Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?

Vierailija
27.07.2022 |

Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.

Kun ei vaan viitsi.

Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?

Kommentit (210)

Vierailija
21/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätellen siitä, mitä eri jäteastioissa on, aika moni ei lajittele ja kierrätä.

Minä lajittelen ne jätteet, joiden lajitteleminen on tehty helpoksi: tässä tapauksessa metallin. Biojätettä tuotan erittäin vähän, joten se menee sekajätteeseen. Periaatteeni on pitkälti se, että kun eivät muutkaan taloyhtiössä lajittele, en lajittele minäkään.

Kun tein remonttia, vein rakennusjätteen asianmukaisesti kierrätysasemalle ja maksoin siitä.

Tässä varmaan on jonkinlainen selitys ilmiölle. Jos löytyy paljonkin ihmisiä, joiden ajattelu on sillä tasolla, että ei mun tartte lajitella, kun naapurikaan ei lajittele, niin siinähän se on. Hetkessä saadaan aikaan kokonainen taloyhtiö, joka ei lajittele, ja sitten toinen, ja kolmas ja kymmenestuhannes.

Aikuislta voisi kyllä edellyttää hieman korkeampitasoista sisäistettyä moraalia. Sellaista, joka ei perustu siihen, mitä naapurit tekee.

Lajitteluinto hiipuu kyllä siihen, kun näkee kahdennenkymmenennen kerran, kun taloyhtiöön saapuvat ja sieltä pois muuttavat ihmiset rakentavat pakkausmateriaaleistaan ja romuistaan valtavan jäteastian päälle jäteastian kokoisen tornin ja siihen viereen vielä yhtä suuren läjän. Mielenkiintoista kyllä, tässä taloyhtiössä näin tekevät ovat olleet poikkeuksetta vuokra-asujia ja useimmiten alle kolmikymppisiä - ilmeisesti saa elää kuin pellossa, kun ei kerran itse ole omistajana.

Vierailija
22/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en kierrätä koska ei kiinnosta. En välitä siitä mitä tälle maapallolle käy. En hanki lapsia joten ei tarvitse miettiä heidänkään tulevaisuutta.

T. Huonosti koulutettu pitkäaikaistyötön, jos sillä on jotain merkitystä, en kyllä tiedä miten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy näköjään myös jonkinlaiseen psyykkiseen hätään perustuva motiivi olla kierrättämättä. Sellainen, jossa ei ole enää ollenkaan kysymys siitä, mistä oikeasti on, eli ekosysteemin ja elämän suojelemisesta, vaan tarpeesta riehua kuviteltua uhkaavaa auktoriteettia vastaan. "Jos joku sanoo, että pitäisi, en varmasti kierrätä, hah hah, olenpas fiksu ja itsenäinen ihminen!"

Ketä vastaan te oikein taistelette?

Vierailija
24/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten syyllistäminen lajittelemattomuudesta on absurdia, kun ottaa huomioon, että yritykset valmistavat tavaroita hajoamaan ennen aikojaan ja sillä tavalla lisäävät roskan määrää maailmassa.

Vierailija
25/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, teollisuus miehet ajaa paskaa luontoon tonni tolkulla ja menee pankkiin nauraen. Ja samalla tietysti ihmisiä hyväksi käyttäen. Täällä ihmiset kuvittelee kierrätyksellä olevan jotain merkitystä. Seuraavissa vaaleissa näyttää taas sekoomus pääsevän valtaan ja se tietää luontokadon kiihtymistä. Miettikää mitä äänestätte. Sanotaan näin, että niin kauan kuin tyhjätoimittajat tuhoaa maapalloa pörssissä. Minä en aio kierrättää, sitä parempi mitä nopeammin ihmiskunta häviää.

Tää on tääs tää whataboutismiksi kutsuttu argumentaatiovirhe, jossa kielletään keskusteltavan aiheen arvo sanomalla, että on muita isompia ja tärkeämpiä asioita.

Kotitalouksien kierrätyksellä on väliä, eikä se riipu mainitsemistasi asioista.

Vierailija
26/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy näköjään myös jonkinlaiseen psyykkiseen hätään perustuva motiivi olla kierrättämättä. Sellainen, jossa ei ole enää ollenkaan kysymys siitä, mistä oikeasti on, eli ekosysteemin ja elämän suojelemisesta, vaan tarpeesta riehua kuviteltua uhkaavaa auktoriteettia vastaan. "Jos joku sanoo, että pitäisi, en varmasti kierrätä, hah hah, olenpas fiksu ja itsenäinen ihminen!"

Ketä vastaan te oikein taistelette?

Suomessa jätteet eivät päädy kaduille, pelloille ja vesistöihin, vaikkei niitä lajittelisikaan eri pönttöihin. Mene vaikka Väli-Amerikkaan vouhottamaan ekosysteemistä, siellä se on tarpeen.

Vierailija
27/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustele minulle miksi minä tekisin ilmaiseksi jäteyhtiölle kuuluvan työn?

Vierailija
28/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lajittelen ne jätteet, joiden lajitteleminen on tehty helpoksi: tässä tapauksessa metallin. Biojätettä tuotan erittäin vähän, joten se menee sekajätteeseen. Periaatteeni on pitkälti se, että kun eivät muutkaan taloyhtiössä lajittele, en lajittele minäkään.

Kun tein remonttia, vein rakennusjätteen asianmukaisesti kierrätysasemalle ja maksoin siitä.

Miten sä voit katsoa itseäsi illalla peiliin, aikuinen ihminen, jos elät periaattelle "jos ei muutkaan, en mäkään"?  Kuulostaa noin 8-vuotiaan lapsen ajattelulta.

Minä en piittaa muista ihmisistä. Muun muassa sinä kuulostat juuri sellaiselta tyypiltä, jonka läsnäollessa ihan silkasta ilosta kumoaisin metallikassin sisällön biojäteastiaaan. Ihmiskunta tappaa itsensä sekä jätteisiin että liikakansoitukseen että myrkkyihin että sotimisiin, ja hyvä niin.

P.S. Minulla on isomoottorinen auto, joka kulkee bensalla. Myös huviajot, joita on paljon. Julkisilla olen kulkenut viimeksi joskus 90-luvun alkupuolella. :)

Annas kun veikkaan: et ottanut rokotteita, kannatat Trumpin ja Putinin ajatusmaailmaa ja äänestät perussuomalaisia.

Vierailija
29/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että haluat olla epäitsekäs ja ymmärrät sen, että meillä ei enää ole vaihtoehtoa miettiä vain omaa suloista pyllyämme.

Vierailija
30/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan viitsi kun on pieni keittokomero.

Vierailija
31/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan viitsi kun on pieni keittokomero.

Siinä on rehellinen vastaus: "En viitsi".

Miltä se susta tuntuu? Harmittaako millään tasolla, ajatteletko laajemmin asiaa, vai vain itseäsi?

Vierailija
32/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä voit katsoa itseäsi illalla peiliin, aikuinen ihminen, jos elät periaattelle "jos ei muutkaan, en mäkään"?  Kuulostaa noin 8-vuotiaan lapsen ajattelulta.

Minä en piittaa muista ihmisistä. Muun muassa sinä kuulostat juuri sellaiselta tyypiltä, jonka läsnäollessa ihan silkasta ilosta kumoaisin metallikassin sisällön biojäteastiaaan. Ihmiskunta tappaa itsensä sekä jätteisiin että liikakansoitukseen että myrkkyihin että sotimisiin, ja hyvä niin.

P.S. Minulla on isomoottorinen auto, joka kulkee bensalla. Myös huviajot, joita on paljon. Julkisilla olen kulkenut viimeksi joskus 90-luvun alkupuolella. :)

Annas kun veikkaan: et ottanut rokotteita, kannatat Trumpin ja Putinin ajatusmaailmaa ja äänestät perussuomalaisia.

Sinulla on siis "vihollisen" stereotyyppi valmiina. Hyvin tyypillistä kaikenlaisille uskovaisille.

Vierailija
33/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että haluat olla epäitsekäs ja ymmärrät sen, että meillä ei enää ole vaihtoehtoa miettiä vain omaa suloista pyllyämme.

Ohis. Onhan vaihtoehto ihan selvästi olemassa, ja suurin osa maailmasta noudattaa juuri sitä nyt ja tästedes.

Vierailija
34/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on siis "vihollisen" stereotyyppi valmiina. Hyvin tyypillistä kaikenlaisille uskovaisille.

Ilmeisesti osui oikeaan? :)

Vierailija
35/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen kysymys on, että miten voi lla, että moni ostaa ja ostaa ja ostaa koko ajan uutta tavaraa, vaikka me hukutaan omaan kuonaamme?

Näin, tärkeintä on välttää ostamasta turhaa.

Ja tarpeellisesta ostetusta kierrättää kaikki mahdollinen, eli sekajätettä tulee erittäin vähän. Näin fiksu ihminen toimii.

Vierailija
36/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin ilmeisesti on todella ylivoimaista viedä esim lasit, metallit ja muovit keräykseen.

Mitenköhän heiltä sujuvat yhtään vaativammat asiat?

Vierailija
37/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta pätkääkään

Vierailija
38/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen kysymys on, että miten voi lla, että moni ostaa ja ostaa ja ostaa koko ajan uutta tavaraa, vaikka me hukutaan omaan kuonaamme?

Näin, tärkeintä on välttää ostamasta turhaa.

Ja tarpeellisesta ostetusta kierrättää kaikki mahdollinen, eli sekajätettä tulee erittäin vähän. Näin fiksu ihminen toimii.

Mitä niille lopuille pitäisi tehdä?

Tässäkin ketjussa tulee ilmi jo ainakin kolmenlaisia syitä:

- Ei lajittele, koska muut eivät lajittele

- Auktoriteettivastaisuus

- Ei viitsi

Vierailija
39/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kun oon uupunut arjessa ja lapsi siinä iässä, että penkoo ja availee alakaappeja.

Vierailija
40/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahveja en kierrättä koska taloyhtiön pahviloorat on aina täysiä, eikä sinne enää mahdu. Biot kerään erikseen jos tulee enemmän, helteellä en. Muovista kierrätän puhtaat muovit, likaiset menee roskiin. Tällä hetkellä muovin jälleenkäyttö ei pysty käyttämään kaikkea kierrätettyä muovia, niin ylimääräiset menee jokatapauksessa roskiin, turha pestä roskia.

Lasit, metallit, paperit ja patterit kierrätän.