Miten te useamman lapsen äidit selviätte? Minun ainokainen vie kaikki mehut
Minulla on vain yksi lapsi. Alunperin haaveilin kahdesta, mutta tämä on osoittautunut niin rankaksi, että enpä tiedä Lapsi on todella rakas ja ihana, mutta vie minulta aivan kaiken ajan ja energian, teen koko ajan ja hoidan koko ajan ja silti joka päivä jotain jää hoitamatta kun ei ehtinyt. Koko ajan pitää olla silmät selässäkin ja ihan perustarpeissa kuten syömiset, juomiset, leikit, ulkoilut, nukkumiset, vaatteiden pesut ja vaihdot ja puhtaudessa eli kylvyt sun muut suihkut tuntuu olevan niin valtavasti tekemistä että vaikka tauotta koko ajan tekee niin silti ei meinaa ehtiä kaikkea. Eka hengähdystauko on kun lapsi vihdoin suostuu nukahtamaan yöunille. Silloin olen niin väsynyt, että käyn itse pikasuihkussa, syön leivän ja kaadun sänkyyn kaikkeni antaneeni. Yöt sitten pitää hoitaa monet yöheräämiset, käyttää lapsi yöllä vessassa kun usein herää kerran yössä käymään. Ja sama rumba alkaa joka aamu kuin nakutettu klo 7 kun lapsi ponkaisee sängystä ylös. Teen osapäiväisesti töitä, paitsi nyt olen lomalla, mutta mitään energiaa työlle ei tunnu olevan edes.
Ja lapsia on vain yksi! Miten ihmeessä te 2-6 lapsen äidit selviätte?! En voi käsittää miten voi ehtiä käyttää esim kylvyssä tuplamäärän lapsia, kun en meinaa aina ehtiä edes tätä yhtä.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä pärjäät niiden kanssa esim. kadulla tai kaupassa jos kaikki on vaan kaaosta ja ryntäilyä?
Niiden?
Lapsia on vain yksi. Pidän tiukasti kädestä koko ajan kiinni ja karjaisen, jos yhtään uskaltaa rynnätä. Mutta silloin en yritäkään tehdä enkä miettiä mitään muuta vaan kaikki huomioni on vain lapsessa.
Joka muuten on kiva ja rauhallinen, kun kaikki huomioni on hänessä, esim. ulkona.
Ap
Kolmehan niitä on?
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.
Ap
Kolme ja puolivuotias viihtyy vaikka kuinka kauan noiden palikoiden ja junaradan rakentamisen parissa. Käy vaan kertomassa, mikä linna nyt tuli tai minkä mutkan rata tekee, kun mennään mummolaan. En muista, että olisi koskaan mitään kaaosta esim uloslähtemisessä tai päikkyyn menemisestä. ja iltapesun ja -sadun on isä aina hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä pärjäät niiden kanssa esim. kadulla tai kaupassa jos kaikki on vaan kaaosta ja ryntäilyä?
Niiden?
Lapsia on vain yksi. Pidän tiukasti kädestä koko ajan kiinni ja karjaisen, jos yhtään uskaltaa rynnätä. Mutta silloin en yritäkään tehdä enkä miettiä mitään muuta vaan kaikki huomioni on vain lapsessa.
Joka muuten on kiva ja rauhallinen, kun kaikki huomioni on hänessä, esim. ulkona.
ApKolmehan niitä on?
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.
Ap
Ei vaan yksi. Ihan selvästi se aloituksessa luki. Tuo kolmen lapsen pesut oli vain kysymys useamman lapsen vanhemmille, että miten tuollainenkin tilanne oikein hoidetaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kolme ja puolivuotias viihtyy vaikka kuinka kauan noiden palikoiden ja junaradan rakentamisen parissa. Käy vaan kertomassa, mikä linna nyt tuli tai minkä mutkan rata tekee, kun mennään mummolaan. En muista, että olisi koskaan mitään kaaosta esim uloslähtemisessä tai päikkyyn menemisestä. ja iltapesun ja -sadun on isä aina hoitanut.
Sinulla taitaa olla rauhallinen ja itsekseen paljon viihtyvä lapsi. Minulla ei.
Ja ehkä sinä et saa kaaosta koskaan itse aikaiseksi. Minä näytän saavan, vaikka miten yritän, että en.
Ap
Onko teillä lasta kiinnostavia leluja? Tuon ikäisen pitäisi jo leikkiä itse. Suoraan sanottuna kuulostaa siltä, että teillä on kurin kanssa ongelmia... pyydä päiväkodista apua ja vinkkejä.
Äläkä nyt tuhlaa aikaa eväiden tekemiseen, jos se nyt oikeasti on NOIN hankalaa. Osta valmiita, niitä on vaikka minkälaisia nykyään lapsille.
