Amarillossa tarjoilija ei puhunut suomea ollenkaan, olenko kohtuuton jos mielestäni Suomessa minulla on oikeus asioida suomen kielellä.
Tuuttasinkin jo otsikkoon asian. Meni oikeasti fiilikset kun tarjoilija puhui huonoa englantia, ei suomea lainkaan. En tiedä mikä hänen äidinkielensä sitten mahtoi olla. En haluaisi suomalaisena Suomessa ravintolassa joutua kielimuurin takia ongelmiin. Esimerkiksi juomat nyt menivät tilauksessamme väärin, mutta en jaksanut alkaa setvimään rallienglannilla asiaa. Paha maku jäi koko reissusta.
Kommentit (1200)
"Miksi listan pitäisi olla suomeksi, jos tuolla tyylilläkin asiakkaita on tarpeeksi?"
Ei niitä ole. Varsinkaan nykyisin. Aina on tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin vaihtanut ravintolaa. Voin tehdä tilauksen englanniksi, jos tarjoilija ei suomea osaa, mutta tilauksen pitää tulla oikein. En ala kielitaidottomuuden takia pilaamaan iltaani. Se olisi heippa!
Kukaan ei jäisi kaipaamaan, eli tervemenoa.
Etenkään minä en jäisi kaipaamaan. Tervemenoa ravintolat, joissa ei hallita asiakaspalvelua!
Asiakaspalvelu ei ole kielestä kiinni. Sinä saat valita mihin menet asiakkaaksi, palvelun tarjoaja saa valita millä kielellä palvelee.
Eikö? Mitäs jos se tarjoilija ei ymmärrä suomen, ruotsin tai englannin kielellä, että olen allerginen kalalle? Ja tuokin minulle annoksen, jossa onkin kalaa jossain muodossa. Kyse on myös turvallisuudesta.
Sitten et voi syödä sellaisessa ravintolassa. Yksinkertaista.
Eli kannattaa etukäteen varmistaa, että paikalla on kielitaitoista henkilökuntaa. Harmi.
Harmi? Kai se sinulle on harmi jos saat allergisen reaktion kalasta. Se on aina sinun vastuullasi, vaikka asioisit suomenkielisen kanssa. Ystäväni ei syö missään ulkona koska on kuolettavan allerginen muutamalle ainesosalle, se on hänen valintansa. Jos sinä epäilet tarjoilijan ymmärrystä, et voi syödä siinä ravintolassa.
Vastuu siirtyy tarjoilijalle siinä vaiheessa, kun sanon, että olen allerginen kalalle. Toki jos itse huomaan, että annoksessa on kalaa, niin en syö, mutta jos annoksessa onkin jotain kalalientä, eikä siitä ole sanottu... huonompi homma tarjoilijalle.
Ei, vaan jos sinä tilaat tarjoilijalta jonka kanssa ei ole yhteistä kieltä tai muuten epäilet hänen ymmärrystään, vastuu on sinulla. Jos olisin todella allerginen jollekin ruoalle, en todellakaan tilaisi mitään jos yhtään epäilyttäisi. Minähän sinne sairaalaan joutuisin.
Tässä sen näkee miten vinoutunutta täällä on ajattelutapa.
Millä tavalla vinoutunutta? Pitäisikö tarjoilijan nyt jo osata jollain maagisella "ammattitaidolla" nähdä päällepäin miten paha kenenkin allergia on?
Riittää, että ymmärtää sanat "Olen kalalle allerginen, en voi nauttia mitään kalaa sisältävää." Sen verran pitää olla ammattitaitoa.
No mutta jos ei ymmärrä. Mitä ajattelit asialle tehdä?
mitä kala allergikko tekee ravintolassa missä käsitellään kalaa?
-kokki
Osa kala-allergikoista voivat olla samassa tilassa kalan kanssa, mutta eivät voi nauttia kalaa. Pahimmat saavat oireita, vaikka kalaa olisi käsitelty edellispäivänä.
eli ovat itsetuhoisia?
-kokki
Ei, vaan kala-allergian vakavuusaste vaihtelee.
Mitäs sitten teet, jos kokki onkin paistellut pihvisi huonosti puhdistetulla pannulla ja pihviin tuleekin kalajäämiä ja saat allergiaoireet?
Tässä tulee se tarjoilijan ammattitaito taas kyseeseen. Hän vie tiedon keittiöön kokille, joka huolehtii riittävästi ruokahygieniasta.
