Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amarillossa tarjoilija ei puhunut suomea ollenkaan, olenko kohtuuton jos mielestäni Suomessa minulla on oikeus asioida suomen kielellä.

Vierailija
27.07.2022 |

Tuuttasinkin jo otsikkoon asian. Meni oikeasti fiilikset kun tarjoilija puhui huonoa englantia, ei suomea lainkaan. En tiedä mikä hänen äidinkielensä sitten mahtoi olla. En haluaisi suomalaisena Suomessa ravintolassa joutua kielimuurin takia ongelmiin. Esimerkiksi juomat nyt menivät tilauksessamme väärin, mutta en jaksanut alkaa setvimään rallienglannilla asiaa. Paha maku jäi koko reissusta.

Kommentit (1200)

Vierailija
601/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ravintolapäällikkönä, palkkaus tilanteessa etusijalle menee kyllä suomea osaavat työntekijät, mutta niistä on ollut huutava pula jo pidempään, eli jos haluan että ravintolassa on palvelua, niin on pakko palkata sitä mitä on.

Tulkaa töihin, tai vinkatkaa lapsenne ja naapurinne ravintoloihin töihin. Tai koittakaa kestää se englanti. Hyvällä asenteella pääsee jo pitkälle. Ei sen tarjoilijan kanssa niin paljoa tarvitse keskustella että sen niin paljon pitäisi haitata illanviettoa. Kirjoittakaa tilauksenne vaikka hänelle paperille jotta menee oikein. 

Muistakaa että ravintola-alan konkareillakin tulee joskus stipluja tilauksissa, ei sitä kukaan tarkoituksella tee, ja ne saadaan yleensä korjattua. 

Osaavia työntekijöitä saa, kun ei roikuta ihmisiä nollatuntisopimuksilla eikä maksa alle minimitason palkkaa. Oletko ravintolapäällikkönä koskaan tullut ajatelleeksi sitä?

Vierailija
602/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin vaihtanut ravintolaa. Voin tehdä tilauksen englanniksi, jos tarjoilija ei suomea osaa, mutta tilauksen pitää tulla oikein. En ala kielitaidottomuuden takia pilaamaan iltaani. Se olisi heippa!

Kukaan ei jäisi kaipaamaan, eli tervemenoa.

Etenkään minä en jäisi kaipaamaan. Tervemenoa ravintolat, joissa ei hallita asiakaspalvelua!

Asiakaspalvelua voi harjoittaa muutenkin kuin suomenkielellä. Sitä yllättävän harva perussuomalainen näyttää tajuavan, kun huutaa asiakaspalvelun puutteesta, jos ei saa tahtoaan kielen suhteen läpi. Älä vaan matkusta ulkomaille ikinä. Siellä kun kukaan ei osaa tätä sinun versiotasi asiakaspalvelusta :D

Suurimmassa osassa maailmaa ei saa palvelua suomen eikä englannin kielillä. Kyse on kohteen valinnasta. Suomessa voi odottaa saavansa palvelua kotimaisilla kielillä.

Voihan sitä odottaa vaikka hammaskeijua tulevaksi. Aina vaan ei käy niin kuin itse odottaa. Kyse on kohteen valinnasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että se Amarillo on espanjaa ja tarkoittaa keltaista. Siellä ei tarjoilla suomalaista ruokaa. Ruoilla on myös espanjankieliset nimet. Miten tärkeää se on tilata se yksi bisse niiden fajitoiden seuraksi suomen kielellä?

"Periaatteen vuoksi" No tuolla asenteella kannattanee jäädä kotiin laittamaan ruokaa ja tarjoilemaan puolisolle omalla kielellä. 

Vierailija
604/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ravintolapäällikkönä, palkkaus tilanteessa etusijalle menee kyllä suomea osaavat työntekijät, mutta niistä on ollut huutava pula jo pidempään, eli jos haluan että ravintolassa on palvelua, niin on pakko palkata sitä mitä on.

Tulkaa töihin, tai vinkatkaa lapsenne ja naapurinne ravintoloihin töihin. Tai koittakaa kestää se englanti. Hyvällä asenteella pääsee jo pitkälle. Ei sen tarjoilijan kanssa niin paljoa tarvitse keskustella että sen niin paljon pitäisi haitata illanviettoa. Kirjoittakaa tilauksenne vaikka hänelle paperille jotta menee oikein. 

