Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonossa on vaikea säästää.
Ihminen on vastuussa omasta toimeentulostaan.
Miten olet päästänyt tilanteen sellaiseksi, että on käytävä leipäjonossa?
Ainoastaan vammaiset/vammautuneet on hyväksyttäviä leipäjonoon, tosin niiden tukia parantaisin kylläkin.
Ei tollanen leipäjonossa ruuan kerjääminen ole ihmisarvolle sopivaa.
Tutkinnon suorittaneet työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja 9 euroa / työpäivä kulukorvauksella. Työttömiä on myös esim. kaupungin yksiköissä toimistotöissä.
No se on vähän niin kuin oma valinta, ei ketään pakota olemaan työmarkkinatuella töissä, vaan voi ottaa ihan koko päivä töitäkin vastaan.
Tulee karenssi, jos ei mene. Ei palkkatöitä ole. 90000 työtöntä on aktiivitoimissa, kuten työkokeilussa ja palkkatukitöissä.
Palkkatöitä on kuule paljonkin, sen kun vain valitsee.
Ei välttämättä jokaiselle just sitä, mitä haluaisi tehdä, mutta jos joutuisin työttömäksi, niin menisin vaikka varastoon hommiin. Sinne pääsee kuka vaan.
Tosin, jos joutuisin työttömäksi, niin ottajia olisi vastaavista firmoista, eli olen siinä mielessä poikkeus.
Saan tehdä vain toimistotöitä. Mutta ei hätää, valtiolla ja kaupungilla on paljon yksikköjä mihin mennä toimistotöihin palkkatuella : on sairaaloita, vesilaitos, sähkölaitos, nuorisotalot, kansalaisopistot, museot, taidemuseot, sivistyskeskukset, sosiaalitoimistot, seurakuntien toimistot, hautausmaiden toimistot, palolaitos, ympäristötoimi, tekninen puoli jne. Noita työttömät kiertää.
Työkkäri antaa noista listan, valitse mihin haluat, jos menee esim. työkokeiluun tai palkkatuella.
Kyllä siinä rävähti suu auki, kun työkkäri antoi eteen listan. Mihin haluat työkokeiluun.
Ja sairaalassa sai tunnukset Lifecareen, luulin, että vain hoitajat saa katsoa hoidettavien terveystietoja.
Ihmisillä on kaikkia vääriä luuloja, vaikka toisaalta työttömät hakevat koko ajan vakituisia työpaikkoja.
Kannattaa laittaa vähintään 100€ joka kuukausi sijoitus tai indexi rahastoihin.
Ei pysty keskituloinen säästämään oikein mitään. Asuminen, autoilu ja perheen elättäminen on niin kallista että en ole kyennyt säästämään juurikaan mitään. Minulla on rahaa säästössä alle kolme tuhatta euroa. Olen kuitenkin ollut koko ajan töissä viimeiset 16 vuotta. Ikää on jo yli 40 vuotta joten tiedän etten tule ikinä kerryttämään eläkkeelle juurikaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty keskituloinen säästämään oikein mitään. Asuminen, autoilu ja perheen elättäminen on niin kallista että en ole kyennyt säästämään juurikaan mitään. Minulla on rahaa säästössä alle kolme tuhatta euroa. Olen kuitenkin ollut koko ajan töissä viimeiset 16 vuotta. Ikää on jo yli 40 vuotta joten tiedän etten tule ikinä kerryttämään eläkkeelle juurikaan mitään.
Ai ei voi vai. Olen tässä kuussa sijoittanut 2000 eurolla, viime kuussa sijoitin noin 3000 eurolla. Helposti onnistuu kun systemaattinen ja pitkäjänteinen.
Aloitin 25-vuotiaana laittamalla 50e kuukaudessa eläkevakuutukseen. Se on valitettavasti ollut kauan korkotuotoissa omasta huolimattomuudestani johtuen, joten kasvu on ollut pientä..
Olen nyt 40v, ja minulla on myös rahastoja sekä metsää ja velaton kerrastaloasunto. Omaisuutta on tällä hetkellä n. 240 000 e. Siinä on jo aika mukavasti eläkepäiviä varten. Ehdin kuitenkin vielä ansaita aika paljon ennen eläkkeelle jäämistä. Toki tiedostan sen, että jos muuttaisin johonkin isoon kaupunkiin, en koko omaisuuteni likoon laittomalla saisi kuin tyyliin pikku yksiön.
Joka kuukausi säästetään säästötilille ja eläkesäästöön. Ei tuhlata yhtään mihinkään, vaan eletään nuukasti, mutta niin, että mitään ei puutu. Syödään hyvää kotona tehtyä ruokaa raaka-aineiden hintaan katsomatta. Tänä kesänä ei ole matkustettu mihinkään, maksullisia huvituksia ei ole muuta kuin kirjat ja elokuvat.
Velaton asunto on mun eläkesäästöni. Osakkeitakin on jonkin verran, nähtäväksi jää minkäarvoinen salkku sitten aikanaan on kun eläkkeelle jään. Välillä ostelen sinne jotain lisää, mutta en kovin aktiivisesti.
Ystäväni asui miehensä asunnossa ilmaiseksi monta vuotta. Ei mennyt siis rahaa asumiseen euroakaan. Kuitenkaan ei saanut mitään säästöön noina vuosina vaan hassasi kaikki rahansa menemään. Nyt harmittelee kun ei säästänyt silloin kun se helppoa olisi ollut ja nyttemmin ero jo tullut ja enää ei ainakaan saa säästöön. Olen kyllä kertonut vinkkejä kun on kysellyt miten voisi säästää. Olen antanut esim esimerkkejä miten saa omaa kulutusta alemmas, mut ei. Mitään ei säästöön jää. Kai se niin vaan on et jotkut osaa säästää ja sit on ne ketkä ei.
En tosiaankaan, koskaan ei tiedä milloin kuolo korjaa.
Tottakai säästän. En todellakaan ajattele että kaikki rahat sileeks nyt kun voi kuolla huomenna. Mitä jos elääkin vanhaksi ja ei oo kun tuulen huuhtoma perse jäljellä. Viimeset vuodet murehtia rahasta miten pärjää. Mitään ylimääräistä et voi tehdä. Ei kiitos.
Mielestäni tuo ateriapalvelun lämmin ruoka olisi jo 11 euroa annos. Hinnat nousevat.
SÄÄSTÄKÄÄ EDES VÄHÄN, NUORET IHMISET. Suosittelen kaikkia 20-30 vuotiaita aloittamaan säästämisen. Summa voi olla pienikin, mutta korkoa korolle -ilmiön vuoksi 40 vuoden kuluttua sinulle on yllättävän iso potti rahaa. Pistä edes satanen sivuun kuukaudessa, ja sinulla on noin 60 000 euroa 40 vuoden kuluttua (tuotto-odotus 1 %) Arvioin otin laskurilla, siinä ei ole huomioitu inflaatiota eikä muita. Tuotto-odotus on pieni, pitkä säästöaika toimii eduksesi - ja on varmaa että sinulla on silloin rahaa (jos tätä palloa enää edes on olemassa).
wealthymom kirjoitti:
SÄÄSTÄKÄÄ EDES VÄHÄN, NUORET IHMISET. Suosittelen kaikkia 20-30 vuotiaita aloittamaan säästämisen. Summa voi olla pienikin, mutta korkoa korolle -ilmiön vuoksi 40 vuoden kuluttua sinulle on yllättävän iso potti rahaa. Pistä edes satanen sivuun kuukaudessa, ja sinulla on noin 60 000 euroa 40 vuoden kuluttua (tuotto-odotus 1 %) Arvioin otin laskurilla, siinä ei ole huomioitu inflaatiota eikä muita. Tuotto-odotus on pieni, pitkä säästöaika toimii eduksesi - ja on varmaa että sinulla on silloin rahaa (jos tätä palloa enää edes on olemassa).
Ei kannata säästää, vaan sijoittaa. 40 vuoden ajalla realistinen tuotto-odotus on pikemminkin luokkaa 5-6%.
Jos satasen pistää joka kuukausi 40 vuoden ajan ja keskimääräinen tuotto on 5%, olisi 40 vuoden kuluttua koossa yli 150 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
wealthymom kirjoitti:
Ei kannata säästää, vaan sijoittaa. 40 vuoden ajalla realistinen tuotto-odotus on pikemminkin luokkaa 5-6%.
Jos satasen pistää joka kuukausi 40 vuoden ajan ja keskimääräinen tuotto on 5%, olisi 40 vuoden kuluttua koossa yli 150 000 euroa.
Just näin. Ihan sama millä sitä kutsuu, tärkeintä on että pistää rahaa syrjään. En usko, että kukaan enää tuuppaa rahaa ns säästötilileille vaan käyttävät esim erilaisia rahastoja. Todella pienellä vaivalla saa hyvät tuotot, kun aikaa on useampi vuosikymmen. Eikä hötkyile huonojenkaan aikojen kohdalla., aika tasaa dipit ja muut kuopat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonossa on vaikea säästää.
Ihminen on vastuussa omasta toimeentulostaan.
Miten olet päästänyt tilanteen sellaiseksi, että on käytävä leipäjonossa?
Ainoastaan vammaiset/vammautuneet on hyväksyttäviä leipäjonoon, tosin niiden tukia parantaisin kylläkin.
Ei tollanen leipäjonossa ruuan kerjääminen ole ihmisarvolle sopivaa.
Tutkinnon suorittaneet työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja 9 euroa / työpäivä kulukorvauksella. Työttömiä on myös esim. kaupungin yksiköissä toimistotöissä.
No se on vähän niin kuin oma valinta, ei ketään pakota olemaan työmarkkinatuella töissä, vaan voi ottaa ihan koko päivä töitäkin vastaan.
Millaisissa töissä on ihminen, joka kirjoittaa noin huonoa suomea?
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti Taloussanomien kommenteissa, että 1980 - luvun omakotitaloon kattoremontti oli maksanut 20 000 euroa.
Vakuutuksessa on ikäpoistot eli vanhaa kattoa ei korvata, jos se vuotaa.
Kalliitaa remontteja, ei minulla olisi rahhoo, hyvä, että eläkeläisillä on.
Vanhempien omakotitalon kattoremontti maksoi 12000 euroa, siitä sai vielä kotitalousvähennyksen. Tuon kommentin kirjoittaja oli ilmeisesti unohtanut sen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti Taloussanomien kommenteissa, että 1980 - luvun omakotitaloon kattoremontti oli maksanut 20 000 euroa.
Vakuutuksessa on ikäpoistot eli vanhaa kattoa ei korvata, jos se vuotaa.
Kalliitaa remontteja, ei minulla olisi rahhoo, hyvä, että eläkeläisillä on.
Vanhempien omakotitalon kattoremontti maksoi 12000 euroa, siitä sai vielä kotitalousvähennyksen. Tuon kommentin kirjoittaja oli ilmeisesti unohtanut sen kokonaan.
Tuosta saa vain työnosuuden vähennyksen, ei materiaaleja.
En koska en pysty näistä tuloista säästämään. Lähihoitaja olen.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä jokainen on viimeistään kolmekymppisenä alkanut varautumaan niin, että tulee toimeen ILMAN työeläkettä ja voi eläköityä kun täyttää 60v. Ei kukaa voi olla niin tyhmä ettei tätä olisi tehnyt?! Työeläkettä jos saa niin se on vaan bonusta, luultavasti me 50v vielä saadaan mutta 20-40v ei todellakaan, ainakaa nykyisessä muodossa.
Hehe...aika provosoiva näkemys, kun varmaan puolet väestä on juurikin sellaisia, että eivät ole tuota tehneet. Osa on oikeasti tyhmiä, mutta aika monella se vaan on niin että mitään ei jää säästöön.
Sama ajatus ihmisten tyhmyydestä on vaivannut itseänikin vuokra-asujien suhteen: esimerkiksi oma serkkuni on asunut yli 30 vuotta vuokralla, tälläkin hetkellä vuokra yli tonnin kuussa. Sairaanhoitaja, joka olisi varmasti saanut lainaa, ja nyt olisi laskujeni mukaan vähintään 250 000 euron asunto maksettuna ja kiva pesämuna joskus kahdelle lapselle antaa. Nyt on tuulen huuhtoma perse ja pelko siitä miten pärjää kun terveys alkaa reistata. Tyhmyyttä vai ei, sitä en tiedä, enkä ole kysynyt onko koskaan edes yrittänyt hakea lainaa. Kaikki kun ei sitä saa, jos ei ole ennestään pesämunaa.
Mutta tuohon alkuoletukseesi palatakseni, elät kyllä jossain kuplassa, jos olet tosissasi.
Kyllä siinä rävähti suu auki, kun työkkäri antoi eteen listan. Mihin haluat työkokeiluun.
Ja sairaalassa sai tunnukset Lifecareen, luulin, että vain hoitajat saa katsoa hoidettavien terveystietoja.