No miten se tarjoilijan ammattitaitoon liittyy peseekö kokki pannun riittävän hyvin vai ei? Vai luuletko, että se pannu pelkällä tiedolla puhdistuu :D
Kun ei se kokki tiedä siitä allergiasta, ellei se tarjoilija sitä kerro :D
Niin, mutta kokki ei tiedosta huolimatta pessyt pannua. Onko sekin sinusta nyt tarjoilijan syy? :D
MIksei se kokki pesisi sitä? Käytkö sä niin paskasissa ravintoloissa? :D
Sovitaan vaikka, että kokilla on kotona koliikkivauva ja univajeissaan unohti pestä pannun. No onko tarjoilijan vika?
Ei tietenkään, kun kokin vika :D
Hienoa! Osasit vastata jo viidennen toiston jälkeen. Kyllä sinusta vielä ihan kunnon ihminen voi kasvaa, persupieni :)
Kannattaa muotoilla kysymys sitten tarkemmin, jos haluaa tietynlaisen vastauksen :D Mutta hyvä, että tajusit, tollo :D
Joku osasi jo vastata, joten voit lopettaa pikkuvauvatason ilkkumisen. Naurakaa vaikka Teletapeille seuraavaksi niin mielikuvitusystäviesi kanssa. Ovat teille sopivan tasoista ohjelmaa.
Teletapit on hauskoja! Kannattaisi sun katsella, niin sivistyisit edes vähän :D
Kasvoin niistä ohi jo 20 vuotta sitten. Sori siitä.
Ai sä oot niin nuori. No sehän selittääkin :D
Jos minä olen sinusta nuori, en edes halua tietää, mikä oireyhtymä on saanut noin vanhan ihmisen käyttäytymään kuin pikkupentu.
Ihan vain hauskanpito :D
"Hulluilla halvat huvit...."
Kiitos samoin!
Vierailija kirjoitti:
Olin fafas ketjun ravintolassa ja asioin suomeksi. Työntekijä puhui suomea takaisin. Tuli seuraava suomalainen asiakas ja hän alkoi puhua työntekijälle ENGLANTIA. Grrr.
Puhukaa suomea älkääkä odottaako että suomea ei osata, kun kerran osaavat!
Sulla käynyt hyvä tuuri. Käyn siellä pari kertaa viikossa syömässä ja vielä kertaakaan ei ole suomea osaavaa sattunut paikalle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ystäväni kieltäytyy menemästä ravintoloihin, joissa menu on vain englanniksi,"
En näe yhtäkään hyvää syytä miksi lista ei voisi olla suomeksi. Tätä ei voi perustella henkilökunta pulalla.
Aivan törkeääTätä ketjua kun on tovin seurannut, näen montakin hyvää syytä, miksi lista ei ole suomeksi. Jos minulla olisi ravintola, jättäisin niin ikään suomenkielisen menun pois ja henkilökunta ei puhuisi sanaakaan suomea, vaikka olisivat umpisuomalaisia. Näin saa helpoiten karsittua tämän tietynlaisen aineksen pois meuhkaamasta.
Ikävää että se aines tulee oksentamaan tänne...
Jokainen voi itse valita lukeeko näitä oksennuksia.
Harmi vaan että palstan säännöt on niitä vastaan ja joskus suomen laki. Eli mitään oksennuksia ei pitäis olla.
Vierailija kirjoitti:
Olin fafas ketjun ravintolassa ja asioin suomeksi. Työntekijä puhui suomea takaisin. Tuli seuraava suomalainen asiakas ja hän alkoi puhua työntekijälle ENGLANTIA. Grrr.
Puhukaa suomea älkääkä odottaako että suomea ei osata, kun kerran osaavat!
Ei se ollut suomalainen asiakas. Se oli minun kanadalainen mieheni. Haki meille iltaruokaa. Hän ei osaa vielä niin hyvin suomea, että voisi tilata suomeksi. Pahoittelut henkilökohtaisesti juuri sinulle siitä. Voimia traumasi käsittelyyn!
Vierailija kirjoitti:
Ei aloittajalla sitte käynyt mielessä siellä MIELIKUVITUS RAVINTOLASSA vieraillessaan pyytää toista tarjoilijaa pöytäänsä jos se kommunikointi niin vaikeaa mukamas oli?
Mä en usko koko sössötyksestö sanaakaan.
Eiköhän tämä ole taas peräkammarin " en ole rasisti" sukkaanrunkkaajan päiväsatuja koko juttu.
Suomessa eräs ryhmä haluaa kiihottaa kansalaisia etnisiä vähemmistöjä kohtaan jotta alkaisimme syrjimään heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, iloinen vaan jos ulkomaalainen on töissä ja maksaa veroja. Tällä hetkellä huutava pula ravintola-alan työntekijöistä, jos ei ulkomaalainen työvoima kelpaa niin sitten menee moni ravintola kiinni. Toki homman pitäisi toimia kielimuurista huolimatta, siitä kannattaa antaa rakentava palaute suoraan ravintolalle.
