Miten te useamman lapsen äidit selviätte? Minun ainokainen vie kaikki mehut
Minulla on vain yksi lapsi. Alunperin haaveilin kahdesta, mutta tämä on osoittautunut niin rankaksi, että enpä tiedä Lapsi on todella rakas ja ihana, mutta vie minulta aivan kaiken ajan ja energian, teen koko ajan ja hoidan koko ajan ja silti joka päivä jotain jää hoitamatta kun ei ehtinyt. Koko ajan pitää olla silmät selässäkin ja ihan perustarpeissa kuten syömiset, juomiset, leikit, ulkoilut, nukkumiset, vaatteiden pesut ja vaihdot ja puhtaudessa eli kylvyt sun muut suihkut tuntuu olevan niin valtavasti tekemistä että vaikka tauotta koko ajan tekee niin silti ei meinaa ehtiä kaikkea. Eka hengähdystauko on kun lapsi vihdoin suostuu nukahtamaan yöunille. Silloin olen niin väsynyt, että käyn itse pikasuihkussa, syön leivän ja kaadun sänkyyn kaikkeni antaneeni. Yöt sitten pitää hoitaa monet yöheräämiset, käyttää lapsi yöllä vessassa kun usein herää kerran yössä käymään. Ja sama rumba alkaa joka aamu kuin nakutettu klo 7 kun lapsi ponkaisee sängystä ylös. Teen osapäiväisesti töitä, paitsi nyt olen lomalla, mutta mitään energiaa työlle ei tunnu olevan edes.
Ja lapsia on vain yksi! Miten ihmeessä te 2-6 lapsen äidit selviätte?! En voi käsittää miten voi ehtiä käyttää esim kylvyssä tuplamäärän lapsia, kun en meinaa aina ehtiä edes tätä yhtä.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolme lasta ovat olleet onneksi omatoimisia kun ovat kerran oppineet jonkin asian ovatkin tehneet sen seuraavaksi ihan itse. Minulla ei ole ollut tuollaisia ongelmia lastemme kanssa.
Kiitos, tämä helpotti asiaa. Kokeilenkin samaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vastaus:
Selviän koska resilienssini on poikkeuksellisen korkea. Siedän siis äärentöntä stressiä, kurjuutta, kiirettä, moni-taskausta, päällekkäistä tekemistä, ja siis kestän sen vieläpä niin että pystyn asettamaan itseni viimeiseksi. Ei mitään ongelmaa selvitä.
Viisi lasta, ei tukiverkkoa ollenkaan, ei isovanhempia tms apuna ja koskaan ei olla satu lastenhoitoapua. Olen lääkäri ja teen normaalia työaikaa.Tämä se on se ratkaiseva tekijä vaikkei tästä saa kai ääneen puhua. Että yksilön erot henkisen ketästävyyden osalta on huikean erilaiset.
Tämä oli mielenkiintoinen kommentti. Olen pitänyt omaa resilienssiäni tavallista korkeampana. Ja monessa asiassa se sitä onkin. Ja ehkä nytkin siten, että nuppini ei prakaa. En vain saa käytännön asioita hoidettua, vaan ne leviää jokaisesta päästä aivan levälleen koko ajan. En sinänsä kärsi edes siitä, että asetan itseni viimeiseksi koko ajan ja kaikki aikani ja energiani menee lapseen, poislukien se osa-aikainen työ. Multitaskaukseen aivoni eivät nykyään taivu, koska en ehdi nukkua riittävästi. Ehkä minussa on joku paha valuvika mitä tulee käytännön asioiden hoitamiseen ja organisoimiseen.