Onko edelleen miehiä jotka ei osallistu lapsen hoitoon? Mieheni oli kyllä sellainen mutta siitä on jo 40 vuotta kun meille tuli 3 lasta ja sain tehdä kaiken itse ja se on uuvuttavaa . Eikä osallistu myöskään ainoan lapsen lapsen hoitoon . Voimia sinulle !
Kaksi lasta kahden vuoden ikäerolla. Kylpevät yhdessä, leikkivät yhdessä, tekevät kaiken yhdessä.
Koen että tää on paljon helpompaa kuin jos olisi yksi lapsi.
Ei myöskään tee kaikkea niin vimpan päälle kun ei ehdi. Moni ainokaisen äiti tuntuu rakentacan lapsesta itselleen rangaistusvankilan.
Ootko sä aina ollut tuollainen vai vasta lapsen saatuasi? Kuulostaa, ettet osaa tai yritäkään ennakoida mitään? Johtuuko se sitten tuosta väsymyksestä tai masennuksesta? Ei se kuitenkaan liity varsinaisesti muiden naisten lastenhoitoon. Paha antaa muuta vinkkiä kuin että yritä levätä ja rauhoittaa tilanteita vähän. + Puhu miehes kanssa, hänen pitäisi olla isä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä lasta kiinnostavia leluja? Tuon ikäisen pitäisi jo leikkiä itse. Suoraan sanottuna kuulostaa siltä, että teillä on kurin kanssa ongelmia... pyydä päiväkodista apua ja vinkkejä.
Äläkä nyt tuhlaa aikaa eväiden tekemiseen, jos se nyt oikeasti on NOIN hankalaa. Osta valmiita, niitä on vaikka minkälaisia nykyään lapsille.
Lapsi on varsin nirso. Ei suostu syömään mitään valmisruokia. On mieluummin nälässä. Ja vaikka itkee mieluummin nälkää kuin syö muuta kuin jotain harvaa ja tiettyä asiaa.
Voi olla että on kurin kanssa ongelmia, vaikka omasta mielestäni meillä on jopa liian tiukka kuri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä aina ollut tuollainen vai vasta lapsen saatuasi? Kuulostaa, ettet osaa tai yritäkään ennakoida mitään? Johtuuko se sitten tuosta väsymyksestä tai masennuksesta? Ei se kuitenkaan liity varsinaisesti muiden naisten lastenhoitoon. Paha antaa muuta vinkkiä kuin että yritä levätä ja rauhoittaa tilanteita vähän. + Puhu miehes kanssa, hänen pitäisi olla isä lapselle.
Jälkikäteen tajuan, että ennen lasta olin järjestänyt arkeni todella selkeäksi, yksinkertaiseksi ja helpoksi niin, että siinä ei ollut mitään liikkuvia osia, osia oli ylipäätään aika vähän ja aikaa niiden hoitamiseen paljon. Eli ehkä olen aina ollut tällainen, ennen lasta en vain tajunnut sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan, leikkipuiston tm. perhekerhoon ym. menoihin, niin tulee vaihtelua
Kyllähän me leikkipuistoissa käydään ja sellaista, vaihdellaan jopa missä. Perhekerhoja täällä ei olekaan ollenkaan. Mutta siis ajatus siitä, että pitäisi vaihtelun vuoksi rampata vielä tuollaisissakin lisää vain kaaoksen tunnettani. Kun lähdöt on sitä, että yksi sukka on hukassa, toinen on kukassa, kengät märkinä kun unohdin muussa hässäkässä laittaa ne kuivumaan (vähintään omani) ja eväitä kun teen mukaan, niin joko lapsi säätää koko ajan jotain muuta mikä keskeyttää tekemiseni, että laitan vahingossa leivän väliin silliä ja mehupulloon tilliä tai sitten unohdan eväät kokonaan kotiin ja sitten itketään, lapsi nälkää ja minä mielessäni hiljaa sitä, että miksi en vaan saa asioita sujumaan.
Ap
Tuo ei ole millään tasolla normaalia. Onko sut tutkittu ettei ole jokin nepsyongelma sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla taitaa olla rauhallinen ja itsekseen paljon viihtyvä lapsi. Minulla ei.
Ja ehkä sinä et saa kaaosta koskaan itse aikaiseksi. Minä näytän saavan, vaikka miten yritän, että en.