Miten nää suomea puhumattomat suorittaa esim. hygieniapassit jos kielitaitoa ei riitä? Vai tentataanko nekin omalla äidinkielellä? Vai eikö heiltä vaadita samaa mitä oman maan kansalaisilta?
Älä nyt kyseenalaista persujen propagandaa. Puolet helsingin ravintoloista on nyt vieraskielisiä. Usko jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä ravintolapäällikkö paikalle ja esitä tilaus hänelle 👍
Hän ei välttämättä ole paikalla. Ei ravintolapäällikkö asu ravintolassa, jota päälliköi.
Kai siellä joku esimies on tai edes suomalainen? Soittaisin ravintolan omistajalle ja sanoisin etten saanut palvelua hänen ravintolassaan.
Entä jos omistajakaan ei osaa suomea? Sekin on mahdollista nyky-Suomessa.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmia käyttää englantia, mutta olen silti ap:n kanssa samaa mieltä. Ainakin osittain.
Työntekijän olisi hyvä opetella ainakin muutamia suomenkielisiä sanoja, kiitos, ole hyvä ja vaikkapa muutama juoma ja ruoka noin ensialkuun ja jatkaa sitten suomenkielen opettelua lisää.
Tämän lisäksi työntekijän pitää ehdottomasti osata sujuvaa englantia, jos hän ei osaa lainkaan suomea!
Asiakkaiden pitää rohkaistua antamaan palautetta, koska muutenhan asia ei korjaudu. Jos tulee vääriä juomia, sanotaan heti. Ei tarvitse huutaa tai räyhätä, vaan neutraalisti ilmoittaa asiasta. Jos koko homma on katastrofaalinen ja kielimuuri haittaa palvelua, palautetta omistajille.
Ja syy miksi olen samaa mieltä: minä osaan kieliä, mutta kaikki eivät osaa. Esim. monet vanhemmat ihmiset eivät puhu lainkaan edes sitä englantia. Siellä voi olla pari sanaa ruotsia ja saksaa muistissa, mutta siinäpä se. Ja jos ihminen ei voi kielitaidon puutteen takia mennä ravintolaan tai saamaan muuta palvelua, hän on eriarvoisessa asemassa.
Kääntäen: ihminen, joka ei osaa sanaakaan suomea ja vain heikosti tai ei lainkaan englantia on yhtälailla eriarvoisessa asemassa. Jopa enemmän kuin se vanhus, koska vanhuksella on valinnanvaraa (hänen ei ole pakko mennä siihen kaupungin ainoaan ravintolaan, jossa kukaan ei osaa suomea), mutta suomen kieltä osaamattomalla ei juurikaan ole.
Vanhus osaa kuitenkin sen maan virallista valtakieltä, jossa hän asuu. Ihminen joka ei osaa sanaakaan suomea ja englantiakin vain heikosti ei ole omassa kotimaassaan. Hänen tehtävänsä on opetella puhumaan joko suomea tai englantia. Ainakin mikäli mielii asiakaspalveluammatissa työskennellä.
tai ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olet. Palvelualoille mihin ei tarvita koulutusta ei suomalaisten kannata mennä töihin, sillä se ei tuo lisäarvoa yhteiskunnalle. Suomalaisilla on lähes poikkeuksetta jonkinlainen korkeakoulutus, jolloin työt ovat muualla kun ravintolassa. Asioihin itse töissä ja kotona englanniksi vaikka Suomessa asunkin, enkä näe mitää ongelmaa puhua englantia jos vastapuoli osaa vain sitä. Suomen kieli on muutenkin hyvin pienen ryhmän hallussa eikä sitä tarvita tulevaisuudessa mihinkään.
Kyse ei ole asiakkaan kielitaidosta, vaan periaatteesta. Olemme Suomessa ja haluan saada palvelua Suomessa suomen kielellä.
Suomi on tosiaan pienen ryhmän käyttämä kieli, ja juuri siksi meidän on arvostettava ja vaalittava sitä.
Tässä on se syy miksi ulkomaalaisen on hankala työllistyä Suomessa, vaikka huoltosuhde edellyttäisi vierastyövoimaa reippaasti enemmän. Puuttuu hyvät alkutyöpaikat, joissa kieltä voi opetella. Sen sijaan maa on täynnä molopäitä, jotka vaativat alkeellisimpiinkin töihin täydellistä suomen kieltä.
