulla silti, vaikka tajuaisivatkin. Ravintolaruokailu aina riski allergikolle, koska et voi varmuudella tietää, mitä siellä keittiössä puuhataan ja miten ammattitaitoisia ovat. 

Totta kai suomea äidinkielenään puhuvakin voi ymmärtää väärin, mutta tarkoittaako se sitten, että on ihan sama vaikka lisää väärinymmärrysten riskiä täydellisellä kommunikaatiokatkoksella?

-eri

Käytännössä kyllä. Varsinkaan, kun todellisessa elämässä ne ulkomaalaiset tarjoilijat eivät ole ihan niin kielipuolia kuin tässä ketjussa annetaan ymmärtää. Varsinkaan näissä suomalaisissa ketjuravintoloissa. 

Minulle tuli kerran vastaan tarjoilija, joka vastasi "yes, yes" ihan kaikkiin kysymyksiin iloisesti nyökytellen. En uskaltanut jäädä siihen ravintolaan - en kylläkään osannut ajatella niin, että olisin voinut saada vahingossa gluteenia joka tapauksessa, joten ihan sama sitten.

Iloisesti nyökyttelevä- no, no!

Totta, parasta poistua ja nopsaan!

Vierailija
171/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et, voit viedä rahasi sinne missä on varaa palkata suomenkielistä henkilökuntaa. Kukaan ei pakota asioimaan Amarillossa.

Vierailija
172/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna on vaalit.

Vierailija
173/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin koiraani toimenpiteessä yksityisellä eläinlääkäriasemalla. Aikaa varatessa minulta kysyttiin, onko minulle ok, jos eläinlääkäri puhuu vain englantia. Vastasin kyllä, koska halusin ajan mahdollisimman pian. Osaan lisäksi sujuvasti englantia, myös lääketieteellisen sanaston osalta. Koira saatiin hoidettua, ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Kyllä on ihan hyvä, että Suomeen saadaan kouluttautunutta terveydenhuollon väkeä myös muista maista, eikä puolison perässä Suomeen muuttaneen eläinlääkärin tarvitse alkaa siivoojaksi. Kuitenkin on tärkeää, että asiakas tietää etukäteen, mihin varautua. Lääketieteellisessä kontekstissa voi mennä paljon pieleen, jos ei pystytä kommunikoimaan keskenään.

Epäilen tätä kirjoitusta. Suomessa terveydenhuollon ammattilaisille on kielitaitovaatimukset, jotka on pakko läpäistä, jotta voi toimia Suomessa terveydenhuollon ammattilaisena.

Vierailija
174/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea puhuvia työntekijöitä saadaan jos ollaan valmiita maksamaan enemmän palkka. Englanninkielistä saadaan nyt ja siihen on tyytyminen kunnes palkka nousee.

Vierailija
175/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En vaan tajua, että mitä se haittaa, jos tarjoilija puhuu englantia? Kai jokainen peruskoulun käynyt ja englanninkielisen median parissa kasvanut sitä sen verran osaa?!? Eikä varmaan mitään työtä voi tehdä ilman englannintaitoa."

- Moniakin perustöitä voi tehdä esim hoitoala. Siellä ei useinkaan tarvitse koskaan muuta kuin Suomea

-Ikävä kyllä moni ei osaa. Kielet on voitu mennä rimaa hipoen läpi ja aina on tullut uutta asiaa ilman että entistäkään on opittu. Tulos voi olla ihan kielitaidoton ihminen, joko ehkä osaa sanoja ja ymmärtää jotain vähän mutta ei pysty puhumaan mitään. Oppiminen on muutakin kun tunneilla istumista.

Vierailija
176/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellsinskiij vai? 😜

Tallinnan Amarillosta on kyse, siellä Viru-hotellin katutasossa

ap

Siellä minua on kyllä palveltu ihan suomeksi tai ainakin viroksi.

Vierailija
177/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa jo samaa muuallakin kuin Arinan ravintoloissa. Järjestään kaikkien ravintoloiden menu on englanniksi, eikä sitä ole välttämättä tarjota erikseen ollenkaan suomeksi.

Tää on kyllä käsittämätöntä. Vaikea kuvitella että jossain toisessa maassa olisi näin, esim. vaikka Saksassa jossain ravintolassa kaikki menut vain englanniksi.

Hävetäänkö Suomessa suomen kieltä vai mitä tämä on?

Tulee englannin kieleen ja häpeämiseen liittyen mieleen myös se, miten moni (ainakin nuori) suomalainen haluaa puhua englantia britti- tai amerikanaksentilla. Miksi (tai miten se olisi edes mahdollista), jos ei ole sieltä kotoisin? Miksi oma syntyperä/äidinkieli ei saa kuulua aksentissa? Niinhän se kuuluu muillakin.

Ei liittyykö tää kaikki siihen että suomen kieltä hävetään tai ainakin pidetään jotenkin huonompana?

Vierailija
178/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen ei siis kelpaa, teki töitä tai ei.

Kielen opettelu on VAIKEAA ja kestää kauan. Jos tuokin työntekijä on töissä 8 h päivässä, sen jälkeen hoitaa terveyttään liikunnalla, sosiaalisia suhteita, kotia, perhettä ja levätäkin pitäisi, niin ei kieltä opi ihan viikossa.

Toki jos jokainen Suomeen tulija saisi alussa ilmaisen kokopäiväisen suomen kurssin, niin sen voisi oppia muutamassa kuukaudessa. Mutta heidänkin pitää käydä töissä, joten aikaa kokopäiväiselle suomen opiskelulle ei ole. Siksi se voi viedä vuosia. Aivan kuten sinun englannin opettelu vei todennäköisesti 5-10 vuotta.

Vierailija
179/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyn huonon suomen kielen aspoilta, pakkohan sitä kieltä on käyttää että oppii puhumaan. Yleensä tuota kielitaito-ongelmaa näkee halvempien palveluiden kohdalla, esim. asioin kerran huomattavasti muita edullisemmalla eläinlääkäriasemalla ja yhdeksi syyksi veikkaan sitä että eläinlääkärit puhuivat melko huonoa suomea. Joskus esim. kosmetologipalvelua varatessani olen törmännyt mainintaan siitä että kyseinen työntekijä ei puhu suomea. Tuo vielä menee, mutta toivon että kyseinen ihminen ajan myötä opettelee suomen.

Sellaisesta en pidä että englanti pitäisi muitta mutkitta hyväksyä palvelukieleksi, varsinkin jos siitä ei ole mitään etukäteisvaroitusta. Esim. kerran muuttopalvelua käyttäessäni muuttomiehet puhuivatkin englantia eikä minulle ollut tästä kukaan maininnut etukäteen. Muutto meni hyvin, mutta entä jos olisinkin ollut joku kielitaidoton mummo?

Se on lopulta karhunpalveluksen tekemistä maahanmuuttajalle itselleen ettei muka tarvi opetella suomea.

Minä olen itse asiassa vähän eri mieltä alustakin. On ihan työstä kiinni, mitkä asiat on sopiva opetella työtä tehdessä ja mitkä ei. Olen edelleen sitä mieltä, että kommunikaatio asiakkaan kanssa on asiakaspalvelun kulmakivi, ja sille pitää olla tietyt edellytykset. Kuinka paljon annetaan anteeksi kaikenlaisia muita työssä keskeisten taitojen puuttumisia? Jos myyjä ei osaa vielä puolenkaan vuoden päästä käyttää kassakonetta kunnolla ja antaa jatkuvasti rahaa väärin takaisin, tuleekohan siitä mitään moitteita?

Tiedän, että itse en aikoinaan (muutama vuosi sitten) päässyt asiakaspalveluhommiin,  koska minulla on paha puhevika. Hain joitain alan työpaikkoja ja sain kutsuja haastatteluun, mutta haastattelija aina selvästi nolosteli, kun aloin puhua. Ymmärrän sen, sillä olisihan minun ollut todella vaikea kommunikoida sujuvasti asiakkaiden kanssa. Mutta ilmeisesti minun olisi kannattanut ennemmin esittää, että en puhu suomea ollenkaan.

Vierailija
180/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellsinskiij vai? 😜

Tallinnan Amarillosta on kyse, siellä Viru-hotellin katutasossa

ap

No miksi Virossa olisi pitänyt suomeksi saada palvelua? Oletatko aina ulkomailla kaikkien osaavan suomea :D:D:D

Todennäköisesti tuo oli joku trolli eikä ap. Otsikon mukaanhan ravintola oli Suomessa.

Trolli. Oikea ap mainitsi täällä jo kyseessä olleen Flamingon Amarillon.