Amarillossa tarjoilija ei puhunut suomea ollenkaan, olenko kohtuuton jos mielestäni Suomessa minulla on oikeus asioida suomen kielellä.
Tuuttasinkin jo otsikkoon asian. Meni oikeasti fiilikset kun tarjoilija puhui huonoa englantia, ei suomea lainkaan. En tiedä mikä hänen äidinkielensä sitten mahtoi olla. En haluaisi suomalaisena Suomessa ravintolassa joutua kielimuurin takia ongelmiin. Esimerkiksi juomat nyt menivät tilauksessamme väärin, mutta en jaksanut alkaa setvimään rallienglannilla asiaa. Paha maku jäi koko reissusta.
Kommentit (1200)
Kyllä suomessa pitää suomea osata asiakaspalvelussa puhua. Ihan naurettava maa kun kaikki on ok. Olen itse asunut ulkomailla pari kymmentä vuotta ja ei todellakaan olisi ollut ok pelkällä englannilla tehdä töitä.
Meni täällä BurgerKingiin niin tänään ei ole vuorossa suomenkielistä kyltti. Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olet. Palvelualoille mihin ei tarvita koulutusta ei suomalaisten kannata mennä töihin, sillä se ei tuo lisäarvoa yhteiskunnalle. Suomalaisilla on lähes poikkeuksetta jonkinlainen korkeakoulutus, jolloin työt ovat muualla kun ravintolassa. Asioihin itse töissä ja kotona englanniksi vaikka Suomessa asunkin, enkä näe mitää ongelmaa puhua englantia jos vastapuoli osaa vain sitä. Suomen kieli on muutenkin hyvin pienen ryhmän hallussa eikä sitä tarvita tulevaisuudessa mihinkään.
Kyse ei ole asiakkaan kielitaidosta, vaan periaatteesta. Olemme Suomessa ja haluan saada palvelua Suomessa suomen kielellä.
Suomi on tosiaan pienen ryhmän käyttämä kieli, ja juuri siksi meidän on arvostettava ja vaalittava sitä.
Tässä on se syy miksi ulkomaalaisen on hankala työllistyä Suomessa, vaikka huoltosuhde edellyttäisi vierastyövoimaa reippaasti enemmän. Puuttuu hyvät alkutyöpaikat, joissa kieltä voi opetella. Sen sijaan maa on täynnä molopäitä, jotka vaativat alkeellisimpiinkin töihin täydellistä suomen kieltä.
Ongelma ei ole alkeellinen suomenkieli vaan se ettei suomea edes YRITETÄ puhua. On eri asia pahoitella heikkoa suomen kieltään ja yrittää silti palvella suomeksi kuin aloittaa suoraan englanniksi ja kieltäytyä edes yrittämästä "koska kyllä Suomessa pitää saada englantia puhua".
Miten nämä ulkomaalaiset koskaan oppivat sitä suomea, jos eivät edes yritä?
miten he oppivat kun heidän kanssa ei haluta asioida?
Koulussa opiskellaan kieliä. Töihin mennään vasta, kun kielitaito on alalle riittävä.
Mihin kouluun se koulutettuna maahan tuleva työntekijä menee? Vaikka se hotellin consierge?
Suomen kielen kurssille?
Mistä löytyy suomenkielenkursseja joita voi tarjoilijan palkalla maksaa?
Kansalaisopistoista muun muassa. Maksaa alle 100€/vuosi. Lisäksi varmasti erinäiset muualta tulleiden tukipalvelut järjestävät kieliopetusta.
Saisiko linkin tällaiseen kansalaisopistoon pk-seudulla. Tulisi tarpeeseen.
Tukipalvelut on työttömille, niitä ei saa.Et saa. Saat käyttää googlea ihan itse.
Käytin. Ei ollut alle 100€ mitään
Tiesit tämän selvästi itsekin kun et halunnut auttaa.Et käyttänyt riittävästi, koska minä löysin alle minuutissa muun muassa tällaista:
Suomi 1 on toiminnallinen suomen kielen peruskurssi. Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät ole vielä opiskelleet suomea, ja se sopii myös lukutaitokoulutuksen käyneille.
Koulutukseen osallistuminen on maksutonta kotoutumisajan ylittäneille, jotka tarvitsevat vahvistusta perustaidoissa
Missä tuo on? Kuka järjestää?
Sen saat selvittää ihan itse. En ole google.
Eli tuo on sitten joku työkkärin kurssi mille ei työllistynyt pääse tai vastaavaa kun et uskalla linkata.
Uskaltaisin, mutta en halua. Kun minä sen googlaamalla löysin, löydät sinäkin. Vähän pitää nähdä itsekin vaivaa asioiden eteen eikä odottaa, että kaiken saa tarjottimella eteensä.
Minä googlasin ja edellinen oli oikeassa. Työkkärin kautta pääsee tuohon mitä lainasit. Eli et siis itse ymmärtänyt mitä luit.
Jee! Osasit käyttää googlea! Tässä sinulle mitali siitä hyvästä: 🥇
Ymmärsin oikein hyvin, mitä luin. Testasin vain, osaatko googlata :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, iloinen vaan jos ulkomaalainen on töissä ja maksaa veroja. Tällä hetkellä huutava pula ravintola-alan työntekijöistä, jos ei ulkomaalainen työvoima kelpaa niin sitten menee moni ravintola kiinni. Toki homman pitäisi toimia kielimuurista huolimatta, siitä kannattaa antaa rakentava palaute suoraan ravintolalle.
Miten nää suomea puhumattomat suorittaa esim. hygieniapassit jos kielitaitoa ei riitä? Vai tentataanko nekin omalla äidinkielellä? Vai eikö heiltä vaadita samaa mitä oman maan kansalaisilta?
Totta kai vaaditaan sama, jos kyseessä on pätevä ravintola. Hygieniapassia ei tosin taida tarjoilijan työssä välttämättä tarvita, koska hän ei varsinaisesti koske ruokaan vaan kantaa vain lautasia. Jos olen väärässä niin eiköhän se tosiaan sitten ole mahdollista suorittaa sillä kielellä, mitä osaa riittävästi saadakseen testin läpi. Sehän ei paljoa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, iloinen vaan jos ulkomaalainen on töissä ja maksaa veroja. Tällä hetkellä huutava pula ravintola-alan työntekijöistä, jos ei ulkomaalainen työvoima kelpaa niin sitten menee moni ravintola kiinni. Toki homman pitäisi toimia kielimuurista huolimatta, siitä kannattaa antaa rakentava palaute suoraan ravintolalle.
Miten nää suomea puhumattomat suorittaa esim. hygieniapassit jos kielitaitoa ei riitä? Vai tentataanko nekin omalla äidinkielellä? Vai eikö heiltä vaadita samaa mitä oman maan kansalaisilta?
Kun kielivalikoimaa katsoo, niin aika kattavasti on mahdollista eri kielillä passi suorittaa.
Suomessa puhutaan suomen kieltä. PISTE.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomessa pitää suomea osata asiakaspalvelussa puhua. Ihan naurettava maa kun kaikki on ok. Olen itse asunut ulkomailla pari kymmentä vuotta ja ei todellakaan olisi ollut ok pelkällä englannilla tehdä töitä.
Meni täällä BurgerKingiin niin tänään ei ole vuorossa suomenkielistä kyltti. Naurettavaa.
No eipä vaan tarvitse. GET OVER IT!
Vierailija kirjoitti:
Vi talar också svenska. PUNK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko ravintolat laittaa oveen tarran "puhumme suomea" kuten 90-luvun piirrettyjen videokaseteissa luki 👍
Ystäväni omistaa ravintolan. Hän on merkinnyt maiden lippuja esittävillä tarroilla ravintolansa palvelukielet. Nämä tarrat löytyvät siis ulko-ovesta.
Hotelleissa (ainakin tasokkaammissa) on vakiona, että työntekijän nimikyltissä on lipuilla ilmaistu, mitä kieliä hän osaa. Samaa olen nähnyt joskus Stockmannilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa se Double Cheese Burger on sanoa englanniksi? Sehän sen nimi on suomeksikin :D
Vierailija kirjoitti:
Nein, mein Schatz, wir sprechen Deutsch.
Grüße Barbara
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punk? Menar du punkt? Eller är du Johnny Råtten?
Vierailija kirjoitti:
Puhu vain. Ei mikään sinua estä.
Ei aloittajalla sitte käynyt mielessä siellä MIELIKUVITUS RAVINTOLASSA vieraillessaan pyytää toista tarjoilijaa pöytäänsä jos se kommunikointi niin vaikeaa mukamas oli?
Mä en usko koko sössötyksestö sanaakaan.
Eiköhän tämä ole taas peräkammarin " en ole rasisti" sukkaanrunkkaajan päiväsatuja koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punk? Menar du punkt? Eller är du Johnny Råtten?
Oj, min lilla nitpicker :) Du är så söt <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa se Double Cheese Burger on sanoa englanniksi? Sehän sen nimi on suomeksikin :D
Ollaan tyhmiä Suomessa kun nähdään normaalina tällainenkin. Kyllä sen asiakaspalvelijan pitää muutakin osata ymmärtää ja työntekijältä voida kysyä omalla äidinkielellä asioita. Hyväksytään kaikki tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tyhmiä Suomessa kun nähdään normaalina tällainenkin. Kyllä sen asiakaspalvelijan pitää muutakin osata ymmärtää ja työntekijältä voida kysyä omalla äidinkielellä asioita. Hyväksytään kaikki tässä maassa.
Mene vaan sinne ABC:lle syömään ja jätä nuo kansainväliset paikat kielitaitoisille. Win-win-tilanne kaikille (voit katsoa google kääntäjällä, mitä win tarkoittaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et työssäsi palvele ihmisiä arabiaksi, somaliksi, kurdiksi, viroksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi ja mikä nyt kenenkin äidinkieli sattuu olemaan? Sinunkin pitää osata vastata asiaakaan ÄIDINKIELELLÄ, jos sitä kerran muiltakin vaadit.
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihtoehtona on englantia puhuva tarjoilija tai ei tarjoilijaa ollenkaan, valinta on helppo.
Kyllä, valitsen ei tarjoilijaa ollenkaan.
Ja osaan kyllä englantia, kyse on periaatteesta. Paikka menee heti boikottiin jos siellä ei puhuta suomea.
Nyt kun kerrankin voisi käyttää ulkomaita esimerkkinä kuten ranskaa niin tuulet vain humisevat puissa. Onko taas niin että otetaan ne huonot puolet eikä poimita hyviä. Ravintolalupaa ei myönnetä tai se perutaan jos ravintolasta ei saa suomenkielistä palvelua. Ketä minun pitää äänestää että tämä toteutuu?