Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalietuuksiin jo toinen indeksikorotus tänä vuonna

Vierailija
25.07.2022 |

Eduskunta hyväksyi aiemmin keväällä lakialoitteen, jonka myötä kansaneläkkeeseen sidottuja sosiaalietuuksia korotetaan elokuussa noin 3,5 prosenttia.

Kesken vuotta tehtävä indeksikorotuksen tarkistus on poikkeuksellinen, sillä yleensä sosiaalietuuksien korotukset tehdään alkuvuodesta. Viime tammikuussa sosiaalietuuksiin tehtiin 2,1 prosentin korotus, eli kyseessä on jo toinen tänä vuonna tehtävä indeksikorotus.

Oma palkkani nousi tänä vuonna noin 2% eikä lisää ole tulossa. Näinkö valtio näyttää palkansaajille mallia kohtuullisista korotuksista?

Ei tämä maailma niin toimi että palkat jäävät jälkeen sosiaalietuuksista.

Kommentit (348)

Vierailija
141/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt-tuessa työssäkäyvälle on 150 euron etu, oli ainakin ennen. Eli saavat sen 150 euroa enemmän tt-tukea. En ole nyt tarkistanut onko summa noussut.

Laskin vanhuuseläkeläisenä, että jos saisin saman verran palkkaa kuin nyt eläkettä saisin 150 euroa tt-tukea. Nyt keikun juuri siinä noin 500 euron rajalla ja en saa tt-tukea, käteen jää siis vähemmän kuin jos olisin töissä tällä palkalla.

Turhaan työssäkäyvät pienipalkkaiset valittavat. Jos on yksineläjä niin saa enemmän tt-tukea kuin yksinasuva pieneläkeläinen.

Mielestäni on kyllä hyvä etu.

Turha näristä pienestä indeksikorotuksesta.

Sitä paitsi monella, kuten minullakin, on pieni työeläke ja siihen lisäksi pieni kansaneläke.

Työeläkkeessen ei tule indeksikorotusta nyt, vain siihen kansanelääkkeen osaan.

Itsellä se osa on bruttona noin 80 euroa miinus 11,5 % veroa. Ettei sillä indeksikorotuksella herrastella.

Ei kannata kovin moittia ja uhota kun tai jos ei tiedä todellisia käytäntöjä.

Kun tuet ovat pienet, oli ne mitä hyvänsä, niin ne ovat aina pienet.

Mitkään indeksikorotukset eivät silloin niitä tuntuvasti nosta, suuriksi ei ikinä.

Jos on työssäkäyvä niin saa samoilla kriteereillä tt-tukea ja asumistukea kuin muutkin. Jopa työssäkäynnistä palkitaan, ainakin tt-tuessa.

Miksi tämä on niin vaikeaa uskoa tai täällä tuoda julkiseksi?

Totta kai työssäkäyvän pitäisikin saada enemmän käteen kuin eläkeläisen. Myös kustannukset on korkeammat kun joutuu maksamaan esimerkiksi työmatkakuluja, työvälineitä tai -vaatteita työstä riippuen. 

Myös työtön joutuu maksamaan vaatteet ja työmatkakulut.

Sairaalassa joutui työkengät ostamaan itse, työvaatteet sain muut.

Mutta jos olet esim. sairaalan arkistossa tai kirjastossa tai museossa toimistotöissä niin siellä on omat vaatteet.

Siis esim. työkokeilussa ilman palkkaa.

Itse olen ostanut kirpputorilta vaatteet työkokeiluihin. Hiukset leikkaa puoliso ja laitan ne yleensä kiinni.

Ja omat eväät. Sairaalassa tauolla join vettä, koska en työmarkkinatuella vie kahvipakettia töihin, koska ei saa palkkaa.

Vierailija
142/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt-tuessa työssäkäyvälle on 150 euron etu, oli ainakin ennen. Eli saavat sen 150 euroa enemmän tt-tukea. En ole nyt tarkistanut onko summa noussut.

Laskin vanhuuseläkeläisenä, että jos saisin saman verran palkkaa kuin nyt eläkettä saisin 150 euroa tt-tukea. Nyt keikun juuri siinä noin 500 euron rajalla ja en saa tt-tukea, käteen jää siis vähemmän kuin jos olisin töissä tällä palkalla.

Turhaan työssäkäyvät pienipalkkaiset valittavat. Jos on yksineläjä niin saa enemmän tt-tukea kuin yksinasuva pieneläkeläinen.

