Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Kyllä, olen sijoittanut jo pitkään. Olen laittanut menemään 400 e/kk rahastoon ja lisäksi ostan osakkeita sen mukaan miten näyttää järkevältä. Minulla on jo sellainen salkku, jonka tuotoilla pystyisi elämään. Mutta jouduin viime talvena työttömäksi ja saan ansiosidonnaista, niin jatkan vielä vähän aikaa säästämistä. Eihän ansiosidonnaisista kannata kieltäytyä, kun niiden vuoksi on vuosia maksanut kassamaksuja. Olen päättänyt, että jos ensi vuonna ansiosidonnainen loppuu, eikä töitä näy, ja tulee yleistuki, niin en ota sitä, vaan jään sitten kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolelle pääomatulojeni varaan.
Mistä tämä valtava itseluottamus sijoittamiseen tulee rivisuomalaisille? Siinä täytyy oikeasti olla pohjalla a. usko jatkuvaan kasvuun b. usko piensijoittajien voimaan suurien sijoittajien rinnalla c. usko, ettei tekoäly tuota niin isoa rakennemuutosta kuin se nyt tuottaa d. usko siihen, ettei kansainvälinen politiikka ja kolmas maailmansota johda käytännössä länsimaisen vapaan markkinatalouden romahdukseen sinä aikana kun itse aikoo nauttia sijoitustensa hedelmistä.
En ymmärrä miten yleensä niin järkeville suomalaisille on onnistuttu markkinoimaan sijoittaminen vaarattomana rahantienausmuotona vuosina, jolloin sijoittamisen superguru Warren Buffetkin vetää omistuksiaan ulos kovaa vauhtia tulevien murrosten takia ja esim. OP:ssa private equity huitelee jopa kolmen prosentin miinuksella.
Inflaatio voi olla peikko, se on ihan hirveää, ja korot säästötilillä tällä hetkellä onnettomat, mutta miten kukaan ei muista vanhaa viisautta, että sijoita vain se määrä rahaa, joka sinulla on varaa menettää.
Nyt on säästettävä kun on vielä töitä. 800e/kk sijoituksiin. Tavoitteena että 55v olisi mahdollista vähentää töitä (jos on edes töitä enää) tai vaihtaa alaa. Toivottavasti saisi sellaisen salkun kasaan, että tuotoilla voisi elää, ettei tarvitsisi pääomia syödä. Jos korot pysyvät matalalla niin ihan mahdollista. En usko että eläkkeet kokonaan poistuvat, mutta luottamus sen määrään on heikko.
N35