Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppalehti: Sähköauton kalliimpi hankintahinta kompensoituu vasta 41 vuodessa jos ajaa vähemmän

Vierailija
26.07.2022 |

"Kun vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, takaisinmaksu tapahtuu hitaimmillaan noin 41 vuodessa."

10tkm ajollakin siis saa päälle 20 vuotta odottaa ennen kuin bensakuluissa alkaa säästämään.

Toki eroavaisuuksia eri mallien välillä mutta Kauppalehden mukaan 41 vuotta mahdollista. Tämä tutkimus siis toukokuussa julkaistu ennen sähkön hinnan hurjaa nousua.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-monta-vuotta-sahkoautoa-on-ajet…

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautossa on se erittäin ikävä puoli että. Sen huoltaminen/korjaaminen maksaa 200e/h +varaosien hinta. Se on erittäin kallista koska joudutaan käyttämään erikoistyökaluja sekä erikoisosaamiseen koulutettuja mekaanikkoja.

Mun Punto ssa esim maksaa öljynvaihto 65e, pakoputki 200e ja kytkin paketti 100e. Monet joutuvat konkurssiin kun alkaa korjauksia tulla. Esim se sähkömoottori hajoaa tesloissa yleensä jo 100000km kohdalla...

Vierailija
42/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ajellut sekä sähköllä että bensalla, niin kyllähän bensalla ajelu tuntuu sen jälkeen aika vanhanaikaiselta meiningiltä. Sähköteknologia ja -infra ei ihan vielä ole kuitenkaan sillä tasolla että hankkisin täyssähkön, mutta tulevaisuudessa ihan varmasti. Mikään excel-taulukon avulla tehtävä kustannusseuranta ei kuitenkaan tule päätökseeni vaikuttamaan, kuten ei ideologinen maailmanparannuskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautossa on se erittäin ikävä puoli että. Sen huoltaminen/korjaaminen maksaa 200e/h +varaosien hinta. Se on erittäin kallista koska joudutaan käyttämään erikoistyökaluja sekä erikoisosaamiseen koulutettuja mekaanikkoja.

Mun Punto ssa esim maksaa öljynvaihto 65e, pakoputki 200e ja kytkin paketti 100e. Monet joutuvat konkurssiin kun alkaa korjauksia tulla. Esim se sähkömoottori hajoaa tesloissa yleensä jo 100000km kohdalla...

Entä ajonautinto, onko se Puntossa ja Teslassa jotakuinkin samalla tasolla? 😂

Vierailija
44/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sähköauto ole kaikille sopiva. Joillain ei ole varaa ja jotkut haluavat autoltaan ominaisuuksia, joissa sähköauto ei ole parhaimmillaan.

Jos kuitenkin verrataan autojen käyttökustannuksia niin verrataan samanlaisia, vastaavia. Sama hankihinta, samat tehot ja varusteet. kokoluokka jne.

Itse olen valinnut sähkön ja olen erittäin tyytyväinen.

Vierailija
45/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta paskaakaan mikään ajonautinto. Täällä ruuhkissa kun ajelee niin se on aivan sama millä ajaa. Hyvin olen tuolla päässyt paikasta a paikkaan B. Keskenkasvuiset teinit jauhaa ajonautinnosta.

Ja mulla on tosiaan ollu kalliimpia autoja ennen että tiedän kyllä mitä se "ajonautinto" on. Ei vaan ki.

Vierailija
46/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mikään kallis auto kompsoidu missään ajassa. Auton hinta aina laskee, eikä ole koskaan investointi.

Meillä on täyssähkö rahoituksella 600 e kk.. Ei tullut mieleenkään laskea aloituksen tapaan. Me laskimme sen niin, että bensaa meillä menee kuukaudessa 400 euroa. Eli rahoitus ja auto maksaa meille oikeastaan vain 200 e kk. Tässä tulee se säästö, mutta samalla tavalla loppupeleissä häviämme auton hinnassa kuin minkä tahansa muunkin kaloiin auton kanssa.

Mutta kun saat vastaavan bensa-auton niin paljon halvemmalla että menee vuosia että säästät ne bensakulut vs hankintahinta.

Uutta Teslaa vastaava bensa-auto: vuoden 1991 puhkiruostunut Corollla. :D

No esim.

Vuoden 2015 Nissan Leaf, ajettu 119t

hinta: 16 000e

Vuoden 2014 Nissan Note, ajettu 122t kulutus 4,7l/100km

hinta: 7900e

Jos ajat sen keskimääräisen 10 000t vuodessa niin bensaan menee kuluja n. 1100e/vuosi jos bensan hinta on sen 2,3e

Sun pitää ajaa sen 7 vuotta että kattaa tuon hinnanerotuksen.

Oikeastaan paljon enemmän koska tuohon ei ole edes laskettu sähkönhintaa eikä sähköautojen paljon kalliimpia vakuutuksia.

Toki bensan hintakin nousee pikkuhiljaa mutta tuskin ottaa kiinni tuon erotuksen verran.

Ja ei ole oikein tiedossa kuinka kauan sillä akulla ajaa ennen vaihtoa. Bensakone kestää nyt ainakin vielä 100t km.

Molemmat liikkeestä.

Tosin note tai mikään muukaan bensa-auto jotain hybridi-yarista lukuunottamatta ei noin pienellä mene.

No ainakin alle 6l/100 jää siinä autossa jolloik hinta n. 1400e vuodessa. Niin saat sen 5-6v ajella. Tai siis pidempää kun niitä vakuutuksia ja sähkönhintaa ei ole otettu huomioon.

Oma Renault Twingo kuluttaa 4,6/100l.

Voihan se matka-ajossa myötätuulessa ja 80 km/h nopeudella alle 5l mennä, mutta yhdistetty kulutus on taas eri juttu.

Ei. Tuo on ihan erillisen mittarin mukaan tarkka yhdistettu luku. Tuo on nyt kahen vuoden keskimääräinen kulutus. Rekisteriotteen mukaan yhdistetty kulutus 4,2/100, eli on siitä arviosta vähän korkeampi. Ei ne kaikista pienimmät pikkukopperot paljoa kuluta.

Vierailija
47/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä niin väliä, jos ajaa vähän? Puntonkin ajonautinto voittaa polkupyörän, mopon ja julkiset 100-0. Ja molemmilla saa yhtä lailla kykkiä jonoissa ja liikennevaloissa.

Vierailija
48/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla tulee vuodessa n. 40 000 km ajeltua ja joku väitti huoltoja kalliiksi, niin ei kyllä ole perushuolto kallis. Ollut nyt yli 3 vuotta ja hyvin pelittää. Ei kenenkään ole pakko sähköautoa hankkia, jos ei halua.

Vierailija
49/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sähköauto ole kaikille sopiva. Joillain ei ole varaa ja jotkut haluavat autoltaan ominaisuuksia, joissa sähköauto ei ole parhaimmillaan.

Jos kuitenkin verrataan autojen käyttökustannuksia niin verrataan samanlaisia, vastaavia. Sama hankihinta, samat tehot ja varusteet. kokoluokka jne.

Nokun et sä voi sitä samaa hankintahintaa laittaa samaan muottiin. Saat yhtä tehokkaan samassa kokoluokassa ja varustelulta saman bensakoneen paljon halvemmalla.

Vierailija
50/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mikään kallis auto kompsoidu missään ajassa. Auton hinta aina laskee, eikä ole koskaan investointi.

Meillä on täyssähkö rahoituksella 600 e kk.. Ei tullut mieleenkään laskea aloituksen tapaan. Me laskimme sen niin, että bensaa meillä menee kuukaudessa 400 euroa. Eli rahoitus ja auto maksaa meille oikeastaan vain 200 e kk. Tässä tulee se säästö, mutta samalla tavalla loppupeleissä häviämme auton hinnassa kuin minkä tahansa muunkin kaloiin auton kanssa.

Mutta kun saat vastaavan bensa-auton niin paljon halvemmalla että menee vuosia että säästät ne bensakulut vs hankintahinta.

Uutta Teslaa vastaava bensa-auto: vuoden 1991 puhkiruostunut Corollla. :D

No esim.

Vuoden 2015 Nissan Leaf, ajettu 119t

hinta: 16 000e

Vuoden 2014 Nissan Note, ajettu 122t kulutus 4,7l/100km

hinta: 7900e

Jos ajat sen keskimääräisen 10 000t vuodessa niin bensaan menee kuluja n. 1100e/vuosi jos bensan hinta on sen 2,3e

Sun pitää ajaa sen 7 vuotta että kattaa tuon hinnanerotuksen.

Oikeastaan paljon enemmän koska tuohon ei ole edes laskettu sähkönhintaa eikä sähköautojen paljon kalliimpia vakuutuksia.

Toki bensan hintakin nousee pikkuhiljaa mutta tuskin ottaa kiinni tuon erotuksen verran.

Ja ei ole oikein tiedossa kuinka kauan sillä akulla ajaa ennen vaihtoa. Bensakone kestää nyt ainakin vielä 100t km.

Molemmat liikkeestä.

Tosin note tai mikään muukaan bensa-auto jotain hybridi-yarista lukuunottamatta ei noin pienellä mene.

Kyllä menee. Oma vm. 2007 Note hörppii sen 6 litraa satasella, mikä tuon ikäiselle autolle ei ole paljon mitään. Itse ajan 2000-3000 km vuodessa, eli ei mitään järkeä vaihtaa johonkin jo uutena romuun sähköautoon, joka ei edes kestä kuin hätinä kolmanneksen siitä ajasta, minkä tuo Note on kestänyt. Notella pitäisi olla vielä hyvinkin 5 vuotta käyttöikää jäljellä, minun kilometreilläni paljon enemmänkin. Monellako sähköautolla ajetaan 20 vuotta ilman akustoremonttia? ... Niinpä.

Vierailija
51/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nokun et sä voi sitä samaa hankintahintaa laittaa samaan muottiin. Saat yhtä tehokkaan samassa kokoluokassa ja varustelulta saman bensakoneen paljon halvemmalla.

Mikä vastaa esim. 50k€ Tesla Model 3:sta?

Vierailija
52/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on ajellut sekä sähköllä että bensalla, niin kyllähän bensalla ajelu tuntuu sen jälkeen aika vanhanaikaiselta meiningiltä. Sähköteknologia ja -infra ei ihan vielä ole kuitenkaan sillä tasolla että hankkisin täyssähkön, mutta tulevaisuudessa ihan varmasti. Mikään excel-taulukon avulla tehtävä kustannusseuranta ei kuitenkaan tule päätökseeni vaikuttamaan, kuten ei ideologinen maailmanparannuskaan.

Joo onhan se ihan hirveä vaikea käydä tankkaamassa kuukauden välein. Kivempi tunkea johtoa autoon joka ilta.

Vierailija
53/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta paskaakaan mikään ajonautinto. Täällä ruuhkissa kun ajelee niin se on aivan sama millä ajaa. Hyvin olen tuolla päässyt paikasta a paikkaan B. Keskenkasvuiset teinit jauhaa ajonautinnosta.

Ja mulla on tosiaan ollu kalliimpia autoja ennen että tiedän kyllä mitä se "ajonautinto" on. Ei vaan ki.

Ihme juttu että näissä puntoissa istuu aina sisällä epäsiistejä hapannaamoja. Ei vissiin kiinnosta paljon mikää muukaan.

Vierailija
54/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla vissiin paljon kokemusta sähköautosta?

Huollot on halvempia, kuin polttomoottoriautoissa. Tosin mulla ei ole teslaa, joka tuntuu olevan monille synonyymi sähköautolle.

Itse olen ajnut omalla jo yli 100 000 km ja mitään vikaa ei ole ilmennyt. Akkujen kesto ei ole heikennyt. Lataan enimmäkseen omalla pihalla, joskus yleisillä latureilla.

Hauskaa on, että ihmiset joilla ei ole mitään kokemusta sähköautoista tulevat kertomaan minulle välillä että "ei noilla talvella mitään tee". Ihan hyvin olen kyllä talvetkin ajellut.

Vierailija
55/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tosiaan ruuhkassa aika sama maksaako auto tonnin vai miljoonan, yhtä lailla saa jonottaa. Eri asia jos kallis auto vaikka lentäisi.

Vierailija
56/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Igor ei nyt ajattele kuin omaa kukkaroaan. Igor ajaisi hiilikäytttöisellä jos se tulisi halvemmaksi.

Ei sähköauton pointti ole säästää muutamaa euroa, sen tarkoitus on estää osaltaan pallon tuhoutuminen.

Vierailija
57/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Igor ei nyt ajattele kuin omaa kukkaroaan. Igor ajaisi hiilikäytttöisellä jos se tulisi halvemmaksi.

Ei sähköauton pointti ole säästää muutamaa euroa, sen tarkoitus on estää osaltaan pallon tuhoutuminen.

Suomalaiset pelastavat maailman.

Vierailija
58/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso nyt tuo edellisen sivun Nissan vertailu niin ymmärrät mitä tarkoitetaan. Siinä molemmat autot vastaavia, mutta hinnassa iso ero.

Voit ihan itse katsoa mitä autoja saisit sillä 50k jos haluat.

Vierailija
59/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nissan Micra

Vierailija
60/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä silläkään on, jos ajaa vähän?