Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko viisikymppinen 20 vuotta kotitinä ollut päästä mihinkään töihin, edes siivoojaksi tai

Vierailija
25.07.2022 |

tiskaajaksi?

Kommentit (155)

Vierailija
61/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinseksityö? Only Frans - yrittäjyys?

Vierailija
62/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanpa hetki realisteja: Viisikymppisen yhtään missään elämäntilanteessa on nykyisin aika vaikea työllistyä. Puhumattakaan nyt viisikymppisestä, jolla on työkokemusta käytännössä olemattomasti. 

Riippuu työstä, johonkin vaativaan asiantuntijahommaan tms. on juu aika mahdoton päästä. Mutta juurikin täällä mainittuihin siivooja, tiskari, henkoht avustaja yms. pääsee kyllä, näissä on pulaa tekijöistä, etenkin osa-aikaisina.

NIin, mutta riittääkö ap:lle joku 30h/kk työ? Sellaisia esim. avustajan työt yleensä ovat. 

t. alalla toiminut

Tein joskus noita avustajan töitä ja mulla oli useampi paikka päivässä, niistä koostui kyllä tunteja ihan kokopäivä hommaksi asti ja lisäksi jos teki viikonloppuna niin se lisäs palkkaa.

Menee hankalaksi. Mitäs sitten, kun kahdella avustettavalla on samaan aikaan pakollinen lääkärimeno tms. johon tarvitsee avustajaa? 

t. toinen alalla ollut ja juuri tuon hankaluuden takia lopettanut

Itselläni on enimmäkseen vakiovuorot asiakkaille, joten he lääkärimenoja tms. varatessaan varaavat ajan mun vuoron tarjoamalle aikaikkunalle. Toisaalta olen aika usein hollilla kun aikoja varataan eli voin tarjoilla sitten muiltakin päiviltä vapaita lokeroita eli tämä ei omalla kohdalla ole ollut ongelma. Itselläni on ongelmana ollut esim. vuoron venyminen lääkärikäynnillä ja tästä johtunut toisen vuoron peruminen, tämä on tosin sattunut vain kerran mutta kyrsiipä silti - olen tällainen elefanttimainen muistelija.

Henkkarin hommaa kannattaa kokeilla, toiset tykkää (tai ainakin toleroi) ja toiset ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin perhepäivähoitajaksi, vaikka koulutus oli ihan muulle alalle. Mutta kotona viihtyvänä ja lasten kanssa touhuamisesta pitävänä hain kunnalle pph:ksi ja pääsin. Oli mulla myös kasvatusalan koulutus. Tykkäsin ihan älyttömästi työstäni. Vielä 15 vuotta sitten palkattiin kunnallisiakin perhepäivähoitajia, mutta nykyään ei enää ainakaan omassa kaupungissani. Yksityisiä taitavat kaikki uudet pph:t olla.

Vierailija
64/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinseksityö? Only Frans - yrittäjyys?

Itse aion Only Frans -yrittäjäksi ainakin

Vierailija
65/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojaksi ei noin vain pääse. Huvittaa, kun aina kuvitellaan , että siivoojaksi pääsee ilman koulutusta. Osaatte kertoa sitten saniteettitilojen pesuaineen, pesujärjestys. Mitä on ylläpitosiivous,kristallointi ja mitä pitää huomioida ennen kaakelin pesua??

Vastaapa näihin, sinä joka vastaat, että siivoustyöhön menet, koska se on niin helppoa(aivotonta mielestäsi )ja siksi siihen pääsee kuka vain töihin!!!

Eli onko siivoustyö sellaista johon PÄÄSEE KUKA VAIN.

no ei ole.

Virallisesti noin,käytännössä koska työvoimapula pääsee töihin muutaman päivän koulutuksella.

Vierailija
66/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ainakin täällä meillä päin pääsee esim päiväkotiin sijaiseksi saman tien, jos vaan kävelee kahdella jalalla ja on suht selvin päin, sijaisuus vaihtuu nopeasti pitkäksi sijaisuudeksi, jos vielä osoitat pärjääväsi työssä

Vierailija
67/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin joka väittää kotiäitiä loiseksi on jossain vaiheessa vieroitettu oman mammansa tissistä. Minkä ikäisenä vois toki kysyä.  

Tänne pitäis saada vähän pommitusta ja kunnolla höpelöä kun liikaa pullaa vetää liian moni eikä arvosta oikeita perusasioita. Äidin kunnioitus taitaa olla Venäjälläkin jopa yhä olemassa. Eli meillä ei kyetä edes venäläisen tasolle?

Vierailija
68/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, tollanen aukko cv:ssä näyttää että olet loinen.