Ap
Mitä ihmeen kaaosta? Ihan tavallista elämää. Ei tuo lapsi paljon arkea ole muuttanut. Vauvavuosi oli tietenkin aluksi ihmeellinen, mutta oltiin kolme kuukautta mökillä kolmestaan ja otettiin lunkisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan, leikkipuiston tm. perhekerhoon ym. menoihin, niin tulee vaihtelua
Kyllähän me leikkipuistoissa käydään ja sellaista, vaihdellaan jopa missä. Perhekerhoja täällä ei olekaan ollenkaan. Mutta siis ajatus siitä, että pitäisi vaihtelun vuoksi rampata vielä tuollaisissakin lisää vain kaaoksen tunnettani. Kun lähdöt on sitä, että yksi sukka on hukassa, toinen on kukassa, kengät märkinä kun unohdin muussa hässäkässä laittaa ne kuivumaan (vähintään omani) ja eväitä kun teen mukaan, niin joko lapsi säätää koko ajan jotain muuta mikä keskeyttää tekemiseni, että laitan vahingossa leivän väliin silliä ja mehupulloon tilliä tai sitten unohdan eväät kokonaan kotiin ja sitten itketään, lapsi nälkää ja minä mielessäni hiljaa sitä, että miksi en vaan saa asioita sujumaan.
ApTuo ei ole millään tasolla normaalia. Onko sut tutkittu ettei ole jokin nepsyongelma sinulla?
Ei ole tutkittu. Olen aina menestynyt opinnoissa ja työelämässä niin hyvin. Kun tulin raskaaksi tein väitöskirjaa. Ei kukaan ole koskaan epäillyt mitään, en tiedä onko syytäkään, mutta jos olisi syytä, niin ei mitään epäillä kun menestyy jatko-opinnoissakin niin hyvin.
Ap
Älkää hankkiko lapsia 2 vuoden ikäerolla.
Luulen, että osa ongelmaasi on juuri se, että lapsia on vain yksi. Hän on sitten tottunut olemaan koko ajan huomiosi keskipisteenä, koska se on mahdollista. Kun lapsia on kolme (kuten meillä), lapset kasvavat lähes itsestään siihen, että koko ajan ei voi saada vanhemman huomiota. Näin lapset oppivat viihdyttämään itseään ja toisiaan.
Jos kohdassa sanoit, että et nuku tarpeeksi. Miksi et? Jos lapsi ei herätä yöllä, vaan syynä on vain se, että haluat omaa aikaa lapsen mentyä nukkumaan, niin kokeile tehdä edes muutama päivä peräkkäin niin, että menet nukkumaan heti, kun pääset. Krooninen univaje on todella huono juttu ja saa kaiken tuntumaan monta kertaa vaikeammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on varsin nirso. Ei suostu syömään mitään valmisruokia. On mieluummin nälässä. Ja vaikka itkee mieluummin nälkää kuin syö muuta kuin jotain harvaa ja tiettyä asiaa.
Voi olla että on kurin kanssa ongelmia, vaikka omasta mielestäni meillä on jopa liian tiukka kuri.
Ap
Luovutat ilmeisesti aika helposti jos lapsi aloittaa "tahtojen taistelun"? Vaikka vanhempana sinulla on sekä fyysinen että psyykkinen ylivoima, eli voisit voittaa jos et keinotekoisesti rajoita niitä keinoja mitä olet valmis käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No teet selväksi lapselle, että muuta ruokaa ei ole. Ehkä kitisee ja itkee jonkun aikaa mutta kyllä routa porsaan kotiin ajaa, tai syömään tarjolla olevaa ruokaa. Kuulostaa siltä, että lapsi pyörittää sinua eikä toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että osa ongelmaasi on juuri se, että lapsia on vain yksi. Hän on sitten tottunut olemaan koko ajan huomiosi keskipisteenä, koska se on mahdollista. Kun lapsia on kolme (kuten meillä), lapset kasvavat lähes itsestään siihen, että koko ajan ei voi saada vanhemman huomiota. Näin lapset oppivat viihdyttämään itseään ja toisiaan.
Jos kohdassa sanoit, että et nuku tarpeeksi. Miksi et? Jos lapsi ei herätä yöllä, vaan syynä on vain se, että haluat omaa aikaa lapsen mentyä nukkumaan, niin kokeile tehdä edes muutama päivä peräkkäin niin, että menet nukkumaan heti, kun pääset. Krooninen univaje on todella huono juttu ja saa kaiken tuntumaan monta kertaa vaikeammalta.
Lapsi herättää joka yö. Voi olla, että monet ongelmani johtuu kroonisesta univajeesta.
Ap
Ehkä lapsellasi on erityistarpeita, vaikkei diagnoosia olisikaan. Voi vaikuttaa esim. juuri syömisiin ja saada vanhemman tuntemaan riittämättömyyttä. Kuulostaa myös siltä, että keskittymiskyky ei olisi normaali.
Niiden?
Ap