Mistä johtuu, että vanhat (yli kolmekymppiset) vihaavat englantia?
Olen miettinyt tätä jo jonkin aikaa. Oma teoriani on, että vanhat ei tykkää siitä, kun me nuoret muutamme maailmaa meille sopivaksi. Olenko oikeassa?
Otetaan esimerkki. Manspreading. Miksi ihmeessä vanhukset haluavat, että tuo pitäisi kääntää suomeksi? Englanti on monipuolisempi kieli. Ja sanat ovat lyhyempiä. Miesten haarojen levitys... Sorry, mutta englanti on tullut pysyäkseen. Deal with it.
Kommentit (767)
Vierailija kirjoitti:
N45 kommentoi: puhun sujuvasti mm. englantia, ruotsia ja saksaa. En siltikään pidä siitä, että omaan kulttuuriini sidoksissa olevaa kieltä yritetään aliarvostaa aloittajan tekemällä tavalla. Pidän suomen kieltä todella rikkaana, suomella voi leikitellä aivan uskomattomalla tavalla ja siinä on huikeita synonyymeja eri asioille. Suomi kielenä on arvokas asia minulle. Haluan puhua asioista Suomessa omalla äidinkielelläni, suomeksi.
Tämähän se on, kun nämä finglishiä vääntävät eivät OSAA suomea, niin luulevat englantia monipuolisemmaksi tai helpommaksi. Usein olen korjannut ja kappas suomen kielestä löytyykin helpompi ja osuvampi ilmaisu. Mutta kun eivät OSAA.
Vierailija kirjoitti:
Suomentaisin sen itse miesleveilyksi.
Itse kääntäisin sen miesvihaksi, koska sitähän kyseinen termi on. Anatomian tietämättömyyden ohella.
Lyhyen työttömyyden jälkeen sain työpaikan, jossa muut olivat nuorempia kuin minä.
Tulipa toiselle osastolle työntekijjä, jolle piti selvittää jotain työasioita, lähinnä tes-juttuja ja kellokorttia.
Sitten vierailulle tuli englantia puhuva henkilö omalle osastolle.
No, kukahan joutui puhumaan. Eivät ainakaan nämä nuoremmat, joiden kielitaidon odotin olevan paremman kuin näin meikäläinen boomerina.
Olivat hiljaa. Minä sitten juttelin sillä kieli taidolla mikä on, toimeen tultiin.
En vihaa englantia. Minulla on yliopistotutkinto englannin ja saksan kielen kääntämisessä. Mutta en silti ymmärrä nuoria aikuisia, jotka viljelevät englannin kieltä puheessa, vaikka ovat suomalaisia. Kuvittelevat, ettei suomesta löydy ilmaisuja. Kielen köyhyyttä.
N55
Missä ovat tekohampaani ja kävelykeppini. M32
En vihaa englantia. Olen puhunut sitä 15v. lähtien. Mun puolesta nuoret voi käyttää englantia miten haluaa. Ei vaikuta minuun.
56v.
Puhut asiaa, suomenkieli on rikas ja vivahteikas, kielessämme on sanoja ja sanontoja, jotka eivät käänny sujuvasti muille kielille. Omasta äidinkielestään pitäisi olla ylpeä ja käyttää sitä monipuolisesti. Toki, on hienoa, jos on kykenevä puhumaan toista kieltä, mutta en minäkään näin englanninkielisessä maassa asuessani sekoita suomenkielen sanoja puheeseeni. Eihän siinä olisi mitään tolkkua.