Perintövero on varastamista
Kyllä. Suomi on ainoita maita maailmassa jossa peritään perintövero. Suomessa valtio pitää tarkoituksenmukaisesti huolta siitä ettei kansalaiset vaurastu. Kaikesta verotetaan mistä mahdollista ja rahaa pumpataan mitä älyttömimpiin kohteisiin. Miksi kansa meillä hyväksyy tämän?
Kommentit (167)
Viherkomukoiden logiikkaa: perinnön voi ulosmitata valtiolle koska saaja ei ole tehnyt mitään sen eteen. Se että ulosmitattu omaisuus jaetaan vastikkeetta heille taas on täysin oikein ja reilua.
Vierailija kirjoitti:
Viherkomukoiden logiikkaa: perinnön voi ulosmitata valtiolle koska saaja ei ole tehnyt mitään sen eteen. Se että ulosmitattu omaisuus jaetaan vastikkeetta heille taas on täysin oikein ja reilua.
Logiikka onkin haettu Neuvostoliitosta ja toimii nykyäänkin Venäjällä.
Minulla on sijoitusasuntoja, kesämökki ja osakesalkku. Kun myyn ne, maksan osto-ja myyntihinnan välisestä voitosta luovutusvoittoveroa n.30%.
Perintöveroa kritisoivien mielestä perijäni saisi kaiken ilmaiseksi, vaikka ei ole laittanut senttiäkään. Minä taas, joka olen ottanut riskin ostaessani asunnot ja osakkeet, joudun normaalisti maksamaan luovutusvoittoveron.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sijoitusasuntoja, kesämökki ja osakesalkku. Kun myyn ne, maksan osto-ja myyntihinnan välisestä voitosta luovutusvoittoveroa n.30%.
Perintöveroa kritisoivien mielestä perijäni saisi kaiken ilmaiseksi, vaikka ei ole laittanut senttiäkään. Minä taas, joka olen ottanut riskin ostaessani asunnot ja osakkeet, joudun normaalisti maksamaan luovutusvoittoveron.
Tietenkin, jos perintöverosta luovutaan, tulee voimaan perijällekim luovutusvoittovero. Ja kuten Ruotsissakin, ostohinnaksi perinnön kohdalla katsotaan nolla euroa. Lisäksi luovuttaisiin oman asunnon myyntivoiton verovapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, jos perintöverosta luovutaan, tulee voimaan perijällekim luovutusvoittovero. Ja kuten Ruotsissakin, ostohinnaksi perinnön kohdalla katsotaan nolla euroa. Lisäksi luovuttaisiin oman asunnon myyntivoiton verovapaudesta.
Niinpä ja kun olen ostanut mökin 100.000 eurolla ja myyn 200.000 eurolla joudun itse maksamaan 30.000 luovutusvoittoveroa, mutta lapseni joutuisivat maksamaan 60.000 euroa.
Ja jokainen asuntoa myydessään maksaisi hinnannoususta 30% valtiolle, eikä enää olisi kahden vuoden verovapaa sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella ihmisiä ylipäätään verotetaan?
Kuka sen on alun perin päättänyt?
Ihminen, joka kiroaa veroja vain sitä varten, että maksaa niitä itse kieltää oikeutensa järjestäytyneen yhteiskunnan jäsenenä
Tein viime syksynä 2 kk +60h duunipäivää, 60h viikkoja. Sain siitä muhevan palkankorotuksen josta 55% menee veroihin.
Kuka olikaan se, joka kanssani venyi iltamyöhään testilabrassa "säätämässä"? Ei näkynyt kollegoita saati niitä järjestäytyneen yhteiskunnan jäseniä, joille minun pitää joka liksasta luovuttaa tuosta korotuksesta yli puolet.
Turha vedota poliisin (18 min vasteaika), terveydenhuollon yms rahoittamisen puolesta - ajan mieluummin 25 km yksityiselle kuin 3 km kunnalliselle, ihan kokemuksen ohjaamana.
Voi sinua... Olisitko kaivannut mitalin työn sankaruudestasi, muttet saanut?
