Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki lamaannuttaa, kun ei voi olla säästöjä. Linkki

Vierailija
26.07.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12538175

Tuo on aivan totta ja väärin.

Toimeentulotuki oli tarkoitettu sitä paitsi väliaikaiseksi, ettei ihminen kuole nälkään. Nyt monet saa sitä vuosikymmeniä.

Joka tapauksessa järkyttävää, että säästöt menettää enne kuin saa tt-tukea. Eli menee elämässä taakse päin. Sieltä pohjalta ei enää kaikki jaksa ylös ponnistaa.

Ei pitäisi säästämisestä rangaista, kun tuhlannutta palkitaan. Tuhlannut saa palkinnoksi lisää rahaa. Säästäen elänyt menettää säästönsä. Eli lopputuloksena tuhlaaja saa enemmän.

Kommentit (695)

Vierailija
201/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen asumistuessa pankkitilillä saa olla 16000

Järkyttävää. Eli eläkeläinen ei saa asumistukea, jos on yli 16 000 tilillä?

Moni tarvii sen tuen palveluasumisessaan. Miksi eläkeläisellä omaisuus vaikuttaa??

Vierailija
202/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua surettaa se ettei voi pitää 12v ja 14v omia tilejä koska toimeentulotuki tsekkaa ne. Lapset eivät voi säästää saati, että sukulaiset tai kummit laittaisivat lasten tileille rahaa sukanvarten tulevaisuutta varten.  Koska toimeentulotuki edellyttää, että ne tileillä olevat rahat pitää käyttää elämiseen. 

Isovanhemmat laittavat toisille lastenlapsille säännöllisesti ne maksimirahat mitä voi laittaa. Meidän lapsille ei voi laittaa, koska toimeentulotuki. Tämä eriarvoistaa serkkuja vain sen vuoksi, että toimeentulotuki. 

Tuollainen kädettömyys kertoo ennemminkin siitä miksi joku joutuu turvautumaan toimeentulotukeen eikä mistään järjestelmään liittyvistä ongelmista. Ilmeisesti se myös kulkee suvussa mikäli isovanhemmatkaan eivät muka ole mitään keinoa keksineet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ollut toimeentulotuen piirissä nyt kaksi vuotta ja käteisenähän se on säästettävä jos aikoo. 514e/kk jää käteen vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Tuosta summasta minulla menee vain puhelinlasku 20e/kk. Elokuussa tulee ylimääräinen indeksikorotus joten yksinasuvalle jää 530e/kk asumiskulujen jälkeen. Syön viikottain kalaa, riistaa/kanaa ja vain kotimaisia kasviksia/vihanneksia enkä osta turhaa. En juo enkä polta. Sukkalaatikkoon olen laittanut käteistä 150-300e/kk ja nyt siellä on n.4000e pahan päivän varalle. Väärin tai ei mutta kun saan terveyteni kuntoon, minun on mahdollista ostaa joku pieni purkki jolla pääsen täältä peräkyliltä töihin.

Et ole sitten varmaankaan työtön? Nimittäin jos on ollut yli vuoden työttömänä, niin tuota 514 euroa ei oikeasti jää käteen tai ei ainakaan kuuluisi jäädä, koska Kela alkaa laskea tt-tuen käyttämällä 21,5 kerrointa sen jälkeen, kun on saanut vuoden sisään 13 kertaa työttömyyskorvauksen. Kertoimen käyttö vähentää tt-tukea useammalla kympillä.

Toki siitä "ylimääräisestä" työttömyysrahasta voi säästää niin, että jakaa sen rahan 12 seuraavalle kuukaudelle, ja tämä kai on tarkoituskin (käytännössä en usko monienkaan näin tekevän). Mutta tt-tuesta sitä rahaa ei saa.