Muistakaa että ravintola-alan konkareillakin tulee joskus stipluja tilauksissa, ei sitä kukaan tarkoituksella tee, ja ne saadaan yleensä korjattua. 

Osaavia työntekijöitä saa, kun ei roikuta ihmisiä nollatuntisopimuksilla eikä maksa alle minimitason palkkaa. Oletko ravintolapäällikkönä koskaan tullut ajatelleeksi sitä?

Paitsi, ettei saa kun me osaavat vaihdoimme 2v kestäneiden lomautusten aikana alaa. 

t. osaava ex-ravintolatyöntekijä

Vierailija
605/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin vaihtanut ravintolaa. Voin tehdä tilauksen englanniksi, jos tarjoilija ei suomea osaa, mutta tilauksen pitää tulla oikein. En ala kielitaidottomuuden takia pilaamaan iltaani. Se olisi heippa!

Etenkään minä en jäisi kaipaamaan. Tervemenoa ravintolat, joissa ei hallita asiakaspalvelua!

Asiakaspalvelua voi harjoittaa muutenkin kuin suomenkielellä. Sitä yllättävän harva perussuomalainen näyttää tajuavan, kun huutaa asiakaspalvelun puutteesta, jos ei saa tahtoaan kielen suhteen läpi. Älä vaan matkusta ulkomaille ikinä. Siellä kun kukaan ei osaa tätä sinun versiotasi asiakaspalvelusta :D

Suurimmassa osassa maailmaa ei saa palvelua suomen eikä englannin kielillä. Kyse on kohteen valinnasta. Suomessa voi odottaa saavansa palvelua kotimaisilla kielillä.

Mieluiten tietysti suomen tai ruotsin kielellä, mutta englantikin käy, jos tarjoilija ei tosiaan osaa muuta. Mutta se englanti pitää sitten osata kunnolla, eikä kuten ap:n tapauksessa. Kyse on ihan asiakkaan turvallisuudestakin, esim. tarjoilijan pitää ymmärtää allergiat. Itse en kuuntelisi sekuntiakaan mitään tankeroenglantia puhuvaa tarjoilijaa. Olen palveltavana, enkä kielikouluttamassa.

Vierailija
606/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa odottaa, mutta jos odotus ei toteudu, se ei ole mikään henkilökohtainen loukkaus.

Vierailija
607/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että se Amarillo on espanjaa ja tarkoittaa keltaista. Siellä ei tarjoilla suomalaista ruokaa. Ruoilla on myös espanjankieliset nimet. Miten tärkeää se on tilata se yksi bisse niiden fajitoiden seuraksi suomen kielellä?

"Periaatteen vuoksi" No tuolla asenteella kannattanee jäädä kotiin laittamaan ruokaa ja tarjoilemaan puolisolle omalla kielellä. 

Tällä logiikalla Ranskassa ei tartte osata ranskaa, jos myy hampurilaisia tai pizzaa.

Vierailija
608/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomessa pitää suomea osata asiakaspalvelussa puhua. Ihan naurettava maa kun kaikki on ok. Olen itse asunut ulkomailla pari kymmentä vuotta ja ei todellakaan olisi ollut ok pelkällä englannilla tehdä töitä.

Meni täällä BurgerKingiin niin tänään ei ole vuorossa suomenkielistä kyltti. Naurettavaa.

Miten vaikeaa se Double Cheese Burger on sanoa englanniksi? Sehän sen nimi on suomeksikin :D

Ollaan tyhmiä Suomessa kun nähdään normaalina tällainenkin.  Kyllä sen asiakaspalvelijan pitää muutakin osata ymmärtää ja työntekijältä voida kysyä omalla äidinkielellä asioita.  Hyväksytään kaikki tässä maassa.

No miksi et työssäsi palvele ihmisiä arabiaksi, somaliksi, kurdiksi, viroksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi ja mikä nyt kenenkin äidinkieli sattuu olemaan? Sinunkin pitää osata vastata asiaakaan ÄIDINKIELELLÄ, jos sitä kerran muiltakin vaadit. 

Asuin parikymmentä vuotta ulkomailla, pääsin töihin kun opin paikallisen kielen ja se oli oikein minustakin. Kyllä sen kielen oppii lyhyessä ajassa jos siihen panostaa.  Olen siis tuo joka kritisoi. Ei täällä kaikki vähemmän opiskelleet osaa englantia eikä tarvitse kun Suomi on kotimaa ja Suomen virallisia kieliä on suomi ja ruotsi. 

Olet siis sitä mieltä, että ulkomaalaisen on hyvä enemmin loisia sossun rahoilla suomea tankkaamassa kuin maksaa veroja ja oma elämisensä työllä, jota hän vallan hyvin pystyy tekemään ilman suomen kielen opintoja. Minusta suomalaisena veronmaksajana tuo ei ole ollenkaan hyvä malli. Nyt jo liikaa passataan muualta tulleita. Töihin vaan! Siellä se kielitaitokin karttuu paremmin kuin koton nyhjäämällä. 

Pitäisikö sinun mielestäsi sitten samalla logiikalla hyväksyä ulkomaalaisia muutenkin töihin puutteellisella ammattitaidolla, etteivät vaan pääse "loisimaan"?

Ammattitaitoon ei tarvita suomen kielen taitoa. Kielitaito on eri asia kuin ammattitaito. Se suomea osaamaton tarjoilija on voinut toimia kotimaassaan ko. tehtävissä jo ennen kuin sinä synnyit. Se, ettei hän nyt juuri sinun äidinkieltäsi satu osaamaan, ei vähennä hänen ammattitaitoaan yhtään. 

Mitä luulet, olenko yhtä pätevä tarjoilija Ranskassa ilman ranskan taitoa kuin ranskaa osaavat tarjoilijat?

No sinä et ole pätevä tarjoilija yhtään missään. Mutta noin teoriassa ilman ranskaakin voi olla Ranskassa pätevä tarjoilija. Ei sielläkään lähimaillekaan kaikki ihmiset ranskaa puhu. 

Vierailija
609/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelu ei ole kielestä kiinni. Sinä saat valita mihin menet asiakkaaksi, palvelun tarjoaja saa valita millä kielellä palvelee.

Eikö? Mitäs jos se tarjoilija ei ymmärrä suomen, ruotsin tai englannin kielellä, että olen allerginen kalalle? Ja tuokin minulle annoksen, jossa onkin kalaa jossain muodossa. Kyse on myös turvallisuudesta.

Vierailija
610/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kävi mulle Turussa. 1700-luvun kahvila apteekkimuseon sisäpihalla. Ei sopinut tunnelmaan.

Vierailija
611/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla Ranskassa ei tartte osata ranskaa, jos myy hampurilaisia tai pizzaa.

Ranskassa on nykyään paikkoja joissa ei puhuta ranskaa. Olen käynytkin yhdessä sellaisessa ja olin ikionnellinen kun tarjoilija puhuikin englantia.

Vierailija
612/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilaan bissen Amarillossa espanjaksi, niin saankohan sen? Vinkki: oikea tapa ei ole "Una cerveza, por favor".

Vierailija
613/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttämättä ei tarvitsekaan. Ei moni work&travel-tyyppikään osaa kuin englantia ja silti saavat töitä myös ei-englanninkielistä maista nimenomaan ns. hospa-alalta eli tarjoilijana jne. Niissä on monissa maissa vielä huutavampi pula tekijöistä kuin täällä meillä. Tiedän, koska tuttava on paraikaa kiertelemässä Eurooppaa tehden töitä milloin missäkin maassa. 

Vierailija
614/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelu ei ole kielestä kiinni. Sinä saat valita mihin menet asiakkaaksi, palvelun tarjoaja saa valita millä kielellä palvelee.

Eikö? Mitäs jos se tarjoilija ei ymmärrä suomen, ruotsin tai englannin kielellä, että olen allerginen kalalle? Ja tuokin minulle annoksen, jossa onkin kalaa jossain muodossa. Kyse on myös turvallisuudesta.

Sitten et voi syödä sellaisessa ravintolassa. Yksinkertaista.

Vierailija
615/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomessa pitää suomea osata asiakaspalvelussa puhua. Ihan naurettava maa kun kaikki on ok. Olen itse asunut ulkomailla pari kymmentä vuotta ja ei todellakaan olisi ollut ok pelkällä englannilla tehdä töitä.

Meni täällä BurgerKingiin niin tänään ei ole vuorossa suomenkielistä kyltti. Naurettavaa.

Miten vaikeaa se Double Cheese Burger on sanoa englanniksi? Sehän sen nimi on suomeksikin :D

Ollaan tyhmiä Suomessa kun nähdään normaalina tällainenkin.  Kyllä sen asiakaspalvelijan pitää muutakin osata ymmärtää ja työntekijältä voida kysyä omalla äidinkielellä asioita.  Hyväksytään kaikki tässä maassa.

No miksi et työssäsi palvele ihmisiä arabiaksi, somaliksi, kurdiksi, viroksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi ja mikä nyt kenenkin äidinkieli sattuu olemaan? Sinunkin pitää osata vastata asiaakaan ÄIDINKIELELLÄ, jos sitä kerran muiltakin vaadit. 

Asuin parikymmentä vuotta ulkomailla, pääsin töihin kun opin paikallisen kielen ja se oli oikein minustakin. Kyllä sen kielen oppii lyhyessä ajassa jos siihen panostaa.  Olen siis tuo joka kritisoi. Ei täällä kaikki vähemmän opiskelleet osaa englantia eikä tarvitse kun Suomi on kotimaa ja Suomen virallisia kieliä on suomi ja ruotsi. 

Olet siis sitä mieltä, että ulkomaalaisen on hyvä enemmin loisia sossun rahoilla suomea tankkaamassa kuin maksaa veroja ja oma elämisensä työllä, jota hän vallan hyvin pystyy tekemään ilman suomen kielen opintoja. Minusta suomalaisena veronmaksajana tuo ei ole ollenkaan hyvä malli. Nyt jo liikaa passataan muualta tulleita. Töihin vaan! Siellä se kielitaitokin karttuu paremmin kuin koton nyhjäämällä. 

Pitäisikö sinun mielestäsi sitten samalla logiikalla hyväksyä ulkomaalaisia muutenkin töihin puutteellisella ammattitaidolla, etteivät vaan pääse "loisimaan"?

Ammattitaitoon ei tarvita suomen kielen taitoa. Kielitaito on eri asia kuin ammattitaito. Se suomea osaamaton tarjoilija on voinut toimia kotimaassaan ko. tehtävissä jo ennen kuin sinä synnyit. Se, ettei hän nyt juuri sinun äidinkieltäsi satu osaamaan, ei vähennä hänen ammattitaitoaan yhtään. 

Mitä luulet, olenko yhtä pätevä tarjoilija Ranskassa ilman ranskan taitoa kuin ranskaa osaavat tarjoilijat?

No sinä et ole pätevä tarjoilija yhtään missään. Mutta noin teoriassa ilman ranskaakin voi olla Ranskassa pätevä tarjoilija. Ei sielläkään lähimaillekaan kaikki ihmiset ranskaa puhu. 

Ne, jotka ei Ranskassa puhu ranskaa, ei saa töitä tarjoilijana.

Vierailija
616/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et voi syödä sellaisessa ravintolassa. Yksinkertaista.

Eli kannattaa etukäteen varmistaa, että paikalla on kielitaitoista henkilökuntaa. Harmi.

Vierailija
617/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Meni heti poikottiin tuo paikka.

Vierailija
618/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ei ole sen tarjoilijan ongelma. Sinä valitsit palvelun kielellä, jota et osaa. Sinä olet vastuussa siitä, mitä siitä seuraa. Et sinä kreikassakaan voi huutaa suomen tai englannin kielen perään, jos menet ravintolaan, jossa palvelua saa vain kreikaksi. Silloin tilaat sokkona ja otat riskin tai menet muualle. Aikuinen ihminen on itse vastuussa turvallisuudestaan. 

Vierailija
619/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka ei Ranskassa puhu ranskaa, ei saa töitä tarjoilijana.

Kyllä saavat monessakin paikassa. Tästä on turha väitellä. Ranskakin on muuttunut ja kansainvälistynyt.

Vierailija
620/1200 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten tietysti suomen tai ruotsin kielellä, mutta englantikin käy, jos tarjoilija ei tosiaan osaa muuta. Mutta se englanti pitää sitten osata kunnolla, eikä kuten ap:n tapauksessa. Kyse on ihan asiakkaan turvallisuudestakin, esim. tarjoilijan pitää ymmärtää allergiat. Itse en kuuntelisi sekuntiakaan mitään tankeroenglantia puhuvaa tarjoilijaa. Olen palveltavana, enkä kielikouluttamassa.

Olet syömässä, et palveltavana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme