Toimeentulotuki lamaannuttaa, kun ei voi olla säästöjä. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12538175
Tuo on aivan totta ja väärin.
Toimeentulotuki oli tarkoitettu sitä paitsi väliaikaiseksi, ettei ihminen kuole nälkään. Nyt monet saa sitä vuosikymmeniä.
Joka tapauksessa järkyttävää, että säästöt menettää enne kuin saa tt-tukea. Eli menee elämässä taakse päin. Sieltä pohjalta ei enää kaikki jaksa ylös ponnistaa.
Ei pitäisi säästämisestä rangaista, kun tuhlannutta palkitaan. Tuhlannut saa palkinnoksi lisää rahaa. Säästäen elänyt menettää säästönsä. Eli lopputuloksena tuhlaaja saa enemmän.
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ollut toimeentulotuen piirissä nyt kaksi vuotta ja käteisenähän se on säästettävä jos aikoo. 514e/kk jää käteen vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Tuosta summasta minulla menee vain puhelinlasku 20e/kk. Elokuussa tulee ylimääräinen indeksikorotus joten yksinasuvalle jää 530e/kk asumiskulujen jälkeen. Syön viikottain kalaa, riistaa/kanaa ja vain kotimaisia kasviksia/vihanneksia enkä osta turhaa. En juo enkä polta. Sukkalaatikkoon olen laittanut käteistä 150-300e/kk ja nyt siellä on n.4000e pahan päivän varalle. Väärin tai ei mutta kun saan terveyteni kuntoon, minun on mahdollista ostaa joku pieni purkki jolla pääsen täältä peräkyliltä töihin.
Et ole sitten varmaankaan työtön? Nimittäin jos on ollut yli vuoden työttömänä, niin tuota 514 euroa ei oikeasti jää käteen tai ei ainakaan kuuluisi jäädä, koska Kela alkaa laskea tt-tuen käyttämällä 21,5 kerrointa sen jälkeen, kun on saanut vuoden sisään 13 kertaa työttömyyskorvauksen. Kertoimen käyttö vähentää tt-tukea useammalla kympillä.
Toki siitä "ylimääräisestä" työttömyysrahasta voi säästää niin, että jakaa sen rahan 12 seuraavalle kuukaudelle, ja tämä kai on tarkoituskin (käytännössä en usko monienkaan näin tekevän). Mutta tt-tuesta sitä rahaa ei saa.
Olen työtön työnhakija mutta saan toimeentulotuen enkä työmarkkinatukea. Sairaspäiväraha on hylätty kelan toimesta enkä saa myöskään kuntoutustukea, sillä kelan mukaan olen työkykyinen. Työmarkkinatukea en taas saa siksi koska olen työkyvytön. Hauska ralli näiden virastojen kanssa, mutta aivan sama millä nimikkeellä se raha tulee kun käteen jäävä raha on sama kuin työmarkkinatuella.
Miten tuo on mahdollista?
Minä olen myös työkyvytön ja saan työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ollut toimeentulotuen piirissä nyt kaksi vuotta ja käteisenähän se on säästettävä jos aikoo. 514e/kk jää käteen vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Tuosta summasta minulla menee vain puhelinlasku 20e/kk. Elokuussa tulee ylimääräinen indeksikorotus joten yksinasuvalle jää 530e/kk asumiskulujen jälkeen. Syön viikottain kalaa, riistaa/kanaa ja vain kotimaisia kasviksia/vihanneksia enkä osta turhaa. En juo enkä polta. Sukkalaatikkoon olen laittanut käteistä 150-300e/kk ja nyt siellä on n.4000e pahan päivän varalle. Väärin tai ei mutta kun saan terveyteni kuntoon, minun on mahdollista ostaa joku pieni purkki jolla pääsen täältä peräkyliltä töihin.
Et ole sitten varmaankaan työtön? Nimittäin jos on ollut yli vuoden työttömänä, niin tuota 514 euroa ei oikeasti jää käteen tai ei ainakaan kuuluisi jäädä, koska Kela alkaa laskea tt-tuen käyttämällä 21,5 kerrointa sen jälkeen, kun on saanut vuoden sisään 13 kertaa työttömyyskorvauksen. Kertoimen käyttö vähentää tt-tukea useammalla kympillä.
Toki siitä "ylimääräisestä" työttömyysrahasta voi säästää niin, että jakaa sen rahan 12 seuraavalle kuukaudelle, ja tämä kai on tarkoituskin (käytännössä en usko monienkaan näin tekevän). Mutta tt-tuesta sitä rahaa ei saa.
Olen työtön työnhakija mutta saan toimeentulotuen enkä työmarkkinatukea. Sairaspäiväraha on hylätty kelan toimesta enkä saa myöskään kuntoutustukea, sillä kelan mukaan olen työkykyinen. Työmarkkinatukea en taas saa siksi koska olen työkyvytön. Hauska ralli näiden virastojen kanssa, mutta aivan sama millä nimikkeellä se raha tulee kun käteen jäävä raha on sama kuin työmarkkinatuella.
Voiko noinkin olla? Minä olen ymmärtänyt, että työmarkkinatukea maksetaan aina, jos on työttömänä työnhakijana riippumatta terveydentilasta. Itse ainakin sain työmarkkinatukea silloinkin, kun olin sairauslomalla ja oli b-todistus työkyvyttömyydestä. Kela kun ei maksanut sairauspäivärahaa kuin ihan vähän aikaa. Virkailija Te-toimistossa myös sanoi, että tämä on käytäntö, jonka mukaan nykyisin toimitaan. Ja toimeentulotukeahan ei saa ellei ole ensin hakenut ns. ensijaisia etuuksia.
Näköjään voi koska minulla se on mennyt näin jo kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ala maksaa tulottoman vaurastumista. Sen sanoo järkikin.
Miksi säästänyt joutuu maksamaan sen tuhlarinkin puolesta?
Voi hyvä tavaton. Etkö näe eroa elämän laadun ja elossa pysymisen välillä? Toimeentulo tuki on viimesijainen tuki, kun mitään muuta ei ole jäljellä. Ja sinä riistäisit heikompiosaisilta senkin. Olet hirviö, sillä asetat omat säästösi ja toisen ihmisen hengen vaa'an kuppeihin ja väität, että punnukset olisivat tasan. Minkä arvoisena ihmishenkeä siis pidät? 200 euroa, 12 000 euroa, kaksi miljoonaa euroa? Että sinun pitää saada pitää kiinni omaisuudestasi jos toinen saa pitää kiinni henkirievustaan?
Höpsis, vaan pitää olla niin, että tt-tukea saa myös vähätuloinen, jolla on omaisuutta.
Silloin punnukset on tasan.
Näin työssäkäyvänä en todellakaan halua että minun verorahojani käytetään siihen, että ties mikä miljonääri voi maata kotona tekemättä mitään ja silti nostella toimeentulotukea.
Jep, tähän väliinhän ei tosiaan jää mitään. Se on joko varaton tai miljonääri. Näin se on Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton. Etkö näe eroa elämän laadun ja elossa pysymisen välillä? Toimeentulo tuki on viimesijainen tuki, kun mitään muuta ei ole jäljellä. Ja sinä riistäisit heikompiosaisilta senkin. Olet hirviö, sillä asetat omat säästösi ja toisen ihmisen hengen vaa'an kuppeihin ja väität, että punnukset olisivat tasan. Minkä arvoisena ihmishenkeä siis pidät? 200 euroa, 12 000 euroa, kaksi miljoonaa euroa? Että sinun pitää saada pitää kiinni omaisuudestasi jos toinen saa pitää kiinni henkirievustaan?
Höpsis, vaan pitää olla niin, että tt-tukea saa myös vähätuloinen, jolla on omaisuutta.
Näin työssäkäyvänä en todellakaan halua että minun verorahojani käytetään siihen, että ties mikä miljonääri voi maata kotona tekemättä mitään ja silti nostella toimeentulotukea.
Jep, tähän väliinhän ei tosiaan jää mitään. Se on joko varaton tai miljonääri. Näin se on Suomessa!
Mihin sitten laittaisit sen kaikille osapuolille tasapuolisen rajan millä omaisuudella vielä saa toimeentulotukea? 500€? 5000€? 100000€? Vai se miljoona?
En voi kuin ihmetellä eivätkö ihmiset säästä vanhanaikaisesti sukanvarteen. Ei rahan tilillä makaaminen korkoja kasvata kun tilit ovat nykyisellään korottomia. Jos oikeasti on pitkäaikaisesti totun tarpeessa ja onnistuu säästämään, niin parempi säästää peltirasiaan kaapin perällä.
Sama siinä jos tilisiirrot tuttavien kesken on vältettävissä, jos naamakkain tavataan, niin mikä tarve on laittaa sitä synttärirahaa tilille? Ymmärrän toki ei ole mahdollista kasvokkain nähdä. Itse olen näin toiminut ja toimisin edelleen, jos pakottava tarve olisi. Olen myös jemmanut aikoinani vaivalla säästämäni muutaman tuhat markkaa piiloon äitini tilille, jotta voin peeaukisena opiskeliijana saada kesällä totua ja käyttää säästöjä taas talven aikana. Ja nykyiselläni olen yksi näistä totun käsittelijöistä ja ihmettelen eikö raha voi liikkua enemmän tilien ulkopuolella? Eikö tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2200 bruttopalkalla ansiosidonnainen 1000 netto 2 lapsikorotuksella
Se on aika paljon enemmän kuin toimeentulotuki kuitenkin. Lisäksi siihen päälle saa asumistukea. Ei se nyt hyvä raha ole mutta en ymmärrä kuka haluaisi toimeentulotuen ennemmin.
Ei välttämättä saa asumistukea. Ei ainakaan, jos on asuntovelkaa.
Yksin asuva ei saa asumistukea, jos saa ansiosidonnaista. Työmarkkinatuki on 540 netto, siihen voi saada 200 ansiosidonnaista.
Siis voi saada 200 asumistukea
Jos on asuntovelkaa niin pitää pärjätä 700 ja maksaa siitä kaikki. Vuokralla asuva saa tuohon toimeentulotukea, kun koko vuokra on lasku.
Omistusasuntoon saa asumistukea.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5caf3bca-1dfc-407c-aac4-3f8f16191…
Niin tuossa sanottiinkin, mutta toimeentulotuessa yhtiölaina ei ole lasku eli et saa ruokarahaa etkä maksusitoumusta apteekkiin. Saat työmarkkinatuen 540 ja noin 200 asumistukea, et muuta.
Yhä edelleen on lasku. Niin muuten on luottokorttilaskukin lasku. ja siihenkään ei saa toimeentulotukea. Koittakaa nyt edes perus termit opetella oikein.
Tuosta syystä ihmiset tulisikin pitää mielummin työmarkkinatuella ilman mitään järjenvastaisia karenssiuhkia. Toimeentulotuki tulisi olla äärimmäisen vaikeaa saada, tyyliin saadakseen sitä pitää olla osastolähete ja huostaanottoyhteyshenkilö joka hoitaa vuokrat ja laskut asiakkaan/läheisen tuista.
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä eivätkö ihmiset säästä vanhanaikaisesti sukanvarteen. Ei rahan tilillä makaaminen korkoja kasvata kun tilit ovat nykyisellään korottomia. Jos oikeasti on pitkäaikaisesti totun tarpeessa ja onnistuu säästämään, niin parempi säästää peltirasiaan kaapin perällä.
Sama siinä jos tilisiirrot tuttavien kesken on vältettävissä, jos naamakkain tavataan, niin mikä tarve on laittaa sitä synttärirahaa tilille? Ymmärrän toki ei ole mahdollista kasvokkain nähdä. Itse olen näin toiminut ja toimisin edelleen, jos pakottava tarve olisi. Olen myös jemmanut aikoinani vaivalla säästämäni muutaman tuhat markkaa piiloon äitini tilille, jotta voin peeaukisena opiskeliijana saada kesällä totua ja käyttää säästöjä taas talven aikana. Ja nykyiselläni olen yksi näistä totun käsittelijöistä ja ihmettelen eikö raha voi liikkua enemmän tilien ulkopuolella? Eikö tosiaan.
No itse saan joka kuukausi n. 250 euroa vanhemmiltani käteisenä, joskus enemmänkin. Näin ei vaikuta minun tukiini eikä verottaja pääse puuttumaan ja vaatimaan lahjaveroa. Mutta älytöntähän tämä tietenkin on, että sitten jonkun toisen tilille tulleet rahat huomioidaan.
Kyllä toimeentulotuesta voi säästää ja niin olen tehnytkin. Pitää vaan säästää käteisenä. Olen elänyt vuosia budjetilla jossa kaikki ostetaan käteisellä, paitsi nettiostot. Joka kuukausi on jäänyt säästöön, ja siitä on voinut sitten ostaa jos tarvii jotain isompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa olisi hyvä, jos voisi säästää jonkin lähipiiriläisen tilille turva rahastoa. Hänen tyhjään tiliinsä tarvitaan käyttöoikeus ja liittäminen omaan verkkopankkiin, sekä kortti. Mutta on kyllä vaikeaa. Rahat pitää ensin nostaa omalta tililtä ja sitten laittaa ne turva tilille. Lisäksi tämä touhu on nöyryyttävää.
Jonkinlainen vara rahasto on ihmisoikeus.En suosittele. Sinun pitää ilmoittaa Kelan kaikista tileistäsi ja jos sinulla on käyttöoikeus toisen tiliin, niin se käsitellään kuin olisi sinun tilisi. Viimeistään verottajalta tulee nuo tiedot ilmi.
No ei kyllä tuu ilmi. Mulla on ollut iät ajat mutsi nimissä yksi ja siihen kortti. Ei koskaan siitä kyselty.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua surettaa se ettei voi pitää 12v ja 14v omia tilejä koska toimeentulotuki tsekkaa ne. Lapset eivät voi säästää saati, että sukulaiset tai kummit laittaisivat lasten tileille rahaa sukanvarten tulevaisuutta varten. Koska toimeentulotuki edellyttää, että ne tileillä olevat rahat pitää käyttää elämiseen.
Isovanhemmat laittavat toisille lastenlapsille säännöllisesti ne maksimirahat mitä voi laittaa. Meidän lapsille ei voi laittaa, koska toimeentulotuki. Tämä eriarvoistaa serkkuja vain sen vuoksi, että toimeentulotuki.
Kyllä voi laittaa. toimeentulotuki ei sitä estä. eli puhut paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua surettaa se ettei voi pitää 12v ja 14v omia tilejä koska toimeentulotuki tsekkaa ne. Lapset eivät voi säästää saati, että sukulaiset tai kummit laittaisivat lasten tileille rahaa sukanvarten tulevaisuutta varten. Koska toimeentulotuki edellyttää, että ne tileillä olevat rahat pitää käyttää elämiseen.
Isovanhemmat laittavat toisille lastenlapsille säännöllisesti ne maksimirahat mitä voi laittaa. Meidän lapsille ei voi laittaa, koska toimeentulotuki. Tämä eriarvoistaa serkkuja vain sen vuoksi, että toimeentulotuki.
Ei tuollaista "maksimirahaa mitä voi laittaa" olekaan. Isovanhemmat voivat laittaa vaikka 100 000 euroa päivittäin jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä ihmiset tulisikin pitää mielummin työmarkkinatuella ilman mitään järjenvastaisia karenssiuhkia. Toimeentulotuki tulisi olla äärimmäisen vaikeaa saada, tyyliin saadakseen sitä pitää olla osastolähete ja huostaanottoyhteyshenkilö joka hoitaa vuokrat ja laskut asiakkaan/läheisen tuista.
Mitä oikein haet tällä, että kun on riittävän köyhä, laitetaan suljetulle? Tällaistahan on ollut aiemmin, kun asunnottomuus oli peruste jputua vankilaan. Kyseisestä järjestelmästä luovuttiin, koska se katsottiin epäinhimilliseksi. Haluaisit ehkä palata siihen kuitenkin? Taitaisi olla perustuslain vastaista laittaa ihminen holhouksen alaisuuteen vain siksi, että hänellä on liian pieni palkka, tai sattuu olemaan työtön.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelista: "Jos jollain ihmeen konstilla onnistuu säästämään toimeentulotuesta jotain, summa vähennetään seuraavina kuukausina. Se tekee mahdottomaksi hankinnat tai vaikkapa ylioppilaslahjan lapselle." Onko kirjoittaja vajaavaltainen vai täysi idiootti? Nosta se raha käteisenä, tee hankintasi KÄTEISENÄ. Ei voi olla vttu noin typerä ihminen.
Tietysti kannattaa käyttää käteistä ja useimmat varmaan niin tekevätkin. Mutta tuon artikkelin tarkoitushan oli kyseenalaista koko toimeentulotuki ja varmaankin herättää laajemmin keskustelua sosiaaliturvasta ja sen perusteista ja periaatteista.
Joten tuo yksityiskohta ei kokonaisuuden kannalta ole ehkä niin merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon lapsiperheitä, joilla on kesämökki. Jos vanhemmat ensi talvena irtisanotaan niin eivät saa toimeentulotukea ruokaan eikä lääkkeisiin.
Kannattaisi ehkä liittyä työttömyyskassaan, edes jomman kumman. Tai sitten myydä se mökki jos kuulostaa jotenkin paremmalta ratkaisulta. Jos lapset tuossa tilanteessa jäävät näkemään nälkää niin se on kyllä ihan vanhempien omaa tyhmyyttä.
En ole itse tuossa tilanteessa. Kirjoitin yleisesti. Ensi talvena irtisanotaan remonttimiehiä, myyjiä, partureita jne.
Voi rakas kun juuri niiden yleisesti mainitsemiesi perheiden kannattaisi liittyä siihen työttömyyskassaan. Silloin ei tarvitse murehtia siitä saako mökin takia toimeentulotukea.
Ei sitä ansiosidonnaista lopun elämää saa. On monia kassaan/liittoon kuuluvia, jotka ovat lopulta pudonneet perusturvan varaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sitten olisi se raja? Onko se ok, että tilillä on 2000€ tai 20 000€? Entä, jos siellä on tyyppi jolla on tilillä 2005€ jää turvatta, mutta vitosen vähemmällä oleva kuittaisi täydet tuet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi laittaa. toimeentulotuki ei sitä estä. eli puhut paskaa.
Minä katsoisin äitinä peiliin, jos oma saamattomuuteni estäisi lapsiani saamasta isovanhemmilta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista "maksimirahaa mitä voi laittaa" olekaan. Isovanhemmat voivat laittaa vaikka 100 000 euroa päivittäin jos siltä tuntuu.
Tarkoittaa varmaan maksimimäärää mitä saa siirtää ilman lahjaveroa, katsos kun nämä elätit tekee kaikkensa jotta eivät valtiolle joudu maksamaan latin latia vaikka itse käyttävät koko elämänsä kupatakseen mahdollisimman paljon toisten verorahoja.
Naulan kantaan. Tuo tukisysteemi on pakko räjäyttää, sen järjettömyys on tiedetty maansivu.
Ja kuten tuossa kolumnissa sanotaan, tuo toimeentulotuen lamauttava vaikutus vuotaa perheeseen ja sukuun. Joskus se uhkaa kokonaista sukua ja sen perintöä. Pahimmillaan satoja vuosia suvussa ollut tila on pakko panna lihoiksi, kun yksi perijöistä sattuu olemaan riippuvainen toimeentulotuesta.