Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Itse elin lähes kolmekymppiseksi saakka siten, että se mitä tuli niin meni. Erossa jäi käteen pelkkää velkaa kun yhdessä ostettu talo piti myydä pois pienellä tappiolla että siitä pääsi eroon. Tapasin nykyisen mieheni ja huomasin, että hänellä oli silloin sijoituksissa n. 20te. Aloin miettimään, että miten minä saisin rahaa säästöön? Olin aina ajatellut, että jos tahtoisin esim silmien laserleikkaukseen, niin minun olisi pitänyt nykyisillä rahankäyttötavoilla säästää vuosia että olisin saanut kasaan muutaman tonnin. Aloin siis tekemään budjettia ja seuraamaan mihin raha kuluu ja aloin tekemään fiksumpia päätöksiä. Nykyään
30v: kädessä asuntolainan jämät ja opintolaina, vuokrakämppä ja bruttopalkka 2700e
--> Nettovarallisuus -7000 euroa (huom.. miinus..).
32v: vanha asuntolaina maksettu pois, ostettu uusi asunto paremmalta sijainnilta, opintolainaa vielä (niin halpaa lyhentää että ei järkeä hosua tätä pois). Vaihdoin parempiin hommiin ja bruttopalkka nyt 4300e
--> Nettovarallisuus 13 000 euroa.
Eihän tuo nyt ole "vielä mitään", mutta nyt on ainakin suht ajoissa herätty järkeviin taloustaitoihin. Tällä hetkellä vielä kasvatan puskuria tilille, sillä tänä vuonna muuton yhteydessä tuli kaikenlaisia uusia hankintoja. Ensivuoden aikana pääsee sitten kunnolla pumppaamaan ylimääräistä rahaa Nordnettiin.
En sijoita/säästä silmät pullottaen, vaan ihan ollaan tänäkin kesänä oltu ulkomailla, festareilla ja muilla reissuilla - eli elämästä nauttien ja tulevaisuus turvaten. En mä ainakaan tahdo raataa töissä pakonedestä liki 70 vuotiaaksi saakka! Tavoite olisi sijoitusten turvaamana jäädä eläkkeelle n. 60 vuotiaana.
N32
Eläkkeelle tammikuun alussa. Eipä siinä paljon enää ehdi säästämään.
Tämä on yhtä varautumista koko elämä. Vapaaehtoisen eläkkeen säästäminen on itsestään selvyys. Sen lisäksi on varauduttava sähkön nousuun, ruuan hintojen nousuun, vastikkeiden nousuun ja ties minkä nousuun. Ilman kunnon eläkettä, ei ole mahdollista varautua riittävästi.
Ykkös tavoite on elää koko elämä ilman kulutusluottoja. Kulutusluottojen myötä tulotaso laskee rajusti. Vaikeudet lymyävät edessä päin. Asuntolaina riittää. Autolainakin on pienituloiselle liikaa, usein myös keskituloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Itse elin lähes kolmekymppiseksi saakka siten, että se mitä tuli niin meni. Erossa jäi käteen pelkkää velkaa kun yhdessä ostettu talo piti myydä pois pienellä tappiolla että siitä pääsi eroon. Tapasin nykyisen mieheni ja huomasin, että hänellä oli silloin sijoituksissa n. 20te. Aloin miettimään, että miten minä saisin rahaa säästöön? Olin aina ajatellut, että jos tahtoisin esim silmien laserleikkaukseen, niin minun olisi pitänyt nykyisillä rahankäyttötavoilla säästää vuosia että olisin saanut kasaan muutaman tonnin. Aloin siis tekemään budjettia ja seuraamaan mihin raha kuluu ja aloin tekemään fiksumpia päätöksiä. Nykyään
30v: kädessä asuntolainan jämät ja opintolaina, vuokrakämppä ja bruttopalkka 2700e
32v: vanha asuntolaina maksettu pois, ostettu uusi asunto paremmalta sijainnilta, opintolainaa vielä (niin halpaa lyhentää että ei järkeä hosua tätä pois). Vaihdoin parempiin hommiin ja bruttopalkka nyt 4300e
Eihän tuo nyt ole "vielä mitään", mutta nyt on ainakin suht ajoissa herätty järkeviin taloustaitoihin. Tällä hetkellä vielä kasvatan puskuria tilille, sillä tänä vuonna muuton yhteydessä tuli kaikenlaisia uusia hankintoja. Ensivuoden aikana pääsee sitten kunnolla pumppaamaan ylimääräistä rahaa Nordnettiin.
En sijoita/säästä silmät pullottaen, vaan ihan ollaan tänäkin kesänä oltu ulkomailla, festareilla ja muilla reissuilla - eli elämästä nauttien ja tulevaisuus turvaten. En mä ainakaan tahdo raataa töissä pakonedestä liki 70 vuotiaaksi saakka! Tavoite olisi sijoitusten turvaamana jäädä eläkkeelle n. 60 vuotiaana.
N32
Entäs, jos olisit ollut eron jälkeisen ajan sinkku tai YH? Olisko nyt vain enemmän velkaa, kun ei olis miestä maksamassa elatusta?
Aion ostaa asunnon 45-vuotiaana.
HL
Aktiivinen säästäminen ja sijoittaminen juuri eläkettä varten alkoi 42-vuotiaana, nyt olen päälle 50. Perintöjä ei ole tulossa, joten toisten siivellä en eläköidy. Omalla työllä on kaikki säästöt saatu kasaan, toivottavasti rahalla ja osakkeilla on joku arvo vielä 5 vuoden päästä, kun ajattelin ryhtyä vapaaherrattareksi.
Aloitin kuukausisäästämisen rahastoihin jo 27-vuotiaana. Pistin eka jonnekin pankin omiin rahastoihin ja ne tuottivat kohtuu hyvin. Elettiin aikaa 2006. Sitten tuli 2008 ja kaikki meni kuralle. Silloin päätin että opettelen sijoittamista enemmän ja otin kaikki rahat ulos. Bloombergin kanavaa ja Kauppalehden uutisia tuli seurattua vuosia lähes joka päivä. Nyt keski-ikäisenä on varallisuutta n. 200 000e. Eikä velkaa. Vuokralla asun mutta olen todennut että ainakin vielä sijoitukset tuotaa siihen malliin ettei niitä kannata seiniin kiinnittää. Nyt kun vielä tuli osakesäästötili niin möin suurimman osan osakkeista ja hankin tuonne ost-tilille osinkolinkoja joten pääomaa kertyy sinnekin ilman verottajan kouraa. Siis tässä vaiheessa vielä.
En aio jäädä eläkkeelle, koska se on vain ensiaskel hautaan. Teen työtä niin kauan kuin pystyn, mutta voin toki lomailla siinä välissä sitten rahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.
Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:
Kertasijoitus alussa: 5 000 €
Kuukausisäästösumma: 402 €
Vuotuinen tuoto-odotus: 5 % (oletus on 7 %, pessimistisesti pienensin vähän)
Sijoitusaika: 10 vuotta
Sijoituksen arvo sijoitusajan päättyessä: 81 152 €
Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €
Voit itse pyöritellä lukuja täällä:
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuriMiksi ihmeessä tämä postaus on saanut alapeukkuja?
Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.
Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.
Olisko siksi että tässä viimeisten 2,5 vuoden aikana rahat olis olleet aika paljon paremmassa turvassa siellä säästötilillä. Ainakin mun sijoitusten arvosta on pudonnut n. 20%, tässä välissä lähtivät jo vähän nouseen ennen kun tilanne Ukrainassa pamahti päälle. Totuuden toinen puoli kyllä on, että kun sitä sijoittamista oli tehnyt melkein kymmenen vuotta, niin on edelleen sijoituksissa on selvästi enemmän kuin oli aloittaessani. Se ei silti kauheasti lohduta, kun katsoo raakoja lukuja, että alle kolmessa vuodessa on menettänyt yli 25k.
Sekö lohduttaisi sitten enemmän, että sinulla olisi tililläsi X määrä rahaa, joka on kuitenkin vähemmän kuin tuo kolmen vuoden laskusta kärsinyt osakesijoitustesi arvo?
Aloitin sijoittamisen vuosituhannen vaihteessa ja tein yli 50% tappiot, koska sijoitukset oli pakko realisoida tappiolla tai siten olisi nähty nälkää.
En ole sen jälkeen sijoituksia tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Entäs, jos olisit ollut eron jälkeisen ajan sinkku tai YH? Olisko nyt vain enemmän velkaa, kun ei olis miestä maksamassa elatusta?
Eron jälkeen olin tietysti sinkku? :D Tai olin n. vuoden ajan sinkkuna. Minulla ei ole vielä lapsia joten ei ole elareita eikä lapsiin liittyviä menoja. Tuollaiset tietysti vaikuttavat kaikkeen ja tarina menisi tod. näk. eritavalla. Siihen en ota kantaa että olisiko nyt sitten enemmän velkaa vai jättielarit, se olisi turhaa jossittelua.
