Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epätasa-arvoista. Kela hyvittää osan opintolainasta jos valmistuu määräajassa

Vierailija
27.07.2022 |

Olen kroonisesti sairas, minkä takia todennäköisesti opinnot viivästyy. Olin heti opintojen alusta 4kk sairauslomalla ja todennäköisesti monta kertaa myöhemminkin olen jäljessä terveysongelmien takia, mutta aika juoksee ihan samalla lailla kuin muillakin. Koska sairaudet aiheuttavat lisäkuluja ja rasitusta, olisi ihan kohtuullista että saisi jotain hyvityksiä myös.
Oikeasti kyllästyttää, kun kaikenlaisten vähemmistöjen oikeuksista meuhkataan ja odotetaan, että kaikki olisi heidän "puolesta". Kukaan ei ole kuitenkaan tiettyjen väliinputoajien oikeuksien puolesta, kuten sairaiden jotka ei kelpaa työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei työ- ja opiskeluelämässä pärjää normaalisti. Yksi asia kanssa, minkä olen huomannut on, että monissa paikoissa on vaikea tai mahdoton kulkea pyörätuolilla (en ole itse pyörätuolissa). Perusasiat on aivan kesken ja kaikenlaista marginaalista tuodaan jatkuvasti pöydälle tärkeämpänä.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina hyvitys on porkkana niille, jotka valmistuvat määräajassa. Eli tässä on tarkoitus motivoida ihmisiä valmistumaan ajallaan,eikä jäädä vuosikausiksi koulun kirjoille hengailemaan.

Tämä sama mahdollisuus on tarjottu jokaiselle. Se on hyvin tasa-arvoinen.

Vierailija
122/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoa on lähteminen samalta viivalta, ei saapuminen maaliin samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tää uus hyvitys meinaa itteäkin tympästä.

Opiskelen uutta tutkintoa nyt, mutta olen ottanut korkeakoulupaikan vastaan jo aiemmin kertaalleen, joten en saa tuota hyvitystä näistä nykyisistä opinnoista. Eli mun opiskelukaverit tulee samaan tuon hyvityksen, mutta minä en, vaikka laina nostetaan samana ajankohtana :D

Ei ole mielestäni reilua, mutta eipä voi mitään. Pitää vaan unohtaa koko juttu.

Jos olet jo aiemmin tuhlannut yhteiskunnan varoja sellaisen koulutuksen käymiseen, jota et edes tehnyt loppuun asti, niin minkä ihmeen järjen mukaan sinua pitäisi siitä vielä jotenkin hyvitellä?

On aika hulluutta, että jo toisen asteen opinnoissa pitää osata päättää, mitä työtä haluaa loppuelämänsä (!) tehdä eikä sitä päätöstä saa myöhemmin muuttaa, tai jos muutat niin sut leimataan yhteiskunnan varoja kuluttavaksi lokiksi. Ja vielä tästä vielä "rangaistaan" myöhemmin.

- eri

Saahan sen päätöksen muuttaa, ei sinua kukaan pakota pysymään samassa ammatissa lopun ikää, ei rankaise eikä leimaa. Paljon on alan vaihtaneita.

Se että valtiolla ei ole pohjaton pussi, ja porkkanan saa vain ensimmäisestä, ei ole mikään rangaistus.

Paljon on kuitenkin ihmisiä, jotka ovat suunnitelleet jo lukiossa opintonsa, suorittaneet ne ajallaan ja pysyneet alalla ja menneet töihin. Kyllä jo lukiolaiselle on netti täynnä tietoa, millä aineilla pääsee mihinkin, ja millä aloilla on töitä. Jos ei itse löydä, opo auttaa kädestä pitäen. Jos ei siltikään viitsi mitään selvittää, niin isän omaan piikkiin menee.

Jollekin voi opintolainan hyvitys olla niin iso porkkana, että ihan se eka tutkinto suunnitellaan hyvin, niin että opiskellaan siellä ja valmistutaan sieltä eikä lähdetä harhailemaan ja shoppailemaan. Valtio haluaakin että näin toimitaan. Jokainen tutkinto käy verorahoilla tosi kalliiksi, ja aina rannalle jäi joku, joka ei haluamaansa tutkintoon päässyt.

On tarkoituskin suunnitella se jo lukiossa. Sitä varten ne opinto-ohjaajat on sinne palkattu. Sitä varten lukioon on lisätty neljäs vuosi, ja saa uusiakin, että kaikki varmasti saisivat riittävät suoritukset jatkoa varten. Mitä vielä enemmän pitäisi tehdä? Kantaa perille?

Vierailija
124/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on näin vaikeaa ymmärtää, että rahaa on rajallisesti. Se on paras sijoittaa tehokkaasti. Tarkoitus on saada koulutettuja, tuottavia, työkykyisiä ihmisiä pitämään yhteiskunnan toiminnot pyörimässä.

Vierailija
125/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvitys on huono idea. Sen tarkoitus on yllyttää ottamaan opintolainaa ja valmistumaan nopeasti, mutta se on riski: eihän kukaan voi olla varma että pystyy valmistumaan nopeasti. Mitä tahansa voi elämässä tapahtua. Voi tulla sairaus tai muita vastoinkäymisiä. Lisäksi se on epätasa-arvoinen niinkuin ap totesi.

Vierailija
126/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama ableismi jatkuu työpaikoilla. Esim. meillä annetaan runsaasti tukea liikuntaharrastuksiin: työsuhdepyörä, kuntosaliketjun jäsenyys maksetaan yms, ja se voi vaikuttaa henkilökohtaiseen palkanlisäänkin. Tämä esitettiin kuin tämä olisi lähes kansanterveysteko, hieno juttu joka motivoi elämään terveempää elämää ja samalla vähentää ehkä sivuvaikutuksena sairaspoissaoloja työssä. 

No kiva, mutta kun esim. itse olen nivelrikkoinen ja muutenkin liikuntarajoitteinen 55 v! Enkä ole koko urallani ollut päivääkään pois töistä vaivojeni takia, eivät haittaa istumatyössä. Tuntuu vaan epäreilulta, että käytännössä siitä rangaistaan töissäkin että ei pysty harrastamaan liikuntaa.

Kyllä niitä liikuntaetuja voi käyttää sellaiseenkin liikuntaan, missä ei hypitä nivelien päällä koko ajan. Meillä vietiin kaikilta liikuntaetu sinunkaltaisesi nillittäjähenkilön takia. Kiva. Piti tulla kulttuuriseteli tilalle, mutta ei ole näkynyt. Enkä mä mitään kulttuuria harrasta.

Vierailija
127/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvitys on huono idea. Sen tarkoitus on yllyttää ottamaan opintolainaa ja valmistumaan nopeasti, mutta se on riski: eihän kukaan voi olla varma että pystyy valmistumaan nopeasti. Mitä tahansa voi elämässä tapahtua. Voi tulla sairaus tai muita vastoinkäymisiä. Lisäksi se on epätasa-arvoinen niinkuin ap totesi.

Opintolainan ottavat joka tapauksessa ne, jotka sitä tarvitsevat.

Ne jotka haluavat ottaa lainan sijoittaakseen sen, tekevät niin joka tapauksessa.

Kukaan tuskin ottaa lainaa viisi vuotta vain kokeillakseen, jos vaikka tärppäisi.

Vierailija
128/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskas tämmönen laki on tullut? Itse maksoin kiltisti opintolainani aikanaan takaisin, erilaisilla pätkätöillä tottakai.

Vierailija
129/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on näin vaikeaa ymmärtää, että rahaa on rajallisesti. Se on paras sijoittaa tehokkaasti. Tarkoitus on saada koulutettuja, tuottavia, työkykyisiä ihmisiä pitämään yhteiskunnan toiminnot pyörimässä.

Nokia, Sonera, Talvivaara, Uniper, Kemira, jatkuu ja jatkuu tämä tehokkaan sijoittamisen lista. Sotepuolella seisotetaan tyhjillään miljoonia neliömetrejä kiinteistöjä, joista kulut juoksee koko ajan, samaan aikaan on ihan pakko saada rakentaa uutta (esim. Laakson sairaalan miljardihanke). Tullin bitcoinit myydään pohjakurssiin ja lahjoitetaan Ukrainaan samaan aikaan kun kotimaassa on Euroopan suurin nuorten huumekuolleisuus. HUS maksaa 10 miljoonaa päivässä ulkoistustaholle koronatesteistä solmimansa kiinteähintaisen sopparin perusteella, vaikka testejä ei edes tehdä. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Rahan rajallisuuden tämä tavallaan selittää, mutta ihan turha yrittää ympätä Suomea ja tehokasta sijoittamista samaan lauseeseen.

Vierailija
130/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama ableismi jatkuu työpaikoilla. Esim. meillä annetaan runsaasti tukea liikuntaharrastuksiin: työsuhdepyörä, kuntosaliketjun jäsenyys maksetaan yms, ja se voi vaikuttaa henkilökohtaiseen palkanlisäänkin. Tämä esitettiin kuin tämä olisi lähes kansanterveysteko, hieno juttu joka motivoi elämään terveempää elämää ja samalla vähentää ehkä sivuvaikutuksena sairaspoissaoloja työssä. 

No kiva, mutta kun esim. itse olen nivelrikkoinen ja muutenkin liikuntarajoitteinen 55 v! Enkä ole koko urallani ollut päivääkään pois töistä vaivojeni takia, eivät haittaa istumatyössä. Tuntuu vaan epäreilulta, että käytännössä siitä rangaistaan töissäkin että ei pysty harrastamaan liikuntaa.

Kyllä niitä liikuntaetuja voi käyttää sellaiseenkin liikuntaan, missä ei hypitä nivelien päällä koko ajan. Meillä vietiin kaikilta liikuntaetu sinunkaltaisesi nillittäjähenkilön takia. Kiva. Piti tulla kulttuuriseteli tilalle, mutta ei ole näkynyt. Enkä mä mitään kulttuuria harrasta.

Kateelliset nillittäjät pitävät huolen, että kukaan ei saa mitään. Mitä he siitä saavat, en ymmärrä. Jäävät itse ilman joka tapauksessa.

Vierailija
131/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nokia, Sonera, Talvivaara, Uniper, Kemira, jatkuu ja jatkuu tämä tehokkaan sijoittamisen lista. Sotepuolella seisotetaan tyhjillään miljoonia neliömetrejä kiinteistöjä, joista kulut juoksee koko ajan, samaan aikaan on ihan pakko saada rakentaa uutta (esim. Laakson sairaalan miljardihanke). Tullin bitcoinit myydään pohjakurssiin ja lahjoitetaan Ukrainaan samaan aikaan kun kotimaassa on Euroopan suurin nuorten huumekuolleisuus. HUS maksaa 10 miljoonaa päivässä ulkoistustaholle koronatesteistä solmimansa kiinteähintaisen sopparin perusteella, vaikka testejä ei edes tehdä. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Rahan rajallisuuden tämä tavallaan selittää, mutta ihan turha yrittää ympätä Suomea ja tehokasta sijoittamista samaan lauseeseen.

Voit olla oikeassa. Tilanne ei parane sillä, että lainojakin vielä annetaan anteeksi ikuisuusopiskelijoille. Tuo oli nyt sitä whataboutismia.

Vierailija
132/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskas tämmönen laki on tullut? Itse maksoin kiltisti opintolainani aikanaan takaisin, erilaisilla pätkätöillä tottakai.

Samoin minä. Hyvä että lapseni nyt saa nauttia tuosta. Minulta ei jää hänelle paljonkaan.

Vierailija
133/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australiassa on mielestäni järkevä systeemi, valtio takaa valmistumisen jälkeen työllistymisen valitulla alalla tai lainoja ei tarvitse maksaa takaisin. Pakottaa miettimään ne aloituspaikatkin tarpeen eikä jonkun maaseutupolitiikan perusteella. Meillä taas otetaan opiskelijoita enemmän sisään kuin paikkakunnalle mahtuu edes asumaan, kuten Lappeenrannassa tällä hetkellä. Järki hoi, älä suhmuroi.

Vierailija
134/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tää uus hyvitys meinaa itteäkin tympästä.

Opiskelen uutta tutkintoa nyt, mutta olen ottanut korkeakoulupaikan vastaan jo aiemmin kertaalleen, joten en saa tuota hyvitystä näistä nykyisistä opinnoista. Eli mun opiskelukaverit tulee samaan tuon hyvityksen, mutta minä en, vaikka laina nostetaan samana ajankohtana :D

Ei ole mielestäni reilua, mutta eipä voi mitään. Pitää vaan unohtaa koko juttu.

Jos olet jo aiemmin tuhlannut yhteiskunnan varoja sellaisen koulutuksen käymiseen, jota et edes tehnyt loppuun asti, niin minkä ihmeen järjen mukaan sinua pitäisi siitä vielä jotenkin hyvitellä?

On aika hulluutta, että jo toisen asteen opinnoissa pitää osata päättää, mitä työtä haluaa loppuelämänsä (!) tehdä eikä sitä päätöstä saa myöhemmin muuttaa, tai jos muutat niin sut leimataan yhteiskunnan varoja kuluttavaksi lokiksi. Ja vielä tästä vielä "rangaistaan" myöhemmin.

- eri

Saahan sen päätöksen muuttaa, ei sinua kukaan pakota pysymään samassa ammatissa lopun ikää, ei rankaise eikä leimaa. Paljon on alan vaihtaneita.

Se että valtiolla ei ole pohjaton pussi, ja porkkanan saa vain ensimmäisestä, ei ole mikään rangaistus.

Paljon on kuitenkin ihmisiä, jotka ovat suunnitelleet jo lukiossa opintonsa, suorittaneet ne ajallaan ja pysyneet alalla ja menneet töihin. Kyllä jo lukiolaiselle on netti täynnä tietoa, millä aineilla pääsee mihinkin, ja millä aloilla on töitä. Jos ei itse löydä, opo auttaa kädestä pitäen. Jos ei siltikään viitsi mitään selvittää, niin isän omaan piikkiin menee.

Jollekin voi opintolainan hyvitys olla niin iso porkkana, että ihan se eka tutkinto suunnitellaan hyvin, niin että opiskellaan siellä ja valmistutaan sieltä eikä lähdetä harhailemaan ja shoppailemaan. Valtio haluaakin että näin toimitaan. Jokainen tutkinto käy verorahoilla tosi kalliiksi, ja aina rannalle jäi joku, joka ei haluamaansa tutkintoon päässyt.

On tarkoituskin suunnitella se jo lukiossa. Sitä varten ne opinto-ohjaajat on sinne palkattu. Sitä varten lukioon on lisätty neljäs vuosi, ja saa uusiakin, että kaikki varmasti saisivat riittävät suoritukset jatkoa varten. Mitä vielä enemmän pitäisi tehdä? Kantaa perille?

Ja sitten ovat vielä ammattikouluun menijät, jotka tekevät valintansa ysiluokkalaisina. Suoraan sanoen ei minusta ole mitenkään kohtuutonta, että myös lukiolaisilta vaadittaisiin vähän mietintää tulevaisuuden suhteen. Tuntuu, että kaikki pyörii perinteisellä pojat puhu tehtaalla -logiikalla eli joku sanoi jotain ja niinhän se varmaan on ja kaikkihan tietää, että sitä ja tätä, mutta pitää ottaa silmä käteen ja itse katsoa vaikka netistä ne faktat, että miten mikäkin ala työllistää, mihin vaaditaan mitäkin jne. Nuoreni on nyt yläkoulussa ja kun hänellä on ajatus siitä mitä haluaa tehdä eli menee lukioon ja sen jälkeen yliopistoon yhtä tiettyä ainetta opiskelemaan, niin selvitimme jo yhdessä minkä aineiden kirjoittamisella on väliä, jos todistuksella hakee yliopistoon - jo tässä pikaisessa tutustumisessa moni "totuus" romuttui. Esim. pitkä matikka ei tuolla kannata ellei sitä kykene realistisesti ajatellen kirjoittamaan ällänä tai eenä. Ja sitten media on väärällään juttuja nuorista, jotka "pakotettiin" valitsemaan pitkä matikka ja yhyy sentään. Kuka ihme pakotti? Siis alaa saa vaihtaa, saa erehtyä ja ottaa uusiksi jne., mutta sitä en ymmärrä, ettei omaa vastuuta yritetäkään kantaa. 

Vierailija
135/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla oikeassa. Tilanne ei parane sillä, että lainojakin vielä annetaan anteeksi ikuisuusopiskelijoille. Tuo oli nyt sitä whataboutismia.

Kaikissa mainituissa työskentelee upean koulutusjärjestelmämme tarkkaan valikoidut kultajyvät, joten se ei ole whataboutismia vaan syy ja seuraus.

Vierailija
136/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa mainituissa työskentelee upean koulutusjärjestelmämme tarkkaan valikoidut kultajyvät, joten se ei ole whataboutismia vaan syy ja seuraus.

Ei nyt varmaan kumminkaan tämän lainahyvitysporkkanan seuraus. Pysytään aiheessa.

Vierailija
137/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa rahaa siitä, että opiskelee ilmaisessa koulussa. Ja siitä vingutaan ...

Ehkäåä pitäisi siirtyä jenkki malliin. Jokainen maksakoon opiskleunsa itse. Osalla vanhemmat alkaisi säästämään lapsensa opiskelua varten enne kun baby syntyy...

Vierailija
138/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaitten perheiden lapset voivat keskittyä työnteon sijaan opiskeluun ja sijoittaa opintolainan. Ja valmistumisen jälkeen lainaa vielä hyvitetään takaisin. Näin se vauraus kasautuu.

Vierailija
139/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaitten perheiden lapset voivat keskittyä työnteon sijaan opiskeluun ja sijoittaa opintolainan. Ja valmistumisen jälkeen lainaa vielä hyvitetään takaisin. Näin se vauraus kasautuu.

Meillä tosiaan poika sijoittaa lainansa, ja saa vielä porkkanan. Se on mahdollista, koska minä olen hyvässä työssä ja vauras.

Se taas on mahdollista, siitä huolimatta että olin köyhä, ja vanhempani köyhiä, ja isovanhempani oikein ryysyläisköyhiä. Mutta meillä on nykyään peruskoulu, ja ilmainen yliopisto, ja opintolaina.

Joten meillä kasaantuu nyt sekä koulutus että vauraus. Ei se silti tarkoita, ettei se olisi kovan työn ja yhteiskunnan tuen ansiota.

Eikös se ole vain hyvä, että yksi perhe on saatu nettomaksajiksi, pois sossun luukulta.

Vierailija
140/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset nillittäjät pitävät huolen, että kukaan ei saa mitään. Mitä he siitä saavat, en ymmärrä. Jäävät itse ilman joka tapauksessa.

Kaikki täällä kohta ilman jää kun ruorijuopot ohjaa laivaa. Other people's money, ei se niin nuukaa.