En, vaan 70% korotuksesta omaan taskuuni, sen sijaan että ansiottomat pääsisivät loisimaan tekemisistäni.
Tässä kun on ollut ainakin 15 vuitta ns nettomaksaja, niin alkaa olla huumorintaju vähissä ns julkisen ryöstämisen suhteen.
15 vuotta vasta? Et ole maksanut edes omia koulu- ja opiskelumaksujasi vielä. Nettomaksaja my ass. :D
Varmaankin vanhemmat ovat maksaneet veroja joten hehän lapsensa koulun maksavat
Katsoin viime kesänä Sita Salmisen juhannus mökillä videon, hän kertoi siinä että mökin omistus siirrettiin yhden sukupolven yli juuri perintöverosyistä. Kannattaa tehdä näin jos voi.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisia ei-arvokkaita esineitä lukuunottamatta kaikki omaisuus pitäisi siirtää ihmisen kuoltua valtiolla ja yhteiseen hyvään.
Ennemmin polttaisin 200 vuotta suvulla olleen tilan ja maat, kun antaisin sen yhteiseen käyttöön, jotta jotkut korsolaiset peenreiät saisivat nauttia muiden työn hedelmästä, jotka ei edes osaisi antaa paikalle mitään tunnearvoa.
Tilastojen mukaan Suomessa enemmistö perinnönsaajista ei maksa perintöveroa lainkaan, kun alle 20.000€ perintö on verovapaa.
Kun rintaperilliset perivät molemmat vanhemmat se on 40.000€ verotta.
Tämä vero pitää lopettaa. Voiko / onko tästä tehty jo mitään kansalaisaloitetta millä tähän asiaan voisi vaikuttaa? On ihan naurettavaa miten Suomi ryöstää tästäkin verot, se on jo ihan liikaa kun kerran maksetusta omaisuudesta joudutaan TAAS maksemaan verot. Eikö ahneudella ole mitään rajaa? Tässä artikkelissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13897c2e-47a0-4ce8-b1aa-2f278ef3064d ekonomistikaan ei keksinyt muuta syytä pitää se kuin vedota johonkin luovutusvoittoverotukseen, joka tapahtuu siis kaiketi vaan silloin, kun perittyä omaisuutta myydään - eli ei edes koskettaisi kaikkia niitä, jotka eivät aio tehdä niin. Eli suomeksi ei ole mitään järkevää syytä, miksi tämäkin verotus pitäisi olla olemassa.
Professori kertoi eilisessä lehdessä, että luovutusvoittovero olisi useimmille perintöveroa ankarampi, koska kaikista perintönä saaduista asioista joutuisi myydessään maksamaan 30% veron. Nyt alle 20.000 perinnöt ovat verottomia ja puolisolla alle 90.000 euron perinnöt. Ja maksissaankin perintövero on 16%.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenelläkään pitäisi olla oikeus periä ketään? Et sä olet tehnyt yhtään mitään ansaitaksesi ne rahat.
Pötypuhetta. Meillä on ollut pieni velkainen maatalo, johon menin miniäksi. Kävin kodin ulkopuolella töissä, illat, vapaat ja lomat maataloustöitä. Mies teki tilalla töitä ja tilan ulkopuolella hankintahommia n.12h työpäivää, eikä lomia viettänyt. Velat saatiin pois ja vähän laajennettua peltoalaa. Lapset olivat tilan töissä pienestä pitäen apuna, ja vielä aikuisenakin omien töidensä ohella.
Nyt isänsä kuoltua maksavat perintöveroa.
perintöverorahoilla Sannan valtio tukee paggolaisia joille tulee ilmainen asunto, ruoka , terveydenhuolto ja koulutus, sekä Palestiinaan annetaan koulutusrahaa lapsille eli islamin tukemiseen
En ole koskaan ymmärtänyt verovapaan perinnönsaajien logiikkaa, kun heille pitäisi perintö olla verovapaa, mutta sitä samaa oikeutta ei vaadita perinnön jättäjälle eli vainajalle, hänen eläessään? Eikä kukaan ole kertonyt, miten se olisi oikeudenmukaista?
Jos ostan omilla työllä hankitulla rahalla asunnon ja saan siitä tuottoja, maksan siitä 30% veroa tai jos myyn palkkarahoilla osakesalkun ja saan siitä henk.kohtaista tuottoa, josta maksetaan 30% veroa.
Ei mene minun logoikkaan, miksi minä perinnönjättäjänä en eläissäni saa samaa etua, mutta perinnönsaajan pitäisi se saada, vaikka ei ole laittanut asian hyväksi tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenelläkään pitäisi olla oikeus periä ketään? Et sä olet tehnyt yhtään mitään ansaitaksesi ne rahat.
Pötypuhetta. Meillä on ollut pieni velkainen maatalo, johon menin miniäksi. Kävin kodin ulkopuolella töissä, illat, vapaat ja lomat maataloustöitä. Mies teki tilalla töitä ja tilan ulkopuolella hankintahommia n.12h työpäivää, eikä lomia viettänyt. Velat saatiin pois ja vähän laajennettua peltoalaa. Lapset olivat tilan töissä pienestä pitäen apuna, ja vielä aikuisenakin omien töidensä ohella.
Nyt isänsä kuoltua maksavat perintöveroa.
Ei taida nyt ihan pieni maatila olla. Jos puolisosi omistaa puolet tilasta ja lapsia kolme, lapset saavat verovapaana 20.000/lapsi ja 40.000€/molemmat vanhemmat ja jos kolme lasta verovapaan perinnön arvo 120.000€.
Toki se tuntuu pieneltä, jos on saanut satojentuhansien maataloustuet verovapaana verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero saisi olla 100%. Jokainen olkoot itse hyödyllinen. Ei tarvita mitään aatelisia jotka sattuivat syntymään rikkaaseen sukuun.
Ei asia tosiaankaan koske vain mitään "aatelisia" tai edes rikkaita. Tuossa teidän vasureiden ajattelussa on vähän sellainen maku ettei edes omia lapsiaan tulisi ruokkia tai hoitaa, koska "jokainen olkoon itselleen hyödyllinen".
Nyt menee jo oikea ja vasen sekaisin.
Perintövero on käytössä vielä monessa maassa:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Erbschaftssteuer_(Internationales_und_n…
Ja niissä maissa missä se on lakkautettu, kulkee se usein toisella nimellä. Esim. perintöä pidetään lahjana tai luovutusvoittona.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt verovapaan perinnönsaajien logiikkaa, kun heille pitäisi perintö olla verovapaa, mutta sitä samaa oikeutta ei vaadita perinnön jättäjälle eli vainajalle, hänen eläessään? Eikä kukaan ole kertonyt, miten se olisi oikeudenmukaista?
Jos ostan omilla työllä hankitulla rahalla asunnon ja saan siitä tuottoja, maksan siitä 30% veroa tai jos myyn palkkarahoilla osakesalkun ja saan siitä henk.kohtaista tuottoa, josta maksetaan 30% veroa.
Ei mene minun logoikkaan, miksi minä perinnönjättäjänä en eläissäni saa samaa etua, mutta perinnönsaajan pitäisi se saada, vaikka ei ole laittanut asian hyväksi tikkua ristiin.
Juurinäin. Möin mökin pois, koska sillä ei ollut käyttöä tarpeeksi ja perijöiöläni eli sisarillani on omansa. Maksoin myyntivoitosta eli 50.000eurosta 15.000€ luovutusvoittoveroa. Miksi sisarteni olisi pitänyt saada mökki verovapaasti, kun itse jouduin maksamaan veron. En tajua näitä perintöverosta poisluopujia yhtään.
Kiinteän, mutta vaikeasti realisoitavan omaisuuden perivä vähävarainen on kusessa.
Jos on alaikäisiä lapsia, perinnöstä ei voi edes kieltäytyä.
Moni leskeksi jäänyt yrittäjä/yrittäjän puoliso on joutunut loppuiän velkoihin näiden takia.
No ei tule lisämaksuja, jos sen hinnan laittaa kohdilleen perunkirjoituksessa eikä tule siis mitään myyntivoittoveroa maksettavaksi.