Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amarillossa tarjoilija ei puhunut suomea ollenkaan, olenko kohtuuton jos mielestäni Suomessa minulla on oikeus asioida suomen kielellä.

Vierailija
27.07.2022 |

Tuuttasinkin jo otsikkoon asian. Meni oikeasti fiilikset kun tarjoilija puhui huonoa englantia, ei suomea lainkaan. En tiedä mikä hänen äidinkielensä sitten mahtoi olla. En haluaisi suomalaisena Suomessa ravintolassa joutua kielimuurin takia ongelmiin. Esimerkiksi juomat nyt menivät tilauksessamme väärin, mutta en jaksanut alkaa setvimään rallienglannilla asiaa. Paha maku jäi koko reissusta.

Kommentit (1200)

Vierailija
861/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot ravintolat ja työnantajat eivät saa suomalaista henkilökuntaa. On huonon paikan merkki.

Vierailija
862/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin vaihtanut ravintolaa. Voin tehdä tilauksen englanniksi, jos tarjoilija ei suomea osaa, mutta tilauksen pitää tulla oikein. En ala kielitaidottomuuden takia pilaamaan iltaani. Se olisi heippa!

Kukaan ei jäisi kaipaamaan, eli tervemenoa.

Etenkään minä en jäisi kaipaamaan. Tervemenoa ravintolat, joissa ei hallita asiakaspalvelua!

Asiakaspalvelu ei ole kielestä kiinni. Sinä saat valita mihin menet asiakkaaksi, palvelun tarjoaja saa valita millä kielellä palvelee.

Eikö? Mitäs jos se tarjoilija ei ymmärrä suomen, ruotsin tai englannin kielellä, että olen allerginen kalalle? Ja tuokin minulle annoksen, jossa onkin kalaa jossain muodossa. Kyse on myös turvallisuudesta.

Sitten et voi syödä sellaisessa ravintolassa. Yksinkertaista.

Eli kannattaa etukäteen varmistaa, että paikalla on kielitaitoista henkilökuntaa. Harmi.

Harmi? Kai se sinulle on harmi jos saat allergisen reaktion kalasta. Se on aina sinun vastuullasi, vaikka asioisit suomenkielisen kanssa. Ystäväni ei syö missään ulkona koska on kuolettavan allerginen muutamalle ainesosalle, se on hänen valintansa. Jos sinä epäilet tarjoilijan ymmärrystä, et voi syödä siinä ravintolassa.

Vastuu siirtyy tarjoilijalle siinä vaiheessa, kun sanon, että olen allerginen kalalle. Toki jos itse huomaan, että annoksessa on kalaa, niin en syö, mutta jos annoksessa onkin jotain kalalientä, eikä siitä ole sanottu... huonompi homma tarjoilijalle.

Ei, vaan jos sinä tilaat tarjoilijalta jonka kanssa ei ole yhteistä kieltä tai muuten epäilet hänen ymmärrystään, vastuu on sinulla. Jos olisin todella allerginen jollekin ruoalle, en todellakaan tilaisi mitään jos yhtään epäilyttäisi. Minähän sinne sairaalaan joutuisin.

Tässä sen näkee miten vinoutunutta täällä on ajattelutapa. 

Millä tavalla vinoutunutta? Pitäisikö tarjoilijan nyt jo osata jollain maagisella "ammattitaidolla" nähdä päällepäin miten paha kenenkin allergia on?

Riittää, että ymmärtää sanat "Olen kalalle allerginen, en voi nauttia mitään kalaa sisältävää." Sen verran pitää olla ammattitaitoa.

No mutta jos ei ymmärrä. Mitä ajattelit asialle tehdä?

mitä kala allergikko tekee ravintolassa missä käsitellään kalaa?

-kokki

Osa kala-allergikoista voivat olla samassa tilassa kalan kanssa, mutta eivät voi nauttia kalaa. Pahimmat saavat oireita, vaikka kalaa olisi käsitelty edellispäivänä.

eli ovat itsetuhoisia?

-kokki

Ei, vaan kala-allergian vakavuusaste vaihtelee.

Mitäs sitten teet, jos kokki onkin paistellut pihvisi huonosti puhdistetulla pannulla ja pihviin tuleekin kalajäämiä ja saat allergiaoireet?

Tässä tulee se tarjoilijan ammattitaito taas kyseeseen. Hän vie tiedon keittiöön kokille, joka huolehtii riittävästi ruokahygieniasta.

No miten se tarjoilijan ammattitaitoon liittyy peseekö kokki pannun riittävän hyvin vai ei? Vai luuletko, että se pannu pelkällä tiedolla puhdistuu :D

Kun ei se kokki tiedä siitä allergiasta, ellei se tarjoilija sitä kerro :D

Niin, mutta kokki ei tiedosta huolimatta pessyt pannua. Onko sekin sinusta nyt tarjoilijan syy? :D

MIksei se kokki pesisi sitä? Käytkö sä niin paskasissa ravintoloissa? :D

Sovitaan vaikka, että kokilla on kotona koliikkivauva ja univajeissaan unohti pestä pannun. No onko tarjoilijan vika? 

Ei tietenkään, kun kokin vika :D

Hienoa! Osasit vastata jo viidennen toiston jälkeen. Kyllä sinusta vielä ihan kunnon ihminen voi kasvaa, persupieni :)

Kannattaa muotoilla kysymys sitten tarkemmin, jos haluaa tietynlaisen vastauksen :D Mutta hyvä, että tajusit, tollo :D

Joku osasi jo vastata, joten voit lopettaa pikkuvauvatason ilkkumisen. Naurakaa vaikka Teletapeille seuraavaksi niin mielikuvitusystäviesi kanssa. Ovat teille sopivan tasoista ohjelmaa. 

Teletapit on hauskoja! Kannattaisi sun katsella, niin sivistyisit edes vähän :D

Kasvoin niistä ohi jo 20 vuotta sitten. Sori siitä. 

Ai sä oot niin nuori. No sehän selittääkin :D

Olet vanhempi kuin 20 vuotta sitten taaperoiässä ollut ja käyttäydyt tuolla tavoin? Meillä nyt taaperoiässä olevakin osaa käyttäytyä aikuismaisemmin. Mietihän sitä. 

t. eri

Käyttäydyn hyvin, älä huoli :D

No ethän :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju kuin ketju ja ekat 8 sivua riittää lukea, sen jälkeen ei mitään uutta eikä mitään lukemisen arvoista.

Vierailija
864/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ongelmia käyttää englantia, mutta olen silti ap:n kanssa samaa mieltä. Ainakin osittain.

Työntekijän olisi hyvä opetella ainakin muutamia suomenkielisiä sanoja, kiitos, ole hyvä ja vaikkapa muutama juoma ja ruoka noin ensialkuun ja jatkaa sitten suomenkielen opettelua lisää.

Tämän lisäksi työntekijän pitää ehdottomasti osata sujuvaa englantia, jos hän ei osaa lainkaan suomea!

Asiakkaiden pitää rohkaistua antamaan palautetta, koska muutenhan asia ei korjaudu. Jos tulee vääriä juomia, sanotaan heti. Ei tarvitse huutaa tai räyhätä, vaan neutraalisti ilmoittaa asiasta. Jos koko homma on katastrofaalinen ja kielimuuri haittaa palvelua, palautetta omistajille.

Ja syy miksi olen samaa mieltä: minä osaan kieliä, mutta kaikki eivät osaa. Esim. monet vanhemmat ihmiset eivät puhu lainkaan edes sitä englantia. Siellä voi olla pari sanaa ruotsia ja saksaa muistissa, mutta siinäpä se. Ja jos ihminen ei voi kielitaidon puutteen takia mennä ravintolaan tai saamaan muuta palvelua, hän on eriarvoisessa asemassa.

Paljon voimia vanhuksille tähän todella rankkaan tilanteeseen, jossa maksimissaan kymmenkunta ravintolaa koko Suomessa on sellaisia, joissa eivät voi asioida. Kyllä on kova elämä heillä :D

No tämähän yleistyy koko ajan, ja jopa terveydenhoitoalalla, kuten ketjussa on useaan otteeseen mainittu.

persujen propaganda on se mikä yleistyy. onneksi ei ihmiset mene vipuun.

-terveydenhoitaja.

Viimeksi tänään äitini puhui venäläisen lääkärin kanssa, joka ei oikein ymmärtänyt, mitä äitini yritti selittää.

ei voinut olla venäläinen. ehkä suomen venäläinen ellei äitisi käynyt pietarissa.

minullakin on välillä vaikeuksia ymmärtää suomalaisia vaikka olen syntyperäinen suomalainen.

