Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut tukevaan eläkeikääni näillä tavoin
- koulutus
- hyväpalkkainen työ
- siisti sisätyö, jota jaksan tehdä eläkeikään asti ja sen jälkeenkin
- koulutettu puoliso
- puolison hyväpalkkainen työ
- maksettu okt hyvällä alueella
- vanha auto
- pieni mökki etelä-SuomessaKoska rahan arvo muuttuu, niin itse rahan kerääminen eläkepäiviä ajatellen on mielestäni turhaa. Sijoittamisesta en tiedä tarpeeksi. Asuntosijoittaminen ehkä kiinnostaisi. Tosin juuri nyt se ei vaikuta järkevältä.
Kun lapset asuvat omillaan voimme miehen kanssa muuttaa eläkkeellä kaksioon, jossa pienet kulut tai mökille ja asua osa talvesta jossain lämpimässä.
Toisesta autosta voidaan luopua, harrastukset ovat nyt jo suht edullisia ja tuskin ne eläkkeellä kalliimmiksi muuttuvat.
Eli mielestäni on muitakin tapoja tehdä taloussuunnittelua kuin konkreettisesti rahan säästämiseen perustuvaa.
Miehesi vaihtaa sinut nuorempaan
Olen yh eikä minulla ole ollut mahdollisuuksia säästää. Pienellä työeläkkeellä meinaan selvitä. Luotan myös siihen että jos käy huonosti niin joku monista lapsista tulee apuun.
Kovin luottavaisia ollaan Suomen systeemin vaikka numerot tilastoissa osoittavat että Suomen talouden rippeet on imetty kuiviin parissa seuraavassa vuodessa. Jotakin todella erikoista pitäisi sattua ettei näin käy. Nokia tekee uudet 90-luvun nokiat tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin varaudun eläkepäiviini, mutta en minkään romshdusskenaarion takia vaan ihan joka tapauksessa muutenkin. Etsin juuri pienempää ja halvempaa esteetöntä asuntoa, johon voisin muuttaa. Kukaanhan ei pääse meidän vanhuudessamme mihinkään vanhainkoteihin enää, vaan kodissa asutasn loppuun asti, myös muistisairaat. Muuttaminen kannattaa ajoissa, niin kotiutuu paremmin ja pärjää paremmin muistisairaanakin. Sitä pelkään eniten. Tiesitkö että mm koronan sairastaminen lisää entisestään riskiä saada muistisairaus ja että sen saa aikaisemmin kuin muuten olisi saanut. Eli ajattelen nykyään, että miten pärjään, jos saan muistisairauden jo 15-20 v kuluttua. Kannattaa järjestellä elämä sitä silmällä pitäen mm niin, että lasten ei ole vaikea hoitaa asioitasi ja että kaikki on mietitty valmiiksi.
N52Varautua kannattaa toki, mutta eikö tuo nyt ole aivan liian aikaista alkaa jo 52-vuotiaana etsiä kotia johon voi sitten mahdollisesti muistisairaana kuolla?
Sulla on vielä vuosikymmeniä elämää jäljellä ja oot vielä nuori. En ehkä sinuna vielä miettisi noita asioita niin paljon, sekin vanhentaa omaa itsetuntoa ja ajattelutapaa jos liian nuorena jo valmistautuu eläköitymään.
Me rakennettiin kolmikymppisinä omakotitalo, jossa on ajateltu sitä, että pystytään sitten aikanaan liikkumaan ja käymään suihkussakin rollaattorin kanssa. Muistisairaana on helpompaa (luulisin) jos saa asua tutussa ympäristössä.
Säästöjä on. Sekin on yksi tapa säästää että on velaton talo, jossa on pienet kulut. Talon alkupääoma hankittiin rahastojen avulla. Sen jälkeen kun talon lainat tuli maksetuksi, ollaan taas sijoitettu muuhun. Että on sitten vanhana varaa hankkia vaikka avustajia ja teettää pihatyöt ja siivoukset.
Vierailija kirjoitti:
Olen yh eikä minulla ole ollut mahdollisuuksia säästää. Pienellä työeläkkeellä meinaan selvitä. Luotan myös siihen että jos käy huonosti niin joku monista lapsista tulee apuun.
Sain nuorena yhdeltä tuttavaltani neuvon, että aina kannattaa säästää, pienistä tuloista vähän, ja suuremmista enemmän. Esimerkiksi jos säästää 10 euroa joka kuukauden alussa, niin on jo 120 euroa ylimääräistä rahaa jouluksi. Se on ollut paras neuvo, minkä olen koskaan saanut, olen hyvin kiitollinen tästä neuvosta.
En varsinaisesti säästämällä säästä mutta on rahaa pahan pvän varalle. Yritän nauttia myös elämästä ja välillä se vaatii rahaa.
Olen maksanut eläkemaksuja kymmeniä vuosia, Kunhan saan ne takaisin, ihan sama. Kunhan eivät mene mamuakkojen loputtomiin suihin.
Suomessa ei kannata säästää vanhuuteen. Jompi kumpi sairastuu 63--70 ikäisenä. Rahaton hoidetaan ilmaiseksi yhtä hyvin kuin se joka maksaa hoidostaan 5000 e / kk sairaalassa tai toivuttuaan Mehiläisen hoivakodissa. Se varakkampi pariskunta maksaa pankista tulevat laskupinot itse ja vieressä pedillä makaava antaa pinon saraalan sossun tädille joka huolehtii laskuista. Sijotuksisia EI SA olla, eikä rahastoja. Se on silloin annettava ajoissa lapsille kaikki, mutta siitä omisuudesta on luovuttava jo 2 vuotta ennen sairastumista. Mistä voi tietää milloin sairastuu. Parasta on asua vuokralla vanhana. Tuhlaaminen on vain hyvä siinä vaiheessa. Muuten tulee kolkko edunvalvoja , jota ei asiakkaan hyvä vointi kiinosta ,laittaa omaisuuden halvalla myntiin ja niin on hoidot maksettu samalla köyhemmiltäkin.Vanhusten huollossa nauretaan pilkallisesti kun miehen ja vaimon eläkkeet ryövätään laillisesesti. Puoliso osallistuu omalla eläkkeellään sairaalan maksuihin ja se on kallista. Kahviraha jätetään sille terveelle. Ette näköjään tiedä systeemistä.
Alan pikkuhiljaa varautua... Oon nyt 33v. ja ostanut vuosi sitten ensimmäisen asuntoni. Nyt kun siihen ei tarvitse enää säästää, voi ajatella vähän tulevaisuutta. Mulla menee automaattisesti rahastoihin vähän yli 200e ja säästötilille saman verran joka kuukausi. Tarkoitus ei ole koskea noihin rahoihin, jos ei ole pakko. Ja kun perin vanhempani niin saan kaikki lainani kuitattua ja jään luultavasti vielä voitolle. Myös palkka luultavasti nousee pikkuhiljaa niin voi säästää vähän enemmän tulevaisuudessa. Lapsia ei ole, eikä tule. Mutta tulevaisuus kyllä vähän huolettaa. Pahimmassa tapauksessa voin myydä asuntoni ja muuttaa jonnekin peräkylälle halvempaan.
On varmaan vaikeaa jos ei ole ihan kunnollisia luotettavia lapsiakaan, jolle voisi antaa talonsa.
Peräkylälle ei varmaan kannata muuttaa. Sitten on vaikea saada mitään apua jos joku sairauskohtaus tulee. Miten sieltä kävis vaikka sädehoidossa Keskus-sairaalassa. Syöpä tulee kuitenkin joka kolmannelle. Siitä yleensä myös paranee.
On mulla sijoituksia tällä hetkellä n 100 000 euroa ja kohta 150 000 euroa lisää. Eiköhän sillä eläkkeen lisäksi pärjäile.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kannata säästää vanhuuteen. Jompi kumpi sairastuu 63--70 ikäisenä. Rahaton hoidetaan ilmaiseksi yhtä hyvin kuin se joka maksaa hoidostaan 5000 e / kk sairaalassa tai toivuttuaan Mehiläisen hoivakodissa. Se varakkampi pariskunta maksaa pankista tulevat laskupinot itse ja vieressä pedillä makaava antaa pinon saraalan sossun tädille joka huolehtii laskuista. Sijotuksisia EI SA olla, eikä rahastoja. Se on silloin annettava ajoissa lapsille kaikki, mutta siitä omisuudesta on luovuttava jo 2 vuotta ennen sairastumista. Mistä voi tietää milloin sairastuu. Parasta on asua vuokralla vanhana. Tuhlaaminen on vain hyvä siinä vaiheessa. Muuten tulee kolkko edunvalvoja , jota ei asiakkaan hyvä vointi kiinosta ,laittaa omaisuuden halvalla myntiin ja niin on hoidot maksettu samalla köyhemmiltäkin.Vanhusten huollossa nauretaan pilkallisesti kun miehen ja vaimon eläkkeet ryövätään laillisesesti. Puoliso osallistuu omalla eläkkeellään sairaalan maksuihin ja se on kallista. Kahviraha jätetään sille terveelle. Ette näköjään tiedä systeemistä.
Olen vähän eri mieltä. Ensinnäkään säästöt eivät vaikuta hoitopäivämaksuihin, ja niissä on katto, tällä hetkellä 692 euroa vuodessa. Myös varakas on oikeutettu julkisiin palveluihin joten ei tarvitse mennä mihinkään mehiläiseen. Maksukaton täyttymisen jälkeen laitospalveluista peritään korkeintaan 22,80 euroa/päivä. Siihen kuuluvat mm. kaikki ateriat.
Se on kyllä totta, että varakkaampi pariskunta maksaa laskupinot itse, mutta ne laskut eivät ole niin kauheita kuin kuvittelet. Niiden maksamisessa voi käyttää apuna myös sijoituksia ja rahastoja. Lisäksi varakkaampi pariskunta voi maksaa omakustanteisesti mukavan toipumisloman vaikka Espanjan lämmössä tai ottaa kotiin "ylimääräisiä" palveluja elämää helpottamaan. on kuitenkin aika mukavaa, jos niitä säätöjä on. Ne kannattakin käyttää siinä vaiheessa kun sairastuu, sillä ei niitä mukaansa täältä saa.
Vierailija kirjoitti:
On mulla sijoituksia tällä hetkellä n 100 000 euroa ja kohta 150 000 euroa lisää. Eiköhän sillä eläkkeen lisäksi pärjäile.
Miten tiedät että kohta on 150 000 lisää sijoituksia?
Omakotitalo on usein se vaikein paikka asua jos kunto huononee. Sieltä joutuu nopeasti palvelutaloon. Jos neljä kertaa käy päivässä avustaja, hän antaa vain lääkkeet. Ei muuta nykyään.
Koronabuumissa tuli ja meni ja suurin hyötyjä oli Harvia. Nyt alkaneen energiakriisin suurin hyötyjä tulee olemaan Tulikivi. Tulikiven tilauskanta on +102% nousussa. Juuri uutisessa toimitusjohtaja kertoi Tulikiven myynnin kasvaneen Keski-Euroopassa alkuvuonna 40% ja Suomessakin lähes puolet tuosta.
Oletko katsonut mikä vuosi on: 2022 ja kaikki hinnat/maksut/katteet on häikäilemättä nostettu pilviin ja lisää nostetaan, siinä ei inflaatiolla ole mitään tekemistä kun katteita nostetaan säälittä kymmeniä ja satoja prosentteja... nyt kysymys kuuluu enää että miten perheet selviävät tulevasta talvesta ja millä tavoin saadaan pysäytettyä tämä hallinnon ja eliitin häikäilemätön rahastus jonka tekosyinä on käytetty koronaa, Ukrainan sotaa/NATOA ja vanhaa suosikkia ilmastonmuutosta... hallinto ja media toistavat viikoittain että Suomi on maailman onnellisin maa jotta kansalaiset eivät reagoisi esim. kansanäänestyksellä äänestämällä hallinnon luottamuksesta ja hallinnon/eliitin hyvä-veli-kerhojen lopettamisesta jotka jatkavat suomalaisten köyhdyttämistä...
Vierailija kirjoitti:
Koronabuumissa tuli ja meni ja suurin hyötyjä oli Harvia. Nyt alkaneen energiakriisin suurin hyötyjä tulee olemaan Tulikivi. Tulikiven tilauskanta on +102% nousussa. Juuri uutisessa toimitusjohtaja kertoi Tulikiven myynnin kasvaneen Keski-Euroopassa alkuvuonna 40% ja Suomessakin lähes puolet tuosta.
taitaa olla hautakivienkin tilauskanta nousussa.
En todellakaan varaudu. Nyt on asuntolaina ja molempien opintolainat maksettavana ja 3 lasta elätettävänä. Asuntolaina on maksettu nykysuunnitelmalla, kun nuorin on 17v. Opintolainat hieman aiemmin (on opiskeltu jatko-opintoja aikuisiällä, jo perheellisenä).
Ensinnäkin, mulle on tulossa suhteellisen iso perintö. Oletan, että vanhempani tulevat kuolemaan ennen omaa eläkeikääni. Jakajia vain kaksi.
Toiseksi, mihin ihmeeseen me meidän palkkarahat silloin edes tarvitaan, kun ei ole lainoja maksettavana eikä lapsia elätettävänä. Ehtii säästää sitten, työuraa kuitenkin vielä noin 15v jäljellä siinä vaiheessa. Ehtii silloin säästää.
Elämän suurin rahantarve on nyt, kun isoimmat lapset alkaa olla teinejä.