Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Onneksi minulla on maalaisjärkeä ja ymmärsin säästää.
Vierastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierastaja kirjoitti:
Ei itsellä ainakaan säästäminen ja eläminen ole toisiaan pois sulkevia asioita. Tottakai pitää nauttia myös elämästä just nyt. Ja säästää samalla.
Aika usein tuntuu olevan mutta okei, mihin sä säästät? Ihan vaan varautumisen vuoksi? Jos tapahtuu jotain ikävää ja sulle tulee ylimääräisiä kuluja tai jotain? En ole vielä törmännyt hyvään syyhyn säästää. Lapset ja lastenlapset saa pärjätä omillaan ja jos jotain jää niin se ei heidän elämäänsä hetkauta niin paljoa että voisi aiheuttaa riitoja.
Säästän sen takia että voisin mahdollisesti lopettaa työt ennen eläkeikää. Ja myös sen takia että säästöt antaa turvaa ja mielenrauhaa ja mahdollistaa kivoja juttuja sitten joskus. Eläkkeeni tuskin tulee olemaan kovin hyvä. Olin kerran työttömänä tilanteessa jossa en saanut 4kk rahaa mistään. Se oli ihan kamalaa. Ilman säästöjä olisin ollut tosi pulassa. Nykyään olen hyvä palkkaisessa työssä jossa teen paljon ylitöitä. Säästäminen on helppoa. Mutta sain myös työttömänä ollessa säästöön hyvin. Säästäminen on ikäänkuin harrastus. Siitä tulee hyvä mieli kun saa rahaa jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierastaja kirjoitti:
Ei itsellä ainakaan säästäminen ja eläminen ole toisiaan pois sulkevia asioita. Tottakai pitää nauttia myös elämästä just nyt. Ja säästää samalla.
Aika usein tuntuu olevan mutta okei, mihin sä säästät? Ihan vaan varautumisen vuoksi? Jos tapahtuu jotain ikävää ja sulle tulee ylimääräisiä kuluja tai jotain? En ole vielä törmännyt hyvään syyhyn säästää. Lapset ja lastenlapset saa pärjätä omillaan ja jos jotain jää niin se ei heidän elämäänsä hetkauta niin paljoa että voisi aiheuttaa riitoja.
Olen eri, mutta ainakin itsellä on monta säästökohdetta. Säästän tulevaan lomamatkaan, auton vaihtoon, yllättäviä kuluja varten jne. Puskurirahasto mahdollistaa tarvittaessa nopeitakin peliliikkeitä ilman, että tarvitsee hakea lainaa. Viimeksi tälläinen tilanne tuli eteen uuden asunnon remontissa. Pystyin asumaan vanhassa asunnossa ja remontoimaan uutta, väliaikaisesti rahoitin tämän säästöistä. Mielelläni myös vähentäisin työntekoa ennen virallista eläkeikää, joten ihan sitäkin varten pitää olla jotain sukan varressa.
Muista säästää siivousrahat.
Miten tyhmää porukkaa täällä oikein on!
Jokaisen oma eläke on periaatteessa ollut tiedossa vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa ja omaan eläkkeeseen siitä menee 2,7 euroa ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville. Eli jos 30 vuotta tekee töitä niin saa 1100 netto.
Jos ei ole töitä niin minimieläke 850 netto + eläkeläisen asumistuki + tarvittaessa toimeentulotuki sekä eläkeläisen hoitotuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa ja omaan eläkkeeseen siitä menee 2,7 euroa ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville. Eli jos 30 vuotta tekee töitä niin saa 1100 netto.
Jos ei ole töitä niin minimieläke 850 netto + eläkeläisen asumistuki + tarvittaessa toimeentulotuki sekä eläkeläisen hoitotuki.
30 vuotta kun raataa töissä niin voi saada omistusasunnon, jos tulee putkiremontti niin saa vähemmän lääkerahaa kuin ikänsä työttömänä ollut ja hautaan ei saa asuntoa mukaan.
Joku kirjoitti Taloussanomien kommenteissa, että 1980 - luvun omakotitaloon kattoremontti oli maksanut 20 000 euroa.
Vakuutuksessa on ikäpoistot eli vanhaa kattoa ei korvata, jos se vuotaa.
Kalliitaa remontteja, ei minulla olisi rahhoo, hyvä, että eläkeläisillä on.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti Taloussanomien kommenteissa, että 1980 - luvun omakotitaloon kattoremontti oli maksanut 20 000 euroa.
Vakuutuksessa on ikäpoistot eli vanhaa kattoa ei korvata, jos se vuotaa.
Kalliitaa remontteja, ei minulla olisi rahhoo, hyvä, että eläkeläisillä on.
EU miettii vielä pitääkö tehdä vanhoihin taloihin 20 000 energiaremontti.
Hyvä, että eläkeläisillä on rahhoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut tukevaan eläkeikääni näillä tavoin
- koulutus
- hyväpalkkainen työ
- siisti sisätyö, jota jaksan tehdä eläkeikään asti ja sen jälkeenkin
- koulutettu puoliso
- puolison hyväpalkkainen työ
- maksettu okt hyvällä alueella
- vanha auto
- pieni mökki etelä-SuomessaKoska rahan arvo muuttuu, niin itse rahan kerääminen eläkepäiviä ajatellen on mielestäni turhaa. Sijoittamisesta en tiedä tarpeeksi. Asuntosijoittaminen ehkä kiinnostaisi. Tosin juuri nyt se ei vaikuta järkevältä.
Kun lapset asuvat omillaan voimme miehen kanssa muuttaa eläkkeellä kaksioon, jossa pienet kulut tai mökille ja asua osa talvesta jossain lämpimässä.
Toisesta autosta voidaan luopua, harrastukset ovat nyt jo suht edullisia ja tuskin ne eläkkeellä kalliimmiksi muuttuvat.
Eli mielestäni on muitakin tapoja tehdä taloussuunnittelua kuin konkreettisesti rahan säästämiseen perustuvaa.
Mutta sijoittamista ja varallisuuden kerryttämistä tuokin on että maksatte pois taloa ja mökkiä.
Riippuen iästä ja sijoitushorisontista, indeksirahastoihin sijoittaminen on todella helppoa ja taatusti parempi kuin tilillä makuuttaminen.
Vaikka tekisikin siistiä sisätyötä jota teoriassa voi tehdä yli eläkeiän, ei sen varaan kuitenkaan kannata laskea. Kuka tietää mitä tapahtuu, voi sairastua ja mennä työkyky, voi saada potkut eikä kukaan palkkaa eläkeläistä, tai yksinkertaisesti hommat voi alkaa puuduttamaan.
Varasuunnitelmia ja puskureita kannattaa aina olla.
Totta, minun puskurini on nuo listatut kohdat. Kiteytettynä tarkoitin juuri sitä, että omaisuutta on kerrytetty (talo ja mökki), ja on mahdollisuus alentaa kuluja eläkkeellä myymällä talo. Ja tuo siisti sisätyö: tarkoitan sitä, että suuremmalla todennäköisyydellä jaksan tehdä tätä kuin fyysisesti raskasta matalapalkkaista työtä. Sairaushan voi tulla kenelle vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut tukevaan eläkeikääni näillä tavoin
- koulutus
- hyväpalkkainen työ
- siisti sisätyö, jota jaksan tehdä eläkeikään asti ja sen jälkeenkin
- koulutettu puoliso
- puolison hyväpalkkainen työ
- maksettu okt hyvällä alueella
- vanha auto
- pieni mökki etelä-SuomessaKoska rahan arvo muuttuu, niin itse rahan kerääminen eläkepäiviä ajatellen on mielestäni turhaa. Sijoittamisesta en tiedä tarpeeksi. Asuntosijoittaminen ehkä kiinnostaisi. Tosin juuri nyt se ei vaikuta järkevältä.
Kun lapset asuvat omillaan voimme miehen kanssa muuttaa eläkkeellä kaksioon, jossa pienet kulut tai mökille ja asua osa talvesta jossain lämpimässä.
Toisesta autosta voidaan luopua, harrastukset ovat nyt jo suht edullisia ja tuskin ne eläkkeellä kalliimmiksi muuttuvat.
Eli mielestäni on muitakin tapoja tehdä taloussuunnittelua kuin konkreettisesti rahan säästämiseen perustuvaa.
Mutta sijoittamista ja varallisuuden kerryttämistä tuokin on että maksatte pois taloa ja mökkiä.
Riippuen iästä ja sijoitushorisontista, indeksirahastoihin sijoittaminen on todella helppoa ja taatusti parempi kuin tilillä makuuttaminen.
Vaikka tekisikin siistiä sisätyötä jota teoriassa voi tehdä yli eläkeiän, ei sen varaan kuitenkaan kannata laskea. Kuka tietää mitä tapahtuu, voi sairastua ja mennä työkyky, voi saada potkut eikä kukaan palkkaa eläkeläistä, tai yksinkertaisesti hommat voi alkaa puuduttamaan.
Varasuunnitelmia ja puskureita kannattaa aina olla.
Totta, minun puskurini on nuo listatut kohdat. Kiteytettynä tarkoitin juuri sitä, että omaisuutta on kerrytetty (talo ja mökki), ja on mahdollisuus alentaa kuluja eläkkeellä myymällä talo. Ja tuo siisti sisätyö: tarkoitan sitä, että suuremmalla todennäköisyydellä jaksan tehdä tätä kuin fyysisesti raskasta matalapalkkaista työtä. Sairaushan voi tulla kenelle vain.
Tällä hetkellä työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä. 2400 brutto tuloilla ei saa asuntolainaa ilman säästöjä. Asuntolainaa ei saa myöskään palkkatukitöillä, osa-aikatöillä, työkokeiluilla, kuntouttavalla työtoiminnalla eikä nolla sopimuksilla.
Myös osa työikäisistä perii asuntoja ja mökkejä, joten kenelle myyt?
Timon lista päivittyi viime perjantaina ja se haistoi erinomaisesti Qt:n tulevan negarin. Qt:n osakkeelle lista antoi tavoitehinnaksi 61,25€ (-18%). Saa nähdä, millaisen tavoitehinnan Timon Lista antaa Qt:lle tämän viikon perjantaina, kun tänään aamulla tullut Qt -negari on Exceliin syötetty...
https://piksu.net/timon-lista/
Timo kertoo, että listan alapäässä olevia osakkeita kannattaa myydä ja yläpäässä olevia osakkeita ostaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole säästänyt penniäkään ja olen 55
Ja tulit tänne mainitsemaan, että olet tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Tottakai voi vuosikymmeniä etukäteen saada ennusteen tulevasta eläkkeestäsi, mutta se joko pitää paikkansa tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonossa on vaikea säästää.
Ihminen on vastuussa omasta toimeentulostaan.
Miten olet päästänyt tilanteen sellaiseksi, että on käytävä leipäjonossa?
Ainoastaan vammaiset/vammautuneet on hyväksyttäviä leipäjonoon, tosin niiden tukia parantaisin kylläkin.
Ei tollanen leipäjonossa ruuan kerjääminen ole ihmisarvolle sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16000 saa olla tilillä, jotta saa eläkeläisen asumistukea.
Kokeilin eläkkeensaajan asumistukilaskuria: eläke 700€, ei puolisoa. Vuokra-asunto, vuokra 600€. Säästäjä/sijoituksia 100 000€. Arvioitu asumistuki oli 325€. Jos vuokra olisi 400€, asumistukea saisi laskurin mukaan 155€.
Jos ei säästöjä, eläke 700€, vuokra 600€ asumistuki 480€.
Siitä voi sitten itse jokainen miettiä kannattaako säästää. Itse säästän.
Tilillä saa olla 16000, jotta saa eläkeläisen asumistukea.
Miksi eläkeläisellä pitäisi olla jokin automaattinen oikeus asumistukeen? Oletuksena pitäisi olla, että se asuminen maksetaan itse eikä heti olla hakemassa tukia.
Juuri näin, oletuksena pitäisi kaikilla olla, että eläkeläisellä on velaton asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonossa on vaikea säästää.
Ihminen on vastuussa omasta toimeentulostaan.
Miten olet päästänyt tilanteen sellaiseksi, että on käytävä leipäjonossa?
Ainoastaan vammaiset/vammautuneet on hyväksyttäviä leipäjonoon, tosin niiden tukia parantaisin kylläkin.
Ei tollanen leipäjonossa ruuan kerjääminen ole ihmisarvolle sopivaa.
Tutkinnon suorittaneet työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja 9 euroa / työpäivä kulukorvauksella. Työttömiä on myös esim. kaupungin yksiköissä toimistotöissä.
Vierailija kirjoitti:
No enpä kyllä. Elän elämääni ja harrastan mieluisia lajeja kun vielä olen nuori ja terve. Murehditaan sitten eläkeläisena sitä jos yhteiskunta ei meikäläiselle eläkettä maksa vaikka minun palkastani on otettu kuukausittain satoja euroja muiden eläkkeisiin. En jaksa murehtia. Kuollaan vaikka pois sitten jos ei muu auta :)
Miten nuo poissulkee toisensa?
Ihan samalla lailla voit harrastaa, mitä tahansa ja säästää/sijoittaa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeet ja rahastot voi romahtaa nopeastikkin nykymaailmassa. Yksi sijoituskohde on jonka arvo pysyy lähes aina ja se on kulta kuten joku täällä mainitsikin jo. Jos on ylimääräistä rahaa niin siihen kannattaa sijoittaa.
Kultaan sijoittamalla ei saa tuottoa, muuten kuin keinottelemalla hinnalla. Osakkeissa ja rahastoissa taas saa myös tuottoa (eli omistus kasvaa tai saa rahaa) kullassa tuottoa ei tule. 1 kg kultaa on 1kg kultaa 10 vuoden päästäkin.
No eihän kultaan kaikkea rahojaan kukaan sijoita. Se on eräänlainen turva kuitenkin jos muu talous heittelee. Tällä hetkellä kullan hinta on korkealla ja tulee olemaan ainakin niin kauan kuin Ukrainan sota jatkuu. Venäjän kullan ostokielto nostaa entisestään kullan hintaa. Ja kultaa tarvitaan jatkuvasti entistä enemmän. Ei edes yksikään tietokone tai läppärikään toimi ilman kultaa.
Lopunaikoina (aika lähellä ollaan jo) kulta menettää arvonsa: " He heittävät kultansa kaduille ihmisten tallattaviksi".
Ainoa kestävä aarre on taivaassa ja Jeesus on ainoa tie sen luokse <3
Mielisairaita on nykyään todella paljon, se on vakavasti otettava sairaus.
Myös tuo edellinen kommentoija pitäisi saada pikaisesti lääkärin pakeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Tottakai voi vuosikymmeniä etukäteen saada ennusteen tulevasta eläkkeestäsi, mutta se joko pitää paikkansa tai sitten ei.
No kyllä se vaan on jokaisella tiedossa.
Totta kai se voi vielä siitä nousta, mutta näkee ainakin sen, että mitä ainakin eläkkeellä saa.
Ja jos se näyttää liian pientä summaa, niin jokainen ymmärtää siitä, että voi säästää siihen rinnalle eläkkeellä käytettäväksi sopivan summan.