Amarillossa tarjoilija ei puhunut suomea ollenkaan, olenko kohtuuton jos mielestäni Suomessa minulla on oikeus asioida suomen kielellä.
Tuuttasinkin jo otsikkoon asian. Meni oikeasti fiilikset kun tarjoilija puhui huonoa englantia, ei suomea lainkaan. En tiedä mikä hänen äidinkielensä sitten mahtoi olla. En haluaisi suomalaisena Suomessa ravintolassa joutua kielimuurin takia ongelmiin. Esimerkiksi juomat nyt menivät tilauksessamme väärin, mutta en jaksanut alkaa setvimään rallienglannilla asiaa. Paha maku jäi koko reissusta.
Kommentit (1200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihtoehtona on englantia puhuva tarjoilija tai ei tarjoilijaa ollenkaan, valinta on helppo.
Kyllä, valitsen ei tarjoilijaa ollenkaan.
Ja osaan kyllä englantia, kyse on periaatteesta. Paikka menee heti boikottiin jos siellä ei puhuta suomea.
Onneksi ketään ei sinun boikkottisi hetkauta mihinkään suuntaan. Asiakasvalikoima vain paranee, kun juntti poistuu paikalta.
Ketä ad hominemisi hyödyttää? Mitä keskustelua tuo on olevinaan?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kerrankin voisi käyttää ulkomaita esimerkkinä kuten ranskaa niin tuulet vain humisevat puissa. Onko taas niin että otetaan ne huonot puolet eikä poimita hyviä. Ravintolalupaa ei myönnetä tai se perutaan jos ravintolasta ei saa suomenkielistä palvelua. Ketä minun pitää äänestää että tämä toteutuu?
Ranskassa on paljon ravintoloita, joissa ei palvella ranskaksi. Tervetuloa 2020-luvulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihtoehtona on englantia puhuva tarjoilija tai ei tarjoilijaa ollenkaan, valinta on helppo.
Ja osaan kyllä englantia, kyse on periaatteesta. Paikka menee heti boikottiin jos siellä ei puhuta suomea.
Onneksi ketään ei sinun boikkottisi hetkauta mihinkään suuntaan. Asiakasvalikoima vain paranee, kun juntti poistuu paikalta.
PUHU PELLE SUOMEA!!! Sitähän sinä muiltakin vaadit!
Juttu lienee siitä että osalle meistä pakkoenglanti on yksinkertaisesti huonoa palvelua. Ravintolassa syönti on kokonaiselämys, johon kuuluu ruoka, miljöö, ehkä musiikki, tuoksut jne. Tarjoilijan käytös on osa sitä. Jos asiakas kokee, että joutuu joustamaan ja vaivautumaan tarjoilijan takia, niin kyllähän se ongelma on.
Itseäni ei haittaisi enganti, jos vaikka aluksi kysyttäisiin käykö englanninkielinen palvelu, vai haluanko suomea. Eikä se haittaisi, jos tarjoilija yrittäisi puhua suomea sen mitä osaa ja sovittaisiin yhdessä että englannilla tullaan parhaiten toimeen. Tai varmaan taipuisin, mikäli ravintola tarjoaisi ainutlaatuisen ruokaelämyksen (mitä amarillo ei tarjoa). Tai jos hinta olisi vaikka 50% alempi kuin vastaavilla.
Mutta outoa ajatella, että hyväksyisin noin vain sen, että minä joudun joustamaan maksavana asiakkaana yleisestä poikkeavaan linjaan.
Normaalisti huonompaa palvelua tarjoava toimija katoaa markkinoilta kannattamattomana ja näin yrittäjillä on jonkunlainen paine pitää tuote ja palvelu tasokkaana. Ongelma on niissä ihmisissä, joilla on jotain ihmeellisiä ajatusmalleja ja näillä sitten pidetään huonoja yrityksiä pystyssä. Kuten, että englanninkielinen palvelu jossain paikassa tekee siitä internätsönäl. Ja he ovat avarakatseisia ja varsinaisia maailmankansalaisia, kun oikein osaavat asioida siellä ja tämä siis tapahtuu jossain... Hesassa amarillossa?. Tai, että ulkomaalainen yrittäjä/tarjoilija/tuote tekee paikasta automaattisesti laadukkaamman. Öö, oletteko ikinä käyneet ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullisen naurattavaa vaatia palvelua suomeksi, vaikka ei itsekään osaa kirjoittaa suomea. Eikä edes käyttää suomenkielisiä termejä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kerrankin voisi käyttää ulkomaita esimerkkinä kuten ranskaa niin tuulet vain humisevat puissa. Onko taas niin että otetaan ne huonot puolet eikä poimita hyviä. Ravintolalupaa ei myönnetä tai se perutaan jos ravintolasta ei saa suomenkielistä palvelua. Ketä minun pitää äänestää että tämä toteutuu?
Minä osaan äänestää Kokoomusta, joka turvaa elinkeinonharjoittajien oikeudet ja takaa taloudellista toimeliaisuutta tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomessa pitää suomea osata asiakaspalvelussa puhua. Ihan naurettava maa kun kaikki on ok. Olen itse asunut ulkomailla pari kymmentä vuotta ja ei todellakaan olisi ollut ok pelkällä englannilla tehdä töitä.
Meni täällä BurgerKingiin niin tänään ei ole vuorossa suomenkielistä kyltti. Naurettavaa.
Miten vaikeaa se Double Cheese Burger on sanoa englanniksi? Sehän sen nimi on suomeksikin :D
Ollaan tyhmiä Suomessa kun nähdään normaalina tällainenkin. Kyllä sen asiakaspalvelijan pitää muutakin osata ymmärtää ja työntekijältä voida kysyä omalla äidinkielellä asioita. Hyväksytään kaikki tässä maassa.
No miksi et työssäsi palvele ihmisiä arabiaksi, somaliksi, kurdiksi, viroksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi ja mikä nyt kenenkin äidinkieli sattuu olemaan? Sinunkin pitää osata vastata asiaakaan ÄIDINKIELELLÄ, jos sitä kerran muiltakin vaadit.
Mielestäsi ei ole siis mitään eroa valtakielellä ja kaikilla näillä muilla äidinkielillä? Suomihan ei ole mikään erityisen monikulttuurinen ja monikielinen maa. Suomenkielisiä on jotain 86% ihmisistä, ruotsinkielisiä jotain 5%. Saamenkielisten määrää en muista, mutta vieraista kielistä suurimmat ovat venäjä ja viro, ja kaikkia noita muita on ihan pikkuruinen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Juttu lienee siitä että osalle meistä pakkoenglanti on yksinkertaisesti huonoa palvelua. Ravintolassa syönti on kokonaiselämys, johon kuuluu ruoka, miljöö, ehkä musiikki, tuoksut jne. Tarjoilijan käytös on osa sitä. Jos asiakas kokee, että joutuu joustamaan ja vaivautumaan tarjoilijan takia, niin kyllähän se ongelma on.
Itseäni ei haittaisi enganti, jos vaikka aluksi kysyttäisiin käykö englanninkielinen palvelu, vai haluanko suomea. Eikä se haittaisi, jos tarjoilija yrittäisi puhua suomea sen mitä osaa ja sovittaisiin yhdessä että englannilla tullaan parhaiten toimeen. Tai varmaan taipuisin, mikäli ravintola tarjoaisi ainutlaatuisen ruokaelämyksen (mitä amarillo ei tarjoa). Tai jos hinta olisi vaikka 50% alempi kuin vastaavilla.
Mutta outoa ajatella, että hyväksyisin noin vain sen, että minä joudun joustamaan maksavana asiakkaana yleisestä poikkeavaan linjaan.
Normaalisti huonompaa palvelua tarjoava toimija katoaa markkinoilta kannattamattomana ja näin yrittäjillä on jonkunlainen paine pitää tuote ja palvelu tasokkaana. Ongelma on niissä ihmisissä, joilla on jotain ihmeellisiä ajatusmalleja ja näillä sitten pidetään huonoja yrityksiä pystyssä. Kuten, että englanninkielinen palvelu jossain paikassa tekee siitä internätsönäl. Ja he ovat avarakatseisia ja varsinaisia maailmankansalaisia, kun oikein osaavat asioida siellä ja tämä siis tapahtuu jossain... Hesassa amarillossa?. Tai, että ulkomaalainen yrittäjä/tarjoilija/tuote tekee paikasta automaattisesti laadukkaamman. Öö, oletteko ikinä käyneet ulkomailla?
Olemmehan me. Sielläkin asiointikieli on...*rummunpärinää*.... ENGLANTI! Yllättikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomessa pitää suomea osata asiakaspalvelussa puhua. Ihan naurettava maa kun kaikki on ok. Olen itse asunut ulkomailla pari kymmentä vuotta ja ei todellakaan olisi ollut ok pelkällä englannilla tehdä töitä.
Meni täällä BurgerKingiin niin tänään ei ole vuorossa suomenkielistä kyltti. Naurettavaa.
Miten vaikeaa se Double Cheese Burger on sanoa englanniksi? Sehän sen nimi on suomeksikin :D
Ollaan tyhmiä Suomessa kun nähdään normaalina tällainenkin. Kyllä sen asiakaspalvelijan pitää muutakin osata ymmärtää ja työntekijältä voida kysyä omalla äidinkielellä asioita. Hyväksytään kaikki tässä maassa.
No miksi et työssäsi palvele ihmisiä arabiaksi, somaliksi, kurdiksi, viroksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi ja mikä nyt kenenkin äidinkieli sattuu olemaan? Sinunkin pitää osata vastata asiaakaan ÄIDINKIELELLÄ, jos sitä kerran muiltakin vaadit.
Mielestäsi ei ole siis mitään eroa valtakielellä ja kaikilla näillä muilla äidinkielillä? Suomihan ei ole mikään erityisen monikulttuurinen ja monikielinen maa. Suomenkielisiä on jotain 86% ihmisistä, ruotsinkielisiä jotain 5%. Saamenkielisten määrää en muista, mutta vieraista kielistä suurimmat ovat venäjä ja viro, ja kaikkia noita muita on ihan pikkuruinen määrä.
Siinä tapauksessa ei, jos vaadit, että palvelua pitää saada äidinkielellä. Sinun kannattaa opetella tätä omaa äidinkieltäsi hieman laajemmin, jos haluat ruveta vääntämään asioista. Äidinkieli on eri asia kuin suomen kieli, vaikka osalle ihmisitä suomen kieli on äidinkieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin parikymmentä vuotta ulkomailla, pääsin töihin kun opin paikallisen kielen ja se oli oikein minustakin. Kyllä sen kielen oppii lyhyessä ajassa jos siihen panostaa. Olen siis tuo joka kritisoi. Ei täällä kaikki vähemmän opiskelleet osaa englantia eikä tarvitse kun Suomi on kotimaa ja Suomen virallisia kieliä on suomi ja ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin parikymmentä vuotta ulkomailla, pääsin töihin kun opin paikallisen kielen ja se oli oikein minustakin. Kyllä sen kielen oppii lyhyessä ajassa jos siihen panostaa. Olen siis tuo joka kritisoi. Ei täällä kaikki vähemmän opiskelleet osaa englantia eikä tarvitse kun Suomi on kotimaa ja Suomen virallisia kieliä on suomi ja ruotsi.
Miksi et sitten kritisoi sitä, että Amarillossa ei palvella kaikkia ruotsiksi? Miksi suomella pitää kaksikielisessä maassa olla erityisasema?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla kriteereillä jäisi isolta osalta suomalaisistakin paikka saamatta. Kun ei sitä ruotsia ole viitsitty opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Itse ravintolapäällikkönä, palkkaus tilanteessa etusijalle menee kyllä suomea osaavat työntekijät, mutta niistä on ollut huutava pula jo pidempään, eli jos haluan että ravintolassa on palvelua, niin on pakko palkata sitä mitä on.
Tulkaa töihin, tai vinkatkaa lapsenne ja naapurinne ravintoloihin töihin. Tai koittakaa kestää se englanti. Hyvällä asenteella pääsee jo pitkälle. Ei sen tarjoilijan kanssa niin paljoa tarvitse keskustella että sen niin paljon pitäisi haitata illanviettoa. Kirjoittakaa tilauksenne vaikka hänelle paperille jotta menee oikein.
Muistakaa että ravintola-alan konkareillakin tulee joskus stipluja tilauksissa, ei sitä kukaan tarkoituksella tee, ja ne saadaan yleensä korjattua.
Tässähän on perimmäinen syy se että palkat on laitettu niin pieniksi ja työehdot että ei löydy tekijöitä. Siksi suomea puhumattomat palkataan ja tämän pitäisi olla ok asiakkaille että englanninkieli riittää.
Minulta menisi kyllä fiilikset jos jostain syystä löytäisin itseni Amarillosta. Ihan sama mitä kieltä tarjoilija puhuisi tai puhuisiko ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että ulkomaalaisen on hyvä enemmin loisia sossun rahoilla suomea tankkaamassa kuin maksaa veroja ja oma elämisensä työllä, jota hän vallan hyvin pystyy tekemään ilman suomen kielen opintoja. Minusta suomalaisena veronmaksajana tuo ei ole ollenkaan hyvä malli. Nyt jo liikaa passataan muualta tulleita. Töihin vaan! Siellä se kielitaitokin karttuu paremmin kuin koton nyhjäämällä.
Olisin vaihtanut ravintolaa. Voin tehdä tilauksen englanniksi, jos tarjoilija ei suomea osaa, mutta tilauksen pitää tulla oikein. En ala kielitaidottomuuden takia pilaamaan iltaani. Se olisi heippa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko ravintolat laittaa oveen tarran "puhumme suomea" kuten 90-luvun piirrettyjen videokaseteissa luki 👍
Ystäväni omistaa ravintolan. Hän on merkinnyt maiden lippuja esittävillä tarroilla ravintolansa palvelukielet. Nämä tarrat löytyvät siis ulko-ovesta.
Hotelleissa (ainakin tasokkaammissa) on vakiona, että työntekijän nimikyltissä on lipuilla ilmaistu, mitä kieliä hän osaa. Samaa olen nähnyt joskus Stockmannilla.
Meillä oli kierrätyskeskuksella tämmöinen. Oli muuten aika kielitaitoinen paikka, kymmenelle kielelle sait osaajan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan suomen kieltä. PISTE.
Vi talar också svenska. PUNK.
Punk? Menar du punkt? Eller är du Johnny Råtten?
Oj, min lilla nitpicker :) Du är så söt <3
Vad månne nitpicker heter på svenska?
MVH, modersmålslärare
Itse ravintolapäällikkönä, palkkaus tilanteessa etusijalle menee kyllä suomea osaavat työntekijät, mutta niistä on ollut huutava pula jo pidempään, eli jos haluan että ravintolassa on palvelua, niin on pakko palkata sitä mitä on.
Tulkaa töihin, tai vinkatkaa lapsenne ja naapurinne ravintoloihin töihin. Tai koittakaa kestää se englanti. Hyvällä asenteella pääsee jo pitkälle. Ei sen tarjoilijan kanssa niin paljoa tarvitse keskustella että sen niin paljon pitäisi haitata illanviettoa. Kirjoittakaa tilauksenne vaikka hänelle paperille jotta menee oikein.
Muistakaa että ravintola-alan konkareillakin tulee joskus stipluja tilauksissa, ei sitä kukaan tarkoituksella tee, ja ne saadaan yleensä korjattua.