Amarillossa tarjoilija ei puhunut suomea ollenkaan, olenko kohtuuton jos mielestäni Suomessa minulla on oikeus asioida suomen kielellä.
Tuuttasinkin jo otsikkoon asian. Meni oikeasti fiilikset kun tarjoilija puhui huonoa englantia, ei suomea lainkaan. En tiedä mikä hänen äidinkielensä sitten mahtoi olla. En haluaisi suomalaisena Suomessa ravintolassa joutua kielimuurin takia ongelmiin. Esimerkiksi juomat nyt menivät tilauksessamme väärin, mutta en jaksanut alkaa setvimään rallienglannilla asiaa. Paha maku jäi koko reissusta.
Kommentit (1212)
Jos tarjoilija ei osaa suomea niin ei tarvitse maksaa laskua.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjoilija ei osaa suomea niin ei tarvitse maksaa laskua.
Lähtee vaan menemään. Kyllä ne puhuu suomea, jos tarvitsee lasku maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään "Helsingin herrojen" tavasta yrittää olla monikulttuurisia ja trendikkäitä, vaan ihan siitä että ulkomailta muuttaneille saadaan nopeammin töitä. Onhan se kätevä että voi tehä työtä jo alusta lähtien ilman täydellistä kielitaitoa ja osallistua yhteiskuntaan sen sijaan että istuu kotona syrjäytymässä ilman minkäänlaista kontaktia jotain kerran viikossa tapahtuvaa kielikurssia lukuunottamatta. Menulta voi osoitella mitä tahtoo tai pyytää suomenkielistä tarjoilijaa jos nolottaa oma kielitaito liikaa, kyseessä on kuitenkin ruokaravintolan tarjoilija eikä kirurgi tai lääkäri. Viranhaltijalta odotetaankin sitten jo ihan lain nojalla riittävää kielitaitoa.
Miksei kaikilla lääkäreillä sitten ole riittävää kielitaitoa? Ihan oikeasti, kuuluisiko asiasta sitten valittaa johonkin jos seulasta on päässyt läpi lääkäri, joka esimerkiksi ymmärsi potilaan oireet niin päin honkia ettei ole enää pelkästä väärinkäsityksestä kyse?
Ei voi toimia lääkärinä ellei ole riittävää kielitaitoa. Joitakin vieras aksentti voi aiheuttaa negatiivisia tunteita.
Kumma juttu kun olen kahdesti joutunut täysin ummikon lääkärin hoteisiin (ja molemmilla kerroilla saanut vaivaani väärän lääkityksen). Ja ensimmäinen näistä oli paikallisen terveyskeskuksen johtava lääkäri. Kymmeniä vuosia virassa eikä ollut vaivautunut opettelemaan suomea. Se riittävästä kielitaidosta.
Miksi valehtelet?
En valehtele. Terveisiä vain Pohjanmaan ruotsinkieliseltä alueelta. Molemmilla kerroilla oli hoitaja tulkkina, mutta hän häipyi muihin hommiin ennen kuin sain reseptin kouraani.
Miten tämän nyt selittäisi siten että ymmärtäisit.
Lääkäri ei voi tehdä töitä suomen sairaalassa jos hän ei osaa suomea. Eli kun tulee Suomeen hän joutuu koulun penkille ja päivittää osaamisensa sellaiseksi että hän saa luvan toimia Suomessa. Tämä ei onnistu jos ei osaa suomen kieltä. Tämän jälkeen jokin sairaala palkkaa hänet. Tämä ei onnistu jos hän ei osaa suomen kieltä.
Joku väittää ettei ymmärtänyt lääkäriään keskustelu palstalla koska lääkäri ei puhunut suomea, niin voin väittää että hän aivan varmasti valehtelee. Sama kuin sanoisi partio poliisina toimii henkilö jolta puuttuu toinen käsi.
Minua on kerran kunnallisella puolella hoitanut idästä tullut lääkäri. Puhui murtaen suomea ja ihan jokaisen lauseen jälkeen kysyi minulta YMMÄRRÄTKÖ?. Hieman nauratti, mutta ilmeisesti halusi varmistaa että ymmärrän häntä 😂
Kantasuomalaiset ei enää tee mitään paskahommia. Onneksi on tekijöitä tullut muista maista, että hommat edes jotenkin toimii.
Olen ollut muutamalla lääkärillä, jotka puhuvat auttavasti suomea. Haluaisin kuitenkin tulla täysin ymmärretyksi, kun kyse on terveydestäni.
Jos asiani on vaan flunssa, se hoituu. Mutta mitään erikoisempaa ei ymmärretä. Sitten lääkärille iskee ylimielisyys, kun ei halua paljastaa, ettei ymmärrä.
Hiljattain minulle soitti työterveyslääkäri, jonka kanssa keskustelu oli niin toivotonta, että aloin itkeä. Kun esitin lisäkysymyksen, hän sanoi, ettei ymmärrä kysymystä. Vastasin että antaa olla.
Närpiössäkin opittiin sekunnissa suomea kun olin lähdössä maksamatta. Kassa sönkötti jotain ja kun sanoin: "kiitos, kiva kun tarjositte" ja lähdin kävelemään pois niin kyllä sitä sitten suomea osattiin.
Jos en Suomessa saa suomenkielellä asioitua ravintolassa tai kahvilassa niin lähden pois.
Yritys voi yrittää toimia englanniksi,ei kielletty.Jos ei tule asiakkaita sitten sen varmaan lopettaa.
Minä en Suomessa koskaan mene uudelleen ravintolaan, jossa ei tarjoilija osaa kieltämme.
outoa ravintola-alla on työttömyyttä ja opiskelijat varsinkin haluaisivat vuoroja, mutta silti palkataan joku ummikko. kokin ymmärrän, mutta en asiakaspalvelua.
Kuka ny Texasissa suomea osaa.
Käytiin vähä aika sitten syömässä Helsingissä oikein liinoilta. Osa tarjoilijoista ei puhunut suomea vaan englantia. Meillä seurueessa myös henkilöitä, jotka eivät puhu englantia (kyllä, sellaisia henkilöitä on Suomessa paljon, asuvat esim pienellä paikkakunnalla, jossa ei englantia tarvitse käyttää yms). Mielestäni asiakaspalvelijan tehtävä on tehdä itsensä ymmärretyksi asiakkaalle, ei niin, että nokka pystyssä jatkaa englanniksi puhumista vaikka näkee, ettei asiakas ymmärrä. Ruokalajia kun tällainen tarjoilija esitteli englanniksi, olisi pitänyt sanoa että kiitos, kerrotko nyt suomeksi mitä syömme...tosin, seurueessa oli myös henkilö, jonka mielestä on NIIIIN IHANAA, kun saa puhua englantia kotimaassaan (välittämättä lainkaan, että tosiaan kaikki eivät porukassa laisinkaan ymmärtäneet).