Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.
Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:
Kertasijoitus alussa: 5 000 €
Kuukausisäästösumma: 402 €
Vuotuinen tuoto-odotus: 5 % (oletus on 7 %, pessimistisesti pienensin vähän)
Sijoitusaika: 10 vuotta
Sijoituksen arvo sijoitusajan päättyessä: 81 152 €
Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €
Voit itse pyöritellä lukuja täällä:
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuriMiksi ihmeessä tämä postaus on saanut alapeukkuja?
Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.
Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.
Olisko siksi että tässä viimeisten 2,5 vuoden aikana rahat olis olleet aika paljon paremmassa turvassa siellä säästötilillä. Ainakin mun sijoitusten arvosta on pudonnut n. 20%, tässä välissä lähtivät jo vähän nouseen ennen kun tilanne Ukrainassa pamahti päälle. Totuuden toinen puoli kyllä on, että kun sitä sijoittamista oli tehnyt melkein kymmenen vuotta, niin on edelleen sijoituksissa on selvästi enemmän kuin oli aloittaessani. Se ei silti kauheasti lohduta, kun katsoo raakoja lukuja, että alle kolmessa vuodessa on menettänyt yli 25k.
Puhutko OMASTA kokemuksesta vai lätkytätkö pelkästään paskaa? Tillä olisit menettänyt inflaation verran hyvin sijoittamalla omaisuutesi arvo olisi voinut nousta saatujen osinkojen lisäksi.
Viimeisen 2,5 vuoden aikana olen saanut osinkoja yli 20 000 €, ja omistusteni arvo on noussut 108,85%.
Paljonko se olisi ollut tilille säästettynä?
Jeps, nämä sijoittamisen kovimmat vastustajat eivät ole eläissään mihinkään sijoittaneet ja sen kyllä heidän ymmärryksestään näkeen. Kauhea öyhötys vaikka edes perusasioita ei ymmärretä.
Asun vuokralla ja säästän. En jätä perinnöksi vaan elän aika vapaasti.
Olen keski-ikäinen 51v ja olen eläkkeellä ja olen säästänyt lähes koko ikäni.
Nyt voi rentoutua ja huokaista.
Kyllä varaudun. Varaudun myös hinnan korotuksiin pienentämällä kuluja. Kampaajalle 2x vuodessa. Matkat on kokonaan pannassa. Hammaslääkäristä en silti tingi.
Aloitin jo kolmekymppisenä säästämään kuukausittain eläkettä varten. Aluksi se oli 50e/kk ja siitä pikkuhiljaa noussut.
Olen varautunut töiden loppumiseen ja että eläkettä ei tule. Tilillä on jotain 700 000 euroa pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla sijoituksia tällä hetkellä n 100 000 euroa ja kohta 150 000 euroa lisää. Eiköhän sillä eläkkeen lisäksi pärjäile.
Miten tiedät että kohta on 150 000 lisää sijoituksia?
Perintö. Pesä on jo selvitetty. 140 000 on rahastossa 30 000 cashiä tilillä.
Miettikää myös missä "valuutassa" säästönne on.
Dollari on ehkäpä vakain ja varmin valuutta mutta mulla on myös kiinteässä kullassa osa sijoituksista.
Euron romahdus ei ole mitenkään poissuljettu niin kauan kun eurokansalaiset luottaa omaan valuuttaan on asia ok mutta kun luottamus menee on eurokin mennyttä, uhkakuvia ja synkkiä pilviä on eurotaivaalla lisääntyvässä määrin lisäksi 3. maailmansota on todennäköisempi kuin koskaan aikaisemmin historiassa.
Yksi erehdys tai väärinkäsitys voi olla kohtalokas sodan syttymiseen ja jotkut jopa hyötyisi merkittävästi sodan syttymisestä joten...
Vierailija kirjoitti:
Miettikää myös missä "valuutassa" säästönne on.
Dollari on ehkäpä vakain ja varmin valuutta mutta mulla on myös kiinteässä kullassa osa sijoituksista.
Euron romahdus ei ole mitenkään poissuljettu niin kauan kun eurokansalaiset luottaa omaan valuuttaan on asia ok mutta kun luottamus menee on eurokin mennyttä, uhkakuvia ja synkkiä pilviä on eurotaivaalla lisääntyvässä määrin lisäksi 3. maailmansota on todennäköisempi kuin koskaan aikaisemmin historiassa.
Yksi erehdys tai väärinkäsitys voi olla kohtalokas sodan syttymiseen ja jotkut jopa hyötyisi merkittävästi sodan syttymisestä joten...
Missä valuutassa?
Euroissa,
US dollareissa
Kanada dollareissa
Australian dollareissa
Japanin Jeneissä
Punnissa
Ruotsin kruunuissa
norjan kruunuissa.
Eiköhän tuossa ole siitäkin hajautuksesta huolehdittu.
Minulla olisi niin pieni eläke että juu. Olen hommannut sijoitusasunnon, tarkoitus oli hankkia niitä lisää jos vaikka pääsisin jäämään aiemmin pois työelämästä. Ei se onnistunut ja suunnitelmat muuttuivat muutenkin, en elä eläkeikään asti. Toivottavasti saisin nyt lainoja maksettua mahdollisimman paljon pois että kuka ikinä mut periikään, perisi muutakin kuin velkaa.
Vierailija kirjoitti:
En, koska ylimääräistä rahaa ei ole, pieni palkka ja iso asuntolaina pitävät siitä huolen.
Väitätkö tosissasi, ettet osta mitään turhaa? Alkoholia, tupakkaa, karkkia, pullaa, kahvia kahviloista jne?
99,99% tällaisista väitteistä on ihan humpuukia. Rahaa olisi säästöön mutta sitä ei sinne laiteta ties milläkin tekosyyllä
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi niin pieni eläke että juu. Olen hommannut sijoitusasunnon, tarkoitus oli hankkia niitä lisää jos vaikka pääsisin jäämään aiemmin pois työelämästä. Ei se onnistunut ja suunnitelmat muuttuivat muutenkin, en elä eläkeikään asti. Toivottavasti saisin nyt lainoja maksettua mahdollisimman paljon pois että kuka ikinä mut periikään, perisi muutakin kuin velkaa.
Mikä estää sua myymästä sijoitusasuntoja pois?
Ja kai tiesit ettei velat periydy?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla työskentelevänä olen nähnyt aika monen kuolevan jo työikäisenä ja varsinkin eläkkeelle jäätyään joko pian sen jälkeen tai ihan muutaman vuoden sisällä. Eläkää ihmiset elämää elämänne aikana, älkää aina sanoko, että sitten kun jään eläkkeelle.
Eläkesäästämisellä varaudutaan siihen skenaarioon, ettei kuollakaan ennen eläkettä. Ei siinä mikään elämä jää elämättä, kun käyttää rahaa sopivasti, mutta ei liikaa, ja pistää osan sivuun eläkepäiviä varten. Ne eläkesäästöt on turvana siinäkin tilanteessa, kun yhteiskunnalta ei saakaan niitä palveluja, joiden varaan on laskenut. Jo nyt vanhusten hoiva on jo niin ala-arvoisella, että eutanasiakin tuntuisi inhimillisemmältä heitä kohtaan.
Eläkesäästämisen voi ajatella niinkin, että siinä siirretään osa lihavampien vuosien tuloista tasaamaan niitä laihoja vuosia, joita eläkepäivät useimmille ovat. Ja jos käykin niin, ettei ehdi tuhlata kaikkea, ennen kuin noutaja tulee, niin kuka oikeasti pahoittaa mielensä siitä, että lapsille jää vähän pesämunaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.
Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:
Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuriMiksi ihmeessä tämä postaus on saanut alapeukkuja?
Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.
Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.
Olisko siksi että tässä viimeisten 2,5 vuoden aikana rahat olis olleet aika paljon paremmassa turvassa siellä säästötilillä. Ainakin mun sijoitusten arvosta on pudonnut n. 20%, tässä välissä lähtivät jo vähän nouseen ennen kun tilanne Ukrainassa pamahti päälle. Totuuden toinen puoli kyllä on, että kun sitä sijoittamista oli tehnyt melkein kymmenen vuotta, niin on edelleen sijoituksissa on selvästi enemmän kuin oli aloittaessani. Se ei silti kauheasti lohduta, kun katsoo raakoja lukuja, että alle kolmessa vuodessa on menettänyt yli 25k.
Vaikka sijoituksistasi on nyt hävinnyt niin 20% niin ei se meinää mitään. Ensi vuonna tähän aikaan voit olla 30% plussalla eikä sekään meinaa mitään. Vasta silloin kun myyt osakkeet ja rahastot voitot tai tappiot realisoituvat. Nauti nyt pikku notkahduksesta ja osta lisää.
Hah, ei näillä tuloilla yksinhuoltaja kolmelle teinille säästä mitään. Kaikki minkä tienaa menee elämiseen, eikä edes riitäkään. Säästäköön raharikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut töiden loppumiseen ja että eläkettä ei tule. Tilillä on jotain 700 000 euroa pahan päivän varalle.
Niin varmasti. Kaikista typerintä pitää TILILLÄ 700 000 euroa. Se ei siellä tilillä ole turvassa, eikä tuota mitään. Esim pankin konkurssissa menettäsit 600 000 saman tien. Lisäksi menetät vuosittain kymmenien tuhansien eurojen pääomatulot.
Mutta eipä niillä mielikuvituseuroilla tuottoja tosin saisikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole koskaan varmaa. Voit menettää myös rahasi. Tämän vuoksi neuvotaan sijoittamaan vain ylimääräistä rahaa. Aikaisemmat rahastojen tuotot eivät ole tae tuleville tuotoille. Näin lukee pankin ohjeissakin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole koskaan varmaa. Voit menettää myös rahasi. Tämän vuoksi neuvotaan sijoittamaan vain ylimääräistä rahaa. Aikaisemmat rahastojen tuotot eivät ole tae tuleville tuotoille. Näin lukee pankin ohjeissakin..
Ja meteoriitti voi pudota päähän. Kerro se todennäköisyys milllä voi menettää kaikki sijoittamansa rahat hyvin hajautetulla salkulla. Vielä täällä ei ole sellaista kaveria löytynyt joka osaisi vastata, oletko ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin ajattelen. Minulla ei ole ylimääräistä rahaa vaikka on muutamia kymmeniä tuhansia tilillä, ei minulla ole varaa niitä menettää. Siksi en sijoita. N39
Puhutko OMASTA kokemuksesta vai lätkytätkö pelkästään paskaa? Tillä olisit menettänyt inflaation verran hyvin sijoittamalla omaisuutesi arvo olisi voinut nousta saatujen osinkojen lisäksi.
Viimeisen 2,5 vuoden aikana olen saanut osinkoja yli 20 000 €, ja omistusteni arvo on noussut 108,85%.
Paljonko se olisi ollut tilille säästettynä?