Ongelma ei ole alkeellinen suomenkieli vaan se ettei suomea edes YRITETÄ puhua. On eri asia pahoitella heikkoa suomen kieltään ja yrittää silti palvella suomeksi kuin aloittaa suoraan englanniksi ja kieltäytyä edes yrittämästä "koska kyllä Suomessa pitää saada englantia puhua".
Miten nämä ulkomaalaiset koskaan oppivat sitä suomea, jos eivät edes yritä?
miten he oppivat kun heidän kanssa ei haluta asioida?
Koulussa opiskellaan kieliä. Töihin mennään vasta, kun kielitaito on alalle riittävä.
Mihin kouluun se koulutettuna maahan tuleva työntekijä menee? Vaikka se hotellin consierge?
Suomen kielen kurssille?
Mistä löytyy suomenkielenkursseja joita voi tarjoilijan palkalla maksaa?
Kansalaisopistoista muun muassa. Maksaa alle 100€/vuosi. Lisäksi varmasti erinäiset muualta tulleiden tukipalvelut järjestävät kieliopetusta.
Niin, että tarjoilija X muuttaa Suomeen, hänellä on työpaikka, mutta koska hän ei osaa suomea, hänen tulee ensin viettää n. 3 vuotta kansalaisopiston kursseilla ja työttömänä kelvatakseen vaativaan asiakaspalveluun Pubi ykköseen Korson asemalla.
Sehän juuri keskustelun pointti on. Ei haluta että ulkomaalaiset tulee Suomeen töihin.
Parempi että tulevat työttöminä ja pysyvät jonkin aikaa niin pääsevät opettelemaan suomea.
mutta kun noi hitlerin pojat polkee jalkaa maahan ja ulisee jotain että heillä on loisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa tulee mieleen, että kyseessä saattaa olla hyväksikäyttötapaus. Jos työntekijä ei osaa suomea, on hänen vaikea hoitaa asioitaan. Sama homma kuin nuorten työllistämisessä monin paikoin. En halua tukea moista toimintaa
Miten niin vaikea? Kaikki viranomaisasiat pystyy hoitamaan Suomessa ruotsiksi ja englanniksi vähintään suomen lisäksi. Ilmaista tulkkausapua on myös saatavilla esim. työsopimusasioihin. Ei Suomi ole mikään Mehiko, missä ihmisiä ihan miten tahansa kohdellaan. Varsinkaan Amarillon tapaisessa tunnetussa ja Suomeen veronsa maksavassa ketjuravintolassa. Joku karvakäsipaikka voi sitten olla oma lukunsa. Niistähän ollut uutisissakin juttua.
Useimmiten uhrit ovat kotoisin Etelä-Aasian maista.
https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/2987053
eli voi harmi ei sopinut tämäkään aihe vähemmistö vainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa tulee mieleen, että kyseessä saattaa olla hyväksikäyttötapaus. Jos työntekijä ei osaa suomea, on hänen vaikea hoitaa asioitaan. Sama homma kuin nuorten työllistämisessä monin paikoin. En halua tukea moista toimintaa
Joku väitti että tämä ei ole mahdollista kun se työntekijä oppii muutamissa viikoissa suomen kielen niin hyvin että tietää omat oikeutensa.
Joku asiakas kirjoitti:
Samoin kerran olin ravintolassa niin ulkomaata puhuva tarjoilija tuli siihen puhumaan. Kyse oli tilauksesta mutta en ymmärtänyt sanaamaan mitä se sanoi. Se ei puhunut edes englantia. Kieli taisi olla venäjä tai ukraina. Yritin sanoa naiselle ettei sieniä minun ruokaani mutta se oli mahdotonta että ymmärtääkö se. Näytin vielä listasta ja yritin vetää yli se sienet siitä tilauksesta. En sitten tilannut. Tilasin pelkän pyttipannun joka oli kyllä hyvää. Mutta suomee puhuvaa tarjoilijaa en saanut paikalle.
Juttu on niin paksua että ainoa mikä pitää paikkansa on se että sieniä on vedetty.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi listan pitäisi olla suomeksi, jos tuolla tyylilläkin asiakkaita on tarpeeksi?"
Ei niitä ole. Varsinkaan nykyisin. Aina on tilaa.
Istut 24/7 ikkunan takana vahtimassa? Aikamoista.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen ei siis kelpaa, teki töitä tai ei.
Kielen opettelu on VAIKEAA ja kestää kauan. Jos tuokin työntekijä on töissä 8 h päivässä, sen jälkeen hoitaa terveyttään liikunnalla, sosiaalisia suhteita, kotia, perhettä ja levätäkin pitäisi, niin ei kieltä opi ihan viikossa.
Toki jos jokainen Suomeen tulija saisi alussa ilmaisen kokopäiväisen suomen kurssin, niin sen voisi oppia muutamassa kuukaudessa. Mutta heidänkin pitää käydä töissä, joten aikaa kokopäiväiselle suomen opiskelulle ei ole. Siksi se voi viedä vuosia. Aivan kuten sinun englannin opettelu vei todennäköisesti 5-10 vuotta.
Tarjoilijan duuniin riittävän suomen taidon oppii halutessaan muutamassa viikossa. Eikä tarvitse edes kokopäiväisesti opiskella. Siinä kun ei kovin monimutkaista kieltä tarvitse käyttää. "Mitä saisi olla", "Kiitos", "Hyvää ruokahalua" "Haluatko jälkiruokaa" "Yhdessä vai erikseen" näillä pääsee jo alkuun. Muutama fraasi lisää ja ollaan jo ihan hyvällä tasolla.
opitko tarjoilijaksi muutamassa viikossa kun otetaan kieleksi vaikka arabia?
Aika moni vieraaseen maahan kielitaidottomana muuttava pystyy oppimaan perustason hyvinkin nopeaan tahtiin. Pakkohan se on, jos ympärillä kukaan ei osaa suomea tai englantia.
t. eri
Asun eurooppalaisessa valtiossa, jossa englannin osaaminen on heikkoa. Voin nimetä heti parikymmentä suomalaista, jotka ovat asuneet täällä 5-25 vuotta eivätkä osaa paikallista kieltä niin paljon, että voisivat tarjoilijana työskennellä. Uho on aina suurta, kunnes itse joutuukin siihen tilanteeseen.
No se, että sinä tunnet ihmisiä, joilla ei joko kapasiteetti tai halu riitä kielen opiskeluun, ei tarkoita, etteikö oppiminen tarvittaessa onnistuisi. 5 vuodessa oppii puhumaan kieltä jo niin sujuvasti, että pärjää huomattavasti tarjoilijan työtä vaativampaakin kielitaitoa vaativissa hommissa helposti. Tämä toki vaatii sitä, että henkilöllä on halua oppia kieli ja motivaatiota tehdä sen eteen töitä.
Kyseessä on myös ihmisiä joilla oli aito halu oppia sitä kieltä. Osa toki ei yrittänyt, mutta osa käy tunneillakin. Eikä opi. Edelleen, helppo sanoa kun ei itse ole siinä kuulustelutuolissa.
Mistä kuulustelutuolista puhut? Kyllähän ihan normaalissa arjessakin kielen 5 vuodessa oppii suhteellisen sujuvalle tasolle, jos vain käyttää kieltä aktiivisesti. Näin tapahtuu, vaikka olisi millainen taulapää. Arjessa sitä kieltä oppii itse asiassa merkittävästi paremmin kuin koulun penkillä. Minulla esim. oli englanti koulussa 5, kunnes kävin 4kk vaihdossa Lontoossa ja sainkin sitten jo 8-9 arvosanoja.
No tässä kuulustelutuolissa, että mikäs id iootti sinä olet kun et ole oppinut kieltä ajassa X (joka on jonkun itse keksimä aikaraja). Nämä ystäväni suhtautuvat kaikki kieleen positiivisesti, ja kaikki osaavat sanoa jotain. Mutta sujuvaksi eivät ole oppineet vaikka olisivat tunneilla käyneet ja parhaansa arjessa yrittäneet. Työt on englanniksi, suomeksi tai ruotsiksi, ja elämä on kuluttavaa ja väsyttävää. Kuinka moni ottaa työviikon päätteeksi kielioppikirjan käteensä?
Pointtinani on vain se että suomalaiset suureen ääneen vaativat ulkomaalaisilta kielitaitoa, mutta itsekään emme aina siihen pysty, vaikka yrittäisimme.
Unkarilainen jääkiekkoilija Balz Sebök tuli Suomeen osaamatta sanaakaan suomea. Osasi jo ensimmäisen kautensa jälkeen ihan riittävästi lauseita pärjätäkseen arjessa. Oppi kieltä käyttämällä sitä, ei lukemalla kielioppia. Ja oli varmasti kuluttavaa ja väsyttävää elää ammattiurheilijan elämää. Mutta kun oli motivaatiota, löytyi halu oppia suomea.
unkarin kieli on suomen sukulais kieli. kauan kestää yksi jääkiekko kausi?
No sillä ei ole mitään merkitystä, koska ovat kuitenkin kaksi täysin eri kieltä, joissa on täysin erilaiset kieliopit jne. Jääkiekkokausi kestää noin 9kk. Ja ei, nyt ei ollut puhe mistään 2 viikossa opittavista asioita. Siitä rupeat kuitenkin seuraavaksi vänkäämään.
unkari on helpompi kuin esim. kiina.
9kk ei ole muutama viikko kuten joku aloitti jänkäämisen tästä 300 viestiä sitten.
Nyt emme puhukaan kiinasta, vaan suomesta. Eikä kaikki liity siihen yhteen ja samaan viestiin, jossa sinä edelleenkin jumitat. Me muut menimme jo eteenpäin ja jatkoimme aiheesta, voiko ihminen oppia sujuvan arkikielen töiden ohella vai jäävätkö kaikki muutaman sanan tasolle vaikka asuisivat ko. massa vuosia.
Vastaat eri ihmiselle kuin alunperin.
Pienellä kaiken kirjoittava on aina sama henkilö. Ja tuossa vastattiin vain yhdelle kirjoittajalle eli sille, jonka viestiä lainattiin.
Aika ahkera tämä kaiken pienellä kirjoittaja kun vilkaset hieman muita ketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen opettelu on VAIKEAA ja kestää kauan. Jos tuokin työntekijä on töissä 8 h päivässä, sen jälkeen hoitaa terveyttään liikunnalla, sosiaalisia suhteita, kotia, perhettä ja levätäkin pitäisi, niin ei kieltä opi ihan viikossa.
Toki jos jokainen Suomeen tulija saisi alussa ilmaisen kokopäiväisen suomen kurssin, niin sen voisi oppia muutamassa kuukaudessa. Mutta heidänkin pitää käydä töissä, joten aikaa kokopäiväiselle suomen opiskelulle ei ole. Siksi se voi viedä vuosia. Aivan kuten sinun englannin opettelu vei todennäköisesti 5-10 vuotta.
Tarjoilijan duuniin riittävän suomen taidon oppii halutessaan muutamassa viikossa. Eikä tarvitse edes kokopäiväisesti opiskella. Siinä kun ei kovin monimutkaista kieltä tarvitse käyttää. "Mitä saisi olla", "Kiitos", "Hyvää ruokahalua" "Haluatko jälkiruokaa" "Yhdessä vai erikseen" näillä pääsee jo alkuun. Muutama fraasi lisää ja ollaan jo ihan hyvällä tasolla.
Olen eri, mutta tarvittaessa kyllä. Pelkästään Duolingoa pelaamalla oppii lainaamassasi viestissä mainitut fraasit muutamassa viikossa. Puhumattakaan, jos tosissaan opettelee. Tarjoilijan työssähän on se hyvä puoli, että ei tarvitse osata kirjoittaa ko. kieltä eli voi hypätä "aakkosten" opettelun väliin ja opetella vain ymmärtämään puhuttua kieltä ja sanomaan itse muutaman yksinkertaisen lauseen.
sulla ei ole hajuakaan käytännön tarjoilijan työstä tai arabian kielestä XD
No eipä ole sullakaan XDXDXD Etkä sen vertaa tajua, että kaikki ei ole yhtä rajoittuneita oppimiskyvyltään kuin sinä XDXDXDXD
olen asunut saudeissa 15 vuotta....
No et ole XDXDXDXDXDXDXDXDXD Jos olisit, tietäisit, että englannilla sielläkin hyvin pärjää.
väitit etten osaa arabiaa. osaan sitä erittäin hyvin.
Ketään ei kiinnosta. Nyt puhumme tarjoilijoiden SUOMEN kielen taidosta.
he ovat myös ihmisiä jotka oppii vieraan kielen onko empatia miten tuttu käsite?
Lukutaito ei näy olevan sinulle tuttu käsite.
ei niin. kuuntelen nämä tekstit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vieraaseen maahan kielitaidottomana muuttava pystyy oppimaan perustason hyvinkin nopeaan tahtiin. Pakkohan se on, jos ympärillä kukaan ei osaa suomea tai englantia.
t. eri
Asun eurooppalaisessa valtiossa, jossa englannin osaaminen on heikkoa. Voin nimetä heti parikymmentä suomalaista, jotka ovat asuneet täällä 5-25 vuotta eivätkä osaa paikallista kieltä niin paljon, että voisivat tarjoilijana työskennellä. Uho on aina suurta, kunnes itse joutuukin siihen tilanteeseen.
No se, että sinä tunnet ihmisiä, joilla ei joko kapasiteetti tai halu riitä kielen opiskeluun, ei tarkoita, etteikö oppiminen tarvittaessa onnistuisi. 5 vuodessa oppii puhumaan kieltä jo niin sujuvasti, että pärjää huomattavasti tarjoilijan työtä vaativampaakin kielitaitoa vaativissa hommissa helposti. Tämä toki vaatii sitä, että henkilöllä on halua oppia kieli ja motivaatiota tehdä sen eteen töitä.
Kyseessä on myös ihmisiä joilla oli aito halu oppia sitä kieltä. Osa toki ei yrittänyt, mutta osa käy tunneillakin. Eikä opi. Edelleen, helppo sanoa kun ei itse ole siinä kuulustelutuolissa.
Mistä kuulustelutuolista puhut? Kyllähän ihan normaalissa arjessakin kielen 5 vuodessa oppii suhteellisen sujuvalle tasolle, jos vain käyttää kieltä aktiivisesti. Näin tapahtuu, vaikka olisi millainen taulapää. Arjessa sitä kieltä oppii itse asiassa merkittävästi paremmin kuin koulun penkillä. Minulla esim. oli englanti koulussa 5, kunnes kävin 4kk vaihdossa Lontoossa ja sainkin sitten jo 8-9 arvosanoja.
No tässä kuulustelutuolissa, että mikäs id iootti sinä olet kun et ole oppinut kieltä ajassa X (joka on jonkun itse keksimä aikaraja). Nämä ystäväni suhtautuvat kaikki kieleen positiivisesti, ja kaikki osaavat sanoa jotain. Mutta sujuvaksi eivät ole oppineet vaikka olisivat tunneilla käyneet ja parhaansa arjessa yrittäneet. Työt on englanniksi, suomeksi tai ruotsiksi, ja elämä on kuluttavaa ja väsyttävää. Kuinka moni ottaa työviikon päätteeksi kielioppikirjan käteensä?
Pointtinani on vain se että suomalaiset suureen ääneen vaativat ulkomaalaisilta kielitaitoa, mutta itsekään emme aina siihen pysty, vaikka yrittäisimme.
Unkarilainen jääkiekkoilija Balz Sebök tuli Suomeen osaamatta sanaakaan suomea. Osasi jo ensimmäisen kautensa jälkeen ihan riittävästi lauseita pärjätäkseen arjessa. Oppi kieltä käyttämällä sitä, ei lukemalla kielioppia. Ja oli varmasti kuluttavaa ja väsyttävää elää ammattiurheilijan elämää. Mutta kun oli motivaatiota, löytyi halu oppia suomea.
unkarin kieli on suomen sukulais kieli. kauan kestää yksi jääkiekko kausi?
No sillä ei ole mitään merkitystä, koska ovat kuitenkin kaksi täysin eri kieltä, joissa on täysin erilaiset kieliopit jne. Jääkiekkokausi kestää noin 9kk. Ja ei, nyt ei ollut puhe mistään 2 viikossa opittavista asioita. Siitä rupeat kuitenkin seuraavaksi vänkäämään.
unkari on helpompi kuin esim. kiina.
9kk ei ole muutama viikko kuten joku aloitti jänkäämisen tästä 300 viestiä sitten.
Nyt emme puhukaan kiinasta, vaan suomesta. Eikä kaikki liity siihen yhteen ja samaan viestiin, jossa sinä edelleenkin jumitat. Me muut menimme jo eteenpäin ja jatkoimme aiheesta, voiko ihminen oppia sujuvan arkikielen töiden ohella vai jäävätkö kaikki muutaman sanan tasolle vaikka asuisivat ko. massa vuosia.
Puhumme uuden kielen oppimisesta ja asiakkaan ymmärtämis kyvystä miten kauan vaaditaan uuden kielen opiskelua jotta voi toimia työelämässä.
Joidenkin on vaikea myöntää että muutama kuukausikaan ei siihen riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
mutta suomalaiselle muutamassa viikossa arabian oppiminen siten että voi tehdä töitä on mahdottomuus.
Miksi suomalaisen pitäisi oppia arabiaa muutamassa viikossa? Ei se toki mahdotonta ole, jos kapasiteettia on enemmän kuin sinulla, jolla tuo äidinkielen taitokin näyttää olevan kovin heikolla tolalla.
"Tarjoilijan duuniin riittävän suomen taidon oppii halutessaan muutamassa viikossa. Eikä tarvitse edes kokopäiväisesti opiskella."
näin väitettiin aiemmin. kun pöytä käännetään toiste päin kummasti ei opita vierasta kieltä kahdessa viikossa.
miksi aloit henkilökohtaisella tasolla herjaamaan? etkö osaa keskustella aiheesta asiallisesti?
1. Tuo väite on totta
2. Kaksi viikkoa on eri asia kuin muutama viikko (muutama voi olla vaikka 7 tai enemmänkin, jolloin puhutaan jo kuukausista)
3. Kahdessa viikossakin pystyy oppimaan perusfraasit, jos aikaa ja halua on. (periaatteessa jopa yhdessä illassa, jos ei syvempää ymmärrystä haeta).
muutama (10)[1]
(indefiniittinen) vähäinen määrä laskettavissa olevia kohteita, joiden tarkkaa lukumäärää puhuja ei tiedä tai ilmaise.
eli vähäinen määrä viikkoja onkin kasvanut nyt useaksi vuodeksi?
jos kieli on täysin vieras niin tarjoilijaksi pääsee kun on sen vuoden vähintään opiskellut.
No sinun päässäsi näköjään kasvoi. Lainaamassasi viestissä puhutaan viikoista ja kuukausista, ei vuosista.
eli puhutaan alle vuodessa voi oppia vieraan kielen ja toimia vieraassa maassa tarjoilijana?
No helposti voi siinä määrin, mitä Amarillon tarjoilijana tarvitsee osata. Ei ole nimittäin mitään rakettitiedettä se homma. Jokainenhan sitä uuteen työpaikkaan mennessä opettelee uutta termistöä. Miksi ei pystyisi samalla oppimaan uutta kieltä?
oppisitko sinä esimerkiksi japanin tai kiinan kielen? tämän lisäksi osaat vastata asiakkaan kysymyksiin kuten missä otto automaatti? onko ruoassa x aines osaa koska olen allerginen sille? jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmia käyttää englantia, mutta olen silti ap:n kanssa samaa mieltä. Ainakin osittain.
Työntekijän olisi hyvä opetella ainakin muutamia suomenkielisiä sanoja, kiitos, ole hyvä ja vaikkapa muutama juoma ja ruoka noin ensialkuun ja jatkaa sitten suomenkielen opettelua lisää.
Tämän lisäksi työntekijän pitää ehdottomasti osata sujuvaa englantia, jos hän ei osaa lainkaan suomea!
Asiakkaiden pitää rohkaistua antamaan palautetta, koska muutenhan asia ei korjaudu. Jos tulee vääriä juomia, sanotaan heti. Ei tarvitse huutaa tai räyhätä, vaan neutraalisti ilmoittaa asiasta. Jos koko homma on katastrofaalinen ja kielimuuri haittaa palvelua, palautetta omistajille.
Ja syy miksi olen samaa mieltä: minä osaan kieliä, mutta kaikki eivät osaa. Esim. monet vanhemmat ihmiset eivät puhu lainkaan edes sitä englantia. Siellä voi olla pari sanaa ruotsia ja saksaa muistissa, mutta siinäpä se. Ja jos ihminen ei voi kielitaidon puutteen takia mennä ravintolaan tai saamaan muuta palvelua, hän on eriarvoisessa asemassa.
Paljon voimia vanhuksille tähän todella rankkaan tilanteeseen, jossa maksimissaan kymmenkunta ravintolaa koko Suomessa on sellaisia, joissa eivät voi asioida. Kyllä on kova elämä heillä :D
No tämähän yleistyy koko ajan, ja jopa terveydenhoitoalalla, kuten ketjussa on useaan otteeseen mainittu.
persujen propaganda on se mikä yleistyy. onneksi ei ihmiset mene vipuun.
-terveydenhoitaja.
Viimeksi tänään äitini puhui venäläisen lääkärin kanssa, joka ei oikein ymmärtänyt, mitä äitini yritti selittää.
ei voinut olla venäläinen. ehkä suomen venäläinen ellei äitisi käynyt pietarissa.
minullakin on välillä vaikeuksia ymmärtää suomalaisia vaikka olen syntyperäinen suomalainen.
No suomen venäläinen sitten, en tiedä terminologiaa, puhui hyvin epäselvää suomea kuitenkin ja nimi oli stereotyyppinen venäläinen nimi tyyliin Ljudmila. En minä tiedä, mistä hän on kotoisin alunperin.
Mutta sovitaan että kaikki on aina asiakkaiden ja potilaiden vika, asiakaspalvelijoissa ja lääkäreissä ja näiden kielitaidossa ei ole ikinä mitään vikaa.
Ei voi olla vikaa koska muuten ei voisi toimia Suomessa lääkärinä.
Ja kas, kuitenkin toimii! Ihan terveyskeskuksessa!
eli osaa suomea.
Käyttäydyn hyvin, älä huoli :D