Ap
Tai sitten sun lapsi on keskimääräistä haastavampi. Minulla on vilkas 4v kuopus ja kyllä sen kanssa on nykyään varsin helppo toimia. Se on totta että aikatauluihin pitää jättää väljää lasten kanssa, koska aina voi sattua jotain, ja se tietty epävarmuus pitää vaan kestää. Ja joo, yksin ei ehtisi kaikkia kotihommia hoitaa kovinkaan hyvin, ainakaan näin omakotitalossa, niitten suhteen on sitten vaan laskettava kriteereitä. Kahden kanssa on sikäli helpompaa että tuo 7v esikoinen katsoo pikkuveljen perään ja onhan niistä myös seuraa toisilleen, mutta silloin kun oli vauva ja 3-4v isompi niin kyllähän siinä oli kädet täynnä työtä, varsinkin kun oli lisänä koira ja mies paljon poissa. Koti oli välillä kaaos, ruuat usein mallia kokkikartano ja joka päivä ei käyty kylvyssä.
Meillä 1,5 vuotiaat kaksoset ja 4 vuotias.
Harvoin sitä yhdessä kylvetään, useimmiten nopea suihkuttelu riittää. Siinä ei kovin montaa sekuntia mene.
Jos haluaa vedellä läträtä,
Vauva-altaaseen pari senttiä vettä pohjalle niin kaksoset läträä siinä eikä huku. Samalla suihkuttelen ja kuivaan vanhemman ja lähetän pukemaan.
Sitten huuhtaisen vauvat yksi kerrallaan, kuivaan ja puen.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme ja puolivuotias viihtyy vaikka kuinka kauan noiden palikoiden ja junaradan rakentamisen parissa. Käy vaan kertomassa, mikä linna nyt tuli tai minkä mutkan rata tekee, kun mennään mummolaan. En muista, että olisi koskaan mitään kaaosta esim uloslähtemisessä tai päikkyyn menemisestä. ja iltapesun ja -sadun on isä aina hoitanut.
Sinulla taitaa olla rauhallinen ja itsekseen paljon viihtyvä lapsi. Minulla ei.
Ja ehkä sinä et saa kaaosta koskaan itse aikaiseksi. Minä näytän saavan, vaikka miten yritän, että en.
Ap
Kuulostaa sille että sulla itselläsi on hankalaa pitää lankoja käsissä ja näin ollen yhdenkään kanssa ei meinaa onnistua.
Meillä on myös vilkas ja ehtiväinen mukula jonka kanssa on silmiä tarvittu ja vilskettä riittänyt. Asioiden organisointi ja sulle sopivien keinojen etsiminen siihen vois auttaa. Miten sulla muuten onnistuu elämässä asioiden hoitaminen?
Kyllä se aika hulinaa oli, kun oli 6kk vauva ja 2v taapero. En ole ikinä ollut väsyneempi. Helpotti kun isompi oli n. 4v ja alkoivat viihtyä keskenään. Nykyisin ovat kuin paita ja peppu.
Kolmas oli ihan helppo, kun isot viihdyttivät.
Mutta kyllä se kaikki arki perustuu siihen, että lapset tekevät itse asioita ja osallistuvat kotitöihin. Meillä on lapset esim imuroineet heti kun se on onnistunut, laittavat pyykit koneeseen ja narulle. Eivät kyllä käynnistä konetta, mutta apu tuostakin. Astiat laittavat tiskiin ja hoitavat itse aamupalat, välipalat ja iltapalat. Lapset nyt 7v, 5v ja 1v. 1v toki on kaikessa jonkun avun varassa.
Mutta ei useamman lapsen perheessä ole varaa kenenkään löysäilyyn. Varsinkaan kun on vielä kahden isomman harrastukset, joiden takia ollaan menossa 5krt viikossa.
Ja siis kaikki tehdään helpoimman kautta. Hiiteen kaikki täydellisyysvaatimukset niin kodinhoidossa kuin lasten kasvatuksessa. Ruutuaikaa meillä ei ole, mutta muuten ei kytätä varsinkaan isojen tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme ja puolivuotias viihtyy vaikka kuinka kauan noiden palikoiden ja junaradan rakentamisen parissa. Käy vaan kertomassa, mikä linna nyt tuli tai minkä mutkan rata tekee, kun mennään mummolaan. En muista, että olisi koskaan mitään kaaosta esim uloslähtemisessä tai päikkyyn menemisestä. ja iltapesun ja -sadun on isä aina hoitanut.
Sinulla taitaa olla rauhallinen ja itsekseen paljon viihtyvä lapsi. Minulla ei.
Ja ehkä sinä et saa kaaosta koskaan itse aikaiseksi. Minä näytän saavan, vaikka miten yritän, että en.
ApKuulostaa sille että sulla itselläsi on hankalaa pitää lankoja käsissä ja näin ollen yhdenkään kanssa ei meinaa onnistua.
Meillä on myös vilkas ja ehtiväinen mukula jonka kanssa on silmiä tarvittu ja vilskettä riittänyt. Asioiden organisointi ja sulle sopivien keinojen etsiminen siihen vois auttaa. Miten sulla muuten onnistuu elämässä asioiden hoitaminen?
Samaa mieltä. Ap yrittää nyt jotain sellaista, mikä ei hänelle sovi. Rentoudu ap. Ei ne somen kasvatusvaatimukset ole missään kosketuksessa todellisuuden kanssa. Luovu kaikista ekstratavoitteista.
Lastenhoito on todella helppoa, kun lakkaa ylisuorittamasta vanhemmuutta ja ylisuojelemasta lapsia. Ei haittaa, jos lapsi hankkii pari mustelmaa tai ei pääse kaikkiin aktiviteetteihin, joissa naapurit väittävät käyvänsä. Iso osa nykyajan suomalaisista ei vain ymmärrä tätä. Meilläkin on kolme lasta, mutta aikaa jää myös toisillemme ja esim. seksielämä on ihan yhtä aktiivista kuin ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.
Ap
Menet itse suihkuun ja otat kaikki lapset sinne mukaan 2-3 kertaa viikossa. Mikä tässä on vaikeaa? Mutta joo, puoliso täytyy saada kyllä mukaan joko lastenhoitoon tai sitten kodinhoitoon.
Lakkaa ylisuorittamasta niin se lapsi ei kuormita.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.
Ap
Minä tekisin näin. Matkarattaat suihkun ovelle. 1-v sinne istumaan. Jos tuplarattaat, 1-v ja 3-v niihin istumaan pyyhkeet päällä. Käteen vaikka maissinaksu niin viihtyvät. Suihku päälle, suihku itselle. Kun valmis, lapsi kerrallaan rattaista suihkuun. Kun valmis, pyyhe ympärille ja takaisin rattaisiin. Lopuksi, samalla kun kuivailee itseä, 5-v suihkuun. Lopuksi koko porukka pois suihkusta.
Kannattaa miettiä mistä voi hakea helpotusta. Esim.eväät niin banaani laukkuun, pestyt rypäleet rasiaan ja meillä on kesäisin lapselle smoothiepusseja ja välipalakeksejä aina laukussa. Vesipullo kainaloon ja menoksi. Suihkussa käydään tarpeen mukaan ja vaatteitakaan ei vaihdeta koko ajan, kotona ei haittaa pikku tahra jos päivän aikana vaatteisiin tippuu.
Osaatko relata ja höllätä ollenkaan? Tehdä asioita lapsen tahtiin, leikin varjolla? Tunnut olevan tosi vaativa itseäsi kohtaan, oletko vaativa myös lapsellesi? Haluat että hän toimii just niinkuin tahdot ja torut heti jos ei? Ymmärrän että väsyneenä se on raskasta, mutta ainakin itse koen että kaikki sujuu helpommin kun heittäytyy lapsen maailmaan ja tekee kaikesta pientä leikkiä. Ja siis en nyt tarkoita että lapsia ei kasvatettaisi ja mitään ei vaadittaisi, tosiasiassa parhaiten käyttäytyvät lapset olen nähnyt niillä vanhemmilla jotka osaa parhaiten keksiä miten tehdä hommista lapsille mielekkäitä. Ja kyllähän sen huomaa ihan selvästi että jos itse on kireänä niin kaikki on lasten kanssa hankalampaa, ne aistii sen.
Toki on mahdollista että lapsesi on erityinen, koska ei kaikki tuon ikäiset ole noin haastavia kuin kun kuvauksestasi voi päätellä. Ei neljän vanhat ole enää mitään ihan täystuhoja.
Meillä 4v ei pärjää hetkeäkään yksin. Ei ole ikinä pärjännyt. Ei leiki yksin, ei lue kirjoja tms yksin kotona. Koko ajan on oltava aikuisen mukana ja vieressä kaikessa mitä lapsi tekee tai alkaa raivokohtaus. Lapsi puhuu taukoamatta, joten ruuanlaitto tai laskujen maksaminen ei onnistu ilman, että täytyy taukoamatta vastata kysymyksiin. Työpäivän jälkeen on muutenkin aivan loppu ja kotona oleminen tuntuu rankemmalta kuin töissä oleminen. Lapsen toinen vanhempi on töissä silloin kun en itse ole, jos joku sitä ensimmäisenä kysyy. Eli täällä ainakin toinen kuka hädin tuskin jaksaa yhden lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinä tekisin näin. Matkarattaat suihkun ovelle. 1-v sinne istumaan. Jos tuplarattaat, 1-v ja 3-v niihin istumaan pyyhkeet päällä. Käteen vaikka maissinaksu niin viihtyvät. Suihku päälle, suihku itselle. Kun valmis, lapsi kerrallaan rattaista suihkuun. Kun valmis, pyyhe ympärille ja takaisin rattaisiin. Lopuksi, samalla kun kuivailee itseä, 5-v suihkuun. Lopuksi koko porukka pois suihkusta.
No meillä lapsi lopetti rattaissa istumisen 1,5-vuotiaana kokonaan eli meillä tuo ideasi ei toimisi. Tulisi pelkkää pää punaisena rääkymistä ja rattaista kaikin voimin pois pääsemistä.
Useamman lapsen kanssa pärjää yksi aikuinen, kun on vaan kärsivällinen, järjestelmällinen ja ahkera tekemään. Lisäksi aita on oltava riittävän matalalla, joka päivä ei voi käydä kylvyssä eikä ehdi olla täydellinen vanhempi tai ylisuojelevainen.
Kylvyssä käynti on helppoa. Itse laitan 1 ja 3 vuotiaat matalaan ammeeseen leikkimään ja käyn itse samalla vieressä suihkussa. Suihkun jälkeen hoidan 1 vuotiaan ja 3 vuotias leikkii sillä välin ammeessa. Sitten 1 vuotias kainaloon ja 3 vuotias kuivaa ja pukee itse sanallisella ohjauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMenet itse suihkuun ja otat kaikki lapset sinne mukaan 2-3 kertaa viikossa. Mikä tässä on vaikeaa? Mutta joo, puoliso täytyy saada kyllä mukaan joko lastenhoitoon tai sitten kodinhoitoon.
Miten lapsen saa sinne suihkuun, jos lapsi ei halua tai edes joku lapsista ei halua? Osaavat yleensä itse avata vessan oven lukosta ja paeta. Sillä välin on ne kaksi muuta lasta suihkussa vahdittavana.
Yökuivaksi ei voi opettaa, yövaippa pois vasta kun se on aamuisin useimmiten kuiva. Uskoisin että on aika harvinaista että lapsi herää vessaan joka yö, kysy neuvolasta mitä mieltä ovat. Jos näin on mihin hän tarvitsee aikuista vessassa käymiseen? Muukin valvottaminen ei ole mikään normijuttu nelivuotiaan kohdalla. Nukkuuko päiväunet?
Mitä tarkalleen lapsi säätää jos sinä vaikka teet eväitä? Jotain vaarallista/kiellettyä johon on pakko puuttua vai jotain muuta (leikkii, metelöi, sotkee)? Onko noihin pakko puuttua, voisiko hänen antaa säätää?
Eriparisukat on muotia :) eli eteisessä voi olla niitä pussillinen josta napataan mieleiset mukaan
Minulla oli hyvin energiset lapset. 3kpl. Mies osallistui hyvin vähän mitä nyt joskus innostui painimaan lasten kanssa, lähinnä komenteli ja käskytti.
Jäin jossain vaiheessa yksin lasten kanssa. Mies löysi uuden naisen. No, pääsinpä komentelijasta ja ihan lapatossuhan tuo äijä oli ja on uudessakin liitossa ollut.
Voimat olivat jatkuvasti loppu. Helpotti kun nuorekas äitini tuli kotiimme ja otti hoitovastuuta., kerta pari viikossa. Ja äidin pinna riitti ja riitti silloinkin kun itse olin lopen uupunut.
Kun nuorinkin lähti kouluun, oli se iso helpotus. Silloin kaikki muuttui, sain omaa aikaa enemmän ja ipanat itsenäistyivät pikkuhiljaa, kaverit olivat tärkeitä.
Eräs viisas korkeasti koulutettu tuttu nainen sanoi minulle kun olin aivan poikki vilkkaiden lasteni kanssa, "lapsesi ovat upeita energisiä tiedonhaluisia luovia.... niistä vielä tulee tieteentekijöitä". Jäin ihmettelemään. Ni oli oikeassa. Kaksi vanhinta ovat sillä tiellä, uteliaisuus ja tiedonhalu eivät ole kadonneet minnekään. Ahkeriakin ovat. Nuorin vielä hakee paikkaansa.
Voimia kaikille joilla energiset lapset! Kaikki ulkopuolinen apu kannattaa ottaa vastaan ja lapsi partioon, kerhoihin, kursseille, leireille jne. mikä nyt kenellekin sopii. Nämä ovat niitä ns. tekijöitä yhteiskunnassamme kun vaan löytävät sen oman juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinä tekisin näin. Matkarattaat suihkun ovelle. 1-v sinne istumaan. Jos tuplarattaat, 1-v ja 3-v niihin istumaan pyyhkeet päällä. Käteen vaikka maissinaksu niin viihtyvät. Suihku päälle, suihku itselle. Kun valmis, lapsi kerrallaan rattaista suihkuun. Kun valmis, pyyhe ympärille ja takaisin rattaisiin. Lopuksi, samalla kun kuivailee itseä, 5-v suihkuun. Lopuksi koko porukka pois suihkusta.
No meillä lapsi lopetti rattaissa istumisen 1,5-vuotiaana kokonaan eli meillä tuo ideasi ei toimisi. Tulisi pelkkää pää punaisena rääkymistä ja rattaista kaikin voimin pois pääsemistä.
Ei lopettanut, vaan itse lopetit sen eli annoit lapselle periksi. 1,5-vuotias ei tee tuollaisia päätöksiä. Joo, saattoi varmasti huutaa asiasta, mutta olisit antanut huutaa. Väsytystaistelun voittaa aina aikuinen, jos tahtoa löytyy ja vähitellen lapsi oppii, että on tietynlaisessa alammaisuussuhteessa vanhempiinsa. Lapset eivät todellakaan ole tasa-arvoisia vanhempiinsa nähden.
Kaikki kolme yhtä aikaa suihkuun. Tai pienin istuu kylpyammeessa siinä vieressä kun suihkutat vuorotellen kaksi muuta. Minulla tosin on vaan kaksi lasta, mutta ei 3- ja 5-vuotiaiden suihkuttelu yhdessä ole lainkaan vaikeaa, eikä kumpikaan niistä ole täystuho jota ei voi hetkeksikään jättää silmistään. 1v toki on, ja kyllähän tuommoisen kombon nukkumaan laitto yksin vaatisi rautaiset hermot ja toimivat rutiinit, että se sujuu.