N32
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yhtä varautumista koko elämä. Vapaaehtoisen eläkkeen säästäminen on itsestään selvyys. Sen lisäksi on varauduttava sähkön nousuun, ruuan hintojen nousuun, vastikkeiden nousuun ja ties minkä nousuun. Ilman kunnon eläkettä, ei ole mahdollista varautua riittävästi.
Ykkös tavoite on elää koko elämä ilman kulutusluottoja. Kulutusluottojen myötä tulotaso laskee rajusti. Vaikeudet lymyävät edessä päin. Asuntolaina riittää. Autolainakin on pienituloiselle liikaa, usein myös keskituloiselle.
Totta. Hassua miten ihminen tekee ihan sitä samaa mitä talveen varautuvat eläimet.
Eläkkeeseen säästetään, koska siihen on tolkuttoman pitkä aika ja kaikkea ehtii tapahtua. Systeemi kaatua tai sitten eläkeikä karkaa käsistä.
Eläkeikä on jossain 70v hujakoilla tällä hetkellä. Aion poistua työmarkkinoilta kun olen 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut tukevaan eläkeikääni näillä tavoin
- koulutus
- hyväpalkkainen työ
- siisti sisätyö, jota jaksan tehdä eläkeikään asti ja sen jälkeenkin
- koulutettu puoliso
- puolison hyväpalkkainen työ
- maksettu okt hyvällä alueella
- vanha auto
- pieni mökki etelä-SuomessaKoska rahan arvo muuttuu, niin itse rahan kerääminen eläkepäiviä ajatellen on mielestäni turhaa. Sijoittamisesta en tiedä tarpeeksi. Asuntosijoittaminen ehkä kiinnostaisi. Tosin juuri nyt se ei vaikuta järkevältä.
Kun lapset asuvat omillaan voimme miehen kanssa muuttaa eläkkeellä kaksioon, jossa pienet kulut tai mökille ja asua osa talvesta jossain lämpimässä.
Toisesta autosta voidaan luopua, harrastukset ovat nyt jo suht edullisia ja tuskin ne eläkkeellä kalliimmiksi muuttuvat.
Eli mielestäni on muitakin tapoja tehdä taloussuunnittelua kuin konkreettisesti rahan säästämiseen perustuvaa.
Mutta sijoittamista ja varallisuuden kerryttämistä tuokin on että maksatte pois taloa ja mökkiä.
Riippuen iästä ja sijoitushorisontista, indeksirahastoihin sijoittaminen on todella helppoa ja taatusti parempi kuin tilillä makuuttaminen.
Vaikka tekisikin siistiä sisätyötä jota teoriassa voi tehdä yli eläkeiän, ei sen varaan kuitenkaan kannata laskea. Kuka tietää mitä tapahtuu, voi sairastua ja mennä työkyky, voi saada potkut eikä kukaan palkkaa eläkeläistä, tai yksinkertaisesti hommat voi alkaa puuduttamaan.
Varasuunnitelmia ja puskureita kannattaa aina olla.
Jos on kesämökki niin ei saa irtisanomistilanteessa toimeentulotukea eikä mökkiä niin vain myydä.
Eläkkeellä kukaan ei tule ilmaiseksi siivoamaan ja siivouksen ostaminen on sitä kalliimpaa mitä isompi koti.
Kodinhoitajapalvelut menevät eläkkeen suuruuden mukaan noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa.
Lämpimän ruoan tuo ateriapalvelu, maksaa noin 7,50 annos eli 200 kuukaudessa.
Muut ruoat tilataan netin kautta, kauppa ottaa kuljetusmaksun.
Harva kai irtisanomistilanteessa toimeentulotuen varaan jää? Fiksut ovat kassassa ja nostavat tuossa tilanteessa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Toki tuota ei saa jos on eläkkeellä, mutta siihen mennessä pitäisi olla raha-asiat siinä kunnossa että omien sijoitusten ja eläkkeiden avulla voi elää.
Jos asunto on liian iso, niin sen voi myydä ja muuttaa pienempään.
Enkä nyt ihan ymmärrä miten nuo ateriapalvelut ja ruuat liittyvät aiheeseen, eli sijoittamiseen ja vanhemman iän talouden turvaamiseen.
Asunnon myynti ei olekaan hokkus pokkus hommaa. Ensin myyt vuosia sitten alkaa valitus vioista joista ei ole tiennyt sitten ollaan oikeudessa ja ei varaa lunastaa takaisin, Työttömyys jatku eläkeikään asti ja mitään ei säästöön jää.
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut tukevaan eläkeikääni näillä tavoin
- koulutus
- hyväpalkkainen työ
- siisti sisätyö, jota jaksan tehdä eläkeikään asti ja sen jälkeenkin
- koulutettu puoliso
- puolison hyväpalkkainen työ
- maksettu okt hyvällä alueella
- vanha auto
- pieni mökki etelä-SuomessaKoska rahan arvo muuttuu, niin itse rahan kerääminen eläkepäiviä ajatellen on mielestäni turhaa. Sijoittamisesta en tiedä tarpeeksi. Asuntosijoittaminen ehkä kiinnostaisi. Tosin juuri nyt se ei vaikuta järkevältä.
Kun lapset asuvat omillaan voimme miehen kanssa muuttaa eläkkeellä kaksioon, jossa pienet kulut tai mökille ja asua osa talvesta jossain lämpimässä.
Toisesta autosta voidaan luopua, harrastukset ovat nyt jo suht edullisia ja tuskin ne eläkkeellä kalliimmiksi muuttuvat.
Eli mielestäni on muitakin tapoja tehdä taloussuunnittelua kuin konkreettisesti rahan säästämiseen perustuvaa.
Mutta sijoittamista ja varallisuuden kerryttämistä tuokin on että maksatte pois taloa ja mökkiä.
Riippuen iästä ja sijoitushorisontista, indeksirahastoihin sijoittaminen on todella helppoa ja taatusti parempi kuin tilillä makuuttaminen.
Vaikka tekisikin siistiä sisätyötä jota teoriassa voi tehdä yli eläkeiän, ei sen varaan kuitenkaan kannata laskea. Kuka tietää mitä tapahtuu, voi sairastua ja mennä työkyky, voi saada potkut eikä kukaan palkkaa eläkeläistä, tai yksinkertaisesti hommat voi alkaa puuduttamaan.
Varasuunnitelmia ja puskureita kannattaa aina olla.
Jos on kesämökki niin ei saa irtisanomistilanteessa toimeentulotukea eikä mökkiä niin vain myydä.
Eläkkeellä kukaan ei tule ilmaiseksi siivoamaan ja siivouksen ostaminen on sitä kalliimpaa mitä isompi koti.
Kodinhoitajapalvelut menevät eläkkeen suuruuden mukaan noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa.
Lämpimän ruoan tuo ateriapalvelu, maksaa noin 7,50 annos eli 200 kuukaudessa.
Muut ruoat tilataan netin kautta, kauppa ottaa kuljetusmaksun.
Harva kai irtisanomistilanteessa toimeentulotuen varaan jää? Fiksut ovat kassassa ja nostavat tuossa tilanteessa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Toki tuota ei saa jos on eläkkeellä, mutta siihen mennessä pitäisi olla raha-asiat siinä kunnossa että omien sijoitusten ja eläkkeiden avulla voi elää.
Jos asunto on liian iso, niin sen voi myydä ja muuttaa pienempään.
Enkä nyt ihan ymmärrä miten nuo ateriapalvelut ja ruuat liittyvät aiheeseen, eli sijoittamiseen ja vanhemman iän talouden turvaamiseen.
Asunnon myynti ei olekaan hokkus pokkus hommaa. Ensin myyt vuosia sitten alkaa valitus vioista joista ei ole tiennyt sitten ollaan oikeudessa ja ei varaa lunastaa takaisin, Työttömyys jatku eläkeikään asti ja mitään ei säästöön jää.
Ja vakuutus ei korvaa 1970 - luvun putkia eli kannattaa lämmittää ensi talvena ettei tule vesivahinkoa.
Olen liki 50-vuotisen työelämäni aikana aina jättänyt ansioista jotakin säästöön. Nyt on eläkkeelläolo mukavaa kun on, millä mällätä ja perintöäkin on vielä entisten lisäksi.tulossa.
En usko eläkejärjestelmäämme, jolloin olen itse sijoittanut säännöllisesti palkastani. Työeläkkeiden korotus tässä tilanteessa romuttaa vähäisenkin uskon. SDP:n Kiljusen tapaisten poliitikkojen toiminta osoittaa ahneen sukupolven selvästi. Suurten ikäluokkien eläke-edut ovat paljon meitä myöhemmin syntyneitä parempia. Miten tämä on mahdollista? Demokratiassa enemmistö valitsee päättäjät ja päätökset ovat sen mukaisia. Suuret ikäluokat ovat päättäneet omista paljon paremmista eduista ja jälkipolvien tulee olla maksajan roolissa. Työeläkkeiden osalta tulisi olla eläkekatto. Minulla ei ole mitään pienien eläkkeiden korottamista vastaan, mutta tässäkin suuremmat eläkkeet saavat suurimmat korotukset. Kiljunen ajaa näiden muiden varakkaiden vanhusten kanssa härskisti omaa etuaan. Kohta on terveydenhuolto ja palvelut kuralla. Kiljusten herrasväkeä ei haittaa, koska on rahaa ostaa palvelut yksityisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin varaudun eläkepäiviini, mutta en minkään romshdusskenaarion takia vaan ihan joka tapauksessa muutenkin. Etsin juuri pienempää ja halvempaa esteetöntä asuntoa, johon voisin muuttaa. Kukaanhan ei pääse meidän vanhuudessamme mihinkään vanhainkoteihin enää, vaan kodissa asutasn loppuun asti, myös muistisairaat. Muuttaminen kannattaa ajoissa, niin kotiutuu paremmin ja pärjää paremmin muistisairaanakin. Sitä pelkään eniten. Tiesitkö että mm koronan sairastaminen lisää entisestään riskiä saada muistisairaus ja että sen saa aikaisemmin kuin muuten olisi saanut. Eli ajattelen nykyään, että miten pärjään, jos saan muistisairauden jo 15-20 v kuluttua. Kannattaa järjestellä elämä sitä silmällä pitäen mm niin, että lasten ei ole vaikea hoitaa asioitasi ja että kaikki on mietitty valmiiksi.
N52
muistisairaana ei ymmärrä missä on
Vierailija kirjoitti:
Aloitin kuukausisäästämisen rahastoihin jo 27-vuotiaana. Pistin eka jonnekin pankin omiin rahastoihin ja ne tuottivat kohtuu hyvin. Elettiin aikaa 2006. Sitten tuli 2008 ja kaikki meni kuralle. Silloin päätin että opettelen sijoittamista enemmän ja otin kaikki rahat ulos. Bloombergin kanavaa ja Kauppalehden uutisia tuli seurattua vuosia lähes joka päivä. Nyt keski-ikäisenä on varallisuutta n. 200 000e. Eikä velkaa. Vuokralla asun mutta olen todennut että ainakin vielä sijoitukset tuotaa siihen malliin ettei niitä kannata seiniin kiinnittää. Nyt kun vielä tuli osakesäästötili niin möin suurimman osan osakkeista ja hankin tuonne ost-tilille osinkolinkoja joten pääomaa kertyy sinnekin ilman verottajan kouraa. Siis tässä vaiheessa vielä.
En aio jäädä eläkkeelle, koska se on vain ensiaskel hautaan. Teen työtä niin kauan kuin pystyn, mutta voin toki lomailla siinä välissä sitten rahoillani.
Ei voi kuin ihailla tarmoa ja päättäväisyyttäsi. Minä olen 44 vuotiaana eläkkeellä, söin 3 leipää aamiaiseksi ja uuvuin siitä niin pahasti, että menen kohta nukkumaan.
kaikki säästöt valuu hoivakodin maksuihin, siis niin kauan kuin omia säästöjä on, sitten vasta valtio maksaa, eli kankkulan kaivoon menee
Aloitin sijiottamisen kolmisen vuotta sitten vajaa 4-kymppisenä. Hyvä noin, koska sittemmin tuli ero jne ja tuo kertynyt pieni varallisuus mahdollisti yhteisen asunnon lunastamisen itselle. Edelleen laitan sivuun noin 600 e/kk. Kyllähän jos sitä miettii, että pitäisi vielä noin 30 vuotta olla työelämässä, niin onhan se pitkä aika. Olisihan se ihan mukavaa jäädä sivuun jo vähän aiemmin. Tosin jos miettii, että kuitenkin se joku 40 ke vuodessa on sellainen millä pärjää suht kivasti, niin 10 vuoteen pitäisi olla liki 400 ke säästössä. Tuonkin jälkeen olisi tietty kiva jos eläkkeen lisäksi olisi hitusen ylimääräistä sivussa.
Totta.
Oikeastihan eläkeikään varautuminen täytyy aloittaa jo kohdussa syntymällä tarpeeksi varakkaaseen perheeseen niin, että voi elellä koko ikänsä vanhalla rahalla.