No suomen venäläinen sitten, en tiedä terminologiaa, puhui hyvin epäselvää suomea kuitenkin ja nimi oli stereotyyppinen venäläinen nimi tyyliin Ljudmila. En minä tiedä, mistä hän on kotoisin alunperin.

Mutta sovitaan että kaikki on aina asiakkaiden ja potilaiden vika, asiakaspalvelijoissa ja lääkäreissä ja näiden kielitaidossa ei ole ikinä mitään vikaa.

Ei voi olla vikaa koska muuten ei voisi toimia Suomessa lääkärinä.

Ja kas, kuitenkin toimii! Ihan terveyskeskuksessa!

eli osaa suomea.

Miten te viherervassarit kehtaattekin haukkua persuja, kun omat juttunne ovat tuota tasoa 🤦

Vierailija
865/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole persu ja minulle on suomalaisessa ravintolassa tarjoillut tarjoilija joka ei osannut sanaakaan Suomea. Pikkukaupungissa.

Suomalaisessa?

Siis suomalaista ruokaa tekevässä vaiko Suomessa sijaitsevassa.

Oletko käynyt koskaan Fuengirolassa, siellä suomalaisten juoppojen kaupungissa. Pitäisikö siellä puhua suomea vaiko espanjaa`?

Vierailija
866/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin vaihtanut ravintolaa. Voin tehdä tilauksen englanniksi, jos tarjoilija ei suomea osaa, mutta tilauksen pitää tulla oikein. En ala kielitaidottomuuden takia pilaamaan iltaani. Se olisi heippa!

Kukaan ei jäisi kaipaamaan, eli tervemenoa.

Etenkään minä en jäisi kaipaamaan. Tervemenoa ravintolat, joissa ei hallita asiakaspalvelua!

Asiakaspalvelu ei ole kielestä kiinni. Sinä saat valita mihin menet asiakkaaksi, palvelun tarjoaja saa valita millä kielellä palvelee.

Eikö? Mitäs jos se tarjoilija ei ymmärrä suomen, ruotsin tai englannin kielellä, että olen allerginen kalalle? Ja tuokin minulle annoksen, jossa onkin kalaa jossain muodossa. Kyse on myös turvallisuudesta.

Sitten et voi syödä sellaisessa ravintolassa. Yksinkertaista.

Eli kannattaa etukäteen varmistaa, että paikalla on kielitaitoista henkilökuntaa. Harmi.

Harmi? Kai se sinulle on harmi jos saat allergisen reaktion kalasta. Se on aina sinun vastuullasi, vaikka asioisit suomenkielisen kanssa. Ystäväni ei syö missään ulkona koska on kuolettavan allerginen muutamalle ainesosalle, se on hänen valintansa. Jos sinä epäilet tarjoilijan ymmärrystä, et voi syödä siinä ravintolassa.

Vastuu siirtyy tarjoilijalle siinä vaiheessa, kun sanon, että olen allerginen kalalle. Toki jos itse huomaan, että annoksessa on kalaa, niin en syö, mutta jos annoksessa onkin jotain kalalientä, eikä siitä ole sanottu... huonompi homma tarjoilijalle.

Ei, vaan jos sinä tilaat tarjoilijalta jonka kanssa ei ole yhteistä kieltä tai muuten epäilet hänen ymmärrystään, vastuu on sinulla. Jos olisin todella allerginen jollekin ruoalle, en todellakaan tilaisi mitään jos yhtään epäilyttäisi. Minähän sinne sairaalaan joutuisin.

Tässä sen näkee miten vinoutunutta täällä on ajattelutapa. 

Millä tavalla vinoutunutta? Pitäisikö tarjoilijan nyt jo osata jollain maagisella "ammattitaidolla" nähdä päällepäin miten paha kenenkin allergia on?

Riittää, että ymmärtää sanat "Olen kalalle allerginen, en voi nauttia mitään kalaa sisältävää." Sen verran pitää olla ammattitaitoa.

No mutta jos ei ymmärrä. Mitä ajattelit asialle tehdä?

mitä kala allergikko tekee ravintolassa missä käsitellään kalaa?

-kokki

Osa kala-allergikoista voivat olla samassa tilassa kalan kanssa, mutta eivät voi nauttia kalaa. Pahimmat saavat oireita, vaikka kalaa olisi käsitelty edellispäivänä.

eli ovat itsetuhoisia?

-kokki

Ei, vaan kala-allergian vakavuusaste vaihtelee.

Mitäs sitten teet, jos kokki onkin paistellut pihvisi huonosti puhdistetulla pannulla ja pihviin tuleekin kalajäämiä ja saat allergiaoireet?

Tässä tulee se tarjoilijan ammattitaito taas kyseeseen. Hän vie tiedon keittiöön kokille, joka huolehtii riittävästi ruokahygieniasta.

No miten se tarjoilijan ammattitaitoon liittyy peseekö kokki pannun riittävän hyvin vai ei? Vai luuletko, että se pannu pelkällä tiedolla puhdistuu :D

Kun ei se kokki tiedä siitä allergiasta, ellei se tarjoilija sitä kerro :D

Niin, mutta kokki ei tiedosta huolimatta pessyt pannua. Onko sekin sinusta nyt tarjoilijan syy? :D

MIksei se kokki pesisi sitä? Käytkö sä niin paskasissa ravintoloissa? :D

Sovitaan vaikka, että kokilla on kotona koliikkivauva ja univajeissaan unohti pestä pannun. No onko tarjoilijan vika? 

Ei tietenkään, kun kokin vika :D

Hienoa! Osasit vastata jo viidennen toiston jälkeen. Kyllä sinusta vielä ihan kunnon ihminen voi kasvaa, persupieni :)

Kannattaa muotoilla kysymys sitten tarkemmin, jos haluaa tietynlaisen vastauksen :D Mutta hyvä, että tajusit, tollo :D

Joku osasi jo vastata, joten voit lopettaa pikkuvauvatason ilkkumisen. Naurakaa vaikka Teletapeille seuraavaksi niin mielikuvitusystäviesi kanssa. Ovat teille sopivan tasoista ohjelmaa. 

Teletapit on hauskoja! Kannattaisi sun katsella, niin sivistyisit edes vähän :D

Kasvoin niistä ohi jo 20 vuotta sitten. Sori siitä. 

Ai sä oot niin nuori. No sehän selittääkin :D

Olet vanhempi kuin 20 vuotta sitten taaperoiässä ollut ja käyttäydyt tuolla tavoin? Meillä nyt taaperoiässä olevakin osaa käyttäytyä aikuismaisemmin. Mietihän sitä. 

t. eri

Käyttäydyn hyvin, älä huoli :D

No ethän :D

Joko sulla on pää selvinnyt eilisestä? :D

Vierailija
867/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju kuin ketju ja ekat 8 sivua riittää lukea, sen jälkeen ei mitään uutta eikä mitään lukemisen arvoista.

8 sivua? 8 kommenttia pikemminkin.

Vierailija
868/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomessa pitää suomea osata asiakaspalvelussa puhua. Ihan naurettava maa kun kaikki on ok. Olen itse asunut ulkomailla pari kymmentä vuotta ja ei todellakaan olisi ollut ok pelkällä englannilla tehdä töitä.

Meni täällä BurgerKingiin niin tänään ei ole vuorossa suomenkielistä kyltti. Naurettavaa.

Miten vaikeaa se Double Cheese Burger on sanoa englanniksi? Sehän sen nimi on suomeksikin :D

Ollaan tyhmiä Suomessa kun nähdään normaalina tällainenkin.  Kyllä sen asiakaspalvelijan pitää muutakin osata ymmärtää ja työntekijältä voida kysyä omalla äidinkielellä asioita.  Hyväksytään kaikki tässä maassa.

No miksi et työssäsi palvele ihmisiä arabiaksi, somaliksi, kurdiksi, viroksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi ja mikä nyt kenenkin äidinkieli sattuu olemaan? Sinunkin pitää osata vastata asiaakaan ÄIDINKIELELLÄ, jos sitä kerran muiltakin vaadit. 

Asuin parikymmentä vuotta ulkomailla, pääsin töihin kun opin paikallisen kielen ja se oli oikein minustakin. Kyllä sen kielen oppii lyhyessä ajassa jos siihen panostaa.  Olen siis tuo joka kritisoi. Ei täällä kaikki vähemmän opiskelleet osaa englantia eikä tarvitse kun Suomi on kotimaa ja Suomen virallisia kieliä on suomi ja ruotsi. 

Olet siis sitä mieltä, että ulkomaalaisen on hyvä enemmin loisia sossun rahoilla suomea tankkaamassa kuin maksaa veroja ja oma elämisensä työllä, jota hän vallan hyvin pystyy tekemään ilman suomen kielen opintoja. Minusta suomalaisena veronmaksajana tuo ei ole ollenkaan hyvä malli. Nyt jo liikaa passataan muualta tulleita. Töihin vaan! Siellä se kielitaitokin karttuu paremmin kuin koton nyhjäämällä. 

Pitäisikö sinun mielestäsi sitten samalla logiikalla hyväksyä ulkomaalaisia muutenkin töihin puutteellisella ammattitaidolla, etteivät vaan pääse "loisimaan"?

Ammattitaitoon ei tarvita suomen kielen taitoa. Kielitaito on eri asia kuin ammattitaito. Se suomea osaamaton tarjoilija on voinut toimia kotimaassaan ko. tehtävissä jo ennen kuin sinä synnyit. Se, ettei hän nyt juuri sinun äidinkieltäsi satu osaamaan, ei vähennä hänen ammattitaitoaan yhtään. 

Mitä luulet, olenko yhtä pätevä tarjoilija Ranskassa ilman ranskan taitoa kuin ranskaa osaavat tarjoilijat?

No sinä et ole pätevä tarjoilija yhtään missään. Mutta noin teoriassa ilman ranskaakin voi olla Ranskassa pätevä tarjoilija. Ei sielläkään lähimaillekaan kaikki ihmiset ranskaa puhu. 

Ne, jotka ei Ranskassa puhu ranskaa, ei saa töitä tarjoilijana.

Kyllä saavat monessakin paikassa. Tästä on turha väitellä. Ranskakin on muuttunut ja kansainvälistynyt.

Ranskassa, toisin kuin Suomessa, laki turvaa ranskankielisen palvelun myös yksityisellä sektorilla. Joten ranskalaisessa ravintolassa saa palvelua ranskaksi. Jos ei saa, rikkoo ravintola lakia.

No eihän Suomalainen ole päättäjille enää kuin pas....kainen  haitta.

Vierailija
869/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole persu ja minulle on suomalaisessa ravintolassa tarjoillut tarjoilija joka ei osannut sanaakaan Suomea. Pikkukaupungissa.

Suomalaisessa?

Oletko käynyt koskaan Fuengirolassa, siellä suomalaisten juoppojen kaupungissa. Pitäisikö siellä puhua suomea vaiko espanjaa`?

Hyvä kun teit aiheesta oman aloituksen ettei tässä tarvitse ruveta vääntämään

Vierailija
870/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa?

Kyllä on sinulla vaikeeta.

Eiköhän tässä ketjussa puhuta suomalaisista ravintoloista SUOMESSA, vaikka sitten vääntäisivät meksikonpataa ruuaksi.

Sivusilmäilijä

Vierailija
871/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä oletan samaa, että kyllä safka täytyy omalla kielellä saada tilattua. Pari kertaa käynyt Sellon Taco Bell ja ei ole onnistunut eli enkkua vaati että sai haluamansa annoksen. Päätin etten enää ko puljuun mene, ärsyttävää.

Vierailija
872/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olet. Palvelualoille mihin ei tarvita koulutusta ei suomalaisten kannata mennä töihin, sillä se ei tuo lisäarvoa yhteiskunnalle. Suomalaisilla on lähes poikkeuksetta jonkinlainen korkeakoulutus, jolloin työt ovat muualla kun ravintolassa. Asioihin itse töissä ja kotona englanniksi vaikka Suomessa asunkin, enkä näe mitää ongelmaa puhua englantia jos vastapuoli osaa vain sitä. Suomen kieli on muutenkin hyvin pienen ryhmän hallussa eikä sitä tarvita tulevaisuudessa mihinkään.

Kyse ei ole asiakkaan kielitaidosta, vaan periaatteesta. Olemme Suomessa ja haluan saada palvelua Suomessa suomen kielellä.

Suomi on tosiaan pienen ryhmän käyttämä kieli, ja juuri siksi meidän on arvostettava ja vaalittava sitä.

Tässä on se syy miksi ulkomaalaisen on hankala työllistyä Suomessa, vaikka huoltosuhde edellyttäisi vierastyövoimaa reippaasti enemmän. Puuttuu hyvät alkutyöpaikat, joissa kieltä voi opetella. Sen sijaan maa on täynnä molopäitä, jotka vaativat alkeellisimpiinkin töihin täydellistä suomen kieltä. 

Ongelma ei ole alkeellinen suomenkieli vaan se ettei suomea edes YRITETÄ puhua. On eri asia pahoitella heikkoa suomen kieltään ja yrittää silti palvella suomeksi kuin aloittaa suoraan englanniksi ja kieltäytyä edes yrittämästä "koska kyllä Suomessa pitää saada englantia puhua".

Miten nämä ulkomaalaiset koskaan oppivat sitä suomea, jos eivät edes yritä?

miten he oppivat kun heidän kanssa ei haluta asioida?

Koulussa opiskellaan kieliä. Töihin mennään vasta, kun kielitaito on alalle riittävä. 

Mihin kouluun se koulutettuna maahan tuleva työntekijä menee? Vaikka se hotellin consierge?

Suomen kielen kurssille?

Mistä löytyy suomenkielenkursseja joita voi tarjoilijan palkalla maksaa?

Kansalaisopistoista muun muassa. Maksaa alle 100€/vuosi. Lisäksi varmasti erinäiset muualta tulleiden tukipalvelut järjestävät kieliopetusta. 

Niin, että tarjoilija X muuttaa Suomeen, hänellä on työpaikka, mutta koska hän ei osaa suomea, hänen tulee ensin viettää n. 3 vuotta kansalaisopiston kursseilla ja työttömänä kelvatakseen vaativaan asiakaspalveluun Pubi ykköseen Korson asemalla.

Sehän juuri keskustelun pointti on. Ei haluta että ulkomaalaiset tulee Suomeen töihin.

Parempi että tulevat työttöminä ja pysyvät jonkin aikaa niin pääsevät opettelemaan suomea.

mutta kun noi hitlerin pojat polkee jalkaa maahan ja ulisee jotain että heillä on loisia.

Mitkä ihmeen hitlerin pojat. Ihan tavallinen suomalainen yleensä olettaa saavansa palvelua omassa maassaan ihan omalla kielellään suomeksi, ei liity hitleriin mitenkään vaan terveen järjen käyttöön.

Vierailija
873/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälistynyt silakka näkee ras ismia kala-allergiassakin, muttei kalaa kalaliemikuutiossa.

Ja häpeää suomen puhumista Suomessa.

Anna mun kaikki kestää

Vierailija
874/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on työkieleni noin puolet työajasta, mutta silti vähän ärsyttää. Haluaisin että kielitaidottomat vanhempani (sekä tätini ja setäni) voisivat asioida itsenäisesti näissä ravintoloissa. Ovat kyllä selvinneet kreikan, espanjan ja italian matkoillakin paremmin kielitaidollaan, kuin selviäisivät tietyissä ravintoloissa Suomessa.

Vierailija
875/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakkaa hyvät  ihmiset ravintoloissa syöminen. Tehkää ihmeessä hyvää ruokaa kotona ja ottakaa omat salaatit ja eväät töihin ynnä muualle mukaan. Turkkilainen pizza jo lähipizzeriassa 11,90 e.  Ei mitään järkeä enää. Kukkaro ja perhe kiittää.   Mummo tietää.

Vierailija
876/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun näin iso osa keskustelijoista on syönyt median liturgian työvoimapulasta. Ei meillä ole työvoimapulaa, vaan puute ravintolatyöpaikoista, joissa palkkaus ja työolot ovat kunnossa. Ihan suomalaisia työttömiä palvelualan työntekijöitä löytyy pilvin pimein.

Vierailija
877/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa?

Kyllä on sinulla vaikeeta.

Eiköhän tässä ketjussa puhuta suomalaisista ravintoloista SUOMESSA, vaikka sitten vääntäisivät meksikonpataa ruuaksi.

Sivusilmäilijä

Mikä tekee ravintolasta suomalaisen?

Riittääkö se että se on Sysmässä, ja sieltä saa keittoa

Vierailija
878/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut vaan Suomea sille tarjoilijalle, ehkä alkaa opiskeluihinsa panostaa tai sit hän hakee siihen oikean osaajan. Kannattaa pistää raflalle palautetta ja lopettaa tollaisissa paikoissa käymiset. Sekin vielä huolestuttavaa et englantikaan ei tarjoilujalta taipunut.

Vierailija
879/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan sanon,  että jos ruokalista on suomeksi niin miksi tarjoilija ei osaa suomenkieltä, häh

https://www.raflaamo.fi/fi/ravintola/tallinna/amarillo-viru-tallinna/me…

Vierailija
880/1200 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä suomenkielisissä ravintoloissa. Amarillo ei ole suomea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä