Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Sijoitus tyhmyyden teki siskonikin aikoinaan. Lapselleen säästi 50e/kk monta vuotta automaattisesti. Tätä kun oli pankissa suositeltu. No, lukuisten vuosien päästä kun tuli vihdoin eteen aika jolloin rahaa olisi tarvittu ei tilillä todellakaan ollut edes neljäsosaa siitä mitä olisi saanut säästöön kun jos olisi vain laittanut kuukausittain tilille se 50 eurosen!
Miten ihmeessä siskosi ei tarkistanut sijoitusten tilannetta missään vaiheessa? Pankki lähettää joka vuosi sijoituksesta katsauksen, jossa on ihan kaikki mahdolliset tiedot. Siskosi ei viitsinyt edes niitä kirjeitä avata. En nyt niele juttuasi.
Vanhempani halusivat tallettaa kummallekin lapsenlapselleen tonnin. Pankissa heidät puhuttiin laittamaan rahat rahastoon. Vuotta myöhemmin 1000 eurosta oli tullut 1300 + risat euroa, ihan hyvä rahasto oli.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin selitetty. Eli toisinsanoen "synnytystalkoot " ois kannattanut perustaa jo pari vuosikymmentä sitten?
Itsellänihän on 2 lasta, ja mikäli vain ehdin, neljä lasta olisi toiveissa mieheni kanssa. Mutta minä olen suuri poikkeus ikäluokassani (33v), monelle se lapsiluku jää yhteen, max kolmeen.
Eläkejärjestelmässähän palkkasumma ratkaisee. Eläkemaksut maksetaan bruttopalkasta. Pelkkä lapsiluku ei siis tässä ratkaise asiaa, vaan pitää ottaa huomioon, mitä ne lapset 'tuottavat'.
Itselläni on vain yksi lapsi, joka on nyt 21v. Hän työskentelee tällä hetkellä 80% työajalla ja saa siitä 3360€/kk. Opinnoissaan hän ei ole päässyt vielä edes kandiin asti, mutta opintoja on tarkoitus yrittää jatkaa jossain kohtaa. Hän on alalla, jossa on mahdollista päästä hyviin ansioihin ja jos hän nyt 21-vuotiaana saisi jo 100% työajalla 4200€/kk, niin uskoisin että hänellä on erittäin hyvät mahdollisuudet päästä 6000€/kk tasolle tai korkeammallekin. Tällä tasolla hän maksaisi eläkemaksuja jo saman verran kuin kaksi työntekijää, joiden palkka on vain 3000€/kk.
itse säästän siihen että voin jäädä eläkkeelle jo alle 60 vuotiaana.
En. Haluaisin kyllä, mutta ei ole rahaa. Lainaa on niin paljon, että yritän maksaa sitä pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Varaudun jo nyt, vaikka en ole lähelläkään keski-ikää. ...
Tällä hetkellä minulla on säästössä 75 000 euroa, josta 24 000 oli vanhempieni minulle 18 vuoden aikana säästämää ja loppu on saatu omin avuin sijoittamalla tuota alkupääomaa sekä työansioita. Työansioistani säästän keskimäärin 1000e/kk.
...
-24v.
Olet hyvä perillinen. Mekin säästimme lapsellemme, hän sai 75000€ sijoitukset hallintaansa, kun täytti 18v. 20-vuotiaana hän käytti noista säästöistä 24000€ uuden veneen ostamiseen o_O
Eikä todellakaan ollut kiinni siitä, etteikö olisi annettu talouskasvatusta. Mitään muuta en korostanut niin paljon kuin sitä, että tuollaisen 75000€ potin kerääminen on pitkä ja kivulias prosessi, mutta jos sitä lähtee tuhlailemaan, niin se hupenee kyllä vauhdilla.
No, parikymppisellä aivot eivät ole vielä kehittyneet loppuun asti, mutta kyllä tässä on ollut hetkiä, jolloin olen miettinyt omaisuudellemme lahjoituskohteita, jos pidemmänkin päälle alkaa näyttää siltä, että perillisellä ne rahat menisivät tuhluuseen.
Ne joilla on varaa niin lapsilisät sijoittaa.
Eläkejärjestelmä ei hevin romahda, mutta poliittiset päättäjät ja puolueet ovat joka vuosi himoinneet näitä toisten rahoja. Vähintään niitä voidaan verottaa niin, ettei lopuilla rahoilla enää pärjää. Nytkin naisten eläkkeet ovat 40% miesten eläkkeistä. Eläkeläisten vero prosentti on nytkin suurempi kuin muilla.
Naisten ainakin kannattaa avata vapaaehtoinen eläketili, koska sitä ei voi osituksessa jakaa. Nämä rahat edes säästyvät eläkkeelle. Ja tietysti pienituloisten miesten.
Itse aloitin alle kolmekymppisenä. Aluksi pienellä summalla, sitten lisäsin summaa pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan varaudu. Nyt on asuntolaina ja molempien opintolainat maksettavana ja 3 lasta elätettävänä. Asuntolaina on maksettu nykysuunnitelmalla, kun nuorin on 17v. Opintolainat hieman aiemmin (on opiskeltu jatko-opintoja aikuisiällä, jo perheellisenä).
Ensinnäkin, mulle on tulossa suhteellisen iso perintö. Oletan, että vanhempani tulevat kuolemaan ennen omaa eläkeikääni. Jakajia vain kaksi.
Toiseksi, mihin ihmeeseen me meidän palkkarahat silloin edes tarvitaan, kun ei ole lainoja maksettavana eikä lapsia elätettävänä. Ehtii säästää sitten, työuraa kuitenkin vielä noin 15v jäljellä siinä vaiheessa. Ehtii silloin säästää.
Elämän suurin rahantarve on nyt, kun isoimmat lapset alkaa olla teinejä.
Fiksumpaa olisi maksaa sitä asuntolainaa hitaammin ja pistää samalla jonkin verran sijoituksiin. Jos nyt lyhennätte lainaa vaikkapa 1000€/kk, niin yhtä hyvin voisitte lyhentää vaikka 600€/kk ja pistää sen 400€ sijoituksiin.
Pääsisitte nopeammin tilanteeseen, jossa teillä olisi enemmän sijoituksia kuin asuntolainaa. Ei ahdistaisi niin kovasti se asuntolaina enää siinä kohtaa. Ehkä teidän ei edes tarvitsisi maksaa sitä ihan loppuun asti, jos viimeisen lapsen muutettua pois tulisittekin siihen tulokseen, että turhaan asutte kahdestaan isossa asunnossa.
Tuo ei ole järkevä kuvio, että maksetaan asuntolainaa hampaat irvessä samaan aikaan kun kasvatetaan lapsia. Siinä jää sijoitushorisontti helposti 20 vuotta lyhyemmäksi kuin niillä, jotka maksavat lainaa hitaammin ja sijoittavat samalla. Aika on sijoittajan paras ystävä, älkää jättäkö sitä hyödyntämättä!
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on usein se vaikein paikka asua jos kunto huononee. Sieltä joutuu nopeasti palvelutaloon. Jos neljä kertaa käy päivässä avustaja, hän antaa vain lääkkeet. Ei muuta nykyään.
Kannattaisi jo hyvissä ajoin miettiä tutuista samanikäisistä porukkaa, joiden kanssa voisi toteuttaa jonkinlaisen ryhmäasumiskuvion. Jos vaikka viisikin pariskuntaa asuisi samassa pihapiirissä, niin eikö siinä alkaisi olla jo maksukykyä palkata yksi kotiapulainen/hoivahenkilö edes osa-aikaiseksi, jos pystyisi tarjoamaan hänelle työsuhdeasunnon työpaikan kyljestä?
Siitä lähtien olen säästänyt sijoittamalla, kun olen palkkatöissä käynyt joka kuukausi sen mitä pystyy nyt laittanut noin 1000-1500€ ja korona aikaan reilusti enemmän sekä kaikki lomarahat, veronpalautukset ym suoraan. Tavoitteenani on että menisi miljoona € rikki suunnilleen niihin aikoihin, kun olen eläkkeellä. Minähän en millään takuueläkkeillä pärjäile, kun siemailen drinkkejä bahamalla kasvonaamio päällä :D
Vierailija kirjoitti:
Jos keski-ikäisenä vasta alkaa miettimään omaa eläkettään niin on auttamatta myöhässä. Se pitää aloittaa alle 25 vuotiaana.
Sijoita rahastoihin, asuntoon, metsään, kultaan, timantteihin, ihan sama. Kunhan laittaa rahan johonkin. Vuosikymmenien aikana arvo muuttuu, mutta siksi niitä seurataan tarkasti ja tehdään peliliikkeitä vuosikymmenien aikana. Eikai kukaan nykymaailmassa osta asuntoa ja kuvittele sen vain vuosi vuodelta nostavansa arvoa? Eikai kukaan nykymaailmassa myöskään kuvittele, että rahastot ja osakkeet vain kasvavat? Jos näin on tarvitsee Suomessa todellakin panostaa historian tunteihin ja kursseihin.
Tämäkin on totta. Monet ajattelevat, että sitten kun asuntolaina on maksettu, niin sitten alan säästää eläkepäiviä varten. Mutta 25-vuotiaana aloittava ehtii säästää 40 vuotta ja 50-vuotiaana aloittava vain 15 vuotta. Jos haluaa 65-vuotiaana olla tasoissa sen kanssa, joka aloitti 25-vuotiaana ja säästi 200€/kk 40 vuoden ajan, niin pitää viisikymppisenä aloittavan säästää 1000€/kk 15 vuoden ajan. Kuulostaako yhtään siltä, että siitä asuntolainan poismaksusta olisi mitään iloa?
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä ei vain lakkaa olemasta. Se on suurimmalta osin sijoituksia kuten se yksityisten säästämä omaisuuskin. Jos se romahtaa, silloin romahtaa muukin talous ja yksityisten sijoitusvarallisuus.
Itse elän elämääni nyt ja minulle riittää oman talon lisäksi muutaman 10 tuhannen nopeasti realisoitavissa oleva vararahasto.
Kannattaa silti säästää, että esperipesperit ja attendot voi periä 4000 euron kuukausimaksuja viimeisistä vuosistasi.
Varaton saa kunnalta maksusitoumuksen ja hoidon ilmaiseksi
Hoitoalalla työskentelevänä olen nähnyt aika monen kuolevan jo työikäisenä ja varsinkin eläkkeelle jäätyään joko pian sen jälkeen tai ihan muutaman vuoden sisällä. Eläkää ihmiset elämää elämänne aikana, älkää aina sanoko, että sitten kun jään eläkkeelle.
10 vuotta sitten ostin oman kämpän ja päätin että laitan vähintään asumiskuluissa säästyvän summan säästöön ja sijoituksiin joka kuukausi.
Vastaavan kämpän vuokra tässä 10v aikana 650€ -> 780€/kk ja omat lainanlyhennykset ja vastike 400€/kk
Tällä hetkellä salkussa ja säästössä ~75k€. Sijoittamisesta en paljoa ymmärrä vieläkään, mutta maksan parista "ammattilaisen" sivustosta mistä löytyy analyysejä yhtiöistä, markkinatilanteesta yms ja näiden perusteella tehnyt itselle sopivia ratkaisuja.
Taulukoiden mukaan tavoite olisi olla vielä 30v töissä, mutta jos sitä 25vuotta vielä terveys riittää niin sitten viimeistään loisin ja elän säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kannata säästää vanhuuteen. Jompi kumpi sairastuu 63--70 ikäisenä. Rahaton hoidetaan ilmaiseksi yhtä hyvin kuin se joka maksaa hoidostaan 5000 e / kk sairaalassa tai toivuttuaan Mehiläisen hoivakodissa. Se varakkampi pariskunta maksaa pankista tulevat laskupinot itse ja vieressä pedillä makaava antaa pinon saraalan sossun tädille joka huolehtii laskuista. Sijotuksisia EI SA olla, eikä rahastoja. Se on silloin annettava ajoissa lapsille kaikki, mutta siitä omisuudesta on luovuttava jo 2 vuotta ennen sairastumista. Mistä voi tietää milloin sairastuu. Parasta on asua vuokralla vanhana. Tuhlaaminen on vain hyvä siinä vaiheessa. Muuten tulee kolkko edunvalvoja , jota ei asiakkaan hyvä vointi kiinosta ,laittaa omaisuuden halvalla myntiin ja niin on hoidot maksettu samalla köyhemmiltäkin.Vanhusten huollossa nauretaan pilkallisesti kun miehen ja vaimon eläkkeet ryövätään laillisesesti. Puoliso osallistuu omalla eläkkeellään sairaalan maksuihin ja se on kallista. Kahviraha jätetään sille terveelle. Ette näköjään tiedä systeemistä.
Olen vähän eri mieltä. Ensinnäkään säästöt eivät vaikuta hoitopäivämaksuihin, ja niissä on katto, tällä hetkellä 692 euroa vuodessa. Myös varakas on oikeutettu julkisiin palveluihin joten ei tarvitse mennä mihinkään mehiläiseen. Maksukaton täyttymisen jälkeen laitospalveluista peritään korkeintaan 22,80 euroa/päivä. Siihen kuuluvat mm. kaikki ateriat.
Se on kyllä totta, että varakkaampi pariskunta maksaa laskupinot itse, mutta ne laskut eivät ole niin kauheita kuin kuvittelet. Niiden maksamisessa voi käyttää apuna myös sijoituksia ja rahastoja. Lisäksi varakkaampi pariskunta voi maksaa omakustanteisesti mukavan toipumisloman vaikka Espanjan lämmössä tai ottaa kotiin "ylimääräisiä" palveluja elämää helpottamaan. on kuitenkin aika mukavaa, jos niitä säätöjä on. Ne kannattakin käyttää siinä vaiheessa kun sairastuu, sillä ei niitä mukaansa täältä saa.
Tiesithän, että esim kotihoito maksaa käyttäjälleen. Äitini saa n 1100 e eläkettä kuukaudessa. Saa pienen eläkkeen lisäksi lisätukea kotihoidon maksuihin.
Rikkaampi naapuri maksaa kaiken itse
Kun hoivakoti odottaa, rikkaampi naapuri maksaa hoidon kokonaan itse niin kauan kuin tileillä on rahaa. Äitini saa hoidon kunnan maksuun.
Parempi olla varaton vanhana tai jakaa rahat jälkeläisille ajoissa. Ne säästöt menevät yksityisten hoivafirmojen taskuihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pystyy säästämään rahaa tai sijoittamaan rahaa kuukaudessa niin onnea teille! Itselläni ei juurikaan säästöön tai sijoituksiin jää rahaa koska asumiskulut ja autoilu vie jo ison osan palkastani.
Katselen jatkuvasti uutta työtä itselleni josta tienaisin paremmin kuin mitä nykyisessä työpaikassani tienaan.
Tienaan nyt alle 3000e bruttona kuukaudessa ja pyrin vaihtamaan työpaikkaan jossa palkka olisi vähintään tuon 3000e bruttona kuukaudessa jotta saan säästöön myös rahaa.
Autoilu on kyllä pirun iso kuluerä. Jos mitenkään mahdollista niin suosittelen luopumaan autosta jos mitenkään mahdollista. Alle 3000 brutotuloista auto + bensat + vakuutus + huollot yms. vie aivan tarpeettoman suuren osan.
Saman rahan kun sijoittaisi niin saisi kerättyä mukavan pesämunan vuosien varrella.
Jotenkin sitä kuitenkin pitää päästä liikkumaan, eikä kk-lippu (tai usein 2-4) ihan ilmainen ole.
Pakollinen liikennevakuutus ei maksa paljoa. Auto itsessään riittävän halpa ja pieni, ettei mene pääomakuluja. Lämmin, kuiva säilytystila, jos mahdollista, niin pienempi riski isommista remonteista.
Bensat on pakko maksaa, mutta sitten mahdollisimman paljon kävellen tai pyörällä.Helsingissä AB-lippu maksaa 65 euroa. Väittäisin että auton kulut vähintään tuplasti tuon, luultavasti enemmän. Ja PK-seudulla kyllä pääsee julkisilla ihan hyvin kulkemaan tarvittavat matkat.
Halvoissa autoissa on se huono juttu, että ne hajoilevat ja tarvitsevat huoltoa useammin. Leasing saattaa olla monesti autoissa fiksuinta.
Mutta olen sitä mieltä, että jos autoilu syö tuloista niin paljon, että mitään ei jää säästöön tai sijoituksiin, niin silloin siitä voisi ajatella siitä luopuvansa.
Itse ainaki ajattelen niin, että töitä jaksan tehdä siksi että siitä jää jotain näytettävää, sijoitan rahaa omaan asuntoon ja rahastoihin. Ikävä tunne olisi, jos eläisin kädestä suuhun ja kaikki tulot menisivät vain pakollisiin kuluihin.
Meilläpäin kk-lippu maksaa 90e, mutta en väitäkään, että saisin ihan tuohon hintaan autoa ylläpidettyä, mutta kahden lipun hinnalla pääsee jo aika lähelle kiinteitä kuluja. Plus lapsiperheessä tulee aina jotain menoa, johon tarvitsee taksia, jos ei ole omaa autoa.
Toki on voinut käydä tuuri huoltojen suhteen, mutta halvassa autossa on se hyvä puoli, ettei mitään isompaa edes kannata teettää. Se pelkästään rajaa huoltokuluja aika tehokkaasti.
Ja kyllä omalla autolla säästää arjessa niin paljon aikaa, että siitä hieman maksaakin. Ei tietenkään niitä satasia tai tonneja, mitä laskelmat antavat ymmärtää.
Minä olen ollut hyvä kierrättää. Olen ajanut jo vuosia tonnin räppänöillä. Kun auto hajoaa, niin romuttamolle ja uusi 800 euron räppänä alle.
Ei näillä ole tarkoituskaan ajaa vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä jokainen on viimeistään kolmekymppisenä alkanut varautumaan niin, että tulee toimeen ILMAN työeläkettä ja voi eläköityä kun täyttää 60v. Ei kukaa voi olla niin tyhmä ettei tätä olisi tehnyt?! Työeläkettä jos saa niin se on vaan bonusta, luultavasti me 50v vielä saadaan mutta 20-40v ei todellakaan, ainakaa nykyisessä muodossa.
Näyttääpi sille, että tuo Fortum case pitää huolen siitä, ettei varoja ole.
Siinähän näytti käyneen niinkin, että kesäkuussa suuret eläkeyhtiöt tankkasi Fortumin osakkeita.
Syynä se, että eläkeyhtiön omat systeemit näyttää hyvälle sijoituksissa, koska lain mukaan ne on sijoitettava hyvin ja siten että ne ovat turvassa. Nythän ne on - saksalaisessa Uniper casessa.
Uniperin mukana katoaa Fortumin 7 ostetut sekä 8 tuetut miljardit sekä bonuksena Venäjän 5 miljardia.
Tähän kun laskee yhtiön arvon alenemisen ja saksalaisten tuen, 15 miljardia, jos riittääkään, niin menee tovi jos toinenkin, ennekuin Fortum saa sijoituksistaan yhtään killinkiä Suomeen takaisin.
Olemme siis k-u-s-e-s-s-a sekä energian ym nousujen kanssa sekä tulevien sijoitustemme kanssa kaikki.
Mielenkiinnolla odotetaan yhtiön johdon sekä valtion johdon kommentteja, kunhan kesälomat on vietetty ja syyskuun alussa alkaa syksyn täysistuntokausi -> pakoon kysymyksiä he eivät pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kommenteista ja kommenttien tykkäyksistä näkee kuinka retuperällä monen suomalaisen taloustietämys on. Uskotaan sokeasti valtioon, ollaan passiivisia, omaa taloudellista tulevaisuutta ei oteta omiin käsiin. Ryvetään siellä itsesäälissä ja jatkuvasti keksitään "mutku, sitku" skenaarioita jotta saadaan tekosyy olla tekemättä mitään.
Suosittelen lämpimästi kaikille opiskelemaan itsenäisesti sijoittamista, ja oman talouden hallintaa. Ja hahmottamaan suuremmin markkinataloutta, ja miten maailma toimii. Se ei oikeasti vaadi paljoa, eikä siihen tarvitse isojakaan tuloja että voit luoda itsellesi turvaa tulevaisuuteen.
Olen ulkomailla töissä, ja täällä makss jokainen työntekijä tietyn summan ja työnantaja tuplasti sen eläkekassaan, jonka sijoituksista päättää työntekijä itse. Koko potin saa, kun täyttää 65. Verotus on minimaalinen, kuten tuloverotus yleensä täällä.
Laita kuitenkin 100g voita makarooniannokseesi. Kysyttävää?