Minkä ikäisenä sinusta tuli kaunis? Oma tilanne: 40-vuotiaana
Olen valokuvaaja, mistä syystä otan aina itse passikuvani. Muuten minusta ei paljon kuvia olekaan, kun en käytä somea, en juurikaan käy missään muiden kameroiden ulottuvilla, enkä ole linssiludetyyppiä muutenkaan. Siispä viiden vuoden välein näen itsestäni kuvan, jossa ei ole ylimääräisiä härpäkkeitä, ilme on neutraali ja hiukset ja silmälasit pois kasvoilta. Ja jota ei ole käsitelty mitenkään, eikä varsikaan kuvattu nykyisten kännykkäkamerafiltterien läpi.
Olen nyt 44 ja otin juuri uusimman kuvan. Olin 39-vuotiaana sitä mieltä että siinä taisi tulla elämäni paras passikuva ja tästä eteenpäin on tiedossa alamäkeä, mutta vielä mitä! Ihan hämmentää kuinka selvästi olen kaunistunut vielä tuon jälkeen.
Olen ollut aina sellainen "kuukasvo", ja vasta nyt poskiin on ilmestynyt pientä muotoa. Ei selkeitä kuoppia vaan sellaiset lievät painaumat, jollaisia olen aina toivonut. Silmät eivät ole ainakaan pienentyneet ja leukalinjasta on tullut erottuvampi, varmaan siksi että minulta on hitaasti lähtenyt jonkin verran painoa (normaalipainon rajoissa). Rypyt ja juonteet eivät ole vielä sitä kaliiberia että ne erottuisivat passikuvassa.
Älkää nuoremmat uskoko niitä juttuja, että 25 vuoden jälkeen ulkonäkö vain huononee. En varmasti ole ainoa, jolla on mennyt päin vastoin. Olisi kiva kuulla myös muiden kommentteja siitä, minkä ikäisenä olette ns. puhjenneet kukkaan!
Kommentit (105)
Monet julkkikset näyttää vain kaunistuvan vanhetessaan, esim. Suvi Teräsniska. Nuorena oli vähän poikamaisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysymys on siitä puhutaanko ketjussa naisten mielestä kauniista vai miesten mielestä kauniista. Siinä on iso ero.
Naiset katsovat niitä poskipäitä, se on jotenkin iso asia. Ja hoikkia sääriä.
Miesten silmissä se nuori kuukasvo on lähes aina kauniimpi. Nuoruus vetoaa (tutkitusti useimpien 20-50v miesten silmissä 21v nainen on kaunein, riippumatta miehen iästä), ja usein "vauvanpyöreys" tarkoittaa enemmän mutoja pepussa ja reisissä, mikä on miehille erittäin olennainen juttu. Jos katsot keskivartalon sivuprofiilia 20v vs 50v, sama nainen, huomaat eron.
Siis miten niin kysymys on siitä, kun aloituksessa aivan selkeästi kysyttiin ihmisen OMAA KOKEMUSTA kauneudestaan?
Viestiisi liittyen tosin pakko sanoa, että itse naisena arvostan enemmän naisten kauneuskäsitystä, sillä se perustuu todelliseen estetiikan tajuun, kun taas miehillä tuo nuoruuden ihannointi sekoittaa.
Toki miehissäkin on poikkeuksia ja jotkut ymmärtävät kauneuden päälle, mutta ns. perusmies ei ollenkaan.
Siksi tyylitietoisen naisen ja homomiehen arvio on aina pätevämpi, kuin perus heteromiehen.
Jokaisesta naisesta saa kauniin meikillä.
Toiset on luonnonkauniita.
Ihminen on luonnonkaunis, kun antaa sisäisen valon hehkua.
Iästä riippumatta.
Kun katselin tässä yksi päivä vanhoja valokuvia, omasta mielestäni kauneimmillani olin 22-28-vuotiaana. Sitten tuli ylipainoa, ja sellainen piirteetön pallonaama. Toinen hyvä vaihe oli 42-48-vuotiaana. Nyt en oikein osaa sanoa. Joskus kuvat onnistuvat paremmin, joskus huonommin. Ikä alkaa vetää piirteitä alaspäin. Olen nyt 52. Keväällä passikuva oli yllättäen ihan ok.