Mielestäni on kyllä hyvä etu.

Turha näristä pienestä indeksikorotuksesta.

Sitä paitsi monella, kuten minullakin, on pieni työeläke ja siihen lisäksi pieni kansaneläke.

Työeläkkeessen ei tule indeksikorotusta nyt, vain siihen kansanelääkkeen osaan.

Itsellä se osa on bruttona noin 80 euroa miinus 11,5 % veroa. Ettei sillä indeksikorotuksella herrastella.

Ei kannata kovin moittia ja uhota kun tai jos ei tiedä todellisia käytäntöjä.

Kun tuet ovat pienet, oli ne mitä hyvänsä, niin ne ovat aina pienet.

Mitkään indeksikorotukset eivät silloin niitä tuntuvasti nosta, suuriksi ei ikinä.

Jos on työssäkäyvä niin saa samoilla kriteereillä tt-tukea ja asumistukea kuin muutkin. Jopa työssäkäynnistä palkitaan, ainakin tt-tuessa.

Miksi tämä on niin vaikeaa uskoa tai täällä tuoda julkiseksi?

Totta kai työssäkäyvän pitäisikin saada enemmän käteen kuin eläkeläisen. Myös kustannukset on korkeammat kun joutuu maksamaan esimerkiksi työmatkakuluja, työvälineitä tai -vaatteita työstä riippuen. 

Myös työtön joutuu maksamaan vaatteet ja työmatkakulut.

Sairaalassa joutui työkengät ostamaan itse, työvaatteet sain muut.

Mutta jos olet esim. sairaalan arkistossa tai kirjastossa tai museossa toimistotöissä niin siellä on omat vaatteet.

Siis esim. työkokeilussa ilman palkkaa.

Itse olen ostanut kirpputorilta vaatteet työkokeiluihin. Hiukset leikkaa puoliso ja laitan ne yleensä kiinni.

Ja omat eväät. Sairaalassa tauolla join vettä, koska en työmarkkinatuella vie kahvipakettia töihin, koska ei saa palkkaa.

Hoitajat sanoivat, että täytyy tuoda tiettyä kahvimerkkiä niin en vienyt sinne kahvia ja join vettä. Välillä kyllä keitin kahvia hoitajille, se oli yksi työtehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lastenhoutaja päiväkodissa ja yksinhuoltaja Helsingissä. Nettopalkka 1700 e kk, vuokra kaupungin vuokra asunnossa 1000 e kk. Saan asumistukea 300 e. Paljonko teidän mielestä pitäisi tukea leikata? Miksi työstä ei saa kunnon palkkaa???

Ja työssäkäynti on tässä tapauksessani kannattavampaa kuin työttömänä olo, olin työttömänä pari vuotta sitten ja sai n 300 e kk vöhemmän kuin nyt. Näin pienituloisena se 300e kk tuntuu suurelta summalta.

Mutta olisi mukavaa kun kommentoisitte,paljonko asumistukea pitäisi leikata? Tätä halvempaa asuntoa en saa, työ on vakituinen kaupungilla. Asun lähellä työpaikkaa kun välillä työ alkaa 6.30 ja välillä loppuu 18 niin lasten takia en voi muuttaa ympäryskuntiin.

Mitäpä jos siellä Helsingin päiväkodeissa menisitte lakkoon ja vaatisitte sellaista palkkaa jolla pääkaupunkiseudulla tulee toimeen ilman että normaalielämään tarvitaan yhteiskunnan tukia?

Rahaahan Helsingin kaupungilla kyllä riittää. 

On myös kansantaloudellinen ongelma kun pääkaupunkiseudun palkat eivät ollenkaan vastaa alueen korkeita elinkustannuksia. Mutta kun pidetään palkkataso suhteellisen alhaisena saadaan sumputettua sinne ihmisiä muualta Suomesta. Ja samalla ylläpidettynä kallista elämisen tasoa.

Pakkoko se on ahtautua sinne pääkaupunkiseudulle. Muualla Suomessa alkaa olla työvoimapula jo sillä tasolla että kohta menee sen takia firmoja konkurssiin, samaan aikaan maksetaan verotuloista työttömien yli tuhannen euron vuokria Helsingin paraatipaikoilla. Ei käy minun järkeeni. 

Vierailija
144/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtorismies kirjoitti:

Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen sekä kanssaihmisten hengitysilman laatuun.

Juu ei.

Nautakarjan päästöt ovat yksi suurimpia ellei suurin kasvihuonekaasujen aiheuttaja. Taas on yksi lihaani sekoittanut pollansa ideologiallaan.

Vierailija
145/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lastenhoutaja päiväkodissa ja yksinhuoltaja Helsingissä. Nettopalkka 1700 e kk, vuokra kaupungin vuokra asunnossa 1000 e kk. Saan asumistukea 300 e. Paljonko teidän mielestä pitäisi tukea leikata? Miksi työstä ei saa kunnon palkkaa???

Ja työssäkäynti on tässä tapauksessani kannattavampaa kuin työttömänä olo, olin työttömänä pari vuotta sitten ja sai n 300 e kk vöhemmän kuin nyt. Näin pienituloisena se 300e kk tuntuu suurelta summalta.

Mutta olisi mukavaa kun kommentoisitte,paljonko asumistukea pitäisi leikata? Tätä halvempaa asuntoa en saa, työ on vakituinen kaupungilla. Asun lähellä työpaikkaa kun välillä työ alkaa 6.30 ja välillä loppuu 18 niin lasten takia en voi muuttaa ympäryskuntiin.

Mitäpä jos siellä Helsingin päiväkodeissa menisitte lakkoon ja vaatisitte sellaista palkkaa jolla pääkaupunkiseudulla tulee toimeen ilman että normaalielämään tarvitaan yhteiskunnan tukia?

Rahaahan Helsingin kaupungilla kyllä riittää. 

On myös kansantaloudellinen ongelma kun pääkaupunkiseudun palkat eivät ollenkaan vastaa alueen korkeita elinkustannuksia. Mutta kun pidetään palkkataso suhteellisen alhaisena saadaan sumputettua sinne ihmisiä muualta Suomesta. Ja samalla ylläpidettynä kallista elämisen tasoa.

Pakkoko se on ahtautua sinne pääkaupunkiseudulle. Muualla Suomessa alkaa olla työvoimapula jo sillä tasolla että kohta menee sen takia firmoja konkurssiin, samaan aikaan maksetaan verotuloista työttömien yli tuhannen euron vuokria Helsingin paraatipaikoilla. Ei käy minun järkeeni. 

Työkokeilut voitaisiin lopettaa ja työttömät voisivat muutta maalle.

Kela ei maksa auton kuluja työkokeiluun niin työttömien on pakko asua kaupungissa.

Vierailija
146/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tuen nimi on kotihoidontuki, ei kodinhoidontuki, tarkoitus on hoitaa lasta kotona, ei kotoa.

Minun mielestäni naisen kannattaa mennä töihin, eikä jäädä kotiin lusmuilemaan. Varhaiskasvatus on korkeatasoista.

Vierailija
147/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut ei saa mitään mutta nämä sohvalla makaajat saavat sähkön ym:n ilmaiseksi ja sitten pitää tukiakin korottaa enemmän kuin muilla ryhmillä. Ihan varmasti ei palkat nouse tuota tahtia.

Ei saa sähköä ilmaiseksi, kun puoliso töissä.

Ei irtisanotuillekaan sähköä makseta, koska heillä on asuntovelkaa ja tuo on monen kohtalo ensi talvena. Ja korot on nousussa.

Vierailija
148/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 miljardia palkoista eläkkeitä nyt eläkkeellä oleville. Minun eläkkeellä oleva sukulainen oli ulkomaanmatkalla keväällä, kesän on mökillään ja syksyllä taas ulkomaanmatkalle.

Kyllä minunkin sukulaisista juuri eläkeläisillä on parhaiten varaa reissata ja ostaa ruokaostoksensa Citymarketista.

Vierailija
149/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut ei saa mitään mutta nämä sohvalla makaajat saavat sähkön ym:n ilmaiseksi ja sitten pitää tukiakin korottaa enemmän kuin muilla ryhmillä. Ihan varmasti ei palkat nouse tuota tahtia.

Ei irtisanotuillekaan sähköä makseta, koska heillä on asuntovelkaa ja tuo on monen kohtalo ensi talvena. Ja korot on nousussa.

Menevät ulosottoon.

Vierailija
150/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menevät ulosottoon.

Ja sitten me haukutaan heidät sossupummeiksi.

Vierailija
151/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi palkka 40e kk. Tuo korotus on syöty jo aikoja ennenkuin tulikaan kun hinnat nousivat.

Vierailija
152/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin tuen nimi on kotihoidontuki, ei kodinhoidontuki, tarkoitus on hoitaa lasta kotona, ei kotoa.

Minun mielestäni naisen kannattaa mennä töihin, eikä jäädä kotiin lusmuilemaan. Varhaiskasvatus on korkeatasoista.

Moni menisikin, jos saisi palkkaa, mutta nuo työmarkkinatukityöt ei kiinnosta.

Vierailija
153/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää todella törkeää. Pienituloiset painaa pitkää päivää että saavat kaiken maksetuksi ja nämä sohvalla makaajat ottaa kaiken. Palkat on myös noustava ainakin 10 prossaa.

Vierailija
154/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pitkäaikaistyötön ja saan pelkän työmarkkinatuen ja sillä maksetaan sähkölasku joka on talvella 400-500e.

Vierailija
155/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää todella törkeää. Pienituloiset painaa pitkää päivää että saavat kaiken maksetuksi ja nämä sohvalla makaajat ottaa kaiken. Palkat on myös noustava ainakin 10 prossaa.

Irtisano itsesi, voit päästä työmarkkinatuella esim. sairaalaan. Hoitajat luulevat sinua opiskelijaksi ja kertovat tauoilla ulkomaanmatkoistaan.

Vierailija
156/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 miljardia palkoista eläkkeitä nyt eläkkeellä oleville. Minun eläkkeellä oleva sukulainen oli ulkomaanmatkalla keväällä, kesän on mökillään ja syksyllä taas ulkomaanmatkalle.

Kyllä minunkin sukulaisista juuri eläkeläisillä on parhaiten varaa reissata ja ostaa ruokaostoksensa Citymarketista.

Eläkeikäisistä moni on jo ehtinyt maksaa pois asuntolainansa ja kasvattaa lapsensa aikuisiksi, joten onhan se selvä että menoja on vähemmän.

Vierailija
157/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette vaadi päättäjiltä tuota 10 prosentin nostoa sen sijaan että haukutte työttömiä sohvalla makaajiksi? Aktivoitukaa!!!

t. työtön, joka istuu

Vierailija
158/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Eikö he voisi itse maksaa lääkärinsä ja lonkkaleikkauksensa?

🤣

Luku on katsottu Thl:n sivuilta

Eiköhän tässä naureskella vaatimukselle että kaikki eläkeläiset maksaisivat itse mm lonkaleikkauksensa. Kuinka monella siihen olisi mahdollisuus?

Eri

Vierailija
159/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten raksatöistä sai 2500 euroa nettona käteen. Töitä sai helposti. Nyt samoista töistä saisi 1200 euroa käteen jos onnistuu töitä saamaan. Nyt ulkomaalaisia on niin paljon raksoilla että ei raksatöihin pääse kuin todella hyvällä tuurilla. Mielummin olen työtön kun teen ammattitaitoja vaativia raksatöitä että jää käteen 1200 euroa. On tarjottu myös 9 euroa päivässä talon remontti töitä. Työkkäri yrittänyt pakottaa yhteen pajaan töihin. Siellä pajalla sitten ne alihankintana tehdään raksatöitä ilmaiseksi  yrityksille ja työtön saisi vain 9 euroa päivässä. Minun olisi pitänyt remontoida sen työkkärin puuha pajan pomon taloa sillä 9 euron päivä rahalla.  En tosiaan suostunut. Olin siellä pajalla silti 2 kuukautta tekemättä mitään järkevää. Siellä vaan istuttiin. Olisi kyllä päässyt raksatöihin mutta ilman palkkaa. Sitten yrittivät että remontoin yhden taloyhtiön asunnon jonka oli joku alkoholisti tuhonnut. Sanoin että se on 17 euroa tunnissa niin otan homman. Eivät suostuneet, olis pitänyt tehdä 9 eurolla päivässä.

Mut on tää työttömänä olokin mukavaa. 

Vierailija
160/348 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuki riittää siihen että hengissä pysyy ja saa ruokaa. Työttömyystuesta menee vielä vuokran omavastuuseen rahaa, itsellä se on 100 euroa. Sitten muut laskut nin 100 euroa. Elämiseen jää oikeastaan van 350 euroa, sillä pitää ostaa ruoka ja vaatteet, bensa ja kaikki. Itse ainakin teen pimeita hommia että saan rahaa harrastuksiin. Muuten tässä sekoaisin jos ei olis harrastuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän