Psykopaatit
Mielenkiintoinen artikkeli psykopaattien mielenlaadusta
https://emotion.utu.fi/wp-content/uploads/2022/04/LN_psykopaatti_22.pdf
Kommentit (36)
Sitäkin voisi ajatella, että tää meidän yhteiskunta rakentuu sillai, että psykopaatit pärjää ja kukoistaa.
Onko ok ja jatketaanko samalla?
Vai jaskat siitä ja poterohuutelun pariin?
Psykopaatit aiheuttavat toisille vahinkoa. Siinä menee viimeistään raja eli toisen satuttamisessa
Psykopaateilla ei ole moraalia = big problem
Luin (tai kuuntelin äänikirjana) muutama viikko sitten Taina Kuuskorven kirjan Pahat mielessä. Tieteen näkökulmia pahuuteen. Oli valaiseva kirja, suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Luulen, että aikuinen poikani on jonkin asteinen psykopaatti.
Mistä päättelet niin?
Vierailija kirjoitti:
Hyviä veneitä.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/psycho
of, relating to, or being a person who is mentally or emotionally unsound or unstable especially in a way that results in dangerous or violent behavior
Minäkin tiedän nämä jutut ja osaisin kertoa arvostavallakin tavalla näistä mutta rehellisyys ei ollut toivottua vaikka kuinka kohteliaasti kertoisikin asioista. Psykopatia on todellista mutta kaikki psykopaatitkaan eivät ole samanlaisia. Mielestäni heitä kaikkia pelätään automaattisesti liikaa, toisaalta taas heistä helposti kiinnostutaan ymmärtämättä millaisia he oikeasti ovat.
Mun mieheni oli lääkäri diagnosoinut psykopaatiksi.
"Psykopaatit ovat paljon arvaamatto mampia noin puolet heidän uhreis taan on ennalta tuntemattomia, sekä miehiä että naisia. Psykopaattien väki valtaan ei myöskään tyypillisesti liity kiukunpuuskia tai raivokohtauksia, vaan he toimivat kylmän viileästi ja taloudellisen tai muun motivaation ajamina."
Vierailija kirjoitti:
"Psykopaatit ovat paljon arvaamatto mampia noin puolet heidän uhreis taan on ennalta tuntemattomia, sekä miehiä että naisia. Psykopaattien väki valtaan ei myöskään tyypillisesti liity kiukunpuuskia tai raivokohtauksia, vaan he toimivat kylmän viileästi ja taloudellisen tai muun motivaation ajamina."
Esimerkki psykopaattisuudesta. Näihin kykenee ihmiset, kenellä ei ole tunteita:
30-vuotias mies pudotettiin lintutornista ja paloiteltiin Lahdessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki psykopaattisuudesta. Näihin kykenee ihmiset, kenellä ei ole tunteita:
30-vuotias mies pudotettiin lintutornista ja paloiteltiin Lahdessa
Ja hyvä että vankila kutsui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet niin?
Hän nykyään itse sanoo niin.
Lapsena oli paljon pikkujuttuja, mutta en nyt tätä osannut ennakoida. Vauvana ihmettelin, kun hän ei alkanut itkemään, jos muut vauvat itkivät kuorossa, tuijotti vain hämmästyneenä. Ja lapsena hän oli ns erilainen lapsi. Joko itse enkeli tai itse piru, vaikka ei hän pahoinpidellyt mitään. Mikään normaali (eikä epänormaali) kasvatusmetodi ei toiminut häneen. Isompana sitten tehnyt kaikki tyhmyydet, mitä ihminen voi keksiä. En siis tiedä, onko hän psykopaatti, mutta jotain hänessä on.
"Koska psykopaatit ovat usein vas tuuttomia, tunteettomia, manipuloivia sekä patologisia valehtelijoita, ei perin teisten kyselylomakkeiden käyttämi nen psykopaattien seulonnassa tule kysymykseen he kun voivat vastata lomakkeisiin mitä sattuu."
Hienoa
Kun on hyvä puhumaan niin saa myös ihmisiä mukaan rikolliseen toimintaan.
Sitten kun katsoo "hyvä puhumaan" miehen tekemisiä niin moraalia ei ole ja tekeminen muille vaarallista, holtitonta
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa? Suomessa ei tätä diagnoosia ole käytössä. Miten hän teki diagnoosin?
On Suomessa käytössä psykopaatti-diagnoosi. Tiedän kaksi ihmistä joilla on se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa? Suomessa ei tätä diagnoosia ole käytössä. Miten hän teki diagnoosin?
Olen eri, mutta kyllä psykiatrituttuni puhuu työssään tapaavansa psykopaatteja. Varmaan heitä ei sitten diagnosoida DSM5:n tai ICD 10 mukaan.