Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppalehti: Sähköauton kalliimpi hankintahinta kompensoituu vasta 41 vuodessa jos ajaa vähemmän

Vierailija
26.07.2022 |

"Kun vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, takaisinmaksu tapahtuu hitaimmillaan noin 41 vuodessa."

10tkm ajollakin siis saa päälle 20 vuotta odottaa ennen kuin bensakuluissa alkaa säästämään.

Toki eroavaisuuksia eri mallien välillä mutta Kauppalehden mukaan 41 vuotta mahdollista. Tämä tutkimus siis toukokuussa julkaistu ennen sähkön hinnan hurjaa nousua.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-monta-vuotta-sahkoautoa-on-ajet…

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kun yleisin suomalaisten auto on n. 3000 euron arvoinen, sähköauto yli kymmenkertainen hinnaltaan, akusto ei kestä edes sitä kahtakymmentä vuotta!

Ei voi olla noin halpa! Suurin osa näyttää ajelevan vähintään 15 000 euron arvoisilla autoilla. Tai ainakin 10 000e:n. Jos auto maksaa uutena 25 000e, se on jo halpa. Sellainen on 6 vuodessa 12 424 euron arvoinen. (11% arvonmenetys/v.)

Suomessa autokannan keskihinta on 6800e.

https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/autoj…

Vierailija
122/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi luksusautojen ajomukavuuskin on täysi myytti, toki eroa on isolla ja pienellä autolla, mutta kaksi 2000luvun isoa autoa ei ajettavuudessa juurikaan eroa, oli hankintahinta uutena sitten 30k tai 200k.

Kertoo lähinnä heikosta itsetunnosta, että pitää päteä jollain niin typerällä ostokselle kuin tesla 😁 teslahan on lähes ottanut bemarin paikan, pienimunaisten egonjatke.

Eri hintaluokiien autot eroavat ajomukavuudeltaan ja tunnelmaltaan kyllä todella paljon. Teslasta ei ole kokemusta.

No jaa, itsellä Mondeo ja ajan sillä mieluummin kuin 100 000 euron bmw:llä tai 150 000 euron Jaguarilla, ihan siksi, että se Mondeo ihan rehellisesti on ajettavuudeltaan parempi.

Teslasta ei ole kokemusta, yksikään Tesla kun ei pysty täyttämään niitä tarpeita, jotka minulla autoilulle on, 11v vanha mondeo kyllä hoitaa ne kaikki :)

Ja juu, siinä on webasto, kun ei kiinnosta niiden johtojen kanssa jatkuvasti tapella.

On on, Mondeo on ihan paras. 😂

mondeo paskin auto ikinä. Lukuisat kerrat ovet ei vaan aukea. Siis oot sisällä muttet pääse ilos kun ovet lukittuu eikä vaan aukea avausnapista. On kuulemma tyyppivika eikä voi tehdä mitään. No sen takia myöhästynyt töistä tunteja lukuisia kertoja kun istun vaan auton sisällä. Usein ei auennut peilitkään niin melkoista paniikkikohtausta aiheuttanut. Eivät Ford maahantuojallakaan osanneet auttaa ja heidänkin asentaja jäi autoon jumiin kuten myös katsastusmies ja autonkorjaaja.

Missä vuosimalloissa tällainen ominaisuus. Itsellä on ollut useampia fordeja ja vain yhdessä, viimeisessä, oli suurempi murhe, siitä hajosi moottori.

se oli -12 tai -13

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sähköauto ole kaikille sopiva. Joillain ei ole varaa ja jotkut haluavat autoltaan ominaisuuksia, joissa sähköauto ei ole parhaimmillaan.

Jos kuitenkin verrataan autojen käyttökustannuksia niin verrataan samanlaisia, vastaavia. Sama hankihinta, samat tehot ja varusteet. kokoluokka jne.

Itse olen valinnut sähkön ja olen erittäin tyytyväinen.

Nokun et sä voi sitä samaa hankintahintaa laittaa samaan muottiin. Saat yhtä tehokkaan samassa kokoluokassa ja varustelulta saman bensakoneen paljon halvemmalla.

Mikä vastaa esim. 50k€ Tesla Model 3:sta?

Katso nyt tuo edellisen sivun Nissan vertailu niin ymmärrät mitä tarkoitetaan. Siinä molemmat autot vastaavia, mutta hinnassa iso ero.

