Epätasa-arvoista. Kela hyvittää osan opintolainasta jos valmistuu määräajassa
Olen kroonisesti sairas, minkä takia todennäköisesti opinnot viivästyy. Olin heti opintojen alusta 4kk sairauslomalla ja todennäköisesti monta kertaa myöhemminkin olen jäljessä terveysongelmien takia, mutta aika juoksee ihan samalla lailla kuin muillakin. Koska sairaudet aiheuttavat lisäkuluja ja rasitusta, olisi ihan kohtuullista että saisi jotain hyvityksiä myös.
Oikeasti kyllästyttää, kun kaikenlaisten vähemmistöjen oikeuksista meuhkataan ja odotetaan, että kaikki olisi heidän "puolesta". Kukaan ei ole kuitenkaan tiettyjen väliinputoajien oikeuksien puolesta, kuten sairaiden jotka ei kelpaa työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei työ- ja opiskeluelämässä pärjää normaalisti. Yksi asia kanssa, minkä olen huomannut on, että monissa paikoissa on vaikea tai mahdoton kulkea pyörätuolilla (en ole itse pyörätuolissa). Perusasiat on aivan kesken ja kaikenlaista marginaalista tuodaan jatkuvasti pöydälle tärkeämpänä.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että tuo tuntuu epäreilulta, mutta hyvityksen on tarkoitus nopeuttaa opintoja. Vain ne, jotka suoriutuvat määräajassa opinnoistaan ja saavat paperit, ovat oikeutettuja hyvitykseen. Lisäksi lainaa pitää olla tietty määrä, minkä varmasti tiesitkin. Se, että sinä et ole oikeutettu hyvitykseen jos opintosi viivästyvät ei ole epäreilua. On paljon myös terveitä opiskelijoita, joilla opinnot eivät etene suunnitellusti ja tämä oikeus jää käyttämättä, syynä mielenterveysongelmat/biletys/motivaationpuute koska väärällä alalla jne. Olet myös oletettavasti lähtenyt opiskelemaan ja ottanut lainaa tietoisena siitä, että terveydellinen tilanteesi ei mahdollista nopeaa valmistumista.
Ei tässä ole tunteista kyse, vaan se on epäreilua. Ja jos opiskelut viivästyy biletyksen takia, niin se on eri asia. Mielenterveysongelmainen opiskelija ei ole terve.
Tarkoititko viimeisellä lauseella sitä, että sairastuneille ei pitäisi olla mitään yhtälaisia kannustimia ja helpotuksia? Olisko parempi jäädä työkkärin tuelle ja olla yrittämättä mitään? Oletko myös sitä mieltä, että ADHD:n ei tarvitsisi saada lisäaikaa kokeessa, koska itse on päättänyt lähteä opiskelemaan? Tai että ulkomailta tulleiden opiskelijoiden ei pitäisi saada Suomen kielen opetusta, koska itse ovat tulleet tänne tietoisina siitä että eivät osaa maan kieltä?
Ei ole mielestäni epäreilua. Tilannetta voi ajatella niin, että kukaan opintonsa aloittavista ei ole oikeutettu yhtään mihinkään hyvityksiin ennen valmistumistaan. Vain ne jotka valmistuvat nopeasti, saavat tämän kannustimena toimivan hyvityksen. Samalla tavalla voisi antaa (huom! tämä on esimerkki!!!) kannustimen, että kunhan keskiarvosi on 4 (asteikko 1-5 arvosanat) tai yli, niin sinulle annetaan stipendinä X määrä rahaa valmistumisen yhteydessä. Tämä olisi myös kannustin, mutta toki tiedettäisiin että kaikki eivät sitä stipendiä tule saamaan. Silti se olisi kaikille saatavissa, jotka saavat kyseisen keskiarvon papereihinsa.
Liittyy vain osittain asiaan, mutta tästä tuli mieleen kun joitain vuosia sitten entisessä työpaikassani poistettiin joulupuuro työntekijöiden "oikeuksista", koska jouluna vapaalla olijat kokivat epäreiluna, että joulutyöntekijät saivat työpaikan kustantaman aterian.
Kyllähän tää uus hyvitys meinaa itteäkin tympästä.
Opiskelen uutta tutkintoa nyt, mutta olen ottanut korkeakoulupaikan vastaan jo aiemmin kertaalleen, joten en saa tuota hyvitystä näistä nykyisistä opinnoista. Eli mun opiskelukaverit tulee samaan tuon hyvityksen, mutta minä en, vaikka laina nostetaan samana ajankohtana :D
Ei ole mielestäni reilua, mutta eipä voi mitään. Pitää vaan unohtaa koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta voi tuntea epäreiluutta, mutta kannattaako se. Minä aloitin opiskelut vanhan mallin aikaan ja veljeni uuden mallin aikaan - hän sai 6000 e ilmaista rahaa uuden lainamallin kautta, minä maksan joka sentin takaisin. Joo on vähennys, mutta ei sen vaikutus ole läheskään sama. Mutta en mä jaksa tollasista katkeroitua, sellasta se on.
Tuo nyt on vähän eri asia.
Jaa miksi on eri asia? Mä olen valmistunut tavoiteajassa enkä ole saanut tuota hyvitystä minkä puutetta ap omalla kohdalla surkuttelee. Kyllä täällä muutkin tekee parhaansa ja silti ei välttämättä mitään palkintoa tule.
Se koskee kaikkia, että ajat muuttuu ja lait siinä mukana. Yhteisen hyvän kannalta siinä ei olisi mitään järkeä, että asiat pidettäisiin mahdollisimman samana ja huonona, että uudella polvella ei vaan olisi helpompaa kuin vanhalla.
Se, että sairastuu nuorena ei kuitenkaan koske kaikkia ja on ihan kohtuullista ajatella, että saa helpotusta pysyäkseen yhteiskunnassa mukana. On aika sydämetöntä heitellä tuollaisia "kyllä täällä kuule muillakin vaikeaa" kommentteja. Olen ollut sairas ja olen ollut terve ja terveenä eläminen oli kyllä lastenleikkiä muista vaikeuksista huolimatta. Suomessa ketään ei pakoteta orjatyöhönkään (paitsi työttömät) tai olemaan ilman ehkäisyä, mitkä asiat voisi pilata elämänlaadun terveeltä.
Kyllä se koskee kaikkia, että yhtälailla kuka tahansa muukin voi sairastua. Siksi meillä on olemassa terveydenhoito- ja muut tukiverkostot joilla silloin pyritään turvaamaan että henkilö pysyy yhteiskunnassa mahdollisimman täysipainoisena jäsenenä sairastumisesta huolimatta. Harmi että sinulla on vaikeuksia, mutta niistä huolimatta et yksinkertaisesti ole päässyt siihen aikaan mitä tuon palkkion saaminen edellyttäisi etkä näin ollen ole sitä ansainnut. Sairauden kompensoimiseksi on olemassa muut tukimuodot. Voit ihan itse valita haluatko sen vuoksi katkeroitua ja velloa itsesäälissä vai päättää näyttää ennen kaikkea itsellesi että sairaudesta huolimatta pystyt antamaan oman panoksesi työelämässä ja elämään täysipainoista elämää. Valitettavasti tuntuu että olet jo valinnut sen ruikutuslinjan.
En jaksa lukea ketjua. Ap:lle tiedoksi, että varaa aika opintopsykologille. Jos on olemassa diagnoosi, voi saada monenlaisia etuja ja määräaikojen lykkäyksiä kelan tukiin, vaikka ei suorita opintoja vaaditussa ajassa. Näiden saamiseksi pitää olla lääkärin diagnoosi ja oppilaitoksen opintopsykologin myöntämä lausunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta voi tuntea epäreiluutta, mutta kannattaako se. Minä aloitin opiskelut vanhan mallin aikaan ja veljeni uuden mallin aikaan - hän sai 6000 e ilmaista rahaa uuden lainamallin kautta, minä maksan joka sentin takaisin. Joo on vähennys, mutta ei sen vaikutus ole läheskään sama. Mutta en mä jaksa tollasista katkeroitua, sellasta se on.
Onhan se epätasa-arvoa: samalla lailla opiskelleista toinen sai tonnien lahjan valtiolta, toinen ei. Minäkin olisin mielellään maksanut asuntolainaa silläkin rahalla, mikä meni opintolainan lyhennykseen. Mutta ei nämä mene ikinä tasan, siihen on turha jumittaa.
Yhtä lailla 5 vuotta vanhempi mieheni saa jäädä vuotta nuorempana eläkkeelle. Viisi vuotta nuoremmille on kertynyt eläkettä. Ei sekään ole tada-arvoa, mutta näin vaan on päätetty
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen uutta tutkintoa nyt, mutta olen ottanut korkeakoulupaikan vastaan jo aiemmin kertaalleen, joten en saa tuota hyvitystä näistä nykyisistä opinnoista. Eli mun opiskelukaverit tulee samaan tuon hyvityksen, mutta minä en, vaikka laina nostetaan samana ajankohtana :D
Jos olet jo aiemmin tuhlannut yhteiskunnan varoja sellaisen koulutuksen käymiseen, jota et edes tehnyt loppuun asti, niin minkä ihmeen järjen mukaan sinua pitäisi siitä vielä jotenkin hyvitellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo aiemmin tuhlannut yhteiskunnan varoja sellaisen koulutuksen käymiseen, jota et edes tehnyt loppuun asti, niin minkä ihmeen järjen mukaan sinua pitäisi siitä vielä jotenkin hyvitellä?
Jos välttämättä haluat tietää, niin jouduin aikanaan lopettamaan opinnot kesken heti ekana vuonna sairastumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että tuo tuntuu epäreilulta, mutta hyvityksen on tarkoitus nopeuttaa opintoja. Vain ne, jotka suoriutuvat määräajassa opinnoistaan ja saavat paperit, ovat oikeutettuja hyvitykseen. Lisäksi lainaa pitää olla tietty määrä, minkä varmasti tiesitkin. Se, että sinä et ole oikeutettu hyvitykseen jos opintosi viivästyvät ei ole epäreilua. On paljon myös terveitä opiskelijoita, joilla opinnot eivät etene suunnitellusti ja tämä oikeus jää käyttämättä, syynä mielenterveysongelmat/biletys/motivaationpuute koska väärällä alalla jne. Olet myös oletettavasti lähtenyt opiskelemaan ja ottanut lainaa tietoisena siitä, että terveydellinen tilanteesi ei mahdollista nopeaa valmistumista.
Ei tässä ole tunteista kyse, vaan se on epäreilua. Ja jos opiskelut viivästyy biletyksen takia, niin se on eri asia. Mielenterveysongelmainen opiskelija ei ole terve.
Tarkoititko viimeisellä lauseella sitä, että sairastuneille ei pitäisi olla mitään yhtälaisia kannustimia ja helpotuksia? Olisko parempi jäädä työkkärin tuelle ja olla yrittämättä mitään? Oletko myös sitä mieltä, että ADHD:n ei tarvitsisi saada lisäaikaa kokeessa, koska itse on päättänyt lähteä opiskelemaan? Tai että ulkomailta tulleiden opiskelijoiden ei pitäisi saada Suomen kielen opetusta, koska itse ovat tulleet tänne tietoisina siitä että eivät osaa maan kieltä?
Eiköhän adhd saa opinnoista jotain lisäaikaa tai muita tukimuotoja.
Tuo hyvitys ei ole "palkinto" hyvin tehdyistä opinnoista, vaan "porkkana" että sieltä opinnoista lähdetään nopeasti ulos, tehdään tilaa seuraaville, ja aletaan tehdä töitä ja"maksaa takaisin" yhteiskunnan panostusta heidän opiskeluun. Yhtä lailla he voisivat kokea epäoikeudenmukaiseksi, että ovat vuotta vähemmän kuluttaneet yhteiskunnan rahaa, ja vuotta enemmän maksaneet veroja, ja sitten ne kauemmin opiskelleet saavat samat edut. Mieti niitä, jotka valmistuvat supernopeasti neljässä vuodessa. He vasta voisivatkin ajatella, että heidän pitäisi saada isompi tuki.
Ap on etuoikeutettu kun hänellä on ilmaiset opinnot, asumistuki, opintotuki. Silti hänelle ei riitä mikään
Lisäksi opintojen tarkoitus ei ole edes ollut työllistyä, vaan vain"mennä tekemään jotain". Ap mene sitten pois viemästä jonkun muun opiskelupaikkaa, joka menee sen jälkeen töihin maksamaan sinunkin tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika hulluutta, että jo toisen asteen opinnoissa pitää osata päättää, mitä työtä haluaa loppuelämänsä (!) tehdä eikä sitä päätöstä saa myöhemmin muuttaa, tai jos muutat niin sut leimataan yhteiskunnan varoja kuluttavaksi lokiksi. Ja vielä tästä vielä "rangaistaan" myöhemmin.
- eri
Mä ehdotan, että rajataan kaikkien nykyään ohjeellisesti 3+2 akateemisten tutkintojen tukiaika yhteen vuoteen. Ei ole reilua Lotalle, että heikompilahjaiset lusmuilee siellä keskimäärin 5 vuotta.
Tuo ei olisi millään lailla epätasa-arvoista siltikään, vaikka se määräaika olisi rajattu viiden vuoden tutkinnolla tasan viiteen vuoteen, mutta eikös se määräaika vielä lisäksi ole 3v+2v tutkinnolla kuusi vuotta? Eli yksi ylimääräinen vuosi. Jos itse saisit erityiskohtelua, niin pitäisi kaikkien muidenkin opiskelemasta estyneiden saada ja kaikki katsoa tapauskohtaisesti, ja siinä se epätasa-arvo vasta kukoistaisikin.
Opintolainan hyvittäminen on jo itsessään suuri bonus, mistä pitäisi opintolainaa ottavien olla kiitollinen (edellytyksenä, että hyvitykseen on kelpoinen). 30% vai paljonko se nykyään on, siitähän tulee viiden vuoden tutkinnollakin monta tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tasa-arvoista myöskään, kun luottotietonsa sössinyt saa tukensa toimeentulotukena, kun muuta ottaa ja maksaa opintolainansa.
Suorastaan kannattaa ryssia jollain pienellä laskulla luottotietonsa, nostaa toimeentulotukea opiskeluaikansa ja maksaa sitten ulosotot pois. Nyt kun häiriömerkinnän poistuminen nopeutuu merkittävästi.
Mä olen amk:ssa opiskeleva enkä todellakaan saisi toimeentulotukea koska mä teen opiskeluja monimuotona töiden ohessa, mulla on töissäkäyvä puoliso ja asumme omakotitalossa. Ei alaikäisiä lapsia enää.
Mulla on luottotiedot menneet, mutta sain silti Kelasta valtiontakauksen lainaan ja nostin lainaa S-pankista. Nykyään luottotiedoton saa valtiontakauksen opintolainaan jos ei ole aiemmin maksamatta jäänyttä opintolainaa.
Mikset opiskele kuntoutusrahalla, jos olet niin sairas, että opinnot viivästyy?
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdotan, että rajataan kaikkien nykyään ohjeellisesti 3+2 akateemisten tutkintojen tukiaika yhteen vuoteen. Ei ole reilua Lotalle, että heikompilahjaiset lusmuilee siellä keskimäärin 5 vuotta.
Tässä on kyllä ideaa, vois samalla sopia, että peritään takautuvasti kaikilta yli 12 kk:n ulottuvat opintotuet takaisin. Vois lähettää vaikka Saksaan tai Ukrainaan noikin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama ableismi jatkuu työpaikoilla. Esim. meillä annetaan runsaasti tukea liikuntaharrastuksiin: työsuhdepyörä, kuntosaliketjun jäsenyys maksetaan yms, ja se voi vaikuttaa henkilökohtaiseen palkanlisäänkin. Tämä esitettiin kuin tämä olisi lähes kansanterveysteko, hieno juttu joka motivoi elämään terveempää elämää ja samalla vähentää ehkä sivuvaikutuksena sairaspoissaoloja työssä.
No kiva, mutta kun esim. itse olen nivelrikkoinen ja muutenkin liikuntarajoitteinen 55 v! Enkä ole koko urallani ollut päivääkään pois töistä vaivojeni takia, eivät haittaa istumatyössä. Tuntuu vaan epäreilulta, että käytännössä siitä rangaistaan töissäkin että ei pysty harrastamaan liikuntaa.
Saat toki tuntea noin, mutta sinulta ei ole kielletty tuon edun hyödyntämistä vaan se johtuu omista lähtökohdistasi, joten et ole eriarvoisessa asemassa.
Jos tutustut liikunnan hyötyihin niin työkyvyn edistämisessä kuin yleisen hyvinvoinnin ylläpitämisessä, ymmärrät paremmin, miksi työnantajasi liikkumiseen kannustaa.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun itseään erinomaisena suorituskykyisenä ihmisenä pitänyt tajuaa itsekin olevansa vajacci :D
Vierailija kirjoitti:
Olen sosionomi, joka opiskelee maisteriksi. Olen selvittänyt asiaa Kelalta. En saa mitään hyvitystä,
Maksan siis toisen kerran elämäni aika opintolainaa. Nykynuorilla on helppoa.
Tarkoitus on, että yhteiskunta maksaa yhden tutkinnon, ja sitten mennään töihin olemaan tuottavia yhteiskunnan jäseniä. Tarkoitus ei ole kerää-koko-sarja meidän muiden kustantamana. Jos haluaa harrastaa tutkintojen keräilyä, sitä voi tehdä omalla rahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa miksi on eri asia? Mä olen valmistunut tavoiteajassa enkä ole saanut tuota hyvitystä minkä puutetta ap omalla kohdalla surkuttelee. Kyllä täällä muutkin tekee parhaansa ja silti ei välttämättä mitään palkintoa tule.
Se koskee kaikkia, että ajat muuttuu ja lait siinä mukana. Yhteisen hyvän kannalta siinä ei olisi mitään järkeä, että asiat pidettäisiin mahdollisimman samana ja huonona, että uudella polvella ei vaan olisi helpompaa kuin vanhalla.
Se, että sairastuu nuorena ei kuitenkaan koske kaikkia ja on ihan kohtuullista ajatella, että saa helpotusta pysyäkseen yhteiskunnassa mukana. On aika sydämetöntä heitellä tuollaisia "kyllä täällä kuule muillakin vaikeaa" kommentteja. Olen ollut sairas ja olen ollut terve ja terveenä eläminen oli kyllä lastenleikkiä muista vaikeuksista huolimatta. Suomessa ketään ei pakoteta orjatyöhönkään (paitsi työttömät) tai olemaan ilman ehkäisyä, mitkä asiat voisi pilata elämänlaadun terveeltä.
Mitä muuta kuin yhteiskunnan tukea on opintoraha, -laina ja asumistuki, ja ilmainen opiskelu. Nimenomaan sellaisille se on tarkoitettu, jotka ei pysty vanhempien rahalla tai omalla työllä maksamaan opintojaan ja asumistaan, kuten nyt vaikka köyhät, orvot ja sairaat. Nythän heitä jo tuetaan. Yhteiskunta on jo antanut helpotusta vaikka kuinka paljon.