Onko teillä muut naiset sellaista oloa, että olette jopa alkaneet "komistumaan" ikääntyessä? Silleen Charlize Theron, Monacon Charlene, Tilda Swinton, Cate Blanchett -tyyliin. Ei silleen nättikaunis, vaan jylhän kaunis, jopa hieman androgyyni.
En ole koskaan ollut kaunis. Jotenkin katkerana luen näitä tarinoita että siinä ja siinä iässä tajusin kauneuteni. Mulla meni toisinpäin että heti nuorena/teini-iässä tajusin olevani ruma. Toki se mulle ihan kerrottiinkin, mutta näin sen myös ihan itse peilistä. Ongelmana nimenomaan kasvot, vartaloani en ole koskaan pitänyt erityisen rumana enkä ole koskaan ollut ylipainoinen.
Edelleen näin nelikymppisenä vältän kameroita parhaani mukaan. Harmittaa oma ulkonäkö edelleen. En varmaan ikinä tule olemaan sujut itseni kanssa.
Mäkin olen nelikymppisenä onnistunut ottamaan itsestäni tuollaisen samanlaisen mustavalkoisen ns. jopa taidekuvan, vakava kuin passikuvassa, hiukset kiinni. Mutta jotenkin kaikkein kauneimmillani. Sellainen viisas katse jos itseään saa kehua :) Tulee mieleen jotkut kirjalijakuvat teostensa takakansissa.
Haudassa ihminen on vasta kauneimmillaan. Ei ole enää ulkonäköpaineita.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta naisesta saa kauniin meikillä.
Toiset on luonnonkauniita.
Ihminen on luonnonkaunis, kun antaa sisäisen valon hehkua.
Iästä riippumatta.
Sähkö on liian kallista sisäiselle valolle. Meikkipeilin valo onneksi riittää.
Sitten on oikeesti kaunis, jos näyttää hyvältä markettien kemppariosaston kirkkaissa loisteputkivaloissa ja vieläpä ilman meikkiä.
Oman kauneuden kehuminen ja aloitus siitä täällä ei ole kaunista vaan vastenmielistä narsismia.
Minäkin olen ottanut pari viimeisintä passikuvaani itse. Sitä ennen kävin valokuvaamossa.
Uusin kuva, jonka otin viime kuussa, on tähän mennessä paras ja näytän siinä kauniilta. Espanjalainen passintarkastajakin hymyili minulle, kun katsoi passini.
Olen pitänyt itseäni aina ihan hyvännäköisenä. Teini-iän aikana puhkesin kukkaan. Sen jälkeen olen lihonut liikaa, mutta kasvot on edelleen kauniit. Nyt yritän laihduttaa muuttamalla elintapojani.
Olen kolmekymppinen ja toivottavasti minulle käy niin kuin ap:llekin, että tunnen itseni kauniimmaksi, kun vanhenen. :)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysymys on siitä puhutaanko ketjussa naisten mielestä kauniista vai miesten mielestä kauniista. Siinä on iso ero.
Miesten silmissä se nuori kuukasvo on lähes aina kauniimpi. Nuoruus vetoaa (tutkitusti useimpien 20-50v miesten silmissä 21v nainen on kaunein, riippumatta miehen iästä), ja usein "vauvanpyöreys" tarkoittaa enemmän mutoja pepussa ja reisissä, mikä on miehille erittäin olennainen juttu. Jos katsot keskivartalon sivuprofiilia 20v vs 50v, sama nainen, huomaat eron.
Saa alapeukkuja, mutta on totta.
Minä en tunne ainuttakaan naista joka olisi nyt 35-45v kauniimpi kuin parikymppisenä.
Yhden tunnen joka oli mielestäni parhaimmillaan joskus 30-35v tienoilla. Puolijulkkis on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin kysymys on siitä, kun aloituksessa aivan selkeästi kysyttiin ihmisen OMAA KOKEMUSTA kauneudestaan?
Viestiisi liittyen tosin pakko sanoa, että itse naisena arvostan enemmän naisten kauneuskäsitystä, sillä se perustuu todelliseen estetiikan tajuun, kun taas miehillä tuo nuoruuden ihannointi sekoittaa.
Toki miehissäkin on poikkeuksia ja jotkut ymmärtävät kauneuden päälle, mutta ns. perusmies ei ollenkaan.
Siksi tyylitietoisen naisen ja homomiehen arvio on aina pätevämpi, kuin perus heteromiehen.
Ja toisin päin ei päde. Naiset ymmärtävät estetiikkaa eivätkä katso kivikautisesti pituutta, hartialeveyttä, käsien kokoa, hiusrajaa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muut naiset sellaista oloa, että olette jopa alkaneet "komistumaan" ikääntyessä? Silleen Charlize Theron, Monacon Charlene, Tilda Swinton, Cate Blanchett -tyyliin. Ei silleen nättikaunis, vaan jylhän kaunis, jopa hieman androgyyni.
Kyllä koska leuka terävöityy ja levenee. Kasvot muuttuu kulmikkaammiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan koska olen mies.
Kyllä miehetkin voi olla kauniita, ja usein parhaimman näköiset miehet onkin ns. kauniita miehiä. Tai siis aina se on näin.
Makukysymys tietysti, mutta itselläni näin.
Makukysymys? Kerronko minä nuo ominaisuudet, jotka sinäkin ajattelet tuolla kauniilla miehellä olevan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa alapeukkuja, mutta on totta.
Minä en tunne ainuttakaan naista joka olisi nyt 35-45v kauniimpi kuin parikymppisenä.
Yhden tunnen joka oli mielestäni parhaimmillaan joskus 30-35v tienoilla. Puolijulkkis on kyseessä.
En minä ainakaan alapeukuttanut siksi, että olisin eri mieltä tuosta miten naiset ja miehet eivät näe kauneutta samoin (en ole, se on juuri noin ja naisena arvostan enemmän naisten kauneuskäsitystä).
Alapeukutin vain tuon ensimmäisen lauseen vuoksi, sillä se ei ollut totta ja teki koko viestistä täysin turhan.
Ketjussa oli selkeästi kyse subjektiivisesta kokemuksesta, ei siitä onko naisten vai miesten mielestä kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehetkin voi olla kauniita, ja usein parhaimman näköiset miehet onkin ns. kauniita miehiä. Tai siis aina se on näin.
Makukysymys tietysti, mutta itselläni näin.
Makukysymys? Kerronko minä nuo ominaisuudet, jotka sinäkin ajattelet tuolla kauniilla miehellä olevan....
Kerro toki niin pääsen ampumaaaaan virheelliset, täysin ennalta-arvattavat sössötyksesi alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin teininä ja nuorena aikuisena sellainen sirokasvoinen ja hintelä mies. Aina luultiin vuosia nuoremmaksi mitä olin. Sitten kävin urheilemaan kun löytyi sopiva laji ja iän myötä lähti lapsenomaisuus tms. pois kasvoista. Nyt 37-vuotiaana on kroppa urheilun ansiosta hyvässä kuosissa ja ns. kauniit kasvot mieheksi. Huomiota saan nykyään usein, nuorena en yhtään.
Olin erilaisen näköinen kuin muut. Kiusattiin siitä, se vaikutti itsetuntoon. Lapsenakin olin kaunis, olisinpa vain nähnyt itseni sellaisena.
Teininä olin hyvännäköinen kun meikkasin paljon. Sain paljon huomiota ehkä just meikkaamisen ansiosta.
Nuorena aikuisena olin vielä kaunis, sitten sain lapsen ja lihoin. Parturi nyrsi vielä hiukseni, ei sitäkään sitten ollut enää. Aika sama minulle, elin omassa kuplassani.
Nyttemmin olen taas paremman näköinen.