Nykyään moderni työhön rekrytoija toivottavasti osaa hahmottaa esim. vuosien mittaan kertyneen kotiäidin osaamista sieltä kodinhoidosta verrattuna mustahuppari-somettajaan jolla on työkokemusta pakollinen harjoittelu ja elämänkokemusta pilkun yli nollan.

Vierailija
69/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ponnistin 20 vuoden kotiäitiydestä virkaan. Olen korkeasti koulutettu. Vaati vaan yhden lisätutkinnon, suoritin vuodessa avoimessa yliopistossa. Että kyllä pääsee töihin. Aseta tavoite ja tee kaikkesi sen eteen. Aamusta iltaan.

Vierailija
70/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiskymppiselle kotiäidille: mikä olisi sinun erityinen osaaminen jota voisit myydä tai minkä voisit opetella? Onko joku asia jolle olisi liki aina käyttöä? Toiminimi tai kevytyrittäjyys pystyyn. Starttirahat, yrittäjäkurssille jne. Joku palvelu tai tuote tarpeeseen, ei se 20 vuotta kotona kiinnosta tai kuulu kellekään eikä tarvitse näkyä lopputuotteessa. Tietty mitenkään väheksymättä nuo siivous, tiskaus ym. sillä välin pohtiessa tai siinä sivussa. Tsemppiä!

Vierailija
71/155 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä pääsin siivoojaksi, vaikkei ole mitään koulutusta alalle. Joka kohteessa perehdytettiin ja näytettiin kädestä pitäen millä mopilla ja aineella siivotaan. Sitten kun sain kokemusta, alkoivat lähettää mua perehdyttämättäkin. Tietenkään en sairaalaan olisi päässyt, siellä käsittääkseni pitää olla laitoshuoltajan koulutus. 

Siivoojan työ oli itsenäistä, tykkäsin siitä. Joissakin kohteissa oli tottakai työkavereita, koska oli niin iso kohde, vaikka joku marketti tai iso virastotalo, mutta eivät he niskaan hönkineet. Opin tykkäämään tietyistä kohteista enemmän ja pyysin niihin lisävuoroja ja sain, vaihtuvuutta oli paljon niin aina joku lähti. 

Huonona puolena oli pieni palkka ja se, että joihinkin kohteisiin olisi pitänyt olla auto. Pienen palkan vuoksi en autoa voinut ostaa ja ylläpitää. Mut sit sanoin etten tuu jossen pääse bussilla. Joskus palveluohjaaja sanoi, että tarvitsee kaverin ja haki mut aamulla kotiovelta ja siivottiin yhdessä.  Työajat oli joskus ihan p_stä, esim aamuneljältä jouluaattona siivottiin yhtä citymarkettia, koska se aukesi jo klo 7, yleensä aukesi klo 9. Silloin mietin, että ei mitään järkeä tämän rahan vuoksi nousta aamukolmelta. 

Lähdin sitten opiskelemaan enkä enää siivonnut, mutta suosittelen, siinä oli vaihtelua ja itsenäisyyttä kuitenkin. En ollut kotiäiti, en vain työllistynyt ekaan ammattiini. Ja jos alat siivota, älä luovuta heti vaan vaihda kohdetta, niitä riittää. Kaikkea hyvää!

Vierailija
72/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanpa hetki realisteja: Viisikymppisen yhtään missään elämäntilanteessa on nykyisin aika vaikea työllistyä. Puhumattakaan nyt viisikymppisestä, jolla on työkokemusta käytännössä olemattomasti. 

Riippuu työstä, johonkin vaativaan asiantuntijahommaan tms. on juu aika mahdoton päästä. Mutta juurikin täällä mainittuihin siivooja, tiskari, henkoht avustaja yms. pääsee kyllä, näissä on pulaa tekijöistä, etenkin osa-aikaisina.

NIin, mutta riittääkö ap:lle joku 30h/kk työ? Sellaisia esim. avustajan työt yleensä ovat. 

t. alalla toiminut

Tein joskus noita avustajan töitä ja mulla oli useampi paikka päivässä, niistä koostui kyllä tunteja ihan kokopäivä hommaksi asti ja lisäksi jos teki viikonloppuna niin se lisäs palkkaa.

Menee hankalaksi. Mitäs sitten, kun kahdella avustettavalla on samaan aikaan pakollinen lääkärimeno tms. johon tarvitsee avustajaa? 

t. toinen alalla ollut ja juuri tuon hankaluuden takia lopettanut

No mulla oli ihan tietyt työajat kunkin luona ja jos mun työajan ulkopuolella oli avustettavalla meno niin en minä siihen menoon menny mukaan. Avustajakeskus laittoi jonkun muun sinne.

Vierailija
73/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopimuksella alkuun.

Työnantaja katsoo, onko tässä ainesta.

Puolisoni työllistyi kauppaan 47- vuotiaan oltuaan pitkään kotona.

Nyt on vakituinen sopimus, mutta sopimuksessa vajaat tunnit, joskin yleensä tunteja tulee täysi määrä sairauslomatuurausten takia.

Palkka aluksi 10€/h, sittemmin myyjä 1 mukainen.

Vierailija
74/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, erityisesti jos kouluttautuu uudelleen ja osoittaa työkykynsä harjoittelujen ja opintomenestyksen perusteella. Toki hanttihommiin voi päästä muutenkin.

Vierailija
75/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt myös henkilökohtaisen avustajan töitä kohta 10 vuotta ja olen tykännyt. Aina ollut 8 tunnin päivä. Lisien kanssa palkka ihan ok, kun ottaa huomioon että itselläni suurinosa työstä on pelkkää seuranpitoa ja telkan kattelua. On ollut myös niitä paikkoja missä ei ole kerennyt kunnolla edes istahtaa työnpäivän aikana joten riippuu paljon avustettavasta. Tätä työtä kannattaa ehdottomasti kuitenkin kokeilla.

Vierailija
76/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ollut kotiäiti vasta kolmekymppisestä alkaen ja ehtinyt sitä ennen olla töissä ehkä yli vuosikymmenen. Ei siis mikään "olen aina ollut kotona" -tapaus.

Ihan taatusti pääset töihin! Osaamisesi vaatii tietysti päivittämistä ja voi olla, että et omalle alallesi ainakaan heti pysty palaamaan. Mutta täällä on jo lueteltu paljon hommia, joihin pääsee kun kävelee sisään.

Tämä! Suvussani on ollut tapana, että lapset on kotihoidossa vähintään 3-vuotiaana, ja jos niitä muksuja on siunaantunut useampi, ja esim 2,5-3-vuoden ikäerolla, siinä on äiti helposti viettänyt 9-15 vuotta kotiäitinä. Ja kaikki ovat työllistyneet tuon kotiäitirupeaman jälkeen:) kaikilla on ollut ammatti, tai edes on opinnot saatu päätökseen ennen lastennsaantia.

Ammatteja mihin kotiäitiyden jälkeen ovat päätyneet, on monia:

- terveydenhoitaja

- opettaja

- IT-alan asiantuntija

- liikunnanohjaaja

- yrittäjä, perusti jonkin erikoisliikkeen joka myy lankoja yms neulonta/ompelutarvikkeita

Tuo viimeisin taisi olla ainoa, jolla ei ollut mitään koulutusta, joten teki harrastuksestaan ammatin.

Eli kyllä, kotiäitivuodet ei estä työllistymistä sinänsä, tietty se auttaa että kokemusta työelämästä on ajalta ennen lapsia - ja oletan, että ap:lla on, koska laskemieni mukaan on ollut kolmekymppinen äidiksi tullessaan. Siinä on ehtinyt vähintään 5-10 vuotta olla jo töissä.?

Vierailija
77/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut, mulla ois hyvä vinkki Helsingissä.

Vierailija
78/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että aina dissataan kotiäitejä.

Olen suurperheen äiti joka sai 22 vuotiaana ekan lapsen. Yli 20 vuotta vierähti lapsia odottaessa, lapsia syntyi. Mies matkusteli työkseen. Hoidin miehen kirjanpidon ohessa ja muuta paperihommaa. Kuljetin lapsia harrastuksiin, kokkasi, siivosin, autoin tuttavia ompelemalla heille verhoja, autoin sisustamaan koska se on intohimoni. 48 vuotiaana päätin suorittaa merkonomin tutkinnon. Aikuisopiskelijana, tämä oli pääosin etäopiskelua. Mulla on lukiopohja.

Valmistuin vuodessa merkonomiksi.

Hain työssäoppimisjaksoilla kirjanpito toimistoon. Jokaiseen hakemaani pääsin

Yhteen niistä pääsin töihin jossa olen vieläkin kuudes vuosi menossa.

Kerron tämän tänne siksi että kun on tahtoa johonkin niin tee kaikkesi sen eteen.

Jotenkin huvittaa että oletetaan että kun on ollut pitkään kotiäiti, kelpaa vain lastenhoitoon, avustajaksi, laitoshuoltajaksi.

AP arvosta itseäsi ja mieti vahvuuksiasi!

Vierailija
79/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin työhistoriani siivoustyöllä (kesätyö) aikoinaan  eikä mitään tarvinnut ennalta osata.

Vierailija
80/155 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele sieltä työkkärin sivuilta. En minä ainakaan sinua palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi