Sosiaalietuuksiin jo toinen indeksikorotus tänä vuonna
Eduskunta hyväksyi aiemmin keväällä lakialoitteen, jonka myötä kansaneläkkeeseen sidottuja sosiaalietuuksia korotetaan elokuussa noin 3,5 prosenttia.
Kesken vuotta tehtävä indeksikorotuksen tarkistus on poikkeuksellinen, sillä yleensä sosiaalietuuksien korotukset tehdään alkuvuodesta. Viime tammikuussa sosiaalietuuksiin tehtiin 2,1 prosentin korotus, eli kyseessä on jo toinen tänä vuonna tehtävä indeksikorotus.
Oma palkkani nousi tänä vuonna noin 2% eikä lisää ole tulossa. Näinkö valtio näyttää palkansaajille mallia kohtuullisista korotuksista?
Ei tämä maailma niin toimi että palkat jäävät jälkeen sosiaalietuuksista.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuessa työssäkäyvälle on 150 euron etu, oli ainakin ennen. Eli saavat sen 150 euroa enemmän tt-tukea. En ole nyt tarkistanut onko summa noussut.
Laskin vanhuuseläkeläisenä, että jos saisin saman verran palkkaa kuin nyt eläkettä saisin 150 euroa tt-tukea. Nyt keikun juuri siinä noin 500 euron rajalla ja en saa tt-tukea, käteen jää siis vähemmän kuin jos olisin töissä tällä palkalla.Turhaan työssäkäyvät pienipalkkaiset valittavat. Jos on yksineläjä niin saa enemmän tt-tukea kuin yksinasuva pieneläkeläinen.
Mielestäni on kyllä hyvä etu.
Turha näristä pienestä indeksikorotuksesta.
Sitä paitsi monella, kuten minullakin, on pieni työeläke ja siihen lisäksi pieni kansaneläke.
Työeläkkeessen ei tule indeksikorotusta nyt, vain siihen kansanelääkkeen osaan.
Itsellä se osa on bruttona noin 80 euroa miinus 11,5 % veroa. Ettei sillä indeksikorotuksella herrastella.Ei kannata kovin moittia ja uhota kun tai jos ei tiedä todellisia käytäntöjä.
Kun tuet ovat pienet, oli ne mitä hyvänsä, niin ne ovat aina pienet.
Mitkään indeksikorotukset eivät silloin niitä tuntuvasti nosta, suuriksi ei ikinä.Jos on työssäkäyvä niin saa samoilla kriteereillä tt-tukea ja asumistukea kuin muutkin. Jopa työssäkäynnistä palkitaan, ainakin tt-tuessa.
Miksi tämä on niin vaikeaa uskoa tai täällä tuoda julkiseksi?Totta kai työssäkäyvän pitäisikin saada enemmän käteen kuin eläkeläisen. Myös kustannukset on korkeammat kun joutuu maksamaan esimerkiksi työmatkakuluja, työvälineitä tai -vaatteita työstä riippuen.
Ei siitä ollutkaan kysymys vaan ierroin miten asiat ovat. En ottanat siihen kantaa pitäisikö saada tai ovatko kustannukset korkeammat tms.
Kommenttini asia oli, että myös pienipalkkaiset työssäkäyvät voivat saada niin tt-tukea kuin asumistukea. Samoin kriteerein, mutta tt-tukea korotettuna.
Että miksi tämä tosiasia niin helposti ja mielellään täällä "unohdetaan" kertoa.
Moni jopa kertoo, että käteen jää työstä vähemmän käteen kuin jotkut saavat tukia.
Näin varmaan on, mutta joku seikka elämäntilanteessa sitten estää tt-tuen tai asumistuen saamisen. Mutta silti kriteerit ovat samat.
Tai sitten niitä tukia ei vaan ole haettu jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kateudesta vaan siitä, että ostovoimaa parantavia toimenpiteitä tehdään vain ja ainoastaan heille, jotka eivät tätä yhteiskuntaa pyöritä eli veronmaksajille. Koska palkat ei nouse, olisi jo korkea aika tehdä veroalennuksia erityisesti lapsiperheille, jotka niitä tulevia pyörittäjiä eli veronmaksajia tekee, mutta ei nekin tuet menee niille, jotka lisääntyy ja tuottaa niitä uusia tukiriippuvaisia. Ei hyvää päivää tätä sosialismia.
Kyllähän palkat nousee, kunta-alalle neuvoteltiin juuri palkankorotukset ja valtiolle ensi vuonna esim. kun nykyinen sopimus päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kateudesta vaan siitä, että ostovoimaa parantavia toimenpiteitä tehdään vain ja ainoastaan heille, jotka eivät tätä yhteiskuntaa pyöritä eli veronmaksajille. Koska palkat ei nouse, olisi jo korkea aika tehdä veroalennuksia erityisesti lapsiperheille, jotka niitä tulevia pyörittäjiä eli veronmaksajia tekee, mutta ei nekin tuet menee niille, jotka lisääntyy ja tuottaa niitä uusia tukiriippuvaisia. Ei hyvää päivää tätä sosialismia.
Saatiin fasist ikin ketjuun.
Sain työvoimatoimiston virkailijalta 2500 euroa korvauksia koska se kirjoitti minusta perättömiä lausuntoja että koska olen työtön niin olen alkoholisti. Työssä käyvät luulee että kaikki työttömät juo viinaa joka päivä eikä työtön edes etsi töitä. Ajatella että ne työkkärissä virkailijat luulee olevansa lääkäreitä myös ja kirjoittelevat lausuntoja joita vain lääkäri voi kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän palkat nousee, kunta-alalle neuvoteltiin juuri palkankorotukset ja valtiolle ensi vuonna esim. kun nykyinen sopimus päättyy.
palkan nousut on olemattomia hintatasoon nähden. Suomessa ollaan muutenkin euroopan palkkakehityksessä valtavasti jäljessä, kun katsotaan korkeasti koulutettuja aloja. Amiksen käyneet tienaa täällä enemmän kuin yliopiston käyneet, mikä on todella väärin. Erityisen räikeää on rakennusala, jossa kotitalousvähennyksillä tehdään valtion kassasta tulonsiirtoja yrittäjille.
Vierailija kirjoitti:
25 miljardia palkoista eläkkeitä nyt eläkkeellä oleville. Minun eläkkeellä oleva sukulainen oli ulkomaanmatkalla keväällä, kesän on mökillään ja syksyllä taas ulkomaanmatkalle.
Tee sinäkin töitä eläkeikään asti niin ei tarvi jokaikisessa keskustelussa kadehtia.Töitä on tarjolla-opiskele vaikka kokiksi ja työskentele muutaman kymmentä vuotta niin on sullakin mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkan nousut on olemattomia hintatasoon nähden. Suomessa ollaan muutenkin euroopan palkkakehityksessä valtavasti jäljessä, kun katsotaan korkeasti koulutettuja aloja. Amiksen käyneet tienaa täällä enemmän kuin yliopiston käyneet, mikä on todella väärin. Erityisen räikeää on rakennusala, jossa kotitalousvähennyksillä tehdään valtion kassasta tulonsiirtoja yrittäjille.
Palkankorotukset on isommat kuin korotukset tukiin.
Työttömäksi pääsee kuka tahansa, töihin ei.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Miten joku työtön joka saa 850 euroa rahaa kuukaudessa pärjää hyvin kun taas 2500 euroa saava ei pärjää. Itse olen se 850 euroa saava työtön. Ei ole velkaa, ja ruokaa on joka päivä ollut enkä ole leipäjonossa koskaan käynyt. On vene ja taulu tv ja pleikkari ja kaikki viihdykkeet. Kaikki hankittu työttömyysrahalla.
Silti leipäjonossa on niitä jotka saa palkkaa 2500 euroa kk käteen. Kannattaisiko lopettaa sw viinan juonti ja velaksi ostaminen ettei kaikki laskut mene ulosottoon. Itsellä ei ole laskuja mennyt ulosottoon.
Nosteletko painoja kotona?
Itse työttömänä naisena meinaan aloittaa kunnon kuntokuurin, jos en saa töitä.
Minulla on käsipainot kotona mutta aion ostaa itse asiassa tällä viikolla painonnostotangon ja 50 kg painoa siihen ja nostelen sitten kotona. Kotona on kuntopyörä jota poljen säännöllisesti. Olen minä salillakin käynyt 8 vuotta kävin ennen kun korona juttu alkoi. En minä huonossa kunnossa ole mutta voisi kyllä lihaksia parantaa ja siksi ostan painonnostotangon. Ensi viikolla tulee veronpalautukset , saan 400 euroa. Tanko ja 50 kg painot maksaa 150 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 miljardia palkoista eläkkeitä nyt eläkkeellä oleville. Minun eläkkeellä oleva sukulainen oli ulkomaanmatkalla keväällä, kesän on mökillään ja syksyllä taas ulkomaanmatkalle.
Tee sinäkin töitä eläkeikään asti niin ei tarvi jokaikisessa keskustelussa kadehtia.Töitä on tarjolla-opiskele vaikka kokiksi ja työskentele muutaman kymmentä vuotta niin on sullakin mahdollisuus.
En voi terveydellisistä syistä. Tätini oli 44 vuotta eläkeellä, nykyään ei samasta syystä pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Sitä suuremmalla syyllä tukia pitäisi ennemminkin pienentää kuin nostaa, jos niitä saava porukka vielä kasvaa niin se kassa tyhjenee entistä nopeammin.
Siis eläkkeitä pitäisi pienentää. Moni saa eläkettä 1600 netto eli saman mitä tienaa kaupassa 40 viikko työtunnilla
Niin?Eläkeläiset ovat sen eläkkeen eteen tehneet vuosikymmeniä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Sitä suuremmalla syyllä tukia pitäisi ennemminkin pienentää kuin nostaa, jos niitä saava porukka vielä kasvaa niin se kassa tyhjenee entistä nopeammin.
Siis eläkkeitä pitäisi pienentää. Moni saa eläkettä 1600 netto eli saman mitä tienaa kaupassa 40 viikko työtunnilla
Te maksoitte liian vähän eläkemaksua. Siksi palkoista menee 25 miljardia vuodessa teidän eläkkeisiin ja vain 5 miljardia rahastosta. Rahasto olisi loppunut jo aika päivää sitten, jos eläkkeitä ei olisi maksettu nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi terveydellisistä syistä. Tätini oli 44 vuotta eläkeellä, nykyään ei samasta syystä pääse.
No jos et kykene töihin niin miksi vingut täällä ja kadehdit eläkkeitä joita muut saavat kun ovat ikänsä raataneet.?Sinun täti on poikkeus,nykyään kukaan ei voi olla eläkkeellä näin pitkään ellei elä 110-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kykenet omien sanojesi mukaan toimistohommiin, mutta koulutusta ei ole. Siitä vaan koulun penkille, niin ei tarvitse spämmätä täällä päivittäin.
On koulutus, tradenomi. Palkkatukioikeus on taas vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kykenet omien sanojesi mukaan toimistohommiin, mutta koulutusta ei ole. Siitä vaan koulun penkille, niin ei tarvitse spämmätä täällä päivittäin.
Pääsee taas asiantuntijaksi, se on sihteerien nyky nimike.
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Työttömyystuki riittää siihen että hengissä pysyy ja saa ruokaa. Työttömyystuesta menee vielä vuokran omavastuuseen rahaa, itsellä se on 100 euroa. Sitten muut laskut nin 100 euroa. Elämiseen jää oikeastaan van 350 euroa, sillä pitää ostaa ruoka ja vaatteet, bensa ja kaikki. Itse ainakin teen pimeita hommia että saan rahaa harrastuksiin. Muuten tässä sekoaisin jos ei olis harrastuksia.
Käyttäisit senkin ajan oikeiden töiden etsimiseen. Työkunnosta ei pitäisi olla kiinni jos kerran pimeitäkin hommia voi tehdä.
Etsin toki töitä mutta pimeitä. Bensa maksaa sen verran paljon ettei työnantajat tule vastaan palkassa. Aiemmein minulla meni työmatka bensaan 300 euroa kk. Työnantaja ei halunnut korottaa palkkaani 150 euroa jotta olisin töihin päässyt. Silti rakennusalalla valitetaan työvoimapulaa.
Paljon hyviä miehiä on työttömänä. Nykyaika on jostain syvältä.
Itse työttömänä naisena en polta tupakkaa enkä juo alkoholia. Olen taitava laittamaan ruokaa. Vaatteita kyllä ostan, mutta en kalliita.
Minäkään en ole koskaan polttanut tupakkia enkä juo viinaa. Siinähän säästää jo paljon rahaa. Harrastan kalasstusta. Saan paljon ahvenia joita syön itse. Myyn myös ahvenia jonkin verran että saan bensaa veneeseeni.
Ahven on hyvä ruokakala ja syön ahvenia usein ja teen ruokaa itse. Aion kalastaa talveksi taas itselle 15 kg ahevn fileitä pakastimeen. Teinniin myös viime talvena. Täs syksyn aikana tulee yleensä paljon ahvenia ja myös siikaa saa merestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että syytetään valtiota siitä että tuet nousevat, mutta eikös tässä pitäisi syyttää työnantajia jotka eivät suostu korottamaan palkkaa? Tietysti Marinin hinnat sun muut, mutta ainakin yritetään antaa elintasoa työttömille, opiskelijoille jne kun taas duunarit joutuvat jalkoihin työnantajien ahneuden takia.
Mistä se työnantaja yhtäkkiä saa lisää rahaa maksaa jokaiselle työntekijälle korkeampaa palkkaa? Myös ne työnantajan raaka-aine- ja energiakustannukset on nousseet ihan samassa suhteessa kuin yksittäisellä kuluttajallakin, mutta eipä siihen ole paljoa valtiolta apuja herunut.
Niin, työnantaja ei tee voittoa ollenkaan. Nyyh. Mielellään teettäisitte työt ilmaiseksi.
En kuule ole työnantaja, mutta minulla on tervettä järkeä. Totta kai työnantaja lähtökohtaisesti pyrkii tekemään voittoa ihan siinä missä sinäkin haluat työstäsi palkkaa. Ja kun se työnantajan voitto loppuu niin loppuu myöskin sinun ja jokaisen muun siinä yrityksessä työskentelevän palkanmaksu. Sitten jääkin jokainen nostaa näitä suuresti korotettuja tukia, toki pikkuhiljaa kun tätä kierrettä jatkuu ne veronmaksajat alkaa olla katoava luonnonvara. Siksi pitäisi ennen kaikkea huolehtia siitä että yritykset pärjää, muuten saa heittää tuillekin hyvästit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi olla lapsellinen. Ette te niitä eläkkeitä ole tienanneet, vaan laskut maksaa seuraava sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee taas asiantuntijaksi, se on sihteerien nyky nimike.
Kaupungin ja valtion yksiköihin ja nyt palkkatukea laajennetaan lisää yksityisiin yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te maksoitte liian vähän eläkemaksua. Siksi palkoista menee 25 miljardia vuodessa teidän eläkkeisiin ja vain 5 miljardia rahastosta. Rahasto olisi loppunut jo aika päivää sitten, jos eläkkeitä ei olisi maksettu nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Juuri näin. Juuri julkaistiin jossain laskelmia näistä ja nämä jotka ovat eläkkeensä ""ansainneet"" maksoivat vain 6% palkastaan maksuja versus tällä hetkellä maksetaan 25-30% eikä sillä omia kartuteta, vaan maksetaan näiden eläkkeitä, ilman eläkekattoja, jotka maksoivat aivan liian vähän. Ja sitten ihmetellään miksei lapsia synny kun mennään lamasta lamaan, inflaatio syö rahat ja loput kerää verottaja, sähkölaitos ja eläkeiläiset. Kiitti ja kuitti Suomi.
Niin, työnantaja ei tee voittoa ollenkaan. Nyyh. Mielellään teettäisitte työt ilmaiseksi.