Voit ihan itse katsoa mitä autoja saisit sillä 50k jos haluat.

Eli sinulla ei ole esittää vastaavaa vertailuun, kunhan huutelet.

No katso itse? Saat ihan Teslaa vastaavan uuden Mersun tai Audin 35 000e. Vaihtoehtoja on paljon, mene tutkimaan.

Nimeä yksi vastaava merkki ja malli.

Audi A4 vm 2020 ajettu 35tkm 35200e.

Tesla Model 3 vm 2020 ajettu 35tkm 51900e

Näistä kahdesta autosta löytyy paljon vertailuarvioita netti täynnä.

Mites noi tehot ja varusteet? Ei taida ihan täsmätä.

Tässä yksi vertailu vm 2022.

https://www.motorbiscuit.com/2022-audi-a4-outscored-tesla-model-3-consu…

Vertailuja on paljon, sieltä vaan googlaamaan. Ehkä Tesla voitti jonkun niistä :D

Vierailija
124/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mikään kallis auto kompsoidu missään ajassa. Auton hinta aina laskee, eikä ole koskaan investointi.

Meillä on täyssähkö rahoituksella 600 e kk.. Ei tullut mieleenkään laskea aloituksen tapaan. Me laskimme sen niin, että bensaa meillä menee kuukaudessa 400 euroa. Eli rahoitus ja auto maksaa meille oikeastaan vain 200 e kk. Tässä tulee se säästö, mutta samalla tavalla loppupeleissä häviämme auton hinnassa kuin minkä tahansa muunkin kaloiin auton kanssa.

Mutta kun saat vastaavan bensa-auton niin paljon halvemmalla että menee vuosia että säästät ne bensakulut vs hankintahinta.

Eipidä paikkaansa. Meidän sähköautossa on kaikki lisävarusteet. Se ajaa itse, kääntää ajovalot ja pitkät päälle ja pois itse, hierovat penkit tms yms yms.

Vastaava bensa-auto maksaa aivan yhtä paljon kuin tämä.

Ja mies on autofriikki. Meikllä olisi joka tapauksessa vähintään tämän hintainen auto alla. Ja sama rahoituserä. Lisäksi päälle bensat.

Vierailija
125/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi luksusautojen ajomukavuuskin on täysi myytti, toki eroa on isolla ja pienellä autolla, mutta kaksi 2000luvun isoa autoa ei ajettavuudessa juurikaan eroa, oli hankintahinta uutena sitten 30k tai 200k.

Kertoo lähinnä heikosta itsetunnosta, että pitää päteä jollain niin typerällä ostokselle kuin tesla 😁 teslahan on lähes ottanut bemarin paikan, pienimunaisten egonjatke.

Eri hintaluokiien autot eroavat ajomukavuudeltaan ja tunnelmaltaan kyllä todella paljon. Teslasta ei ole kokemusta.

Varmaan eroaa, mutta ruuhkissa ajaminen ei ole millään autolla mukavaa ja omilla 5min kestävillä työmatkoillani mukavuudella ei ole mitään merkitystä.

Enpä kyllä itse ajelisi 5min työmatkaa autolla, mutta makunsa kullakin.

Onhan tuo helposti 5 km matka. Tunti kävellen, vartti pyörällä, mutta se ei välttämättä ole aina vaihtoehto, jos pitää esimerkiksi viedä lapset samalla hoitoon yms.

Polkupyörään saa kärryjä lapsille ja ostoksille.

Vierailija
126/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mikään kallis auto kompsoidu missään ajassa. Auton hinta aina laskee, eikä ole koskaan investointi.

Meillä on täyssähkö rahoituksella 600 e kk.. Ei tullut mieleenkään laskea aloituksen tapaan. Me laskimme sen niin, että bensaa meillä menee kuukaudessa 400 euroa. Eli rahoitus ja auto maksaa meille oikeastaan vain 200 e kk. Tässä tulee se säästö, mutta samalla tavalla loppupeleissä häviämme auton hinnassa kuin minkä tahansa muunkin kaloiin auton kanssa.

Kuinka hyvin sähköauto toimii jos otatte asuntovaunun mukaan Norjan reissulle?

Emme harrasta asuntovaunuilua. Mökillä on kyllä peräkärry, ja sillä saa vetää 700 kg kuormaa.

Ja olemme kiertäneet autolla pohjoismaat. Norja oli hauska: sähköä ei kulunut lainkaan. Alamäessä akku latautui saman verran takas, mitä ylämäessä sähköä kului.

Sama

Vierailija
127/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan eroaa, mutta ruuhkissa ajaminen ei ole millään autolla mukavaa ja omilla 5min kestävillä työmatkoillani mukavuudella ei ole mitään merkitystä.

Onhan tuo helposti 5 km matka. Tunti kävellen, vartti pyörällä, mutta se ei välttämättä ole aina vaihtoehto, jos pitää esimerkiksi viedä lapset samalla hoitoon yms.

Suunnilleen vartti sähköpyörällä, mutta on turhan vaarallista ja talvella välillä lähes mahdotonta.

Vierailija
128/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sähköauto ole kaikille sopiva. Joillain ei ole varaa ja jotkut haluavat autoltaan ominaisuuksia, joissa sähköauto ei ole parhaimmillaan.

Jos kuitenkin verrataan autojen käyttökustannuksia niin verrataan samanlaisia, vastaavia. Sama hankihinta, samat tehot ja varusteet. kokoluokka jne.

Itse olen valinnut sähkön ja olen erittäin tyytyväinen.

Nokun et sä voi sitä samaa hankintahintaa laittaa samaan muottiin. Saat yhtä tehokkaan samassa kokoluokassa ja varustelulta saman bensakoneen paljon halvemmalla.

Mikä vastaa esim. 50k€ Tesla Model 3:sta?

Katso nyt tuo edellisen sivun Nissan vertailu niin ymmärrät mitä tarkoitetaan. Siinä molemmat autot vastaavia, mutta hinnassa iso ero.

Voit ihan itse katsoa mitä autoja saisit sillä 50k jos haluat.

Eli sinulla ei ole esittää vastaavaa vertailuun, kunhan huutelet.

No katso itse? Saat ihan Teslaa vastaavan uuden Mersun tai Audin 35 000e. Vaihtoehtoja on paljon, mene tutkimaan.

Nimeä yksi vastaava merkki ja malli.

Audi A4 vm 2020 ajettu 35tkm 35200e.

Tesla Model 3 vm 2020 ajettu 35tkm 51900e

Näistä kahdesta autosta löytyy paljon vertailuarvioita netti täynnä.

Mites noi tehot ja varusteet? Ei taida ihan täsmätä.

Tässä yksi vertailu vm 2022.

https://www.motorbiscuit.com/2022-audi-a4-outscored-tesla-model-3-consu…

Vertailuja on paljon, sieltä vaan googlaamaan. Ehkä Tesla voitti jonkun niistä :D

Ja missäs hintaluokassa tämä vertailun audi olikaan, aivan. Nyt voidaan sitten keskustella niistä käyttökustannuksista.

Vierailija
129/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörään saa kärryjä lapsille ja ostoksille.

Vaikka ilmastoimattoman 90-luvun lopun toyotan mukavuus riittääkin minulle, niin ihan kaikkeen en sentään lähtisi.

Vierailija
130/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, itsellä Mondeo ja ajan sillä mieluummin kuin 100 000 euron bmw:llä tai 150 000 euron Jaguarilla, ihan siksi, että se Mondeo ihan rehellisesti on ajettavuudeltaan parempi.

Teslasta ei ole kokemusta, yksikään Tesla kun ei pysty täyttämään niitä tarpeita, jotka minulla autoilulle on, 11v vanha mondeo kyllä hoitaa ne kaikki :)

Ja juu, siinä on webasto, kun ei kiinnosta niiden johtojen kanssa jatkuvasti tapella.

Ihan mielenkiinnosta, mitä ne Mondeon ominaisuudet on mihin Tesla ei pysty?

Ensimmäisenä tuli mieleen kuljetustilat. Edelleenkään ei ole markkinoilla kunnollista sähköfarmariautoa.

Isoja autoja on, ne vaan ei näytä samalta kuin perinteinen tasaperäinen farmari.

Kurkkaapa jonkun isomman Teslan kuljetustilat. Tesla Model S:n takatila on (litroissa mitattuna) isompi kuin farmari-mersun. Tesla X on tila-auto seitsemälle plus tavaratilat. 

Hinnat toki on jotain ihan muuta kuin Mondeoissa. 

Se kyllä totta että valinnanvaraa ei isoissa sähköautoissa tai tila-autoissa paljon ole. Vain kourallinen.

Eikä farkkuja taida tullakaan, alkaa olla vanhentunutta muotia. Maailmalla se on SUV joka on suosituin malli, ei farmari, ja niinpä sähköautot seuraa tätä esimerkkiä. 

Vierailija
131/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ajaa 100000km vuodessa....

Kyllä noita vertailulaskelmia löytyy netistä. Youtubessa yksi suomalainenkin on tehnyt erittäin tarkan vertailiulaskelman jossa on huomioitu ihan kaikki mahdollinen. Vertailukohteina muistaakseni Tesla Model 3 ja joku dieselkäyttöinen VW Touran.

Hänen ajoprofiilillaan kyllä tuo Tesla Model 3 oli täysin ylivoimaisen edullinen kustannuksiltaan. 

Tuossa hänen laskelmassaan ei VW Touranille oltu edes laskettu pääomakuluja (koska hänellä oli sellainen jo ennestään), sen sijaan Teslassa pääomakulut oli huomoitu.

Vierailija
132/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On on, Mondeo on ihan paras. 😂

mondeo paskin auto ikinä. Lukuisat kerrat ovet ei vaan aukea. Siis oot sisällä muttet pääse ilos kun ovet lukittuu eikä vaan aukea avausnapista. On kuulemma tyyppivika eikä voi tehdä mitään. No sen takia myöhästynyt töistä tunteja lukuisia kertoja kun istun vaan auton sisällä. Usein ei auennut peilitkään niin melkoista paniikkikohtausta aiheuttanut. Eivät Ford maahantuojallakaan osanneet auttaa ja heidänkin asentaja jäi autoon jumiin kuten myös katsastusmies ja autonkorjaaja.

Missä vuosimalloissa tällainen ominaisuus. Itsellä on ollut useampia fordeja ja vain yhdessä, viimeisessä, oli suurempi murhe, siitä hajosi moottori.

Mulla myös, fordista hajosi moottori, ei mennyt tehdastakuuseen enää, eikä "goodwill" onnistunut. Itse kaivettava kuvetta. Siitä jäi sellainen ketutus, että se on osasyy miksi ajan nykyään sähköllä. En luota tämän päivän polttomoottoritekniikkaan paskan vertaa jos heti takuun (vain kolme vuotta!) jälkeen saa vaihtaa moottorin. Ja onhan se tiedossa että nykyisten pikkubensisten turbobuustatut moottorit eivät kestä, kuten joskus ennen bensakoneet tehtiin kestämään. Täälläkin hoetaan että kestää 20v. Eikä kestä, kuten ei mitkään kodinkoneetkaan enää kestä kuten 70-luvulla ostetut. Ne viimevuosina valmistettujen moottorit ole tehty niin kestämään, turha luulo.

"Asiantuntija: Autoja ei enää suunnitella 20 vuoden käyttöä varten – nämä viat voivat tulla kalliiksi"

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1657783

Vierailija
133/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautohan on näköjään on persaukisten valinta, kun tulee niin halvaksi.

Hah hah haa. Näinhän voit toki itsellesi selittää. 

Persaukisena vastavalmistuneena minä ajoin jollain tonnin ritsalla. Nykyään keski-ikäisenä toimeentulevana ajan sähköautolla.

Vierailija
134/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita vertailulaskelmia löytyy netistä. Youtubessa yksi suomalainenkin on tehnyt erittäin tarkan vertailiulaskelman jossa on huomioitu ihan kaikki mahdollinen. Vertailukohteina muistaakseni Tesla Model 3 ja joku dieselkäyttöinen VW Touran.

Hänen ajoprofiilillaan kyllä tuo Tesla Model 3 oli täysin ylivoimaisen edullinen kustannuksiltaan. 

Tuossa hänen laskelmassaan ei VW Touranille oltu edes laskettu pääomakuluja (koska hänellä oli sellainen jo ennestään), sen sijaan Teslassa pääomakulut oli huomoitu.

Mikähän se hänen ajoprofiilinsa oli? Olen tässä yrittänyt laskea erilaisia vaihtoehtoja omalla ajoprofiilillani enkä kyllä saa sähköautoilusta kannattavaa tällä hetkellä millään. Mulla ei ole mitään sähköautoa vastaan millään ideologisella tasolla, mutta sen verran pragmaattinen olen, että ihan maailmanpelastuksen takia en sitä tee. Siitä täytyy olla minulle, omallenavalle, jotain hyötyä.

Vierailija
135/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautohan on näköjään on persaukisten valinta, kun tulee niin halvaksi.

Hah hah haa. Näinhän voit toki itsellesi selittää. 

Persaukisena vastavalmistuneena minä ajoin jollain tonnin ritsalla. Nykyään keski-ikäisenä toimeentulevana ajan sähköautolla.

Virkistävää kun kerrankin joku myöntää että siihen ei kerta kaikkiaan ole kaikilla varaa.

Vierailija
136/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen vakuutukset ovatkin kalliita.

Meillä vakuutus tuli vuodessa n. 90e halvemmaksi, kun vaihdettiin 10 vuotta vanhasta polttiksesta sähköautoon. Tämä silläkin, että oli täydet bonukset.

Polttoaineisiin meni monta sataa euroa kuussa, siis 500-600 euroa, nyt "polttoaineeseen" eli kotilatauksiin 150 e.

Autolla on nyt n. 7 000 euroa enemmän arvoa kuin tilatessa, koska kysyntä on korkeaa ja saatavuus vielä huonoa (toimitusaika uudella 8-16 kuukautta autosta riippuen).

Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä, mutta tällä hetkellä ei paljon ajavalle sähköautoa järkevämpää olekaan. Vähän ajaville ylipäänsä auton pitäminen on turhaa, sähköauton ostaminen suorastaan järjetöntä.

Vierailija
137/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän se hänen ajoprofiilinsa oli? Olen tässä yrittänyt laskea erilaisia vaihtoehtoja omalla ajoprofiilillani enkä kyllä saa sähköautoilusta kannattavaa tällä hetkellä millään. Mulla ei ole mitään sähköautoa vastaan millään ideologisella tasolla, mutta sen verran pragmaattinen olen, että ihan maailmanpelastuksen takia en sitä tee. Siitä täytyy olla minulle, omallenavalle, jotain hyötyä.

Sähköauton lataaminen on halvempaa kuin polttoaine, huollot edullisempia, verot pienemmät...

Mistäs ne sinun ajoprofiilin kustannukset koostuu?

Vierailija
138/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton lataaminen on halvempaa kuin polttoaine, huollot edullisempia, verot pienemmät...

Nykyisellä velattomalla bensa-autolla ajaminen vs. vaihtaminen suht vastaavaan sähköautoon (vähän pienempään). Väliä pitäisi maksaa sellaiset 14-15 tonnia. Kilsoja tulee vuodessa 8000-9000.

Vierailija
139/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellä velattomalla bensa-autolla ajaminen vs. vaihtaminen suht vastaavaan sähköautoon (vähän pienempään). Väliä pitäisi maksaa sellaiset 14-15 tonnia. Kilsoja tulee vuodessa 8000-9000.

Ei se sitten kannata, sehän on selvä. Eipä kannata tosin vaihtaa uudempaan bensa-autoonkaan, ei ne kulut silloinkaan pienene.

Vierailija
140/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kun yleisin suomalaisten auto on n. 3000 euron arvoinen, sähköauto yli kymmenkertainen hinnaltaan, akusto ei kestä edes sitä kahtakymmentä vuotta!

Ei voi olla noin halpa! Suurin osa näyttää ajelevan vähintään 15 000 euron arvoisilla autoilla. Tai ainakin 10 000e:n. Jos auto maksaa uutena 25 000e, se on jo halpa. Sellainen on 6 vuodessa 12 424 euron arvoinen. (11% arvonmenetys/v.)

Suomessa autokannan keskihinta on 6800e.

https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/autoj…

Ja autojen keski-ikä 12,7 vuotta. Ja yhä ajetaan. Tuohon ikää mennessä sähköautofanaatikko on joutunut ostamaan jo toisenkin sähköauton, a' 40000-up€ . Koska sähköauton akku on loppu, auto on loppu myös, sellaista autoa enää kannata korjata. 

Tämä on sitä vihersiirtymää (the great business-kusetus)