Epätasa-arvoista. Kela hyvittää osan opintolainasta jos valmistuu määräajassa
Olen kroonisesti sairas, minkä takia todennäköisesti opinnot viivästyy. Olin heti opintojen alusta 4kk sairauslomalla ja todennäköisesti monta kertaa myöhemminkin olen jäljessä terveysongelmien takia, mutta aika juoksee ihan samalla lailla kuin muillakin. Koska sairaudet aiheuttavat lisäkuluja ja rasitusta, olisi ihan kohtuullista että saisi jotain hyvityksiä myös.
Oikeasti kyllästyttää, kun kaikenlaisten vähemmistöjen oikeuksista meuhkataan ja odotetaan, että kaikki olisi heidän "puolesta". Kukaan ei ole kuitenkaan tiettyjen väliinputoajien oikeuksien puolesta, kuten sairaiden jotka ei kelpaa työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei työ- ja opiskeluelämässä pärjää normaalisti. Yksi asia kanssa, minkä olen huomannut on, että monissa paikoissa on vaikea tai mahdoton kulkea pyörätuolilla (en ole itse pyörätuolissa). Perusasiat on aivan kesken ja kaikenlaista marginaalista tuodaan jatkuvasti pöydälle tärkeämpänä.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Australiassa on mielestäni järkevä systeemi, valtio takaa valmistumisen jälkeen työllistymisen valitulla alalla tai lainoja ei tarvitse maksaa takaisin. Pakottaa miettimään ne aloituspaikatkin tarpeen eikä jonkun maaseutupolitiikan perusteella. Meillä taas otetaan opiskelijoita enemmän sisään kuin paikkakunnalle mahtuu edes asumaan, kuten Lappeenrannassa tällä hetkellä. Järki hoi, älä suhmuroi.
Tämä on todella huolestuttava ilmiö. Omalta alalta työllistyy ehkä noin 1/3 koulutusta vastaaviin tehtäviin, loput jonnekin muualle tai eivät ollenkaan. Tilanne ei näytä olevan muuttumassa minnekään ja silti aloituspaikkoja nostetaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö sitten olisi reilua, että suorituskykyisten tulisi olla koko ajan samalla viivalla heikompien kanssa? Koulut valmistavat työelämään ja työelämän tarkoitus on ylläpitää yhteiskuntaa, bruttokansantuotetta ja huoltosuhdetta.
On oikein, että jos joku tekee enemmän, tätä myös palkitaan suuremmin. Kuvittele nyt mitä se tarkoittaisi suuressa skaalassa, jos kaikki suorittaisivat heikoimpien tahdissa. Todennäköisesti ei olisi edes mitään opintotukia ja opiskelu maksaisi, kun ei olisi vientiä, mitä verottaa. Tällöin sinä joutuisit itse ottamaan riskin, kannattaako sinun edes opiskella - tuletko koskaan työllistymään, että saat rahoitettua opintosi. Nyt voit vaan hakea ja muut kantavat vastuun siitä, työllistytkö vai et - elättävät sinua opintojesi ajan ja sen jälkeen, jos et työllisty.
Korkean suorituskyvyn yksilöitä palkitaan, jotta heillä olisi motivaatiota johtaa maata ja elättävät huoltosuhteen toisessa päässä olevia. Koska sinun suorituskykysi on rajallinen, sinun tulisi olla heille siis kiitollinen, että saat edes opiskella, eikä kateellinen ja katkera.
Ylimielinen kusipää. Ehkä sinäkin sairastut vakavasti jonain päivänä vakavasti.
Ei se ole ylimielistä vaan fakta. Jos hän tosiaan sairastuu, ei kukaan teistä sairaseläkeläisistä ole niitä hänen hoitojaan maksamassa, kyllä se on joku hyvävarainen työssäkäyvä. Älä toivo, että hän sairastuu, koska kuka ne opinnot sitten maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Koskas tämmönen laki on tullut? Itse maksoin kiltisti opintolainani aikanaan takaisin, erilaisilla pätkätöillä tottakai.
Opintolainan saa anteeksi jos elämässä kaikki ei mene hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskas tämmönen laki on tullut? Itse maksoin kiltisti opintolainani aikanaan takaisin, erilaisilla pätkätöillä tottakai.
Opintolainan saa anteeksi jos elämässä kaikki ei mene hyvin.
Höpö höpö.
Epäkohta on myös se, että koska valmistun toiseen korkeakoulututkintoon, en hyvitystä saa vaikka valmistun ajoissa. Ensimmäisen korkeakoulututkinnon aikana ei tätä uudistusta vielä ollut, joten sen maksoin kokonaisuudessaan myös itse vaikka valmistuin sieltä myös ajoissa. Tätä pitäisi muuttaa, että hyvityksen saa kerran korkeakouluopintoihin.
AP:lle, jätä katkeruutesi, ne nopeasti valmistuvat ja työllistyvät opiskelutoverisi maksavat myös sinun sairaudestasi aiheutuvia kuluja ja erityistarpeita. Työelämässä jos sairastelu jatkuu, muut tekevät sinunkin työsi, ei siellä kysellä tasa-arvon perään, vai pitäisikö sinun tuurajasi saada myös vastavuoroisesti vapaata sinusta aiheutuvasta extratyöstä? Jos keskittyisit sinäkin omiin asioihisi, etkä kadehtisi, niin opintosikin varmaan hoituisivat nopeammin.
Epätasa-arvoista on se, että meillä jotka valmistuttiin aikaisemmin, ei ollut edes koko mahdollisuutta.
Joo. Mä jäin äippälomalle liian pitkäksi aikaa. Ois pitäny palata kouluun kun lapsi oli 1v. Kelan mielestä. Palasin kouluun 1,5 vuoden "loman jälkeen" Mutta esim varusmiehet saa olla pitempään "lomalla" T. Yh äippä
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalla ei ole sairauslomaa. Se on valtava epäkohta johon pitäisi tulla muutos mahdollisimman nopeasti.
Jos opiskelija joutuu sairaslomalle, voi hakea sairauspäivärahaa. Se aika vähennetään opintotukiajasta, niiden kuukausien tuet voi nostaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Epäkohta on myös se, että koska valmistun toiseen korkeakoulututkintoon, en hyvitystä saa vaikka valmistun ajoissa. Ensimmäisen korkeakoulututkinnon aikana ei tätä uudistusta vielä ollut, joten sen maksoin kokonaisuudessaan myös itse vaikka valmistuin sieltä myös ajoissa. Tätä pitäisi muuttaa, että hyvityksen saa kerran korkeakouluopintoihin.
Minä tein myös toisen korkeakoulututktkinnon ja Kela antoi minulle opintolainavähennyksen, joka on eri tuki.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tullut paljon negatiivisia kommentteja, ehkä tämä selventää. Äitiyslomaa tai armeijaa ei lasketa opiskeluajaksi. Töissä sairaslomalla olevalle ei saa antaa potkuja. Itse olin traumaattisen tapahtuman takia töistä sairauslomalla kuusi kuukautta. Jos olisin ollut opiskelija, en olisi saanut samaa helpotusta kuin äitiyslomalaiset ja armeijan käyvät saavat.
T. Eri
Opiskelija saa kyllä helpotuksen, jos hakee sairaslomaa. Sairaslomalla kuuluu hakea sairauspäivärahaa eikä saa nostaa opintotukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sosionomi, joka opiskelee maisteriksi. Olen selvittänyt asiaa Kelalta. En saa mitään hyvitystä,
Maksan siis toisen kerran elämäni aika opintolainaa. Nykynuorilla on helppoa.
Tarkoitus on, että yhteiskunta maksaa yhden tutkinnon, ja sitten mennään töihin olemaan tuottavia yhteiskunnan jäseniä. Tarkoitus ei ole kerää-koko-sarja meidän muiden kustantamana. Jos haluaa harrastaa tutkintojen keräilyä, sitä voi tehdä omalla rahallaan.
Toi on eri asia. Jos sosionomi opiskelee maisteriksi niin sehän on alemman korkeakoulututkinnon jälkeen opintojen jatkamista ylemmälle tasolle. Tottakai se pitää olla mahdollista. Ei se niinkään voi olla että lukion jälkeen osa saa tehdä alemman tason tutkinnon ja osa ylemmän.
Ylimielinen kusipää. Ehkä sinäkin sairastut vakavasti jonain päivänä vakavasti.