Olen työtön työnhakija mutta saan toimeentulotuen enkä työmarkkinatukea. Sairaspäiväraha on hylätty kelan toimesta enkä saa myöskään kuntoutustukea, sillä kelan mukaan olen työkykyinen. Työmarkkinatukea en taas saa siksi koska olen työkyvytön. Hauska ralli näiden virastojen kanssa, mutta aivan sama millä nimikkeellä se raha tulee kun käteen jäävä raha on sama kuin työmarkkinatuella.

Vierailija
204/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan eli toimeentulotukea ei saa moneen aikaan.

Vierailija
205/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne syynää tilit, ja 2000 alkavat laskea omaisuuteen ja korot tms. Ja kiinteistöt kuuluvat samaan kattoon.

Vierailija
206/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ala maksaa tulottoman vaurastumista. Sen sanoo järkikin.

Miksi säästänyt joutuu maksamaan sen tuhlarinkin puolesta?

Vierailija
207/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleinen asumistuki, eläkeläisen asumistuki, toimeentulotuki, työmarkkinatuki ja kaikissa eri säännöt.

Vierailija
208/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vaa perustuloa ja kaikki turhake työpaikat samalla pois. Ja ihan työssäkäyvätkin hyötyisivät perustulosta, vaikka olisivat kokoaikaisissa hommissa.

Voisi yksityistää nämä te-toimistot ja saada sinne töihin semmosia jotka oikeasti välittää asiakkaista.

Perustuloa on varaa maksaa 300 e/kk jokaiselle yli 18v ikäiselle Suomessa asuvalle. Ei yhtään enempää. Haave jostain 1200 e/kk perustulosta on todella suloinen, koska se tarkoittaisi sitä, että jo 2400 e/kk tienaavalla vero% olisi 50.

Tosin perustulo 300 e/kk auttaisi monia työttömiä näkemään, että rahaa ei saa seinästä. Kannustaisi töihin.

Vaikka ei saisi pennin jeniä työttömyysrahaa niin mitä se auttaa kun työnantajat ei palkkaa?

Vierailija
209/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua surettaa se ettei voi pitää 12v ja 14v omia tilejä koska toimeentulotuki tsekkaa ne. Lapset eivät voi säästää saati, että sukulaiset tai kummit laittaisivat lasten tileille rahaa sukanvarten tulevaisuutta varten.  Koska toimeentulotuki edellyttää, että ne tileillä olevat rahat pitää käyttää elämiseen. 

Isovanhemmat laittavat toisille lastenlapsille säännöllisesti ne maksimirahat mitä voi laittaa. Meidän lapsille ei voi laittaa, koska toimeentulotuki. Tämä eriarvoistaa serkkuja vain sen vuoksi, että toimeentulotuki. 

Minun vanhempani eivät olleet toimeentulotuen varassa ja silti meillä oli säästöpossut 🙄 Lahjarahat saatiin seteleinä 😁👌 Liian vaikeaa sinulle?

3v välein 4999 euroa säästöpossuun. 

Vierailija
210/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Eli eläkeläinen ei saa asumistukea, jos on yli 16 000 tilillä?

Moni tarvii sen tuen palveluasumisessaan. Miksi eläkeläisellä omaisuus vaikuttaa??

Mitä järkyttävää. Hänellä on rahaa maksaa itse.

Vierailija
211/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rahaa tililtä ja säästä käteistä!

Vierailija
212/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä tavaton. Etkö näe eroa elämän laadun ja elossa pysymisen välillä? Toimeentulo tuki on viimesijainen tuki, kun mitään muuta ei ole jäljellä. Ja sinä riistäisit heikompiosaisilta senkin. Olet hirviö, sillä asetat omat säästösi ja toisen ihmisen hengen vaa'an kuppeihin ja väität, että punnukset olisivat tasan. Minkä arvoisena ihmishenkeä siis pidät? 200 euroa, 12 000 euroa, kaksi miljoonaa euroa? Että sinun pitää saada pitää kiinni omaisuudestasi jos toinen saa pitää kiinni henkirievustaan?

Vierailija
213/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli itse joutuisin joskus toimeentulotuen asiakkaaksi nostaisin varmasti aina käteisenä koko tuen heti kun se tulee tilille, jotta ei tarvitse kertoa sossulle yhtään mitään rahojen käytöstä. Kuitteja eivät tietääkseni kuukauden ostoksista vaadi näytille.

Saat käyttää rahan mihin tahdot. Mutta jotta yleensä saat toimeentulotukea sun on esitettävä asumiskulut ja sähkölaskut. Ja tulotositteesi. Ja koska tahdot mahdollisimman paljon rahaa viet myös lääkärikulusi, lääkemaksut , muut hyväksyttävät maksut kelalle.

Sitä en tiedä jos käteisellä haet lääkekuurin , hyväksyykö kela apteekkikuittia. Varmaan haluaa jonkun tositteen että olet maksanut sen ja lääke on sinulle.

Rahahan on juuri päivittäisiin menoihin.

Totta kai lääkkeet voi maksaa käteisellä, mutta Kela tarvitsee apteekkikuitin ja reseptin tositteiksi. Näin siis siinä tapauksessa, että voimassaolevaa tt-tukipäätöstä ei (vielä) ole. Jos päätös on tehty, niin maksusitoumuksen saa apteekkiin automaattisesti (sille ajalle mille päätös on tehty). Silloin ei tarvitse itse mitään tositteita enää esittää.

Vierailija
214/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ollut toimeentulotuen piirissä nyt kaksi vuotta ja käteisenähän se on säästettävä jos aikoo. 514e/kk jää käteen vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Tuosta summasta minulla menee vain puhelinlasku 20e/kk. Elokuussa tulee ylimääräinen indeksikorotus joten yksinasuvalle jää 530e/kk asumiskulujen jälkeen. Syön viikottain kalaa, riistaa/kanaa ja vain kotimaisia kasviksia/vihanneksia enkä osta turhaa. En juo enkä polta. Sukkalaatikkoon olen laittanut käteistä 150-300e/kk ja nyt siellä on n.4000e pahan päivän varalle. Väärin tai ei mutta kun saan terveyteni kuntoon, minun on mahdollista ostaa joku pieni purkki jolla pääsen täältä peräkyliltä töihin.

Et ole sitten varmaankaan työtön? Nimittäin jos on ollut yli vuoden työttömänä, niin tuota 514 euroa ei oikeasti jää käteen tai ei ainakaan kuuluisi jäädä, koska Kela alkaa laskea tt-tuen käyttämällä 21,5 kerrointa sen jälkeen, kun on saanut vuoden sisään 13 kertaa työttömyyskorvauksen. Kertoimen käyttö vähentää tt-tukea useammalla kympillä.

Toki siitä "ylimääräisestä" työttömyysrahasta voi säästää niin, että jakaa sen rahan 12 seuraavalle kuukaudelle, ja tämä kai on tarkoituskin (käytännössä en usko monienkaan näin tekevän). Mutta tt-tuesta sitä rahaa ei saa.

Olen työtön työnhakija mutta saan toimeentulotuen enkä työmarkkinatukea. Sairaspäiväraha on hylätty kelan toimesta enkä saa myöskään kuntoutustukea, sillä kelan mukaan olen työkykyinen. Työmarkkinatukea en taas saa siksi koska olen työkyvytön. Hauska ralli näiden virastojen kanssa, mutta aivan sama millä nimikkeellä se raha tulee kun käteen jäävä raha on sama kuin työmarkkinatuella.

Lisään vielä tähän sen että sitä leikkuria ei tule jos ei ole saanut työmarkkinatukea. Tiedän itsekin tuon 21.5 kertoimen. Tässä vielä oma datani Kelan sivuilta, vuokra, sähkö ja vesi yht. 371e ja kotivakutuslaskun laitan suoraan kelaan. 532,97e jää minulla indeksikorotuksen jälkeen.

1.8.2022 664,77 euroa

Etuus: Perustoimeentulotuki

Maksu on ajalta: 1.8.2022 - 31.8.2022

1.8.2022 239,20 euroa

Etuus: Yleinen asumistuki

Maksu on ajalta: 1.8.2022 - 31.8.2022

Vierailija
215/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä tavaton. Etkö näe eroa elämän laadun ja elossa pysymisen välillä? Toimeentulo tuki on viimesijainen tuki, kun mitään muuta ei ole jäljellä. Ja sinä riistäisit heikompiosaisilta senkin. Olet hirviö, sillä asetat omat säästösi ja toisen ihmisen hengen vaa'an kuppeihin ja väität, että punnukset olisivat tasan. Minkä arvoisena ihmishenkeä siis pidät? 200 euroa, 12 000 euroa, kaksi miljoonaa euroa? Että sinun pitää saada pitää kiinni omaisuudestasi jos toinen saa pitää kiinni henkirievustaan?

Yhtäkkiä tekee mieli katsoa Saiturin joulu keskellä kesää.

Vierailija
216/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo on ainoa oikea. Kuka muka tekisi pienipalkkaisia töitä, jos toimeentulotuella on helppoa ja kivaa.

Vierailija
217/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hönön tulevaisuus on parempiosaisten hyväntekeväisyyden varassa. Hönö ei voi periä edes sitä homeista 70-luvun 1-kerroksista valesokkelitaloa sieltä hevonkuusesta 300km päässä. Eikä mökkiä. Silloin menisi tt-tuki!

Leskeneläkekin Hönöltä vietiin. Ei siis auta edes ukontappotalkoot. Vaikka eipä tuon uunon ukon palkoilla, 1600€ netto/kk, sitä eläkettä ois montaa euroa tullutkaan ;(

Se voi Hönön vanhuus olla ankeaa vaivaistalossa toisten armon varassa.

ps

jokos Hönö ostaa vaippoja vanhuuden varalle?

Vierailija
218/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis, vaan pitää olla niin, että tt-tukea saa myös vähätuloinen, jolla on omaisuutta.

Silloin punnukset on tasan.

Vierailija
219/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko noinkin olla? Minä olen ymmärtänyt, että työmarkkinatukea maksetaan aina, jos on työttömänä työnhakijana riippumatta terveydentilasta. Itse ainakin sain työmarkkinatukea silloinkin, kun olin sairauslomalla ja oli b-todistus työkyvyttömyydestä. Kela kun ei maksanut sairauspäivärahaa kuin ihan vähän aikaa. Virkailija Te-toimistossa myös sanoi, että tämä on käytäntö, jonka mukaan nykyisin toimitaan. Ja toimeentulotukeahan ei saa ellei ole ensin hakenut ns. ensijaisia etuuksia.

Vierailija
220/695 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vaa perustuloa ja kaikki turhake työpaikat samalla pois. Ja ihan työssäkäyvätkin hyötyisivät perustulosta, vaikka olisivat kokoaikaisissa hommissa.

Voisi yksityistää nämä te-toimistot ja saada sinne töihin semmosia jotka oikeasti välittää asiakkaista.

Perustuloa on varaa maksaa 300 e/kk jokaiselle yli 18v ikäiselle Suomessa asuvalle. Ei yhtään enempää. Haave jostain 1200 e/kk perustulosta on todella suloinen, koska se tarkoittaisi sitä, että jo 2400 e/kk tienaavalla vero% olisi 50.

Tosin perustulo 300 e/kk auttaisi monia työttömiä näkemään, että rahaa ei saa seinästä. Kannustaisi töihin.

Tässä on vaan se ongelma että sairaat ja muuten työkyvyttömät kuolisivat nälkään. Sairaana tai vammautuneena et saa töitä vaikka kaikki rahat vietäisiin. Terveitä ehkä kannustaisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän